Loading...
dk

Supercharger status - IM Tesla - vigtigt! | Tesla Forum

DITB
DITB Feb 27 '16
Hej alle Tesla brugere og ejere,

(Ikke relevant for Roadster)

Nu lanceres App'en der hedder "IM Tesla" ("I am Tesla") i Danmark. Når nu Tesla ikke vil ud med hvor mange der lader, så må vi jo selv dele det. I stedet for at poste i alverdens grupper og fora "hvor der er fyldt eller tomt", så er her et samlet sted hvor det hele står.

Til at starte med kører det kun som Web app:

1) Gå ind på tinyurl.com/sucdk og registrer dig

2) Brug en browser fra bilen, smartphone eller laptop (kræver GPS for at opdatere en SuC)

Det som web app'en gør er at holde rede på hvor mange ledige pladser der er på superchargerne. Hvis du er med i FB gruppen i Danmark, så se her:

https:///...ink/962932903797230/

I Hong Kong kører den allerede med stor success, næste stop er ... Danmark!

Vær lige lidt tålmodig i starten, det skal lige op på en kritisk masse før app'en er bæredygtig.

(rettet med opdateret info)

Forummets indlæg er redigeret af DITB Mar 1 '16
T3S7A
T3S7A Feb 27 '16
Bliver sgu ikke til noget. Er prøvet før. Se dit eget billede. Updatede 1 Day ago. Kan jo ikke bruges til noget.
Tesla burde slv gøre noget ved det. Især så man kan se hvilken dele stander man burde vælge..
RD_85D_15
RD_85D_15 Feb 27 '16
Det har stort potentiale og er værdiskabende så vi bedre kan styre vores tid/planer. Lad os få det til at blive en success. Er downloadet og klar.
DITB
DITB Feb 27 '16
Det her er et gammelt billede fra da app'en var relativ ny. I dag har den fået flere funktioner og har større opbakning i Hong Kong. Når man lader, så siger man det videre til andre. Det spredes, og som tiden går bliver der kortere og korter tid siden sidste opdatering. Men der er selvfølgelig dem der ikke gider, selv om det kun er tre klik på telefonen for at raportere.

Det her er kl 21:22 i Hong Kong, for få minutter siden (Jeg selv er i USA, så der står kl 07:22 på telefonen):

JA, det kan stadig blive bedre - og det bliver det, når flere bliver hvervet. Der er altid dem der ikke tror på det, og dem der bare er ligeglade med at hjælpe andre.

Det er dog bedre end at fylde FB grupper og diverse fora med "Er der plads i Middelfart lige nu?"

DITB
DITB Feb 27 '16
Som man i øvrigt kan se af seneste screen shot, så er der selv uden for myldretiden godt rift om superchargerne i Hong Kong. Tidligere kunne der gå dage mellem opdateringerne, nu er det ofte minutter siden der bliver opdateret, eller der hvor der er mindre travlt, nogle timer.

Jo mere pres der er på, jo mere bliver der typisk opdateret.

DITB
DITB Feb 27 '16
Nostromo,

Det er der allerede tænkt på. Man kan kun opdatere en Supercharger hvis telefonen er tæt på en given supercharger (dvs det kræver at app'en har adgang til GPS/Position på telefonen)

Man behøver ikke nødvendigvis at checke ud, men jo oftere man opdaterer, jo bedre. F.eks. plejer jeg selv at opdatere når der er nogen der ankommer eller kører, hvis jeg bliver ved bilen (fordi jeg ved at ikke alle opdaterer). "Det tager kun 3 klik!"

Tænk at for hver gang man opdaterer er der mere end en der har glæde af det. Og jo oftere der opdateres, jo bedre for dem der vil checke status.

Som minimum opdaterer jeg når jeg ankommer, og når jeg kører, men da jeg nu kan lade både hjemme og på arbejde, er det sjældent jeg selv supercharger.

