Loading...
dk

Valg af opladningsform | Tesla Forum

Stockfleth
Stockfleth May 8 '14

Nu har jeg fulgt forummet tæt siden marts, hvor jeg bestilte min 85P. Jeg forventer levering i juni måned.

Har overvejet lademuligheder grundigt. Det er lidt af en jungle, og jeg prøvede at skabe lidt overblik i et regneark. Skulle jeg vælge 16 AMP stik eller leje en lader. Clever abonnement eller ej.

Jeg har nu fundet frem til at med mit kørselsbehov på 15-20.000 km., så er der ikke noget at spare på at leje ladebokse. Det afhænger dog meget af hvor meget der køres, og hvor meget man lader hjemme/ude.

Hvis I kan læse oversigten kan I se hvad der bedst kan betale sig ved 20.000 km og antaget 20% ladning fra supercharger. Jeg vedhæfter ligeledes et regneark, hvis nogen selv vil simulere.

Stockfleth

Kiefer
Kiefer May 9 '14

JEg tror ikke du kommer til at bruge en Supercharger i 20%, efter hvad jeg kan læse mig til på det amerikanske forum har det gennemsnitlige forbrug af Superchargere været under 5%.

Og ikke mindst det faktum at der rent faktisk endnu ikke er en SC i DK :-)

Hvorfor har du ikke medtaget installationsomkostningerne til et 16A CEE stik, det må vel alt andet lige være billigere at installere end den komplette lader?

En gennemsnitlig effektivitet på 220, er måske også en anelse optimistisk, men det er nok meget dynamisk alt efter kørestil.

Og jeg tror snart vi alle har lavet denne type beregninger mens vi venter/ventede på vores Model S :-)

/Martin

Stockfleth
Stockfleth May 9 '14

@Kiefer

Enig i at 20% til Supercharger er for højt. Det var også mest for eksemplets skyld. Men hvis man planlægger at køre ned gennem Europa til sommer via Superchargere, så løber det alligevel op i nogen km. Jeg regner ikke selv med at bruge mere end 5%.

Mht. effektivitet, supercharger m.v. så er modellen dynamisk, så man selv kan indtaste. Dog kan jeg tilsyneladende ikke uploade et Excel-ark.... nogen forslag.

Jeg har valgt alene at se på driftsomkostninger og holder derfor installationsomkostningerne ude for at gøre det enkelt. Hvis det er tæt på break even mellem almindeligt 16 AMP stik og lader, så vil jeg klar foretrække 16 AMP stik pga. lavere installationsomkostninger.

Stockfleth

Forummets indlæg er redigeret af Stockfleth May 9 '14
supergaard
supergaard May 9 '14

Hej,

Der er stadig "tricket" med at springe EVSE / Clever over og selv stå for ladeløsningen hvis man har mulighed for det igennem et firma man selv har eller kender... Så sparer man fuldstændigt det dyre abonnement men får fuld afgiftsrefusion, der er ikke mange minutters administration i den løsning.

Betingelsen er at firmaet ejer laderen, så der må godt være et 16A stik, men laderen skal ejes af firmaet og have sin egen måler, i mit tilfælde har jeg valgt en mobil 32A lader med måler. Det rykker alligevel op mod 3600 kr ud af dette regnskab de næste to år.

Mht upload af Excel-fil, kan du måske bare lægge det i dropbox og paste et public-link til filen her?

Stockfleth
Stockfleth May 9 '14

Det tidligere omtalte Excel-ark, hvor lademulighederne kan siumuleres, er nu lagt i dropbox til fri benyttelse.

https://www.dropbox.com/s/h0l7nye02itu9mt/Lademuligheder.xlsx

Stockfleth

MicTheCat
MicTheCat May 9 '14

@Stockfleth Fint ark du har lavet.

Også ok at installationsomkostninger ikke er med da det vil blive det samme. EVSE's boks til 11Kw ikke har indbygget Fejlstrømsrelæ type B og derfor vil installationen være den samme om det er et CEE stik eller en EVSE lader der tilsluttes.

@supergaard. Hvordan registrerer man det til et firma og hvilke krav er der til certificering at ladeløsningen så myndighederne sikrer at der ikke snydes? Er det mon tilladt med en mobil lader. Du kan jo så få afgiftsrefusion for el du/dit firma ikke selv har købt?

FrederikC
FrederikC May 9 '14

mhampen, hvad mener du med det her: 
EVSE's boks til 11Kw ikke har indbygget Fejlstrømsrelæ type B og derfor vil installationen være den samme om det er et CEE stik eller en EVSE lader der tilsluttes.

