Loading...
dk

OPSANG og lang rant! Kom ind i kampen og nyd det sjoveste stykke legetøj på kloden! Eller sælg bilen og kom videre i teksten... | Tesla Forum

P85DK
P85DK Mar 5 '16

Citat fra Jabba Seppe:

Det samme sker for mig :) Men ikke når solbrillerne er i etuiet.

P85DK:

Hvad var din forventning til accelerationen i den højere ende? F.eks. 0-200 km/t eller 100-200 km/t. Du bliver vel nødt til at have et præstationsgrundlag at sammenligne med. 

Hvis din forventning stemte overens med den oplyste 0-200 tid, kunne de 700HK så ikke være ligegyldige (udover bragging rights)? Min pointe er at så længe den præsterer som de har lovet, så kan det vel principielt være ligegyldigt om den har 100 HK eller 1000 HK. 

Jeg antager dog at de ikke har oplyst officiel 0-200 tid da du siger de slet ikke oplyser tal for mellemaccelerationer. Og forstår det sådan at du bliver skuffet, fordi du har en forventning (baseret på hvad du tror 700HK i en TMS vil levere) som ikke står mål med den acceleration som du efterfølgende oplever efter køb. Eller misforstår jeg dig?  

Mht. den acceleration som rent faktisk er officielt oplyst (nemlig 0-100), så ser jeg det således... 1 foot rollout eller ej, så leverer din P85D meget tæt på den oplyste iøvrigt vanvittige 0-100 tid. Og den kan levere den tid meget mere konsistent end de fleste ICE biler, grundet det gode greb. Jeg har oplevet mange hurtige tyskere og italienere som i vådt føre accelerede meget langsommere end oplyst 0-100 tid og selv i tørt føre, skulle man være heldig hvis man ramte den fabriksopgivne tid lige på øjet.

Men hvad ville din reaktion være hvis du blev tilbudt en Ludicrous opgradering som plaster på såret? Ville du takke ja og slippe skuffelsen eller kræve at Tesla død og helvede skabte en 700HKs version? Hvad er dit ideelle udfald i din optik?

Jeg har gennem de seneste år haft og kørt en række forskellige biler med mellem 400 - 500 hk som alle har været sjove på hver deres måde. Jeg har altid foretrukket 4-hjulstræk helt tilbage fra den første AUDI RS4. Alle biler der ikke har haft problem med at accelerere som specificeret, måske ikke hver gang, men det var muligt. Det er forresten en gammel skrøne at det er svært at få en ICE performance bil til at nå sin accelerationstid. Jeg medgiver dog at det er meget lettere i en Tesla, men det er ikke svært i de nye ICE biler, der er sket meget de seneste år.

Med hensyn til acceleration så lever den ikke op til specificeret. 0,3s en verden til forskel når vi er nede under 4s, og du skal huske på at det kun er de 700hk og de 3,3s som vi har betalt 150.000 mere for end hvad du betalte for din 85D. Du kan tydeligt mærke forskellen på 3,3s og 3,6s. Så kan man have forskellige meninger om vigtigheden af 3,3s. Men at sige 1 fod fra eller til, den er der næsten og den er hurtig, det ville være det samme som at jeg betalte Tesla uden moms og sagde moms fra eller til, det er stadig mange penge - af en eller anden grund tror jeg ikke Tesla er med på den.

Jeg har fuld forståelse for at du ikke mener at 0,3s er alverden, men det er nok også derfor du ikke har valgt en P85D. Med hensyn hk, så har vi jo reelt fået det samme i en P85D som en 85D, hvilket også betyder at vores biler har meget ens mellemaccelerationer.

Det er forresten ikke 4-hjulstrækket som gør den konstant i accelerationerne, det er fordi de kan styre momentet meget bedre med el-motorer end ICE og gearkasser. Det mekaniske greb er ikke værre eller bedre end en Porsche Panamera eller en Audi RS6.

Jeg vil sige at en P85Ds mellemaccelerationer passer fint i forhold det jeg kendte, hvorfor jeg selvfølgelig bliver skuffet, da jeg blev solgt 700 hk effekt og dermed forventede bedre mellemacceleration. Jeg blev faktisk så skuffet at jeg ganske kort efter jeg fik bilen fik den på et rullefelt for at se om noget var galt og kunne konstatere at den kun havde mellem 430 - 450 hk. Tesla blev præsenteret for resultatet, og de fastholdt at bilen havde 700 hk. Tesla prøvede endda at sige at man ikke kan måle hk i en el-bil, hvilket er noget sludder. P85D ejerne blev faktisk også lovet en OTA opdatering der ville forbedre mellemaccelerationerne mærkbart. Den kom aldrig.

