Loading...
dk

OPSANG og lang rant! Kom ind i kampen og nyd det sjoveste stykke legetøj på kloden! Eller sælg bilen og kom videre i teksten... | Tesla Forum

P85DK
P85DK Mar 3 '16
@Jabba - med specifikationer følger forventninger om præstationer. Hvor hurtigt den accelerer fra 0-100 er én specifikation, som den så ikke helt kan leve op til i præstation, med mindre man starter stoppeuret efter man tilbagelagt den først fod - detalje, ja - men alligevel 10% ringere præstation end specificeret, så ikke uvæsentligt. Specifikationen 700 hk fortæller alt om mellemaccelerationerne som f.eks. 80-120 km/t, her præsterer bilen som de 469 hk den har. Med en ludicrous opdatering, så forbedres disse tider med mere end 0,5 s - og ludicrous giver kun ca. 80 hk mere, altså stadig ikke de 700 hk som de solgte bilen på.

Så ja, den præsterer flot, men langt fra som specificeret. Hvilket den burde gøre når de tog 150tkr mere for den end en 85D som netop præsterer som specificeret.

Just for the record - er ikke bare passiv klager, men stadig i aktiv dialog med Tesla om 'problemerne'
Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 3 '16
oleviby
oleviby Mar 3 '16
Jabba- fantastisk gode indlæg.

Har selv haft en 70d i 8 måneder nu, og kan ikke rigtigt finde noget at brokke mig over.

Klaus_
Klaus_ Mar 3 '16
Enig med Jabba!

Der er aldrig én dødelig som har kommenteret samlekvaliteten af min Tesla. Det er altid mig der bringer det på banen. Og det er fordi jeg har læst om det herinde....

Hvem browser også mens de kører alligevel?  Jo når man lader er det da meget rart, men det er ikke ligefrem super ergonomisk at sidde og browse der. Så den eneste grund til at jeg gerne ville at browseren var en anelse hurtigere, var så Trafik Alarm kører lidt bedre på den. Men det kører brugbart nu. Elon har jo også svaret på Twitter at browseren skal have lidt kærlighed engang, og jeg tror der kan hentes en del med softwareoptimering. 

Kiefer
Kiefer Mar 3 '16
Jeg vil så sige, at specielt på min første bil fik jeg rigtig mange kommentarer om "at det er vist en amerikaner" og det var på frunken som Tesla aldrig har formået at få alignet med resten af bilen. Men også mange andre steder er den ikke helt glat og lige.

Men igen, det er jo en afvejning af hvad det er man vil have, på en Tesla skal man jo bare acceptere at du får ikke hele pakken, du får en super lækker el-bil med de fejl og mangler den nu en gang har.

Du får en bil hvor service-folkene ofte gerne går et par ekstra skridt for at hjælpe dig. Men også samtidig en serviceorganisation der endnu ikke er bygget op så den matcher deres succes og aldrig har været det.

Jeg må så nok også indrømme at jeg ikke er typen der bare stiller mig op og er forblændet af begejstring af noget som helst, og det er sådan set ligegyldigt om det er et måltid mad, en telefon eller en bil, men til gengæld accepterer at ting har fejl og mangler, nogle kan man leve med, andre skal udbedres på den ene eller den anden måde... :-)

/Martin

Seppe
Seppe Mar 4 '16
Vi snakker tit om at det er lidt sjovt hvordan selve el-bil delen er helt og aldeles fantastisk og alle de ting hvor den er nytænkt i forhold til traditionelle biler, det spiller bare. Men de lidt mere klassiske bil ting, som samlekvalitet og diverse detaljer som feks sprinkler/visker osv, der kan man se at Tesla ikke har forfinet deres produkt igennem mange år, men nok nærmere kan betegnes som en IT/Elektronik-virksomhed der laver biler. For mig opvejer fordelene ulemperne, selvom jeg nogen gange savner en lomme i døren, et ordentligt sted til mine solbriller (de hænger i armen i fartpiloten nu, det fungere egentlig ok) og af og til sider og skumler over planlægning af et round trip til de lidt mere øde dele af jylland - men sådan er det at være first mover, nogen skal tage børnesygdommene og jeg synes det er sjovt at være med :-)
Kiefer
Kiefer Mar 4 '16
Seppe: Jeg er helt enig, langt hen af vejen bliver alle de traditionelle ting på bilen som man kan gå og blive irriteret over, opvejet af alle de andre funktioner bilen har. 

