Loading...
dk

100D og P100D på vej? | Tesla Forum

denlange
denlange Mar 5 '16
Ser ud til at der ikke er længe til artikel
Twinauto
Twinauto Mar 5 '16
Så må vi håbe de går efter range fremfor præstation
P85DK
P85DK Mar 6 '16
Det ene udelukker jo ikke det andet. Det afhænger jo kun af hvordan du kører den, energimængden er den samme i et 100 kWh batteri uanset om du jokker pedalen i bund eller snegler dig afsted. Det er jo det fede ved el-motorer i modsætninger forbrændingsmotorer.

Jo større batteri, jo længere rækkevidde, jo mere strøm kan der trækkes og dermed bedre præstationer

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 6 '16
Kiefer
Kiefer Mar 6 '16
range fremfor præstation, så kender du vist Tesla dårligt ;-)

Historisk set har de jo altid været 100% fokuseret på at vise en bil der "måske" kan køre 0,003-100km/t på 3,3 sekunder...

/Martin

Jabba
Jabba Mar 6 '16

Citat fra Kiefer range fremfor præstation, så kender du vist Tesla dårligt ;-)

Historisk set har de jo altid været 100% fokuseret på at vise en bil der "måske" kan køre 0,003-100km/t på 3,3 sekunder...

/Martin

Ja og gud ske lov for det. Der går ofte for meget hverdag og praktikaliteter i så mange ting og produkter. Markedet bugner med storpraktiske, men ikke særligt sjove biler, for at sige det mildt.

Kiefer
Kiefer Mar 6 '16
Jabba: Her er jeg så helt uenig med dig, markedet bugner af alle mulige underlige beta/prototyper på alle mulige mærkelige biler der alle vil være den hurtigste. Hvorfor for en gang skyld ikke tænke ud af boksen og lave en bil der rent faktisk vil kunne konkurrere med "almindelige" biler på rækkevidde og praktisk brug?

Hvorfor skal det altid være performance der skal være konkurrenceparameteren?

Er en Tesla Model S en praktisk bil, næsten men den mangler stadig en del. Model X kunne have været det, men igen fokuserer man alt for meget på performance og mærkelige små tekniske detaljer som fordøre der kan åbne selv, hvorfor ikke bare lave en bil der virker?

Jeg tror tesla får noget af et wake-up call når Model E kommer på markedet (hvis den kommer). Her er det pludselig et segment som er noget nær 100% ligeglade med performance men vil have en bil der altid virker og som ikke koster ret meget. Ikke noget Tesla har nogen form for erfaring med overhovedet. Samtidig med de skal have et batteri der kan købe 300km på en opladning.

Mon de når at blive opkøbt inden?

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Mar 6 '16
Jabba
Jabba Mar 6 '16

Citat fra Kiefer Jabba: Her er jeg så helt uenig med dig, markedet bugner af alle mulige underlige beta/prototyper på alle mulige mærkelige biler der alle vil være den hurtigste. Hvorfor for en gang skyld ikke tænke ud af boksen og lave en bil der rent faktisk vil kunne konkurrere med "almindelige" biler på rækkevidde og praktisk brug?

Hvorfor skal det altid være performance der skal være konkurrenceparameteren?

Er en Tesla Model S en praktisk bil, næsten men den mangler stadig en del. Model X kunne have været det, men igen fokuserer man alt for meget på performance og mærkelige små tekniske detaljer som fordøre der kan åbne selv, hvorfor ikke bare lave en bil der virker?

Jeg tror tesla får noget af et wake-up call når Model E kommer på markedet (hvis den kommer). Her er det pludselig et segment som er noget nær 100% ligeglade med performance men vil have en bil der altid virker og som ikke koster ret meget. Ikke noget Tesla har nogen form for erfaring med overhovedet. Samtidig med de skal have et batteri der kan købe 300km på en opladning.

Mon de når at blive opkøbt inden?

/Martin

Og jeg er så helt uenig med dig. 

Performance bliver uden tvivl stadig en faktor med Model 3. Ikke for alle, men jeg er sikker på at rigtigt mange vil sætte pris på at den samtidigt med en rimelig rækkevidde har en god og anderledes acceleration i forhold til de konkurrerende ICE biler i segmentet. Det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om.

Det hele handler ikke om præstationer. Blot det at det er en "lydløs" elbil vil hjælpe den meget. Der er sgu ikke nogen der gider at købe Chevy Volt istedet, medmindre at der er en stor prisforskel.

TMS, TMX, TM3 vil alle være attraktive og konkurrencedygtige, baseret på en kombination af mange forskellige parametre. Herunder præstationer og anderledes køreoplevelse.

Først når tyskerne begynder at lave lige så gode elbiler som Tesla i det pågældende segment, kan man for alvor begynde at sammenligne på praktikaliter.

Du kan jo spørge dig selv hvorfor du valgte at købe TMS fremfor at lægge den samme pose penge for en ICE bil. Deri ligger en stor del af min pointe.