Det har været en meget lang proces med Tesla, hvor de første 6 måneder er gået med overhovedet at få dem i tale. Tesla Danmark reagerede stort set med det samme og havde min bil inde til test, men da USA kom ind over, så lukkede al kommunikation i en lang periode.

Jeg er sikker på vi finde en løsning vi alle kan leve med. Jeg har ingen urealistiske forventninger eller krav, jeg har intet behov for at Tesla bliver straffet, og jeg er heller ikke sur på dem. Jeg var oprindeligt meget skuffet, da de så åbenlyst løj om tal der er så nemme at måle, men nu hvor vi har en dialog, så er fokus på at finde en løsning.

Jeg er glad for bilen, men jeg er på ingen måde en naiv fan boy, jeg har lært at jeg skal forholde mig kritisk til alt de siger. Tesla har fået mig solgt på el-biler, 100%, men om den næste bliver en Tesla eller en af de mange konkurrenter der kommer de næste par år er svært at sige.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 5 '16
pouls
pouls Mar 5 '16
Tak, Deacon, Jabba og Twinauto, for jeres kommentarer. Det er dejligt med al kollegahjælpen på Teslaforum.

Jeg opfatter måske TACC forkert. Jeg har ingen problemer, når jeg kører i kø. Men når jeg kører med fri bane og nærmer mig biler, der holder stille, opfatter jeg det, som om jeg kommer i en kø, og den selv skal bremse ned. Men Teslaen opfatter det måske, som at der skal panikopbremsning til, hvor jeg så selv trykker på bremsen, inden den reagerer.Så det kan være, jeg skal lave mit køremønster lidt om:  Sætte afstanden til 3 eller 4, og selv bremse op, når min fart f. ex. er 70 km/h højere end de forankørendes. 
 En anden ting, jeg godt kunne tænke mig en programrevision på , er hvis man kører i kø med TACC og den forankørende drejer. Så vil Teslaen være helt sikker på, at bilen foran er væk, inden den accelererer igen. Der overtager jeg selv ved at trykke på speeder, inden programmet giver lov.

DeaconWP
DeaconWP Mar 5 '16
Som tillæg til det med nødbremsningen kan jeg oplyse at i konfiguratoren til model X er oplyst, at den kan nødbremse fra motorvejshastighed.<br />
Og det kan en S jo ikke. Endnu.
Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Mar 5 '16
DavidS90D
DavidS90D Mar 5 '16
Jo, det er oplyst, men ikke afprøvet, at automatisk nødbremse er aktiv mellem 8km/t og 140km/t (Dansk motorvejshastighed).

Hvis du kører 130km/t, vil den automatisk nedbremse bilen til 90km/t.

Comeback
Comeback Mar 5 '16
Jabba +1
Jabba
Jabba Mar 5 '16
Pouls:
Nej, du behøver ikke at bremse ned selv. Jeg testede det nøje idag. Jeg kørte på landevej med TACC på både 3, 4 og 5. Satte den både til 70 km/t og 80 km/t og kørte bevidst mod stillestående trafik ved lyskryds. Den bremser selv ned og stopper helt. Måske ikke altid på samme måde som jeg selv ville gøre det, men det fungerer uanset.

Så måske du skulle køre en tur forbi Tesla og få dem til at vise dig hvordan det skal virke. Muligvis der er noget galt eller måske er det en fejl 40 ;)

Deacon:
Nødopbremsning eller ej. Det kommer vel an på definition. Jeg kan bekræfte at min TMS kan bremse meget kraftigt ned på motorvejen med 130 km/t og autopilot slået til. Specs og data er nogle gange tomme ord. Jeg stoler mere på virkelighedens oplevelser på godt og ondt.
pouls
pouls Mar 5 '16
Tak for jeres uddybninger.  Det er godt at høre, hvad bilen skal kunne. 

Kan man selv udskrive fejl i displayet, eller kan man evt se det via teststikket? Jeg har en stor tester. Hvad dækker fejl 40?

SuneH
SuneH Mar 5 '16
Fejl40 er jargon for brugerfejl/betjeningsfejl, fordi fejlkilden befinder sig 40cm fra skærmen (=brugeren).
koden
koden Mar 5 '16
Rækkevidde elendig og elendigt bagsæde... ellers super tilfreds med 90D
Twinauto
Twinauto Mar 5 '16
Tacc har ikke noget at gøre med nødbremse, så vidt jeg har læst, så virker nødbremse uden tacc

Sikkert svært at teste - en nødbremse træder til, når alt andet håb er ude og du ikke selv har reageret, med andre ord - kan du selv nå at bremse når du tester, så bør nødbremsen ikke overtage, så er det jo ikke et nødstilfæde.

