Loading...
dk

Hjemmeladning begrænset til 10A | Tesla Forum

kka
kka Feb 22 '16
Natten mellem i mandag og tirsdags, da jeg i øvrigt skulle på en længere ferietur, satte jeg skeduleret opladning på min 3 fase/16A CEE-installation (med UMC), så det passede med jeg om morgenen kunne køre med 100% og dejlig varme på batteriet.

Det var derfor en smule skuffende om morgenen at konstatere at stadig var i gang med at lade, stod på ca. 65%, og kun ladede med 10A! Det gav lidt udfordringer med den planlagte tur, men mere herom en anden gang.

Jeg troede det var en enkeltstående hændelse, måske pga. lav temperatur eller lignende, men i nat gjorde den præcist det samme.

Den har én gang tidligere været sat manuelt til 10A, man var sat pænt tilbage til 16A, og har da også ladet med 16A efter det. Jeg prøvede i morges som et forsøg at rette den til 15A, og genstarte ladning - men stadig 10A som resultat.

Installationen er ret ny, sidder på egen måler med 63A HPFI (rigeligt med mastestrøm, det er en etageejendom), og er trukket med 6 kvadrat kabel for at være forberedt til evt. udskiftning til 32A ladning. Og den har som nævnt fungeret fint indtil disse to gange.

Nogle bud på hvad man kan gøre for at få sine 16A igen?

Mvh. Klaus

Forummets indlæg er redigeret af kka Feb 22 '16
KimT
KimT Feb 22 '16
En sikring der er sprunget ? Det fortæller bilen ikke - den vil stadig stå med 3 tallet som indikation på 3 faset. 

Prøv at resette umc. 

kka
kka Feb 22 '16
OK, tak, jeg prøver at kigge. Men vil den ikke sige 11A hvis der mangler én fase?

Hvordan resetter man UMC'en?

Hank
Hank Feb 22 '16
Min gør det samme, og Tesla siger det er laderen i bilen der har mistet en fase, selvom den indikerer 3 faser og 10 AMP/16.
De har ikke lader på lager, og det må derfor vente til april.
MDamm
MDamm Feb 23 '16
Og min har samme udfordring. Troede først det var min elinstallation, eller min UMC, men det må være bilen, for jeg har prøvet flere ladere og installationer...
Raymond
Raymond Feb 23 '16
Den lader med 8kW 10A, det kan man ikke på 2 faser. Det er ikke en manglende fase, der er problemet.
CanEl
CanEl Feb 23 '16
tallene passer ikke sammen. hvis den lader med 10a ved 231v på 3 faser = 10*231*3=6930w.  

hvis den lader på 2 faser med 16a er det 16*231*2=7392w

det kunne godt være 8kw når det er afrundet, men ???

jeg mener at den viser aktuel ampere og ikke en beregnet.

når 3 fase symbolet er der betyder det at den trækker fx. 10a på alle faser.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Feb 23 '16
Hank
Hank Feb 23 '16
Min bil har været hos Teslas Service Center i Kastrup, og de hævder at der er røget en fase i selve laderen under sædet - uagtet at den skriver 3 faser og 10/16 Amp.

Derfor har de bestilt en ny lader, der kan installeres i april.

Raymond
Raymond Feb 23 '16
RobertJ: Jeg er absolut ikke ekspert i stærkstrøm, men jeg mener at Tesla ikke bruger fase til fase, men fase til nul så det kan betragtes som 3 uafhængige faser på 230V(og ikke 400V som er fase til fase).
kka
kka Feb 23 '16
Jeg tvivler stærkt på mit problem er ensretteren i bilen, da jeg lige har ladet med type 2-kabel med alle tre faser og 16A. Så jeg er vel tilbage til UMC'en eller den ene fase på installationen. Jeg har pudsigt nok ikke nøgle rummet hvor sikringstavlen er, så den skal jeg lige skaffe først for at checke om det er det. Men en polsøger i CEE-stikkets faser burde vel kunne gøre det.
EVfan
EVfan Feb 23 '16

@kka, Du kan ikke stole på en polsøger, du skal bruger et voltmeter.

