Loading...
dk

Hyletone fra frontmoter ved frysepunktet og derunder | Tesla Forum

CDamgaard
CDamgaard Feb 22 '16
Hej

Jeg har en ny Tesla S P90D fra december måned.

Vil høre om der er andre der oplever en hyletone fra frontmotoren så snart temperaturen nærmer sig frysepunket og derunder ?

Hyletonen er mest tydelig mellem 60 og 80 km/t. Den kommer både når man trykker svagt på speederen og når man helt slipper speederen.

Hyletonen forsvinder når temperaturen kommer op på 3-5 garder plus og derover.

Har haft kontakt til Tesla, og de fortæller at de ikke kender noget til problemet.

Der må dog være et problem da hyletonen kun er der når det er frostvejr ?

Nogen der har oplevet noget lign ?

Med venlig hilsen

Christian Møller
Forummets indlæg er redigeret af CDamgaard Feb 22 '16
MandM
MandM Feb 22 '16
Hej,

Vi har en S P90D fra december og har ikke oplevet den beskrevne hyletone.

Med venlig hilsen Marianne

fmm1000
fmm1000 Feb 22 '16
Jeg har den også og har netop spurgt til det herinde for et parcdagecsiden uden den store respons. <br />
Jeg har kun lyden, når jeg kører i range mode ved de hastigheder du nævner. <br />
Prøv om det hjælper for dig. <br />
Kunne være rart hvis Tesla kan fjerne lyden.
Min er en 85d fra september 15
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Feb 22 '16
spaceman
spaceman Feb 22 '16
Har en S85D (05/15), og har ikke mærket noget til et sådant fænomen.
Har kun "hylen" ved meget kraftig acceleration og da jævnt mellem for og bag.
EVfan
EVfan Feb 22 '16

Jeg har en P85D og vil også sige at min støjer mere når temperaturen falder til omkring frysepunktet, har ikke drøftet det med Tesla endnu. Støjen kan både være fra Inverteren og Motor/gear. Jeg tænker lidt på om olien i gearkassen er beregnet til lave temperature.

/Jens

Niels
Niels Feb 22 '16
jeg har aldrig helt forstået hvad det er for en støj der tales om fra forreste motor....den højeste lyd jeg har, er fra aircon blæseren i bilen samt lidt vindstøj, motore er ikke noget man høre.
man kan også svagt høre inverteren når der accellereres/deaccelereres men det er helt normalt og noget som alle frekvensomformere gør ved høje vekslende strømstyrker.
ODE90D
ODE90D Feb 23 '16
Jeg har også en ret tydelig konstant hyletone når jeg kører ved en jævn fart mellem 60-80 km/t. Den kommer også jævnligt ved højere hastigheder, men sjældent så tydelig. Min er en 90D fra december.
Michael84
Michael84 Feb 23 '16
Min 70D (sep15) har også en hyletone som min ellers lidt nedsatte hørelse ligger mærke til ved konstant landevejs-hastighed. Slår jeg range-mode fra og til med fartpiloten sat på ca 80, kan jeg høre en forskel, men i de kolde temperaturer er den tydelig også uden rangemode.
Lennartbj
Lennartbj Feb 23 '16
Jeg oplever det samme på min 70D. Ved hastigheder mellem 70-80 kmt er den ret tydelig. Mener ikke den var der i starten (Udleveret i slut november), men kan sgu ikke huske hvordan temperaturen udenfor var den gang. Jeg synes ikke der er den store forskel om jeg er i rangemode eller ej
KimT
KimT Feb 23 '16
Frontmotor hyler også i min 70D. Den var der heller ikke fra start (10.sep), men kom efter ca. 1 måned (dvs. mens temp stadig var høj). På det tidspunkt sammenlignede jeg med THVestergaard's 85D som er knap 1½ månede nyere, og den hylede også fra ca. 65-80km/h.