Her er i øvrigt link til Apple iTunes: https://itunes.apple.com/us/app/imtesla/id1059323571?mt=8

DerHansi
DerHansi Feb 27 '16
DITB: jeg synes det ser ud til at være en OK ide. Lad være med at lade dig afskrække af alle dem som er eksperter i at "finde hullerne i osten". Hvis de istedet brugte deres tid på at lægge maksimalt pres på Tesla, frem for at skyde initiativer ned, kunne det være de hurtigere fik en løsning som passer til deres hoveder.

Det kunne jo være fedt, hvis man kunne få app'en ind på skærmen i Teslaen. Det ville virkelig gøre en forskel, tror jeg.

Jeg er i hvert fald på :-)

Nostromo : Selvfølgelig ændrer oplysningerne ikke på hvor lang tid det tager for dig at komme til, men det kunne måske for nogen give mening at de, i god tid, kan forudse et tidsproblem : booke mødeaftaler om, ny færgetid, melde ankomsttid osv. samt at man måske kunne snige sig videre fra den optagede SuC videre til en der er ledig. osv osv.
Kiefer
Kiefer Feb 27 '16
Jeg tror som også ideen er god, jeg er bare bange for der er for få der  vil gide og bruge den.

/Martin

MS
MS Feb 27 '16
Ideen er rigtig god - lidt samme koncept som app'en superchargers. Et hurtigt kik på denne viser, at det kun er meget få, der har benyttet check-in/check-out, og når det skal ske manuelt svinder app'ens anvendelighed - desværre.
BoHolden
BoHolden Feb 27 '16
Jeg bruger kun Supercharger når jeg er på langtur og har brug for strøm uanset kø eller ej - men jeg støtter naturligvis op om denne app og opdaterer glædeligt. Kun 3 klik væk - hurtigere end at handle i fakta !
DerHansi
DerHansi Feb 27 '16
Nostromo : jeps delvist møntet på dig. Men fortsæt endelig med at presse Tesla. Det kan godt være jeg opfatter tingene anderledes, men jeg har altså forstået denne app, sådan at opdateringen intet har at gøre med om at den enkelte melder ind/ud, men pæresimpelt at en hvilken som helst, på pågældende SuC, kan melde ind hvor mange pladser der er optaget/ledige- DITB ; har jeg ret ?

Jeg er i hvert fald på, sig til når den kører !!
Klaus_
Klaus_ Feb 27 '16
@DerHansi, sådan forstår jeg også at det virker - og sådan ville jeg også selv have lavet et lignende system. Jeg har overvejet at lave det som add-on til www.TrafikAlarm.dk/tesla sådan at når den kan se man holder på en SuC, at den lige popper op og spørger "Hvor mange ledige båse er der?", så kan man trykke på et tal, og så ikke længere. Men det kan ikke svare sig at begynde at lave flere løsninger, for noget hvor kritisk masse er essentielt, så er det bedre folk samler sig om denne app.

Personligt kan jeg dog ikke se jeg får brugt app'en, da jeg jo ikke lader på SuC af lyst, men af nød. Så om der er 0 eller 10 biler i kø er underordnet, jeg kører kun omkring SuC'en hvis jeg er nødt til det. Ellers vil jeg sgu hellere hjem under dynen og se TV end at holde i og sluge strøm på en mørk parkeringsplads :)

DerHansi
DerHansi Feb 28 '16
Jeps, Klaus, enig, men rent planlægningsmæssigt kunne det, i min optik, stadig godt give mening. (a la : hey lillemor det varer sgu lige en time ekstra - eller ; hvis jeg nu lægger mig bag en lastvogn, kan jeg nå Slagelse i stedet for Køge).
DITB
DITB Feb 28 '16
Opdatering:

River Leung som har lavet den her app, har meddelt at han laver en ny version af app'en specielt til det Danske marked (dvs der skal hentes en ny app, mens brugernavnet muligvis stadig kan bruges for dem der allerede har oprette et)

Jeg giver besked både her og i FB Tesla gruppen, så snart app'sne er klar. Der går jo altid noget tid for Apple at godkende "nye" apps eller ændringer, så forvent der går nogle dage.

