Seppe:Det samme sker for mig :) Men ikke når solbrillerne er i etuiet.
P85DK:
Hvad var din forventning til accelerationen i den højere ende? F.eks. 0-200 km/t eller 100-200 km/t. Du bliver vel nødt til at have et præstationsgrundlag at sammenligne med.
Hvis din forventning stemte overens med den oplyste 0-200 tid, kunne de 700HK så ikke være ligegyldige (udover bragging rights)? Min pointe er at så længe den præsterer som de har lovet, så kan det vel principielt være ligegyldigt om den har 100 HK eller 1000 HK.
Jeg antager dog at de ikke har oplyst officiel 0-200 tid da du siger de slet ikke oplyser tal for mellemaccelerationer. Og forstår det sådan at du bliver skuffet, fordi du har en forventning (baseret på hvad du tror 700HK i en TMS vil levere) som ikke står mål med den acceleration som du efterfølgende oplever efter køb. Eller misforstår jeg dig?
Mht. den acceleration som rent faktisk er officielt oplyst (nemlig 0-100), så ser jeg det således... 1 foot rollout eller ej, så leverer din P85D meget tæt på den oplyste iøvrigt vanvittige 0-100 tid. Og den kan levere den tid meget mere konsistent end de fleste ICE biler, grundet det gode greb. Jeg har oplevet mange hurtige tyskere og italienere som i vådt føre accelerede meget langsommere end oplyst 0-100 tid og selv i tørt føre, skulle man være heldig hvis man ramte den fabriksopgivne tid lige på øjet.
Men hvad ville din reaktion være hvis du blev tilbudt en Ludicrous opgradering som plaster på såret? Ville du takke ja og slippe skuffelsen eller kræve at Tesla død og helvede skabte en 700HKs version? Hvad er dit ideelle udfald i din optik?
Jeg har gennem de seneste år haft og kørt en række forskellige biler med mellem 400 - 500 hk som alle har været sjove på hver deres måde. Jeg har altid foretrukket 4-hjulstræk helt tilbage fra den første AUDI RS4. Alle biler der ikke har haft problem med at accelerere som specificeret, måske ikke hver gang, men det var muligt. Det er forresten en gammel skrøne at det er svært at få en ICE performance bil til at nå sin accelerationstid. Jeg medgiver dog at det er meget lettere i en Tesla, men det er ikke svært i de nye ICE biler, der er sket meget de seneste år.
Med hensyn til acceleration så lever den ikke op til specificeret. 0,3s en verden til forskel når vi er nede under 4s, og du skal huske på at det kun er de 700hk og de 3,3s som vi har betalt 150.000 mere for end hvad du betalte for din 85D. Du kan tydeligt mærke forskellen på 3,3s og 3,6s. Så kan man have forskellige meninger om vigtigheden af 3,3s. Men at sige 1 fod fra eller til, den er der næsten og den er hurtig, det ville være det samme som at jeg betalte Tesla uden moms og sagde moms fra eller til, det er stadig mange penge - af en eller anden grund tror jeg ikke Tesla er med på den.
Jeg har fuld forståelse for at du ikke mener at 0,3s er alverden, men det er nok også derfor du ikke har valgt en P85D. Med hensyn hk, så har vi jo reelt fået det samme i en P85D som en 85D, hvilket også betyder at vores biler har meget ens mellemaccelerationer.
Det er forresten ikke 4-hjulstrækket som gør den konstant i accelerationerne, det er fordi de kan styre momentet meget bedre med el-motorer end ICE og gearkasser. Det mekaniske greb er ikke værre eller bedre end en Porsche Panamera eller en Audi RS6.
Jeg vil sige at en P85Ds mellemaccelerationer passer fint i forhold det jeg kendte, hvorfor jeg selvfølgelig bliver skuffet, da jeg blev solgt 700 hk effekt og dermed forventede bedre mellemacceleration. Jeg blev faktisk så skuffet at jeg ganske kort efter jeg fik bilen fik den på et rullefelt for at se om noget var galt og kunne konstatere at den kun havde mellem 430 - 450 hk. Tesla blev præsenteret for resultatet, og de fastholdt at bilen havde 700 hk. Tesla prøvede endda at sige at man ikke kan måle hk i en el-bil, hvilket er noget sludder. P85D ejerne blev faktisk også lovet en OTA opdatering der ville forbedre mellemaccelerationerne mærkbart. Den kom aldrig.
Det har været en meget lang proces med Tesla, hvor de første 6 måneder er gået med overhovedet at få dem i tale. Tesla Danmark reagerede stort set med det samme og havde min bil inde til test, men da USA kom ind over, så lukkede al kommunikation i en lang periode.
Jeg er sikker på vi finde en løsning vi alle kan leve med. Jeg har ingen urealistiske forventninger eller krav, jeg har intet behov for at Tesla bliver straffet, og jeg er heller ikke sur på dem. Jeg var oprindeligt meget skuffet, da de så åbenlyst løj om tal der er så nemme at måle, men nu hvor vi har en dialog, så er fokus på at finde en løsning.
Jeg er glad for bilen, men jeg er på ingen måde en naiv fan boy, jeg har lært at jeg skal forholde mig kritisk til alt de siger. Tesla har fået mig solgt på el-biler, 100%, men om den næste bliver en Tesla eller en af de mange konkurrenter der kommer de næste par år er svært at sige.