Jeg kan ikke høre nogen forskel med range mode on/off.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 23 '16
ElPeter
ElPeter Feb 23 '16
Min 85D fra december har også en hylelyd - ikke meget høj, men mildt irriterende når den er der. Jeg synes ikke den er påvirket af range mode.
ODE90D
ODE90D Feb 23 '16
Hyletonen i min forsvinder som regel ca 5 sekunder efter jeg slukker for ventilations systemet - og starter igen 5 sekunder efter jeg tænder for den igen
SteffenFabrin
SteffenFabrin Feb 23 '16
Jeg oplever også hyletone fra frontmotoren, særligt omkring 60-80 km/t og ved samme temperaturer - fra ca. +3 degC og ned. Uanset om den er på Range Mode eller ej. Uanset om der er tændt eller slukket for ventilationssystemet.

Tesla afviste det som "normalt", men til deres forsvar skal det siges at jeg ikke kan huske temperaturen den dag de undersøgte bilen. Og dengang var jeg ikke opmærksom på at det kun var ved lave temperaturer, så jeg gav dem ikke en ordentligt chance.

85D fra 2015

Forummets indlæg er redigeret af SteffenFabrin Feb 23 '16
CDamgaard
CDamgaard Feb 23 '16
Ja lyden er der også her uanset om den er på Range Mode eller ej, og uanset om der er tændt eller slukket for ventilationssystemet.
FreePower
FreePower Feb 23 '16
Det er jeres driveunit. Kør forbi Tesla og få det testet. De kører en tur i bilen og kan fx slå frontmotor fra ved D- modellen for at høre om det kommer derfra.
Knudsen
Knudsen Feb 23 '16
Jeg har nøjagtig samme hyletone omkring 60-80 km/t og ved ca. 3-4 grader og der under... Og der er ingen forskel på range-mode eller ej...

Edit: Jeg køre S85D fra 29/11-2015

Forummets indlæg er redigeret af Knudsen Feb 23 '16
Syreb
Syreb Feb 23 '16
Jeg oplever nøjagtig samme hyletone som trådstarter. - Og ved nærmere eftertanke, så har udetemperaturen faktisk ofte været omkring/lidt over frysepunktet.

VH/ Anders (85D)

Hra
Hra Feb 27 '16
Har en P90D fra November. Den har også hylelyd som jeg tror kommer fra fronten. Det er meget irriterende at høre på. Har indtryk af at det kom efter et par kraftige accelerationer. Nogen der ved om man selv kan slå frontmotor fra, eller er det kun Tesla der kan dette ?

runeh
runeh Feb 28 '16
Det kan du ikke. Efter sigende er den slået fra i jævn kørsel/jævn hastighed når range mode er på "off". Men i den tilstand larmer motorerne jo ikke alligevel ;)
P85DK
P85DK Feb 28 '16
Som runeh kort er inde på, så kan I der synes I oplever en hyletone fra front motoren prøve følgende.

Prøv at køre med en lille strækning med Range Mode Off og se om I synes hyletonen stadig er der (den bør ikke være der, da det kun er motoren bag som trækker i dette tilfælde), hvis I så slår Range Mode On, så vil I høre at der kommer en hyletone for fra, da det nu er frontmotoren som trækker. Det er nemmest at prøve i bykørsel.

Ved jævn motorvejshastighed ser det ud til at det kun er front motoren som benyttes uanset hvad.

I denne tråd kan I se en masse grafer fra et par kreative drenge som har en masse can bus udlæsninger fra deres biler. Som I ser i den i disse grafer som linket er til, så er der måles der intet moment til motoren bag ved jævn hastighed på 33 mph uanset om Range Mode er On eller Off, hvilket jo ikke er mere end 50 km/t ...

Men brug lidt tid på de mange grafer, da de fortæller nogle meget interessante ting om hvor meget kraft og hvordan kraften fordeles i forskellige situationer

Der er nogle der spørger ind til temperaturens virkning på torque sleep, hvilket er den funktion som slår den ene motor fra.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/61570-Chassis-CAN-Logging-To-ASCII-Text-Plus-Graphing/page29?p=1389518&viewfull=1#post1389518

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 28 '16
Sider: 1 2 »