Loading...
dk

Tyveri af keyless bil med nyt smart system | Tesla Forum

Knudsen
Knudsen Feb 4 '16
Hvordan mon det forholder sig med Tesla og dette nye system som vist på FDM's side: Det tager kun 15 sekunder

Er der nogen der kender noget hvorledes sikkerheden er på Tesla's key-less system...?

koden
koden Feb 4 '16
tesla er ikke nævnt i listen af biler der er ramt. Så vidt jeg husker var det fra en bestemt producent som leverede til bl.a. audi,porsche m.fl.
Knudsen
Knudsen Feb 4 '16
Hvor finder du den liste du refererer til...?

janlanxe
janlanxe Feb 4 '16
....men Renault er på den anden side heller ikke på listen :-(
koden
koden Feb 8 '16

en lille film om hvordan ens nøgle kan overtages...

http:///...411b89da52dd8b690986
Gronhund
Gronhund Feb 8 '16
Ja, det er ret spændende. Jeg ved ikke hvilken teknologi der ligger til grunde for Keyless. Hvis man vidste det, kunne man jo experimentere lidt med afskærmning.
Og spørgsmålet er så, om Tesla bruger samme teknologi som de fleste andre fabrikanter?
Men på FDM lyder det ikke til (ud fra ovenstående artikel), at der er tænkt specielt meget på sikkerhed. Virker underligt at der ikke trækkes en paringskode (som selvfølgelig skal være unik fra gang til gang).
runeh
runeh Feb 8 '16
Ja det er da skræmmende. Måske man skulle anskaffe sig en blyboks til at opbevare nøglen i ;)
Gronhund
Gronhund Feb 8 '16
Ja, nu er bly jo tungt, så det er nok en upraktisk kassse at rende rundt med. Og da bly heller ikke rigtig skærmer RF (hvis det er det der bruges), men er bedre mod radioaktiv stråling, så er det yderligere træls ;-)
Hvis vi taler om RF, så skulle kulfiber skærme det ("lettere" og dyrere skærmning).
Det er derfor det er meget praktisk at vide, hvilket signal der bruges til at kommunikere mellem bil og nøgle (og om det er det samme for alle/de fleste biler).
Soelan
Soelan Feb 8 '16
En simpel 4 cifret pinkode - den man kender fra mobilen - kunne være en god ekstra sikring, hvis kan fik afluret sin Keyless eller hugget sin nøgle.

Mon ikke det kommer på et tidspunkt?

Gronhund
Gronhund Feb 8 '16
Rigtigt. Simpelt og genialt. Jo før jo bedre.
Kiefer
Kiefer Feb 8 '16
Endnu et eksempel på hvordan den etablerede bilbranche ikke har en hujende fis forstand på IT sikkerhed. Vi kan håbe på, at med Teslas baggrund i Silicon Valley er der tænkt en lille smule mere over sikkerhed end de andre gør.

Det helt uhyggelige eksempel er vel stadig BMWs brug af HTTP i stedet for HTTPS til kommunikation med bilen...

Har Tesla ikke også på et tidspunkt udtalt de gerne ville væk fra brugen af nøglen?

Det vil jo give god mening at kommunikere med bilen via en smart-phone og HTTPS enten via bilens 3G/4G forbindelse eller via en netværksopkobling baseret på bluetooth.

/Martin

Nikolaj
Nikolaj Feb 8 '16
Det virker umiddelbart heller ikke specielt sikkert med et system, hvor man end ikke skal trykke på fjernbetjeningen. Det vil nemlig sige, at fob og bil selv begynder at snakke sammen, når de kan nå hinanden. En tyv vil umiddelbart kunne anbringe en sender ud for ens hus, og en anden ved/i bilen. Hvis de så vidersender signalerne mellem fob og bil, så er bilen narret vil jeg tro.

Hvis fob-knappen skal benyttes, så skal tyven have fat i fob'en for at få et signal. 

Jeg håber Tesla har løst det på sikker vis, ellers kan de vel altid disable den tryk-fri funktion, hvis der pludselig begynder at forsvinde Teslaer.

larsk103
larsk103 Feb 8 '16
Nu er Tesla'en vel også så "connected" at det ikke rigtigt giver mening at have den offline, medmindre det er til ophug til stumper.

Jeg gætter på at et rigtigt svagt punkt på Teslaen er den RFID backup løsning der er implementeret. Det burde være pærelet at klone RFID tag'et i FOB'en, hvis ellers du kan komme tæt på FOB'en et øjeblik.

Knudsen
Knudsen Feb 8 '16
Jeg tænker at det nemt kunne løses ved at kræve både FOB'en samt mobil telefon med tesla-app'en kørende for verifikation for at kunne køre - og kan ens mobil ikke ses (hvis den er uden strøm/man ikke har den med) bliver man tilbudt at taste en pinkode på skærmen...

Så har man stadig key-less funktionen i dagligdagen og den brugervenlighed det giver, samt væsentligt øget ikkerhed for hacker.

Forummets indlæg er redigeret af Knudsen Feb 8 '16
PEL
PEL Feb 8 '16

Citat fra Soelan En simpel 4 cifret pinkode - den man kender fra mobilen - kunne være en god ekstra sikring, hvis kan fik afluret sin Keyless eller hugget sin nøgle.

Mon ikke det kommer på et tidspunkt?

For at drille en eventuel tyv kunne man gøre det til en vane at efterlade teslaen i valet mode i "kritiske" områder..... /Poul Erik
Forummets indlæg er redigeret af PEL Feb 8 '16