Men derfor er der for mit vedkommende stadig langt til at have armene op over hovedet i jubelscener og kalde bilen for "verdens bedste bil".  For mig er det ca 50/50 hverdags bil og sjovt stykke legetøj. Og de sidste 50% skal en gang imellem opfriskes lidt, og det kan så være når børnene skal have legekammarater med hjem fra børnehaven. Og man så kan høre dem snakke om bilen omme bagi. Det er rigtig sjovt og se at det for vores børn nu også er blevet en bil og se deres ansigter og forundrede svar når de bliver spurgt om de også tit får lov til at komme med i bilen når vi skal nogen steder. :-) 

Eller når den ældste på 5 forundret spørger hvorfor alle mennesker glor på vores bil. så er det man lige bliver mindet om, at det altså ikke bare er en helt almindelig bil vi kører rundt i, og så kommer smilet tilbage igen.

/Martin

P85DK
P85DK Mar 4 '16
@Seppe - enig i betragtningen om at Tesla i bund og grund er en IT virksomhed, hvorfor det er så meget mere skuffende med den elendige navigation, for det er bestemt ikke felt hvor de er first movers, eller et felt som er udenfor deres kerneområde.

@Kiefer - Min datter havde fuldstændig på samme måde, men efter December vandfaldet af Tesla'er, så er hun klar til at vi sælger den. Nu er den mere almindelig i bybilledet end en Audi. Det er nogle dyre vaner de børn hurtigt får.
Seppe
Seppe Mar 4 '16
Jeg er enig i at navigationen mangler lidt funktioner - nu har jeg sjældent oplevet på egen krop at den har drillet, men specielt via punkter mangler jeg.
P85DK
P85DK Mar 4 '16
Hvis man kører veje man kender og har den på, så vil man opleve meget mærkelige forslag til ruter. Hvis man kører steder man ikke kender, så kan man være sikker på at opleve ting andre ikke gør. Kørte rundt i Europa sidste sommer og det var nogle meget alternative ruter den fandt frem - specielt inde i Brussel var den helt til hest.
edge
edge Mar 4 '16
@Jabba - skønt indlæg, dejligt med lidt Tesla-entusiasme igen, fokus kommer i sådan et forum her hurtigt over på problemerne, og fint nok; vi har det jo netop også til at hjælpe hinanden med at løse de problemer, der kan løses.

Jeg er super glad for min Tesla og ville under ingen omstændigheder bytte med noget som helst andet. Jeg har også bemærket, at Danmarks 2. rigeste mand valgte at blive taget med 212 km i timen i en Tesla, i stedet for at gøre det samme i en Aston Martin eller en Maserati. Det synes jeg trods alt også siger lidt om, hvad det er for en bil vi har med at gøre...

Kiefer
Kiefer Mar 4 '16
Ja... entusiasmen led et lille knæk her til aften, er lige landet i Københavns lufthavn og ringer til konen for nu at fortælle jeg er tilbage i DK. Hun fortæller så at vores bil holder inde ved Tesla i Århus og hun kører rundt i "det brune lyn" en S60.

Hun siger de sagde den nok skal have skiftet motor... ja ja, nu har bilen jo også kørt snart 7500 km så er det vel også på tide med en ny Drive Unit.

Jeg synes godt nok det har været op ad bakke i dag, først skuffelsen med Model X, og nu til aften beskeden om at bilen er brudt sammen. Det er dælme svært at have hænderne over hovedet for Tesla i dag...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Mar 4 '16
Jabba
Jabba Mar 4 '16
Seppe: 

Mine solbriller ligger fint i den lille hylde lige under skærmen. Har du ikke denne? Foretrækker faktisk denne fremfor den traditionelle solbrilleholder man ofte finder ved loftslyset på andre biler.

P85DK: 

Jeg kan godt følge dig. Dog ville jeg personligt, uanset antal af oplyste HK, have udbedt mig accelerationsdata som f.eks. 0-200 og 100-160 såfremt jeg forventede den præsterede som mange biler med HK i den høje ende. Især taget i betragtning af hvor tung bilen er og dens manglende gear. Det gjorde jeg iøvrigt selv i gamle dage da jeg havde benzin i blodet og shoppede efter sportsstationcar a la Audi RS6. 

