Loading...
dk

Valg af martrialer til gruppetavle | Tesla Forum

Knudsen
Knudsen Mar 3 '16
Hej.

Jeg skal til at bestille en færdig monteret gruppetavle, og vil i den forbindelse have "det bedste af det bedste"

Og som flere her inde har skrevet incl. mig selv, så kræver det rigtig gode og kvalitets komponenter i gruppetavlen og den øvrige installation på grund de langvarige belastninger der kommer når vi lader vores kæreste eje. Intet nyt i det ;-) 

Men: Hvad kan i anbefale af fabrikat af automatsikringer mv. i forhold til kvalitet - og vi kan godt se bort fra prisen da det jo trods alt er "håndøre" vi taler om.

ABB, AEG, Sneider Eletric, Häger, Siemens eller hvad...?

Lars72
Lars72 Mar 3 '16
Jeg bruger denne "Schneider Automatsikring 3P+N 16A

Synes dog den bliver noget lun, når den har kørt nogle timer. 

Forummets indlæg er redigeret af Lars72 Mar 3 '16
TorbenS
TorbenS Mar 3 '16
Min automatsikring bliver 40° varm efter bare 1,5 time.

Den er jo også belastet max.

Hvad med at montere en 20A automatsikring i god kvalitet ? (ABB ?)

Teslaen trækker jo maksimalt 16A alligevel.

Kiefer
Kiefer Mar 3 '16
Det er vel ikke det store problem at den bliver varm, det er mere om din boks kan komme af med varmen. Jeg fandt ud af at i min garage som car 20 grader var der langt varmere inde i selve boksen. Efter jeg har boret en lang række huller i toppen er det ikke længere det store problem med varmeafledningen.

Hvis du sætter en 20A i din ladeboks risikerer du bar eat flytte problemet fra ladeboks til el-installation. I min hovedinstallation er den 16A sikringsgruppe der går hen til den 16A sikring der sidder i ladeboksen ca. lige varme. De er så også begge af samme fabrikat.

/Martin

MartinPedersen
MartinPedersen Mar 3 '16
Har du boret hul i din tavle? Det er normalt noget der giver anmærkning i Elinstallationsrapporten.
Kiefer
Kiefer Mar 3 '16
ikke i eltavlen, men i ladeboksen har jeg lavet udluftningshuller i toppen så jeg kan komme af med varmen.

Både det at garagen er opvarmet samt at laderen udvikler varme er et problem. Jeg kan se det på de Cisco UCS servere jeg har kørende derinde også, de er heller ikke helt glade ;-)

/Martin

Knudsen
Knudsen Mar 3 '16
@Kiefer: Hvis jeg husker rigtigt fra en anden tråd bruger du vist Schneider Electric, right...? Hvor varme bliver de ved fuld knald på i mange timer...?
Kiefer
Kiefer Mar 3 '16
Knudsen: Jeg har haft gjort, i det nye hus er det Hager jeg bruger, den i eltavlen lå på omkring 50 grader og den i ladekassen lå på 57-60 grader inden jeg fik lavet udluftning. Efter det ligger den på 45-50 grader. Det samme gør sig gældende for det Hager relæ der sidder i ladekassen det ligger også på 45-50 grader.

Det skal så siges at målingen skal tages med et vist forbehold da den er målt med en sådan dims her:

http://www.apple.com/dk/shop/product/HJ102ZM/A/flir-one-termisk-kamera-til-ios?fnode=95

/Martin