Jeg kørte fra København til sommerhuset i Sønderjylland og blev henvist til at lade op i den nye SUC i Slagelse på grund af stærk modvind og regnvejr dagen før den officielle åbning. Det fungerede fint. I Haderslev kører jeg i vaskehallen for at gøre bilen ren, lige inden jeg når frem til sommerhuset.
Ved 22-tiden sætter jeg opladeren igang, så bilen er klar til næste dag.
"Charging cable fault" viser meldingen på display og den store skærm. Og det fortsætter med fejlfinding i ca. 2 timer, hvor jeg tænker på egen installation, ladekabel og lader i bilen.
Næste dag ringer jeg til Deacon, som på Forum har beskrevet batteri, opladning og forskellige problemstillinger omkring opladning på bedste vis. Han iværksatte straks kontakt til en lokal Tesla ejer, Bjarne, der stillede sig til rådighed og vi fik afklaret, at fejlen ikke lå i ladekablet. Mit ladekabel virkede på Bjarnes Tesla og hans ladekabel virkede ikke på min Tesla. Inden havde jeg fået tilkaldt min elektriker til at gennemgå hus- installationen med jord o.l. - uden at finde fejl i målinger og installation.
Teorien var nu, at det kunne være opladeren, der blokerede, så jeg kørte til SuC i Rødekro, og her kunne jeg heller ikke få strøm på Teslaen. Hvad gør man så?: Deacon anbefalede at ringe til Tesla`s døgnservice og efter "reset til fabriksindstilling" - uden resultat - gik tankerne tilbage til vaskehallen, der jo sprøjter vand på bilen fra alle vinkler og også rammer "chargeåbneren".
Jeg fik 2 tilbud: 1) Teslaen bliver afhentet til værksted, selv om det var søndag mod at få stillet en lånebil til rådighed eller 2) køre tilbage til sommerhuset og forsøge at fjerne evt. fugt i ladeåbningen med en hårtørrer. Hvis ikke det var løsningen så træder forslag 1 i kraft.
Det tog min kones hårtører 5 minutter at klare problemet og lige nu står min Tesla og sutter strøm med største fornøjelse, som om der ikke var sket noget de sidste 22 timer.
Stort tak for hjælpen og hvor er det dejligt at have et Forum, der dur.
Det tog 22 timer at finde fejlen og 5 minutter at løse problemt.
Problemet er så simpelt og enkelt og dog så vitalt, at man må håbe, at Tesla finder en forebyggende løsning, så man kan køre Tesla i såvel regnvejr som vaskehal.