Jeg bliver ikke den første crash test dummy som prøver min teori af - frivilligt ihvertfald
Gronhund
Gronhund Mar 5 '16
Jeg har kørt både på motorvej og med ca 60 km/t, uden fartpilot, og har begge gange (læs to gange alt i alt) oplevet at bilen foran mig blev rød (i displayet) og en lille akustisk alarm begyndt. Bilen ville sikkert have begyndt at nødbremse, men jeg ved det ikke med sikkerhed, for jeg begyndte selv at bremse.
Har også prøvet med fartpiloten tændt på motorvejen, hvor bilen selv sænkede farten og stoppede helt, pga stillestående kø på motorvejen. Men her var der ingen rød bil i displayet, så det er to helt forskellige funktioner.
DavidS90D
DavidS90D Mar 5 '16
@koden - Du nævner at du oplever rækkevidden er elendig.

Hvordan elendig ? (Jeg ved det har været diskuteret 1000x før).

I forhold til hvad du er blevet lovet? Håbet på? Læst et sted (550km)? Eller noget helt andet?

Jeg er personligt imponeret over hvor lang tid det er muligt at skubbe de næsten 2.5 tons bil på så brede hjul frem i modvind, regn og kold luft. Måske fordi jeg VED det er en elbil.   

koden
koden Mar 5 '16
Elendig er måske overdrevet.

Men den kan bare ikke lide høje hastigheder i lang tid... :-)

Twinauto
Twinauto Mar 5 '16
70 S RWD er vist opgivet til 416 km eller deromkring, realistisk i det nuværende klima er vel ca 300 km, men for pokker, hvor tit på et år kører man mere pr dag.

Det vigtigste er at man er realistisk, træk 25% fra de lovede tal. Jeg kører 35.000 km pr år og forventer ikke store udfordringer i forhold til rækkevidde. MEN lad være med at dnyde dig selv og tro på fabrikstal. Og som jeg læser det, så for man højst 50-75 ægte km mere i 85/90, men det kan deres ejere nok bedre be eller afkræfte, det lyder bare ikke sådan for dem der er ærlige over for sig selv;-)
henrik_dk
henrik_dk Mar 5 '16
Sidste lørdag i vores P85D ladet til 90% (345 km), solskin og 8 graders varme, der kunne vi klare en tur til Ålborg fra Randers og tilbage igen (ca. 150 km).

Kørte pænt hele turen, men alligevel havde vi kun 16 km tilbage, da vi kom hjem... Jeg er ikke imponeret.... Selv min kone, som ellers altid har været vild med Tesla´en, brokkede sig for første gang over bilen og sagde, at vi skulle sælge den "lorte bil". Hehe det kom helt bag på mig at høre det fra hende.

Men vi sælger den nu ikke, da tabet vil blive for stort. De 220k som jeg lagde i udbetaling vil være mistet, samt jeg skal finde 220k mere til udbetaling til en ny benzin bil (f.eks. Audi S6 eller Mercedes C450 AMG).

En ting er dog helt sikker og det er, at jeg ikke vil ofre 45k på den ludicrous upgrade, som nu er kommet hjem til Tesla i Århus og er klar til montering. Vil hellere ligge de 45k til side til udbetaling til den næste bil. Men det bliver ikke før om 1-2 år.

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Mar 5 '16
DavidS90D
DavidS90D Mar 5 '16
Der er virkelig mange måder man vende og dreje effektiviteten af batteriet og bilen.

Hvis vi tager en TMS85 og meget forenklet leger den kørte på diesel ville vi få følgende:

En bil med en motor på 100hk, med en super turbo boost til 400hk.

En bil med en dieseltank på 7.5 liter.

En bil med et oliefyr der bruger op til 1 liter diesel/time til opvarming

En bil med hul i tanken så vi mister 0.1 liter pr. dag når bilen holder stille.

Hvor langt kan I køre med den ??

DavidS90D
DavidS90D Mar 5 '16
@henrik_dk - Du har ganske givet kørt pænt...men også med en høj hastighed!

Du har brugt over 400Wh/km på den tur. (?)