I 2018 når Model 3 forventligt bliver lanceret, forventer jeg ikke at nogle af de andre etablerede Bilproducenter har et elbilsalternativ der vil være mere attraktivt end Tesla.

Jabba
Jabba Mar 6 '16
Der er masser af uventet behov og påskønnelse som Tesla har været i stand til at skabe med TMS og TMX. Softwareopdatering og lirerede detaljer. Det skal nok også ske med Model 3 til en vis grad, selvom den er lavet til en breddere skare. 

Husk at Model 3 segmentet trods alt stadig er en gruppe som giver flere penge end gennemsnittet for en bil. Vi taler om folk som kaster penge efter en BMW 3, Mercedes C og Audi A4.

Jeg kan forstå at din begejstring for Tesla er dalet med dit seneste problem med din TMS. Folk har det med at glemme at ICE biler også har masser af problemer. Jeg har haft rigeligt med problemer med både mine Volvo'er, BMW'ere og alle de andre etablerede mærker. 

Kiefer
Kiefer Mar 6 '16
Jeg vil så godt sige at performance var det krav der stod absolut sidst da jeg valgte at købe en Tesla Model S i sin tid. 

Om Tesla får en Model E på markedet i 2018 vil jeg godt stille et meget stort spørgsmålstegn ved. Time to market for Model S var 3 år. Det var 4 år for Model X. Hvorfor skulle det være meget anderledes end på Model E?

De er jo ikke engang begyndt at bygge samlebåndet til bilen endnu, alene det har taget næsten 2 år bare for Model X, hvor man jo skulle mene de havde en del erfaring fra Model S. Jegtror ikke vi vil se en Model E Founders (Hvis der kommer en sådan) før tidligst 2019, og der er nok tættere på nytår 2020 end på nytår 2019. 

Jeg tror ikke Tesla Model E i USA kommer til at konkurrere mod de traditionelle bilmodeller, her vil det klart være Bolt der bliver konkurrenten. Du ved godt det er en 100% elbil, ikke?

Gigafactory står jo heller ikke klar endnu, og da slet ikke klar til at kunne levere 350.000-500.000 batterier, som er det antal de forventer produktionen skal være oppe på når Model E kommer på markedet.

Både BMW og VW er jo allerede langt fremme med deres ideer til elbiler. Og Apple har jo allerede haft flere møder med BMW omkring deres ideer til en bil. Jeg synes også det er påfaldende som CarPlay fra netop Apple er fraværende i Tesla. Det kunne ellers have været et fint match.

/Martin 

Jabba
Jabba Mar 6 '16
Jeg mente Chevy Bolt. Hvis du kigger på tastaturet, sidder B og V meget tæt på hinanden :)

Du er iøvrigt godt klar over at de forlængst har skippet navnet "Model E" til fordel til Model 3, grundet Ford, ikke?

Og ja, det ændrer ikke tingene. En Chevy er brandmæssigt langt bag Tesla og jeg forventer at Model 3 kommer til at være langt pænere og med meget mere interessante features. Det kan heller ikke være så svært når man ser hvordan en Bolt ser ud.

Du kan i den grad tro at Model 3 kommer til at konkurrere med ICE biler. Evolutionen af interessante elbiler kommer til at ske i et langt højere tempo og kommer til at være meget mere disruptive end de fleste tror. 

Der kommer andre elbiler på markedet som vil være langt mere konkurrencedygtige end Chevy. Men den tid er ikke kommet endnu og jeg tror slet ikke du skal regne med at de kommer bedre eller hurtigere til marked end Tesla gør.

Det vil tiden vise. Jeg beholder mine TSLA aktier, som er godt forankret i bilerne, men endnu mere batteriforretningen. Så må vi se hvem der får ret.

PEB
PEB Mar 7 '16
3 er et spejlvendt E så Elons bilserie stadig med lidt god vilje kan hedde S E X  (S 3 X)

:-)

FrederikC
FrederikC Mar 7 '16
Målet er vel S3XY, der har før været snak om model Y.
Forummets indlæg er redigeret af KS Mar 7 '16
Kiefer
Kiefer Mar 7 '16
Y var en joke fra Elons side for nogle år siden :-)

/Martin

Lars72
Lars72 Mar 7 '16
Y er god nok - det er en mindre SUV på Model 3's platform. 

http://www.techinsider.io/...n-wing-doors-2015-10
(Fx passer Elon Tweet ok med at x70d ligger 1 år ude ift okt 15 så mon ikke model y kommer med Falcon Doors)
Forummets indlæg er redigeret af Lars72 Mar 7 '16
EivindTriel
EivindTriel Mar 7 '16
... burde den så ikke have heddet S3XX - nu man ser på kundesegmentet ...

-Eivind

RobertJ
RobertJ Mar 8 '16
Bare man kan få den i 'DD'.

- R