Type B er ikke et krav for at din bil kan lade på et CEE stik.

MicTheCat
MicTheCat May 9 '14

@Frederik Korrekt når du benytter det originale Tesla lade kabel hvor fejlstrøms relæet er indbygget

supergaard
supergaard May 9 '14

@mhampen: Der er ikke specielle krav til firmaregistreringen som jeg tolker det, det skal blot være et CVR-nr., hvortil du betaler 1 kr/mnd i leje af lader og som du sender dine afregnede kWh til.

Der er ikke krav til certificering, det skal blot kunne godtgøres at strømmen kun er brugt til opladning af elbil, det er faktisk en fordel at måeren er indbygget i laderen så kan strømmen jo ikke bruges til andre ting. Det er i princippet lige meget hvem der betaler for strømmen, men den strøm der bliver afregnet med den pågældende måler kan godtgøres.

PKT
PKT May 9 '14

@Stockfleth rigtig godt med et overblik.

Men du ikke har taget Clevers ordning med hvor der er returbetaling af 1 kr. for hver kwh der lades hjemme, er det fordi du allerede har lavet overslag over det og evt. fundet for dyrt ?. 

Kiefer
Kiefer May 9 '14

@PKT: Det har han jo da skam også, han har bare ikke brugt et Clever returabb. men derimod et fra EVSE. Bemærk han skriver "EVSE besparelse"

/Martin

MicTheCat
MicTheCat May 9 '14
@supergaard. Super. Skal man så blot fratrække afgiften i firmaets regnskab? Edit: nå nej så er det jo kun skatten der nedsættes. Hvordan opgiver man det. Til Energinet?
Forummets indlæg er redigeret af MicTheCat May 9 '14
Skaarup
Skaarup May 9 '14
Energinet er ligeglade, det afregnes ved momsafregningen med skattefar.

Hvis man er selvstændig må det ultimative være at gøre sin ladestander gratis for alle (dermed inkl. sig selv). Så afregner firmaet el og får lidt afgift retur - og så er den ged barberet.
Forummets indlæg er redigeret af Skaarup May 9 '14
Raymond
Raymond May 9 '14

Hvordan udregner man beløbet(afgiften), jeg synes ikke jeg kan finde det på skat.dk

Forummets indlæg er redigeret af Raymond May 9 '14
Raymond
Raymond May 9 '14

Ja, den har jeg set, men hvordan bliver det til 1,03 hos evse.dk og elbilsupport.dk - momsen?

Raymond
Raymond May 9 '14

Og er det korrekte beløb ikke 82,9?

Skaarup
Skaarup May 9 '14

Jo, afgiften er 83,3 øre/kwh og fradraget er på 82,9 øre/kwh.

Ja, det er momsen.

kammersgaard
kammersgaard Nov 16 '14

Jeg sidder lige og regner lidt på om det kan betale sig at køre el igennem virksomheden, som i foreslår. Er der noget jeg har glemt eller taget fejl af i denne beregning? Ellers ser det ud til at man sparer omkring 7.000 kr. pr. år.

Jeg går ud fra at jeg lader strømmen være gratis, for dem der lader.

Skal hele elregningen betales gennem virksomheden? Dvs. også vores privatforbrug for huset, eller er det kun strømmen fra bimåleren?

3 år, 20.000 km pr. år, 0,3 kWh pr. km

60.000 * 0,3 kWh = 18.000 kWh

Budget privat:

Installering af kraftstik 1.500 kr.

Strøm 18.000 * 2,43 kr = 43.740 kr.

Løn fra virksomhed for at dække 45.240 kr. / 68 *100 = 66.529 kr.

Budget gennem virksomhed:

Installering af bimåler og kraftstik 4.000 kr.

Strøm 18.000 * 2,43 kr = 43.740 kr.

Afgiftrefusion 18.000 * 0,833 kr. = 14.994 kr.

I alt 32.746 kr.

Besparelse 66.529 – 32.746 * 0,68 = 22.972 kr. over 3 år

Raymond
Raymond Nov 16 '14

@Kammersgaard: Du tager lidt fejl!

Du skal stadig selv betale elregningen, men firmaet kan refundere dig 18.000* 0,833*1,25(det er med moms) skattefrit(og virksomheden kan trække det fra i sit momsregnskab, så det er en nulløsning for firmaet), så regnestykket er (efter skat) 43.740 minus 18.742(og det er så din besparelse). Virksomheden skal installere ikke bare en bimåler, men også en mobillader, det står i lovteksten.

Sider: 1 2 »