Selv en 85D som du mener præsterer som de 428 HK den har - så mener jeg faktisk ikke at den gør det (i forhold til min forventning baseret på 400+ HK) ved højere motorvejshastigheder. Dette skal ses i forhold til mange andre tunge ICE biler med 400+ HK. Dog var dette ikke vigtigt for mig og derfor købte jeg min 85D uden at researche accelerationer ved højere hastigheder.

Men godt at du ikke har opgivet kampen. Jeg ville selv blive tvær hvis jeg havde samme forventning som dig. Hvis Tesla tilbød dig en gratis ludicruous upgrade til din P85D som kompensation, ville du så takke ja og lukke sagen? Ikke at jeg tror det sker desværre. Personligt ville jeg synes det ville være en perfekt løsning.

Kiefer:

Jeg synes du en god holdning til tingene. Det skal nævnes at jeg selv også er ret kritisk af natur overfor alt. Det jeg dog siger, er at trods de punkter ved TMS'en jeg er kritisk overfor, er jeg i det store hele forblændet af dens mange funktioner og måden tingene er strikket sammen på, hvilket gør oplevelsen super positiv for undertegnede. 

Mange af funktionerne kendte jeg ikke tidligere til, eller troede jeg havde brug for. Men nu kan jeg nærmest ikke leve uden dem. For mig er Tesla den ultimative gadget og det bedste stykke legetøj der kan købes for penge p.t. Og jeg glæder mig til at se hvad der ellers bliver lagt til af nye funktioner eller forbedringer via fremtidige opdatering. Det er sgu unikt at glæde sig sådan vs. den traditionelle bil som er statisk. 

Med andre biler og produkter, bliver det lynhurtigt hverdag for mig ligesom det for længst er blevet for dig med din TMS. Dog tror jeg ikke det sker for undertegnede. For så var det sket for nogle måneder siden baseret på mine tidligere erfaringer med alt lige fra de seneste og bedste iPhones, Laptops, Tablets, sportsvogne, SUVs og andre fine biler. Jeg har altid haft en fortsat glæde ved at eje/bruge førnævnte, men det er så også det. 

Med TMS'en, især i seneste version og med alle de seneste Autopilot relaterede opdateringer, glæder jeg mig så meget når jeg skal ud at køre. TMS er det bedste køb jeg nogensinde har gjort mig. Uden tvivl.

Noget helt andet er at jeg er så glad for at jeg blev "tvunget" til at købe en fuldt spec'et TMS. I starten var jeg bl.a. lidt ked af at skulle kaste penge efter en vinterpakke. Der gik dog ikke lang tid før jeg fandt ud af at det var de bedste godt 9K jeg har spenderet. Ratopvarmningen og bagsædevarmen er meget værdsat af mig og familien.

Derudover har der været meget snak om standard undervogn vs. luftundervogn. At der ikke er den store forskel i komfort. Dog er jeg en af dem som kun ville have valgt luftaffjedring uanset. Igen er det alle pengene værd for mig af 3 årsager: 1) Den ligger bedre på vejen i low indstilling vs standard højde hvad enten det er luft eller ej. 2) Man kan hæve bilen væsentligt som bl.a. var en stor fordel i dag da jeg uventet skulle køre på meget hullet og ujævnt underlag med store fordybninger. 3) Hvis man gerne vil flashe bilen lidt, kan man ved tryk på skærmen forbedre udseendet ved at sænke bilen :)

I dag kørte jeg iøvrigt 30 km ud af 40km med Autopilot. De 8 km var på landevej hvor den flere gange sænkede farten helt ned til 0 (da forankørende stoppede ved kryds) og efterfølgende accelererede og fulgte trafikken helt perfekt. De 22 km var på motorvej.

Man kan tydeligt mærke at seneste Autopilot opdatering har resulteret i store forbedringer. Herunder måden den håndterer ind og udfletningsstriber og afkørsler. Det er imponerende så hurtigt det er sket set i lyset af at Autopilot blev aktiveret i Oktober 2015. 

