Loading...
dk

Undgå færge / sejlture i navigation | Tesla Forum

jespert
jespert Jan 22 '16
Når jeg kører fra Århus til Kbh, og ikke vil sejle, syntes jeg det er grotesk at man ikke kan taste undgå færge. Hvad gør i andre?
TeslaFreak
TeslaFreak Jan 22 '16

Intet, der er ingen ting at gøre så længe Tesla ikke får opdaterede den GPS

T3S7A
T3S7A Jan 23 '16

Total skuffende, at Navigationen har været så ringe lige fra dag et af. Alle har altid sagte, det kommer nok snart i nogle updates. Jeg kan sgu godt selv parkere min bil mm. Ville sgu hellere ha at jeg kunne bruge den 17" til noget, i stedet for jeg skal kører med min garmin i forruden. 

Jeg tror sgu ikke længere mere på, at der kommer en update til deres navi. Er garanteret noget med licens/rettigheder mm at gøre til hhv. google og navigon. 

Men total ubrugelig navigation. Stole ikke på den, bruger den kun når jeg i forvejen ved hvordan jeg kommer til mit mål, så den bliver egentlig kun brugt som afstands beregner. 

En løsning til dig, ville være at vælge Middelfart supercharger fra århus af. Når du så kommer til Middelfart vælger du destination. Pinlig, men sandt. 

På vores ferie i Italien kom vi ud for et mega regnskyld. Så meget at en viadukt blev oversvømmet. Jeg var ikke kendt, og havde ikke fået min garmin med ud af lejligheden. Tesla navi, blev ved med at vise vej igennem den viadukt, uanset hvor jeg kørte hen. Total frusterende at man må spørge om hjælp til at finde en alternativ rute ( en funktion som selv en old gammel navigation kan ) på en tankstation..!

Kiefer
Kiefer Jan 23 '16

Jeg kan ikke være mere enig, selv min oldtusse gamle TomTom klarer det bedre end den navigon der sidder i dashboard, jeg forstår simpelthen ikke Tesla vil det være bekendt. Nu har de ladet stå til i snart 2-3 år med den navigation der sidder i bilen, og har af flere omgange sagt de arbejder på en ny version, men lige lidt er der sket...

Nej så hellere koncentrere sig om noget så ligegyldigt som at få bilen til at køre fra 0-100 på 3,3 sek i stedet for 3,6....

/Martin

ElPeter
ElPeter Jan 23 '16
Jeg missede næsten min færge idag fordi navigationen åbenbart ikke kender den nye Frederikssundmotorvej og ikke bad mig køre fra i tide. Jeg begyndte at undre mig da jeg tilsyneladende kørte rundt langt ude på markerne og skulle lige gennem diverse resets inden jeg fandt på at køre tilbage til O4. !#$!@

Så helt enig, Tesla - få lige det basale på plads inden det sjove gejl.
TeslaFreak
TeslaFreak Jan 23 '16

Der findes vist nogen "underskrifts" sider hvor man kan skrive under på at de få ordnet den navigation.

Kan ikke lige google mig til dem, måske nogen har links?

Arnehald
Arnehald Jan 23 '16
Et andet problem med navigationen, som jeg ofte oplever, er, at den overser SUC i Middelfart. Hvis jeg kører fra mine forældre i Vestjylland og skal hjem til Svendborg, så viser den mig ikke ind på SUC Middelfart, selvom jeg så vil ankomme til Svendborg med -18%. Eller den sender mig til Rødekro for at lade først, inden jeg skal køre over Lillebæltsbroen, selvom Middelfart er tættere på. (Andre gange finder den dog SUC i Middelfart.) Ingen praktisk betydning, når man er stedkendt, men man kan da ikke undgå at overveje hvilke finurligheder den laver med een, når man f.eks. er på tur Sydeuropa rundt, som vi nu var i sommers. På samme måde, overså den også en SUC syd for Lillehammer her i efteråret. Hvis ikke jeg selv havde valgt at trodse navigationens anvisninger, var vi løbet tør
jespert
jespert Jan 23 '16
Mega frustrerende. Er ok stedkendt i dk, men ville være presset i udlandet. Så udover jeg er max utilfreds med rækkevidden er dette også på listen. 
Kiefer
Kiefer Jan 23 '16

Jespert: Hvad mener du med "max utilfreds med rækkevidden" Er det bilens rækkevidde på en opladning?

Hvis du har fulgt med herinde de sidste par år kan det ikke komme som den store overraskelse?

/Martin

DeaconWP
DeaconWP Jan 23 '16
Det er nu kun her på det seneste, at der kommer flere og flere realistiske og knap så optimistiske udtalelser af ejere, der har en større erfaringsgrundlag. Tidligere var der mere "det går nu godt nok" attitude over ejerne og brugerne. Og man var så glade for det nye vidunder, at man nok nedtonede sine negative oplevelser. Da jeg startede i sommeren 14, med at kigge med herinde, så var der en mere "forblændet" holdning til "min Tesla". Nu er brugerne bare mere kritiske, og måske har de stolet mere på andres optimisme, end hvad godt er. Så jeg synes nu godt, man kan blive noget overrasket over, hvordan det egentlig hænger sammen. Så dem der er utilfredse med rækkevidden kan jeg nu godt forstå.
KimT
KimT Jan 23 '16

Pioner mentalitet kontra mainstram. De første mange kunde ville være med til at gøre en forskel - støtte det gode formål, forandre verden. Men de dage er forbi. Nu er det alm. folk der køber som stiller andre krav. Folk der ikke har brugt flere måneder på at sætte sig ind i hvad det er man køber. Lortet skal virke fra dag 1, man vil ikke vente til der måske kommer en opgradering som måske løser problemet.

