@Kiefer - siger SKAT så også at Tesla kan rette tallene igen eller?
Har netop snakket med SKAT. Der kommer ny opkrævning i næste uge.
Er spændt på hvad den så lyder på :)
Har netop talt med skat og efterfølgende med motorkontoret der oplyser at El biler indreg før lovens (den sidste om elbiler og afgifter) ikræftræden er fritaget for grøn ejerafgift. Min er bestilt 15.7.2015 - leveret 2.10.2015 og er dermed fritaget 100% for grøn ejerafgift fortalte den søde dame. Modsat er El biler indreg efter lovens kræfttræden ikke fritaget for får derfor afgiftstilsvar. Hvorfor kunne de så ikke nøjes med at sende breve til dem det omhandler - svaret var enkelt at det kunne systemerne ikke derfor fik alle et brev.
P85DK: Det spurgte jeg så ikke om, men det har jeg gjort nu. Jeg har opdaget at de kvinder der sidder og svarer på SKATs Twitter konto (lidt komisk hedder den så @skattefar...) svarer rimelig hurtigt og undersøger det man spørger om.
/Martin
Har netop talt med skat og efterfølgende med motorkontoret der oplyser at El biler indreg før lovens (den sidste om elbiler og afgifter) ikræftræden er fritaget for grøn ejerafgift. Min er bestilt 15.7.2015 - leveret 2.10.2015 og er dermed fritaget 100% for grøn ejerafgift fortalte den søde dame. Modsat er El biler indreg efter lovens kræfttræden ikke fritaget for får derfor afgiftstilsvar. Hvorfor kunne de så ikke nøjes med at sende breve til dem det omhandler - svaret var enkelt at det kunne systemerne ikke derfor fik alle et brev.
Spørgsmålet er hvordan de vurdere ikræftræden? Hvis jeg laver en kontrakt på mit arbejde, så gælder den jo fra en bestemt dato. Loven er blevet formuleret og vedtaget før 31.12.2015 - men den var jo ikke trådt i kraft. Det er den nu.
På motorregistreret:
https://motorregister.skat.dk/dmr-front/appmanager/skat/dmr?_nfls=false&_nfpb=true&_pageLabel=vis_koeretoej_side
Tak Catharina. Min 70RWD står til 185 wh/km, svarende til 49,3 km/l. Det virker meget rimeligt. Mærkeligt, at en 70D skal ligge på 217 wh/km, som Nikolaj skriver i #103.
@Kiefer - godt arbejde, ser frem til deres svar.
@Icebreak - skal vi forstå det sådan at du tror at elbiler købt og indregistreret før 31.12.2015 ikke skal betale grøn ejerafgift fremadrettet - hvis det er tilfældet, så tror jeg desværre du bliver skuffet når dit girokort på 310 kr halvårligt kommer ind i din eboks :-)
Er forresten interessant at en BMW i8 er opgivet til 47,6 km/l, mens en P85D er opgivet til 38,3 km/l, når en BMW i8 max kan køre 37 km på sine 7 kWh. Det må betyde at dens 1,5 l turbo benzin motor har en endnu bedre benzin økonomi - hmmm
Tilsvarende med en BMW i3 REX som er opgivet til 166,7 km/l mens en BMW i3 er opgivet til 70,7 km/l
Konklusionen må være at benzin er den miljømæssige vej frem, da man kan køre meget længere på den måde
Men principielt bør alle biler rettes op så det bliver korrekt - det andet er noget rod. En 70 RWD burde, jf. Tesla selv, have et højere wh/km tal end 70D right? Min 70D er også opgivet til 217 wh/km (ser ud til at alle 70D har samme tal) og en 70 RWD er på 185 wh/km??
Forestil jer at staten ønsker at pålægge el-biler mere afgift ved at der indføres et separat parallelt ejerafgiftsystem for el-biler - så bør tallene jo være opgivet korrekt.
Spørgsmålet er om det er Tesla eller SKAT der skal rette det op nu én gang for alle? Ved én af jer det?
Men principielt bør alle biler rettes op så det bliver korrekt - det andet er noget rod. En 70 RWD burde, jf. Tesla selv, have et højere wh/km tal end 70D right? Min 70D er også opgivet til 217 wh/km (ser ud til at alle 70D har samme tal) og en 70 RWD er på 185 wh/km??
Forestil jer at staten ønsker at pålægge el-biler mere afgift ved at der indføres et separat parallelt ejerafgiftsystem for el-biler - så bør tallene jo være opgivet korrekt.
Spørgsmålet er om det er Tesla eller SKAT der skal rette det op nu én gang for alle? Ved én af jer det?
Min 70D er også sat af Tesla hos SKAT til 217 Wh/Km (og angivet til at have en 60KWh kapasitet)
Jeg har ledt lidt rund på nettet og faldet over Wh/Km oplysninger på Wikipedia som skulle vise EPAs tal for Tesla: https://en.wikipedia.org//wiki/Tesla_Model_S
Da de i USA stadig hænger i Gallons og Miles, har jeg lavet en lille oversættelse i et regneark, som jeg vedhæftet, dette viser fx. at en 70D burde stå som 205 Wh/Km.
@SLQCPH: Det burde selvfølgelig være Tesla, som bragte tingene i orden, men jeg tror desværre ikke at vi får den service.
Vh Tim
SKAT har oplyst mig at tallene (wh/km opgivelserne) vil blive rettet, de har ikke sagt til hvad og de ved ikke hvornår de bliver rettet...
/Martin