/Jens

Citat fra kka Jeg tvivler stærkt på mit problem er ensretteren i bilen, da jeg lige har ladet med type 2-kabel med alle tre faser og 16A. Så jeg er vel tilbage til UMC'en eller den ene fase på installationen. Jeg har pudsigt nok ikke nøgle rummet hvor sikringstavlen er, så den skal jeg lige skaffe først for at checke om det er det. Men en polsøger i CEE-stikkets faser burde vel kunne gøre det.

kka
kka Feb 23 '16
OK, så prøver jeg med voltmeter. Men hvis de to faser lyser med en polsøger, og den tredje ikke gør, hvorfor kan man så ikke stole på det? Jordforbindelsen gennem én selv må vel være den samme. Jeg er med på at man generelt ikke kan stole på en polsøger, men i dette scenarie kan man vel godt.
Hank
Hank Feb 23 '16
Jeg har lige checket min på type 2 Clever 43kw - den giver 10 km/t, og stadig max 10 amp.

Bilen har dobbeltlader.

CanEl
CanEl Feb 23 '16
jeg har tjekket min ladevisning.

den blev sat til 10a, og viste 10a 6kw

så løsnede jeg en sikring, d.v.s. ladning på 2 faser. og så viste den 6-7a og 4kw.

kw er rigtigt vist men strømmen er lidt misvisende.

den er koblet som 3 faser (230v) til nul. ellers ville 2 faser (400v) kun give 2kw

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Feb 23 '16
DeaconWP
DeaconWP Feb 23 '16
Hvis man sætter sin Tesla til at lade på mere end en fase, vises der et tretal i displayet.

Og sætter man i settings ladestyrken til 16 ampere, vil den trække 16 ampere på hver fase.
Teslaen måler så den aktuelle ladestrøm, og skriver det i displayet som "samlet strøm" divideret med 3, da den regner i 3 faser.

Mangler der så ladestrøm i den ene fase, vil den i dette tilfælde så kun måle 16 + 16 ampere, som er 32 ampere. Det vil blive vist som 32 / 3, nedrundet til nærmeste hele tal, da den åbenbart altid smider det efter kommaet væk, og ikke runder op. (som på billedet i indlæg #1)

Sætter du den til at lade med 10 ampere, vil der, hvis der mangler strøm i den ene fase så være 20 / 3 til "hver fase" i displayet. Det vil så være 6 til 7 ampere, lidt afhængig af, om det lige er 10 eller 10,5 ampere, der lige smutter ind i hver fase med strøm i.

Og uanset om årsagen til, at der mangler strøm i den ene fase, er fordi der er sprunget en sikring  i eltavlen, UMC kablet har en defekt, eller onboard laderen har en defekt, så vil det blive vist sådan, at ampere tallet er den samlede strøm ind, divideret med de tre faser, den viser du er koblet til.

Så viser den ikke den samme strøm, som du har sat den til at lade med, men kun 2/3 af det, så mangler der strøm i den ene fase. Og viser den kun 1/3 af den indstillede strømstyrke, må der jo mangle 2 faser. Hvis den så stadig viser 3 taller i displayet.??

Med ovenstående in mente, så har I jo alle ret i Jeres observationer og tilhørende resonnementer.

DeaconWP
DeaconWP Feb 23 '16
kka i # 10: Interessant observation du har lavet der. Du køber strøm via dit Type 2 kabel, og du har sat ladestyrken til 16 ampere. Den viser vel et 3-tal i displayet, og som jeg forstår det viser den også, at du lader med 16 ampere.
Ja, så lader du med sammenlagt 48 ampere på de tre faser i ladekredsløbet, og det er divideret med 3 lig med 16.
Og når du lader med tre faser hjemme, med din UMC, så viser den 10 / 16 ampere (lader med 10, men sat til 16).
Så er det da nærliggende at tro, at grunden til at "der mangler ladestrøm" derhjemme, at enten din UMC eller din eltavle har et problem. Så mangler du vel kun at prøve din UMC af på et andet 16 amperes udtag, hvor du ved, at andre biler kan lade med 16/16 ampere. Ikke sandt? Så jeg vil mene, at du har godt fat i det.
DavidS90D
DavidS90D Feb 23 '16
"Endnu et pletskud fra DeaconWP"  :-)

Hvis man samlede alle de informationer på et sted burde der snart ikke være flere som undrer sig over hvordan man oplader sin Tesla.