Men når det er sagt så er det grotesk at de ikke får navigationen til at virke - specielt efter at AP er blevet aktiveret. Efter 7.0 er både TACC og AP afhængige af Navigon delen af kortet, og så nytter det sku ikke noget at kortet er 2 år gammel og bilen kører kænguru-kørsel på de strækninger af motorvejen som den ikke kender hvis man har aktiveret TACC.

Og ind i mellem virker det altså som om at en ny version af FW kommer med f.eks. 3 nye feature, men samtidig fjerner eller introducere fejl i 2 andre features som har virket

Kiefer
Kiefer Jan 23 '16

KimT: Mjoe, jeg kan til dels godt følge dig en del af vejen. Jeg ville så måske bare forvente, at når man løber ud og bruger 700.000 + kroner på en bil med helt ny teknolog, og man så måske havde brugt bare et minimum af tid på at sætte sig ind i hvad det er man er ved at købe.

Havde det været en mikrobil til 50.000 kunne jeg have forstået nogle kunne finde på at købe bilen som et impulskøb.

Hilbert
Hilbert Jan 23 '16
@TeslaFreak: Du kan give point på teslatap.com. Men måske andre kender bedre måder til at få Tesla til at gøre noget ved navigationen.
ElPeter
ElPeter Jan 23 '16
@Kiefer: Men lige her drejer diskussionen sig jo om navigationen, det kan vel ikke betegnes som ny teknologi, så jeg kan ikke rigtigt se nogen undskyldning for at den ikke virker bedre.

Mht. rækkevidde osv. er jeg helt med på at Tesla er begrænset af teknologien ligesom alle andre og jeg vil gerne være med til at støtte den fortsatte udvikling ved at være early adopter (ok halv-early), jeg havde bare ikke forventet problemer lige på det punkt (navigation).
Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Jan 23 '16
Kiefer
Kiefer Jan 23 '16

ElPeter: Jeg er slet ikke uenig med dig hvad angår navigationen. Det har jeg selv kommenteret overfor Tesla hver eneste gang jeg har haft mulighed for det. Jeg vil ikke gå så vidt til at kalde den håbløs, men den er godt nok udfordrende ;-)

Elon Musk har jo selv tweetet på et tidspunkt de ville droppe den, og gå over til at bruge Google only, men som med alt andet med Tesla så er det åbenbart noget der sker i Tesla-tid...

Hilbert: Jeg tror vi endnu har tilgode at se Tesla komme med opdateringer baseret på brugerinput. 

/Martin

jespert
jespert Jan 25 '16

Kan godt være min pioner-ånd ikke er den største, men har købt en bil der er opgivet til at køre 528 km. Og er helt klar over det tal ikke er realistisk (selvom det vel burde være det). Men havde nok kalkuleret med 400 på en fuld opladning ved min normale kørestil. Men mit snit ligger på 280 = ca. 285 km på en fuld opladning! Næsten en halvering.

Nåå lad nu den ligge. Syntes navigationen virker lækker i sit layout især i spedoometeret, men funktionaliteten er håbløs gammeldags. 

SuneH
SuneH Jan 25 '16
Citat fra Kiefer

Havde det været en mikrobil til 50.000 kunne jeg have forstået nogle kunne finde på at købe bilen som et impulskøb.

Helt enig med Kiefer. Var til Tesla Behind the Scenes i sidste uge på Kirstinehøj, og nogle af spøgsmålene bl.a. omkring ladning bar præg af at folk har købt en bil til +800.000 uden at sætte sig ind i hvordan man lader den, hvor lang tid det tager fra en alm. 220V kontakt, hvilke typer stik der findes osv. Også spørgsmål her på forum og på Facebook kan få en til at måbe over at nogle, i noget der ligner panik før lukketid, har smidt en lille mio. på bordet uden at gøre sig klart hvad de er ved at købe.

For mit vedkommende føler jeg stadig pionerånden og selv om der er mindre ulemper, er det klart den fedeste bil jeg nogen sinde har haft. Forleden lånte jeg konens Audi A1 1.4 TSI, og oplevede den som larmende, fuld af vibrationer og med dårligt vejgreb (helt nye vinterdæk). Kommer aldrig til at køre andet end EV fra nu af. 

ErikBH
ErikBH Jan 25 '16
Citat fra SuneH
sinde har haft. Forleden lånte jeg konens Audi A1 1.4 TSI, og oplevede den som larmende, fuld af vibrationer og med dårligt vejgreb (helt nye vinterdæk). Kommer aldrig til at køre andet end EV fra nu af. 

@SuneH: hvis I kan nøjes med godt 100km vinter-rækkevidde på bil nummer 2, så vil jeg gerne anbefale en Leaf som nummer 2 - ikke Tesla niveau, men absolut også en dejlig EV :-).

vh, Erik