Loading...
dk

Færge, problem med bredde? | Tesla Forum

PerF
PerF Mar 6 '16
Hej,

Skal snart med færge for første gang, og er meget nervøs for at der ikke er plads i bredden så man kan komme ind og ud af bilen (samt risiko for buler)

Er der nogen erfaringer med den problematik, kan man bestille Autocamper pladser på Scandlines, eller må man bare krydse fingre og håbe på det bedste?

Jeg skal over med Rødby-Puttgarten.

Kiefer
Kiefer Mar 6 '16
Peronligt har jeg kun brugt Molslinien og færgen mellem Hirtshals og Norge. Her var/er  der ingen problemer med bilens størrelse, så stor er den jo trods alt heller ikke.

/Martin

SuneH
SuneH Mar 6 '16
Jeg har haft vores med Kbh - Oslo. Ingen problemer. Bilen er bred, ja, men giver jo samtidig en masse hjælp med sensorerne, så man kan køre tæt på uden at ramme. Endelig er det jo en nem bil at stige ud af passagersiden på, da der hverken er gearstang eller håndbremse i vejen. Så bare afsted :-)
Jabba
Jabba Mar 6 '16
Her er jeg så uenig. Ihvertfald hvis vi taler Mols Linien Odden-Århus og retur. Især i skoleferierne, hvor færgen er lastet maksimalt, har jeg sejlet denne rute. Ikke i en Tesla men alle mulige forskellige biler. 

Selv med gennemsnitlige biler som er meget smallere end en TMS, er min erfaring at der er meget lidt plads ved siderne. Især når de prøver at presse så mange biler ind på færgen som muligt. Jeg kørte f.eks. i en Volvo V50 lånebil som er godt 20 cm smallere end TMS'en. Der var så lidt plads, at min kone som er 165cm og kun vejer 52kg, knapt kunne komme ud i passagersiden uden at ramme bilen til højre og vice versa. Vi holdt i den inderste bane i højre side af færgen.

Problemet er risikoen for buler når andre åbner døren. Der er mange mennesker der er ligeglade med både deres egen eller andres biler, eller fuldstændigt mangler finfølelse. 

Omend det ikke skete på en færge, fik jeg fornyligt en bilkabule af en fed ko i en lille møgkasse, der øjensynligt syntes hun skulle åbne døret helt ud i yderste hak og give Teslaen et hak i tuden, i modsætning til undertegnede der kører en stor bil og åbner døren forsigtigt. 

Af samme årsag gider jeg ikke at køre med Molslinjen medmindre de bliver mere restriktive med deres kapacitet og dirigering af biler.

Kiefer
Kiefer Mar 6 '16
Jabba: Bruger du Blueclass på Molslinien?

Jeg bruger ofte færgen til Sj. Odde og synes nu ikke det er noget jeg har problemer med. Det skal så også lige siges at jeg yderst sjældent er med færge i skoleferierne. Det gør måske en forskel. Klokken 6 om morgenen i hverdagene er der sjældent børnefamilier.

/Martin

SuneH
SuneH Mar 6 '16
Det skal siges, at da vi var med Oslobåden, var der 4 baner, men kun 3 rækker biler, så måske var det derfor, at det gik så nemt. Men der er idioter alle vegne, så det kan man ikke sikre sig mod.
Kiefer
Kiefer Mar 6 '16
lige en detalje når man er med færgen. Husk at slå bil-alarmen fra, ellers vil det vælte ind med push-beskeder ;-)

/Martin