Hvor stor efterspørgsel er der for at man kan vælge sprog mellem f.eks. Dansk og Engelsk? Det er jo SÅ simpelt, så selv med begrænset ordforråd burde det være fint nok hvis den er på Engelsk.

Og JA! Det er rigtigt, at man checker ikke ind og ud som sådan, bare meddeler hvor mange pladser der er ledige. Man kunne for så vidt have app'en uden at ha en Tesla, lad os sige man arbejdede på hotellet i Middelfart og bare lige ville hjælpe. 3 klik senere, og alle dem der måtte være på vej til at lade kan se om der er plads eller ej. MAN VED JO IKKE om der er tre biler lige om hjørnet, så det er jo ikke nogen garanti. På den anden side ... app'en understøtter også hvor mange der venter. Hvis der nu er 5 der venter, så kan det jo være nogen lokale venter til senere, finder en anden lader osv.

Selvfølgelig er der der dem der SKAL lade, men med flere og flere superchargere kan man måske nå den efterfølgende supercharger (Slagelse i stedet for Middelfart etc).

Et større problem bliver måske at få gennemrejsende Nordmænd, Svensker, Tyskere mm, til at bruge app'en. Hvis den kan slå ordentligt igennem, kan den senere udvides til hele Europa.

Versionen i Hong Kong er i øvrigt ved at blive udvidet til hurtige AC ladere. Man kan selv sætte filter på, hvad man gider se. Der er også notifikationer, så man kan få en pop-op besked af forskellig art, mens man er på vej.

Der er ingen reklamer, og app'en er gratis. Dog er der en "køb River en kop kaffe" funktion, som jeg selv har prøvet et par gange.

Mht at bruge den på browseren, det har jeg IKKE prøvet da browseren ikke findes i HK Model S (heller ikke bagudvendte sæder og diverse auto pilot funktioner). Men da den findes som web version, kan jeg ikke se at den IKKE skulle kunne virke.

Prøv gerne selv her:

http://tsc.88db.com.hk

Det er dog kun Hong Kong superchargerne man kan se som det er lige nu. Opdatering følger når Danmark kommer med.

DITB
DITB Mar 1 '16
OPDATERING igen:

Så er der åbnet for vandet!

http://tinyurl.com/sucdk

tinyurl . com / sucdk

Det er måske nemmere at huske end http://tsc.88db.com.hk/denmark/ - som er den danske version af IM Tesla.

Man kan bruge det fra hvilken som helst browser, på diverse smartphones, Laptop og selv på webbrowseren i bilerne. Det eneste det kræver er at browseren understøtter at udsende sin position.

Hvis man opretter en bruger, og logger ind via Webbrowseren i bilen, så burden den huske det. Dvs, man skal kun logge ind en gang for alle (på en given browser), så er man "på" indtil man selv logger ud.

Feedback modtages gerne, så skal jeg gerne gi det tilbage til River Leung.

Senere kommer der apps til iOS og Android.

Der hvor der står "Testing Data" er den pågældende SuC ikke blevet opdateret endnu.

Så nu er det bare om at få et brugernavn, derefter ud og opdatere!

"Charger list" virker ikke endnu, det er en liste med ikke-Suc ladere. Vælg bare "Dashboard" (der er en menu øverst til venstre i skærmen)

VH
VH Mar 1 '16
Kunne det tænkes at River Leung er kommet til at lægge koordinaterne for Århus ind på Middelfart. Dashboardet viser samme afstand til de 2 destinationer.
SuneH
SuneH Mar 1 '16

Skønt med User genereret content. Jeg går meget ind for at folk selv deler information på den måde. Men jeg har stadig ikke helt forstået pointen med App'en.