F.eks. at onboard laderen er sammensat af 3 x 3,7kW 230VAC ladere.

Det er også derfor den behøver nul og derfor den kan lade med 1,2 eller alle 3 faser.

Se evt. Deacon´s ladebibel, "Deacons Fakta om ladning" http://teslaforum.dk/forum/topic/2379

DeaconWP
DeaconWP Feb 23 '16
Hank: Summen af dine indlæg i tråden her bekymrer mig lidt.

Hvis der er gået en fase i din ene lader, er det fornuftig nok, at du med UMC oplever, at den skriver 10 / 16 ampere i displayet.

Men det vækker lidt forundring, at du oplever, at den lader med mindre effekt, når du er på type 2 Clever 43 kW.
Jeg forstår ikke hvor du får de 10 km/t fra. De hænger ikke sammen med  strømstyrken. ???

Og nu må jeg så spørge om, hvordan man så gør, når man med en bil med dobbeltlader kobler sig til en 43 kW Clever Type 2 stander.

Skal man så sætte ladestyrken i "settings" til 32 ampere? Eller hvordan opdager din Tesla ellers, at den må aktivere begge ladere??
Er du sikker på, at dit type 2 kabel er et 32 amperes kabel? Er det kun et 16 amperes kabel, vil det forklare, hvorfor du kun lader med 10, som er 1/3 af de to gange 16 ampere, som den reelt trækker.
Hvis du har dobbeltlader i bilen, vil jeg tro, at det vil være en god ide at gøre Tesla opmærksom på din observation ved den nævnte Type 2 ladning. For det ser i min øjne ud til, at der mangler "åbning af "slave" laderen i den ladning. Forudsat, at dit kabel er et 32 amperes kabel. Altså potentielt 2 problemer, eller blot an "fejl" afledt af den første med den manglende fase.
Kiefer
Kiefer Feb 23 '16
Deacon: Du kan ikke sætte styrken til mere end 32A, og Type2 stikket leverer en modstand der sætter ladestyrken til mere end 32A, så vil bilen skrive Type2 stikket ladestyrke i display, men bilens indstilling vil aldrig gå over 32A.

Forvirrende ja, men f.eks. har jeg en 20A modstand i mit type2 stik, men som sagt kan jeg ikke få bilen til at suge med mere end 16A, eftersom jeg kun har enkeltlader.

Husk dog også på at du ALDRIG vil kunne lade med mere end 16A på en Tesla UMC. Hvis du sætter dit kabel til en 43KW lader skal kablet være mærket til 32A.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 23 '16
DeaconWP
DeaconWP Feb 23 '16
Ja, Kiefer. Man kan ikke lade med mere, end "det svageste led" tillader. Så et 16 amperes type kabel vil begrænse en bil med dobbeltlader til 16 ampere.
Hvordan "begrænser" man en Tesla med dobbeltlader til 32 ampere? Kan man det i settings?
Så jeg er spændt på Hanks svar. For han må kunne fortælle lidt mere, der forklarer, hvorfor han lader med så lav effekt på en Type 2 Clever, der skulle kunne give 22 kW, hvis alle tre faser (egentlig 6 styk 16 amperes ladere) kan trække strøm.
Og det du skriver er, at hvis en bil med dobbeltlader mærker et 32 amperes kabel i stikket, og kan mærke at "controlleren" i standeren vil give 32 ampere, så viser bilen det, og er så automatisk klar til at lade med 32 ampere i hver fase, hvis den ellers virker?
Sider: 1 2 »