Twinauto
Twinauto Mar 5 '16
Henrik_dk

Betvivler ikke din oplevelse men hvordan f...... Kan det ske (bortset fra at en 70 rwd har ca 325 ved 90%), så er det jo helt vildt - kørte i min 70 kw pænt, men frisk 2/3 motorvej og 1/3 landevej 2x100 km, 4 grader og vinterdæk. dog med 100 % 365 km og havde 30% tilbage efter turen.

Iøvrigt, får man virklig kun 20 km typical range på en 85d frem for 70 rwd????? Det er jo reelt max 15 km ekstra range for 100.000 kr! ( og noget bedre acc :-)...)

Jeg forstår simpelt hen ikke hvad der er sket på jeres tur hvis du har kørt "pænt"

Er det noget jeg har overset?

Thor
Thor Mar 5 '16
Vi blev også fortalt, at man nok kunne regne med trække, realistisk set, 25% fra.

Vi kører 70D. Men vi har ikke en gang været i nærheden af 300km på en 90% opladning i de her tider. Men vi når ikke i nærheden af det tal. Jeg tror vi har været omkring 250km på et tidspunkt, hvilket er lidt skuffende.

Vores situation er måske også lidt anderledes, da vi bor i lejlighed og derfor ofte får en koldstart. Muligheden for at lade op derhjemme efter en tur eksistere heller ikke. Det vanskeliggøre lidt de lange ture, da vi ikke kan komme hjem og stille bilen med 10% strøm. En gang landede vi på 20%, hvor bilen anbefalede os at lade den op. Det kunne vi dog først morgen efter. Jeg gider simpelthen ikke sidde i kø på Kirstinehøj mere, og det har jeg endda en enkelt gang gjort kl 01:00 lørdag nat.

Det er selvfølgelig et valg vi har truffet, og vi valgte at fokusere på de positive ting. Men strømmen ryger hurtigt. I dag tog det ca 25% bare at køre hjem fra Køge til Amager. En tur på ca 45-50km. Det regnede dog og blæste en del. Man ligger bare mere mærke til det i en elbil, i forhold til i en dieselbil som måske kører 600-800km på en fuld tank.

Så i vores tilfælde er det langt mere end 25% der skal trækkes fra, det er ofte helt op til 50%. 

Ved kortere ture, og dem skal der ikke mange af i koldt vejr, så er forbruget bare højere. Og derved ryger rækkevidden (markant) hurtigere. Og derved kan man ikke nøjes med at trække 25% fra, i hvert fald ikke i vores tilfælde.

Man kan altid diskutere om man har sat sig ind i en bil eller ej, men jeg havde fulgt med herinde i en længere periode, konsekvent læst alle indlæg og synes jeg var dækket godt ind. Men det er svært at gardere sig imod alt. Der vil oftest komme nogen situationer, som man ikke havde taget højde for. Og her var de korte turer, hvor forbruget er højt. Sælgerne sagde intet om det, og jeg kan ærlig talt ikke huske om jeg havde læst det.

Og hvis vi havde en lader herhjemme, var dette egentlig ikke et issue. For på længere ture end dette, så kan man jo lade bilen op hjemmefra og køre på fuld tank. 
Jeg håber virkelig, at vores grundejerforening får øjnene op for, at vi kan lade vores elbiler op i ejendommen med tiden. :)

For at være lidt on topic:

Det er en fed bil! Den er rigtig lækker at køre i, Automatpilot Komfortfunktionen er virkelig god, og det er er egentlig på de fleste områder en fornøjelse. Man kan godt mærke det er et relativt ungt firma, hvor der er fokus på lidt nogen forkerte ting, fremfor nogen rigtig mangler. Pladser på SuC, en GPS hvor selv den billigste GPS kan gøre det bedre, en langsom browser (fair nok, jeg bruger den meget sjældent) m.v. Men de to førstenævnte ting ville virkelig gøre en forskel for Tesla ejerne. Og i forhold til, hvad de ellers bruger kræfter på at programmere, så forstår jeg ikke at disse brugervenlige ting er lidt mere i højsædet hos Tesla.

Twinauto
Twinauto Mar 6 '16
Arbejder i 8-tallet og kører 40 km nordpå, bruger konsekvent 8,5-10 på turen, er helt enig - kan man ikke tanke hjemme, eller hjemme med mormorstik så er det et sressende problem, har kørt således i 1 måned men får 16a stik om et par uger. Mit held er at i p-huset ved kontoret er der e-on standere, har udnævnt det til farvoristed for abonnement + 49 kr pr md og tanker så til 1,60 pr kw, med andre ord - er bilen ikke helt ladet op når jeg kører hjemnefra, så er den det hurtigt på srbejdet
Sider: « 1 2 3 4 »