Det er vel den juridiske årsag til manglende skiltning... eller...?
Det er vel den juridiske årsag til manglende skiltning... eller...?
Sune: Spændt på at høre om jeres personaleforeningsladning bliver til noget :-)
Strømmen hos Clever koster mellem 3,25 og 5,5 pr. kWh. Så det er jo helt uinteressant.
/Martin
Hvordan går det egentlig med den personale forenings idé. Jeg sidder i en lignende situation som dig, men firmaet har i CSR politikens grønne øjne selv taget ladestander idéen op.
Er du stødt på noget ift. køb af flat-rate strøm fra virksomheden og skat?
Måske vi kan Co-Op en sådan personale klub til virkelighed?
- R
Robert, vi har næste møde om det d.11. april.
Jeg har pitchet to ideer:
1) Elbilsklubben som en del af personaleforeningen, hvor man betaler et fast kontingent og så får lov at lade ubegrænset. Lige som når man betaler fast kontingent og så har lov at bruge vægttræningsrummet ubegrænset. Det burde være det samme.
2) Gratis offentlig stander med lav effekt (2-3 kW) som alle - også ikke-ansatte - må bruge. Derved er et ikke et medarbejdergode og derfor ikke skattepligtigt. Men vi behøver jo ikke ligefrem skilte med at der er gratis offentlig opladning. Virksomheden ligger rimeligt isoleret, så sandsynligheden for at der skal dukke andre op og bruge 2 timer på at hive 4 kWh, er ret ringe :-) Men hvis den lå lige ved side af et storcenter, en biograf, svømmehal el. andet, ville ideen nok ikke være lige så god.
Jeg melder tilbage hvad det ender med. Sandsynligvis kommer der heller ikke en afklaring d. 11. Tingene har det med at tage sin tid, har jeg fundet ud af.
Flere kollegaer der har hørt nys, er gået i jalousi sporet og kræver diesel standere på p-pladsen.
Jeg er overbevist om at skulle det komme til en afgørelse fra skat, skal der betales for 'godet'.
Jeg kan rigtig godt lide model #1.
Jeg kunne nok få samme forslag op at køre hos os.
Har tidligere tænkt i de baner, og foreslå erhvervsparken vi har huse i, en flat-rate ladeløsning.Kunne være 500kr/md pr elbilist. Det giver ca. 1kr/kWh ved 25.000km. Altså en lille gevinst til udbyderen i de fleste tilfælde.I tilfælde af personaleforeningen kom ind over, giver de så et rimeligt tilskud til opstart/drift af klubben.
En anden vinkel.
For at komme udenom firma - medarbejder relationen, kunne elbilklubben lave en aftale med erhvervsparken om opsætning af ladestanderne. Elbilklubben afregner så med erhvervsparken.På plus siden er der så ladning til gæster i hele erhvervsparken, nok med noget rfid eller nøgle til aktivering.
Det er min overbevisning at disse projekter dør på finansieringen og administrationen / afregningen. Så det skal man nok forsøge at komme udenom ved månedsbetalinger eller lign.
Jeg er blevet indkaldt til møde på tirsdag, omkring etablering af ladestandere. Lad os se hvad der kan ske!
- R
Jeg kan anbefale de herrer som er interesseret om at læse diverse info angående medarbejdergoder på eksempelvis http://www.bdo.dk/faglig-info/nyheder/?search=&category=1239
Man vil her kunne læse lidt om personaleforeninger(gym-rum o.s.v.) og andre "sjove" indslag.
Lav Jeres egen konklusion angående ladning af biler, der er kun én!
Firmaet (personaleforeningen) gør sig skattepligtig ift. de tilskud de yder til aktivitet udenfor arbejdspladsen. Hvilket virker meget normalt. Og skat ser det sådan at forbruget af den 'midlertidig' lagrede strøm sker udenfor arbejdspladsen.
Medarbejderen gør sig ikke skattepligtig af den strøm han/hun køber så længe dækningsbidraget er positivt. Der er selvfølgelig tale om egenbetaling af beskattede midler.
Eneste problem her er registrering af forbrug / betaling på brugerniveau.
Mulig løsning hos Vikingegaarden eller EVergreen, med back-end systemer til registrering.
Erhvervsstrøm er oftest/altid under 1kr/kWh.
Med rimelighed kunne man lave en ordning hvor personaleforeningen står for f.eks. 50% og brugerne for 50%. Altså Netto 50øre/kWh for brugeren.
Imødeser gerne kommentarer til ovenstående.
- R