Loading...
dk

Køb af Tesla Model s 70 eller 70D - Hjælp | Tesla Forum

Michael72
Michael72 Mar 7 '16
Som jeg ser det, efter lidt research inden køb af en 70'er, er der ikke den store forskel op til en 90'er. At tro at et stort batteri er det eneste der duer, er, som at tale om at størrelsen på tanken på en benzinbil. Men det er jo ikke det der gør en forskel, der er vel afstanden mellem Superchargers eller diverse andre lademuligheder, samt lade-standarder man kan anvende til optankning. 

Noget andet der betyder noget, i min hverdag ihvertfald, er hastigheden hvormed jeg kan lade. Det gør faktisk en forskel om jeg skal vente 4 timer eller 30 min på af få batteriet til 60% og kan fortsætte turen. Igen er det ikke batteriets størrelse der er afgørende, eller om det er en D'er eller ej, men andre faktorer.
Nu ved jeg godt at denne tråd handler om 70 vs. 70D, men jeg synes det er afgørende at have en god forståelse for hvor langt en 70'er kan bringen dig , eftersom der har været rigelig snak om sælgerløfter og pre-køb opfattelse omkring distance.

Lauer
Lauer Mar 7 '16
Jeg har en P85 som jeg er meget glad for, men faktisk mere imponeret over konens 70R. 

I det daglige er der ikke stor forskel på de 2 biler, de kører begge glimrende og med gode kræfter. Dog er P85 naturligvis hurtigere i accelerationerne, men det betyder mindre, en 70 har mere end nok til dagligt.

Rækkevidden er der ikke stor forskel på, jeg ved ikke helt hvorfor, men de kører stort set lige langt på en opladning. Godt nok viser P85 at den kan køre lidt længere, men fakta er at de er har kørt næsten lige langt når de er drænet for energi.
Twinauto
Twinauto Mar 7 '16
Ja, man kan jo læse at ved 100% så står 90 Rwd på ca 415 typical, 85 Rwd står på 376-390ved 100% og 70 rwd på 366, så der ikke rigtig belæg for at gå efter en 85 pga range, man skal jo lige trække ca 25% fra for ægte km, og så hedder den istedet 310, 282-290 og 274 km. Man skal godt nok være meget afhængig af de sidste km i dagligdagen for at kunne forsvare prisforskellen fra 70-90 ud fra range alene, noget andet er, hvis man taler præstationer, men så er den ekstra range hurtig væk:-)
Dieselosaurus
Dieselosaurus Mar 8 '16
Vi var nød til at låse vores konfiguration i oktober inden vi havde fået huset vurderet og realkreditfinancieringen på plads, så vi valgte en defensiv 70RWD uden andre tilkøb end metallak for at sikre os at vi ikke skulle ud i dyrere financiering.

Senere nåede jeg inden levering at blive ærgerlig over at det gik så hurtigt, og at jeg ikke fik tilkøbt AWD - og især soltag da det gik op for mig hvor lav loftshøjden er på bagsædet.

Så i dag har vi den mest 'bovlamme' og 'beskedne' Model S på markedet - men hold fast hvor er det stadig en vild bil. I hverdagen mangler jeg på ingen måde acceleration, komfort eller rækkevidde, selvom det er vores eneste bil, og loftshøjden lever vi med - der er stadig en del år til at ungerne støder mod. Jeg er dog ikke i tvivl om for andre med et andet kørselsmønster (Bortset fra den årlige pilgrimstur til Legoland kører vi næsten alle vores 20.000 km på Sjælland) og komfortkrav vil en anden Model S eller en anden bil være et bedre valg.

Er daglig taknemmelig for at kunne føre så fantastisk et fartøj - er opdraget med at materielle ting ikke giver nogen videre varig lykkefølelse, men jeg tror at der et hul i den regel som Model S ryger igennem :-)

Forummets indlæg er redigeret af Dieselosaurus Mar 8 '16
SuneH
SuneH Mar 8 '16

Jeg er helt på linje med Dieselosaurus - har også en beskeden 70RWD, dog med soltag, som netop var et must for os.

Det er en bil med et kæmpe kraftoverskud - det er stort set lige meget hvilken Audi eller BMW man holder ved siden af, så har de ingen chancer når lyset skifter til grønt :-) Plejer at sige, at den kører fra alt, undtagen andre Tesla'er. Hvor ofte er det lige man møder en Aston Martin eller Ferrari i trafikken? Accelerationsmæssigt, så er en 70RWD og 70D næsten ens. Den baghjulstrukne ligger på 5,8 sek., AWD'en på 5,4 så vidt jeg husker.

Mht sne, vejgreb mm, så var vi i Norge i julen. Jeg havde bedre fat i underlaget end mine svogre med forhjulstrukne biler og havde ikke de medbragte snekæder fremme.

Jeg oplever, at den med vinterdæk har væsentlig bedre fat end konens Audi A1 på splinternye vinterdæk.

Så bare afsted, køb den billigste model, det er alt rigeligt.

Prisforskellen på RWD og AWD er 58.000, for det ville jeg absolut hellere have autopilot, ekstra lyd eller andet.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Mar 8 '16
Lauer
Lauer Mar 8 '16
Kan godt være 70R står til 5,8 sekund på papiret, men den kan godt gøre det lidt hurtigere :-)

Her er de sidste accelerationer jeg har taget i den, endda ikke med fuld batteri og på våd vej.

Lauer
Lauer Mar 8 '16

Nu også med billede.