I modsætning til mange andre, var Autopilot faktisk en af de funktioner jeg ikke mente jeg behøvede eller ville sætte pris på, hvorfor jeg også ville have fravalgt opgraderingen hvis jeg havde muligheden for at konfigurere bilen før køb. Men hold op hvor jeg tog fejl. Autopilot er endnu en "must have" funktion for mig. Langt mere end en gimmick. Bruger den hver dag med stor glæde. Er stadig opmærksom på trafikken, men hold op hvor det spiller. Smider typisk TACC afstand på 4 og slapper helt af.

I forhold til mine behov, hvad jeg sætter pris på, og hvad jeg kan blive tændt af; er jeg helt overbevist om at der p.t. ikke findes et bedre alternativ til min TMS, lige på nær en TMX. Jeg er nu helt officielt 100% Tesla produkt fanboy.

Seppe
Seppe Mar 4 '16
@Jabba der lå de i starten, men synes de falder ud når jeg træder til :-P
P85DK
P85DK Mar 4 '16

Citat fra Jabba

P85DK: 

Jeg kan godt følge dig. Dog ville jeg personligt, uanset antal af oplyste HK, have udbedt mig accelerationsdata som f.eks. 0-200 og 100-160 såfremt jeg forventede den præsterede som mange biler med HK i den høje ende. Især taget i betragtning af hvor tung bilen er og dens manglende gear. 

Hvis du havde fulgte Tesla før lanceringen af D-modellerne, så vil du vide at Tesla indtil da altid havde overleveret i forhold til deres specifikationer. Hertil kommer at Tesla slet ikke har tal for mellemaccelerationer. De har tal for 0-100 (som efter lanceringen lige pludselig havde 1-foot rollout, uden at fortælle om det), moment og HK. Alle de tal blev bekræftet af sælger, samt i Elons præsentation. Du skal huske at os der bestilte ved lanceringen, vi havde ikke mulighed for at prøve bilerne først. 

Det er ikke gearet som gør at den ikke accelerer som forventet ved mellemaccelerationer, det manglende hk. Hvis den havde 700 hk, så ville den klare det fint.

pouls
pouls Mar 4 '16
I Jabbas indlæg ovenfor er der en lang række positive udsagn, som jeg kan tilslutte mig. For fem år siden havde jeg ikke forestillet mig, at jeg i dag kunne køre i en bil, som selv klarer så meget, som ingen anden bil kan.

Og jeg oplever ikke de negative ting, som mange er ramt af. Bilen er nummer to, og har ikke været mere end 100 km hjemmefra. Selv om den kun er tre måneder gammel, har den kørt næsten 5000 km småture. Den skal ikke ud på lange udlandsture med risiko for ikke at nå frem til en oplader. Det klarer en Audi Allroad Quattro. Teslaen havde ingen fejl ved udleveringen, hverken lak- eller karosseritilpasningsfejl, sprinkler eller andet. Den er næsten lydløs efter beklædning med 21 plader. Den tager ikke skade af småture på 5 km i modsætning til dieselbilen, og det er næsten juleaften at åbne en ny opdatering.

Jeg bruger med glæde alle de nye features. Jeg er vant til hurtige biler, men jeg oplever ikke andre, der følger med ved accelerationer, i hvert fald ikke med de hastigheder, jeg tør køre med fartkontroller overalt (selv om "fartkontrol.nu" altid er tændt).

Jeg har kun et enkelt problem. Selv om jeg har afstandsreguleringen på 7, er jeg ude for, at den ikke bremser for en kø, hvis jeg har noget højere fart end de forankørende, og der må lige en lille panikopbremsning til. Jeg synes ikke, at andre har været ude for det. Så jeg skal måske for første gang kontakte Tesla siden udleveringen./ Pouls

Jabba
Jabba Mar 4 '16
Seppe:

Det samme sker for mig :) Men ikke når solbrillerne er i etuiet.

P85DK:

Hvad var din forventning til accelerationen i den højere ende? F.eks. 0-200 km/t eller 100-200 km/t. Du bliver vel nødt til at have et præstationsgrundlag at sammenligne med. 