Hvis man er på langtur og er NØDT til at lade på en bestemt SuC for at komme videre, er informationen om hvor mange standere der er ledige jo ligegyldig. Om der er 10 eller 0 ledige standere: du er NØDT til at køre derind. Det eneste du kan bruge informationen til, er til at ringe og sige at du måske bliver forsinket. Og så er der tidsaspektet. Hvis det fx er 17 minutter siden der er opdateret, kan du jo ikke vide om der efter det er kørt eller kommet flere biler. Hvis fx Kirstinehøj står med 1 ledig stander for 17 minutter siden, er sandsynligheden for at den stadig er ledig ret lav.

For mig at se er denne App mest til nytte for "hjemmeladerne", som kan sidde hjemme i sofaen og sige til konen "Hov, der er skisme 3 ledige standere i Køge, jeg smutter lige en time". Og det er vel ikke en adfærd vi ønsker at fremme?

Men ikke desto mindre vil jeg hente App'en og bruge den, for som sagt går jeg meget ind for user genereret content.

DITB
DITB Mar 1 '16
Citat fra VH Kunne det tænkes at River Leung er kommet til at lægge koordinaterne for Århus ind på Middelfart. Dashboardet viser samme afstand til de 2 destinationer.

Det skal vel lige checkes. Du er ikke tilfældigvis lige imellem de to?
DITB
DITB Mar 1 '16

Citat fra SuneH

Skønt med User genereret content. Jeg går meget ind for at folk selv deler information på den måde. Men jeg har stadig ikke helt forstået pointen med App'en.

Hvis man er på langtur og er NØDT til at lade på en bestemt SuC for at komme videre, er informationen om hvor mange standere der er ledige jo ligegyldig. Om der er 10 eller 0 ledige standere: du er NØDT til at køre derind. Det eneste du kan bruge informationen til, er til at ringe og sige at du måske bliver forsinket. Og så er der tidsaspektet. Hvis det fx er 17 minutter siden der er opdateret, kan du jo ikke vide om der efter det er kørt eller kommet flere biler. Hvis fx Kirstinehøj står med 1 ledig stander for 17 minutter siden, er sandsynligheden for at den stadig er ledig ret lav.

For mig at se er denne App mest til nytte for "hjemmeladerne", som kan sidde hjemme i sofaen og sige til konen "Hov, der er skisme 3 ledige standere i Køge, jeg smutter lige en time". Og det er vel ikke en adfærd vi ønsker at fremme?

Men ikke desto mindre vil jeg hente App'en og bruge den, for som sagt går jeg meget ind for user genereret content.

Efterhånden som der kommer flere og flere supercharger stationer, kan det sagtens være man kan køre videre - altså ikke ankommer til hver eneste station med 5% ladning. Hvor langt er der lige mellem Køge - Slagelse - Middelfart? 

Ah, der er tomt i Slagelse, men rimeligt fyldt i Middelfart. Så stopper jeg lige i Slagelse ...

Og JA, de "lokale" kan så overveje at holde sig væk nå de kan se der står "fyldt, og 3 der venter".

Jeg håber faktisk de lokale vil være en force her, at de vil være så venlige at opdatere "deres" supercharger så den er mere up to date. Det giver også lidt overblik over hvordan SuC situationen er i DK - er der altid fyld - ofte tomt - skal man undgå fredag kl 18? Etc.

River sendte mig noget statistik fra Hong Kong. Alle meldinger, i et regneark. Jeg kunne sortere og filtrere, for at se hvornår der var myldretid etc.

Forummets indlæg er redigeret af DITB Mar 1 '16
MS
MS Mar 1 '16
Jeg vil gerne give det et forsøg og er oprettet som bruger. Skal siges at jeg max bruger SuC 1 - 2 gange pr. måned - så jeg er nok ikke den der oftest kommer til at give update. Skal til Slagelse torsdag og tester der.
Sider: 1 2 »