TeslaFreak
TeslaFreak Mar 8 '16
Findes der en gratis måde at se 0-100 tiden på ens bil, eller er det software der koster penge?
Lauer
Lauer Mar 8 '16
Billedet er taget fra Linkmytesla.dk, men punktet med acceleration er blot en subfunktion i programmet. Hvis du bare vil prøve/se dine accelerationer, så kan du gratis prøve Linkmytesla i 14 dage, nok tid til masser af accelerationer. Herefter koster det 20 kroner om måneden.

Spørg endelig hvis du vil vide mere.
Dieselosaurus
Dieselosaurus Mar 8 '16
Ikke så tosset. Jeg havde det nok på fornemmelsen. Tid til at klistre et pap-P foran 70 på bagsmækken :-)

Tror at det lettere batteri (og manglende soltag for mit vedkommende - har hørt det vejer 80 kg ekstra) hjælper, men hvad er de tilsvarende målinger for de andre modeller? - jeg gætter på at der også er nogle af dem der klarer sig bedre end oplyst.

Dieselosaurus
Dieselosaurus Mar 8 '16
Der er i øvrigt en ting jeg ikke forstår på din kW måling (hvis det er det i kolonne 3): Det burde jf. wikipedia kun være muligt at trække 235 kW fra batteriet?
Lauer
Lauer Mar 8 '16
Den kan sagtens trække 285+ KW fra batteriet, har slet ikke haft den max. belastet endnu (skal jo være god ved den). Men de 283 KW er målt fra batteriet og ikke på motoren, så noget energi går tabt i systemet. Den kan heller ikke holde det høje træk i længere tid, men ved accelerationer er det ikke et problem.

På samme måde kan bl.a. P85 også trække væsentlig mere end de 310 KW fra batteriet.

Glemte at sige at vores 70R også er uden soltag.
Forummets indlæg er redigeret af Lauer Mar 8 '16
andersh
andersh Mar 9 '16
Så måske er 0-100 tiderne, som Tesla opgiver for en model med alt udstyr, dvs. soltag, lyd-pakke med subwoofer, luftundervogn, bagudvendte sæder, osv.

Kan godt være jeg skal prøve Link my Tesla. Jeg har bare svært ved at komme over fontvalget på forsiden.

SuneH
SuneH Mar 9 '16

Lauer, hvor præcis er Link  MyTesla? Kan det virkelig passe, at en 70RWD kan gå 0-100 på 5,06 sek? Det er jo helt vildt, hvis det er rigtigt.

Fra 5,8 sek. til 5,06 sek. - det er procentvis en stor forbedring!

ODE90D
ODE90D Mar 9 '16

Den trækker jo data fra bilen - så jeg vil da tro det er præcist. Men mon ikke det er gået lidt nedad og med vind i ryggen ;)

P85DK
P85DK Mar 9 '16
@SuneH - det mest sandsynlige er at den ikke har modtaget alle data fra bilen korrekt
Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 9 '16
ODE90D
ODE90D Mar 9 '16

@Lauer: Har brugt det for første gang i går, og er ret imponeret over al den information der kan trækkes ud fra bilen.  Med en professionel UI designer tror jeg app'en har rigtig gode muligheder for at blive en kæmpe succes, men ikke i sin nuværende form.

Zyp
Zyp Mar 9 '16
Jeg er enig i at altsammen handler om præferencer. I forhold til en merpris for AWD holder jeg stadig på at større batteri gør en forskel i hverdagen - hvor AWD er mere nice to have (men en fed feature, der næsten ikke koster ekstra i forhold til andre biler).

Jeg har i løbet af 4 måneder oplevet 3 gange, hvor jeg kun lige klarede at komme frem med nok batteri og der var INGEN supercharger eller andre ladere på vejen (Ja, den er god nok. Prøv at se diverse charger maps over Danmark. Check lige yderområderne, f.eks. har nordvestsjælland 1 lader i Holbæk - thats it! ). Eller tag på ferie på Bornholm, hvor der kun er lader i Rønne. Så er det dejligt at kunne tanke til en hel uge.

At have mere batteri er måske også forskellen på om man skal holde pause eller omvej på en tur, eller ej.

Jeg forstår udemærket at alle har en holdning til hvorfor deres valg af konfiguration er korrekt. Men når vi skal give et godt råd - så må vi altså huske nye Tesla ejere på at afstand er et issue, de opgivne afstande er overdrevne og i sne/modvind/regn/meget vægt/større hjul alle har en markant påvirkning.

Dem der skriver minus 20% har måske ret - i gennemsnit. Men det nytter ikke de dage hvor det er koldt og vådt og det hedder - 40%.  Disse dage er der brug for hver en elektron.

At tale om tanken på en benzin bil giver ikke mening - der er benzintanke overalt. At tale om størrelsen af batteri, giver rigtig meget mening.

P85DK
P85DK Mar 9 '16
@Zyp - nu er el-nettet den mest modne og udbredte infrastruktur vi overhovedet har ;-)

Supercharger til Bornholm!
Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 9 '16
DavidS90D
DavidS90D Mar 9 '16
@Zyp - Hvis man kigger på Clevers kort over ladestandere, så er der flere steder end bare Holbæk + evt. andre udbydere + private (plugshare). 

Og du nævner der er benzintanke overalt, korrekt! Men der findes også en del stikkontakter overalt.

Regn/sne/sjap og andet dårligt føre plejer at betyde nedsat hastighed = øget rækkevidde hvis man vil!

Sider: « 1 2 3 »