Hvis din forventning stemte overens med den oplyste 0-200 tid, kunne de 700HK så ikke være ligegyldige (udover bragging rights)? Min pointe er at så længe den præsterer som de har lovet, så kan det vel principielt være ligegyldigt om den har 100 HK eller 1000 HK. 

Jeg antager dog at de ikke har oplyst officiel 0-200 tid da du siger de slet ikke oplyser tal for mellemaccelerationer. Og forstår det sådan at du bliver skuffet, fordi du har en forventning (baseret på hvad du tror 700HK i en TMS vil levere) som ikke står mål med den acceleration som du efterfølgende oplever efter køb. Eller misforstår jeg dig?  

Mht. den acceleration som rent faktisk er officielt oplyst (nemlig 0-100), så ser jeg det således... 1 foot rollout eller ej, så leverer din P85D meget tæt på den oplyste iøvrigt vanvittige 0-100 tid. Og den kan levere den tid meget mere konsistent end de fleste ICE biler, grundet det gode greb. Jeg har oplevet mange hurtige tyskere og italienere som i vådt føre accelerede meget langsommere end oplyst 0-100 tid og selv i tørt føre, skulle man være heldig hvis man ramte den fabriksopgivne tid lige på øjet.

Men hvad ville din reaktion være hvis du blev tilbudt en Ludicrous opgradering som plaster på såret? Ville du takke ja og slippe skuffelsen eller kræve at Tesla død og helvede skabte en 700HKs version? Hvad er dit ideelle udfald i din optik?

DeaconWP
DeaconWP Mar 4 '16
Poul, der er noget med, at det der emergency braking kun virker op til en vis fartgrænse, som er væsentligt under motorvejshastighed.

Så vidt jeg husker.
Jabba
Jabba Mar 4 '16
pouls:

Lidt lavpraktiske diagnose spørgsmål:

Hvem foretager panikopbremsningen? Dig eller bilen?

Kan det være at din TACC sensor/radar er meget beskidt eller har været dækket til med sne og andet snavs?

Hvor meget højere fart end de forankørende kommer du med?

For mig har TACC, med eller uden Autopilot slået til, fungeret upåklageligt ved nedbremsninger fra forankørende. Som nævnt, kørte jeg 8 km på landevej idag. Satte hastigheden til hhv. 83 km/t og 73 km/t med en distance på 4 og den bremsede fint ned helt til 0 km/t ved de få røde lys der var - og den accelerede fint op igen og holdt hele tiden rimelig afstand til forankørende.

Faktisk synes jeg at TACC distance på 4 ved motorvejskørsel ved f.eks. 130 km/t bevirker at den bremser ned alt for tidligt og kraftigt i forhold til forankørende. Jeg foretrækker at holde hastigheden konstant på f.eks. 130 km/t og så blinke ud og skifte bane med samme hastighed. Det kan jeg bare ikke med en TACC distance på 4, da jeg så skal skifte bane fodboldbanelængder før jeg egentlig vil.

Løsningen ville være at Tesla tillod non-adaptive cruise control. Men det sker nok ikke, da det jo nok vil blive anset for at hæmme sikkerheden.

Forummets indlæg er redigeret af Jabba Mar 4 '16
Twinauto
Twinauto Mar 4 '16
På motorvej er det luge før at "3" bevirker alt for tidlig reaktion/ opbremsning - kører typisk med 2 for en glidende kørsel hvor jeg trækker ud i næste spor i god tid
Jabba
Jabba Mar 4 '16

Citat fra Twinauto På motorvej er det luge før at "3" bevirker alt for tidlig reaktion/ opbremsning - kører typisk med 2 for en glidende kørsel hvor jeg trækker ud i næste spor i god tid

På motorvej er jeg nødt til at køre med 1 for at kunne trække ud på den måde jeg foretrækker. Alt andet bevirker at jeg skal trække ud for tidligt for at undgå nedbremsning. Men jeg sætter den typisk også på 2 for en glidende kørsel hvor jeg så bliver nødt til at trække ud lidt før jeg foretrækker, men samtidigt kan holde en distance til forankørende der ikke bliver alt for intimiderende.

Jeg kører kun med TACC på 4 og derover når jeg bare bliver i en bane og cruiser med Autopilot slået til.

Forummets indlæg er redigeret af Jabba Mar 4 '16
Sider: « 1 2 3 4 »