Loading...
dk

Tripplanner | Tesla Forum

SuneH
SuneH Mar 15 '16

Ellert, det burde ikke være et problem. Der er 107 km mellem Middelfart og Herning. Tur/retur giver 214. Selv med lidt tab over natten og 21 tommer, burde der jo være masser. Hold farten under omkring 110 - 130, så forbruget ikke bliver for højt.

Iøvrigt: Hvis du har for lidt tilbage når du skal retur til Middelfart, er der flere EON/Clever muligheder i Herning. Det kræver at du har dit eget type2 kabel med og kort til den pågældende udbyder. Se evt. Plugshare eller deres egne hjemmesider for placering af ladestandere.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Mar 15 '16
T3S7A
T3S7A Mar 15 '16
Ellert. I stedet for at lade til 100% ( som tager rigtig lang tid ), så lad til 90% eller mindre. Det er mere end rigeligt at når frem og tilbage, også selv om den skal stå 3 dage. Det er langt bedre og hurtigere at kører lidt langsommere end at lade til 100%. 

Werge
Werge Mar 15 '16

Ellert, jeg kørte i december samme tur i en 60 kWh i dårligt vejr, og kom fint frem og tilbage (dog uden overnatning). Kan se jeg havde en forbrug på 50 kw, så med et 85 kWh batteri, har du ingen problemer.

Har iøvrigt hørt at MCH skulle have et par ladestationer ved BOXEN (indgang 4). Har ikke prøvet dem endnu, men håber at komme til det når vi skal over og se håndbold i april.

Andre der kender til disse ladestandere?

ErikBH
ErikBH Mar 15 '16
Citat fra TeslaFreakMin plan er at køre så hurtigt som muligt inden for lovens rammer, og så forhåbentligt kunne lade med fuld power når vi rammer SuCen. Hvis der er 200km og jeg skal lade til 360km så kommer jeg op omkring de 90% (70D) så 150km imellem SuC ville være at fortrække så man kommer ned på 60-70%?
360 lyder lidt vel rigeligt? Hvis du bruger MAHO's formel<tm> kan du jo regne dig frem.

Hvis vi antager typical er 205Wh/km og det forbrug du ligger på er 250Wh/km, skal du sige (100/205)*250 = 1,22 som faktor. Kører du 280Wh/km er det (100/205)*280=1,37 og med 300Wh/km = 1,47

For nemhedens skyld plejer jeg at gange afstand med faktor 1,25 = 250Wh/km og 1,4 = 280Wh/km. 200 km ved jævn hastighed 140-150km/t rækkevidde skal altså bruge 1,4*200 = 280km typical. Måske lidt mere hvis der er bakker, men se hvad dit snit fra sidste charge ligger på og juster din faktor ud fra det.

Vi tager også til Toscana. Mellem Firenze og Arezzo. Det ligner i øvrigt på kortet at der skulle komme en SuC i Firenze i 2016 :-).

Jeg overvejer 9'eren ned via München for at se lidt der, overnatning i Østrig og så via Brennero, Verona, Bologna.

Hjemover overvejer jeg kystvejen forbi Lucca, Genova, Milano, men det er lidt snært at nå SuC'en syd for Milano, så det bliver nok bare motorvej op midt i landet. Fra Milano til Schweitz og så 7'eren op.

vh, Erik

Forummets indlæg er redigeret af ErikBH Mar 15 '16
koden
koden Mar 16 '16
jeg kan sige ok til teslafreaks beregning.

Kom hjem fra Østrig i søndags i min 90D.

turen derned var et stort eksperiment og lidt for spændende ind imellem :-)

På vej hjem var vi så klogere:

Starter selvfølgelig med fuldt opladet bil fra Østrig og kommer på den anden side af München med 10 km på tanken.

Ind og lade til 350 km hvilket tager 45 min. til 60 min. 

Vi skulle alligevel spise.

Så kunne vi efterfølgende køre 200 km med 130 km/t minus de steder der var vejarb. med 80 km/t.

Næste stop var tanken ikke helt tom..

Så en god tommelfingerregel er at med 130 km/t skal man have 50% ekstra km. fra start i forhold til hvad bilen fortæller den kan køre.

Ind igen og lade de der 300 - 350 på så vi kunne ramme den næste lader 200 km fremme.

Det kan sikkert bedre betale sig tidsmæssigt at køre 110, men jeg magter ikke at køre så langsomt :-)

Vi regnede ud at det er hvad teslas tripplanner sådan ca. beregner forbruget ud fra.

Om det gibver mere mening at følge Tesla eller EV trip planner ladninger ved jeg ikke.

men hører gerne. 

TeslaFreak
TeslaFreak Mar 16 '16
@koden. Min beregning var faktisk baserede på Hookmakers indlæg og ikke mine egne erfaringer. Jeg har kun kørt få længere ture og alle inden for DK. Jeg køre tilgengæld næste 200 km om dagen de 2x35 km på 130 km/t motorvej. Jeg ved ikke om min bil har tilpasset sig min kørsel eller 35 km bare er for lidt til at det rykker sig. Men estimerede rest strøm ved destinationen rykker sig ikke selv om jeg køre 130km/t.
Ellert
Ellert Mar 16 '16
Mange tak for svar, suneh werge, T357a!!!

Dejligt med et forum med så mane erfaringer/ ekspertviden...

Ellert
Ellert Mar 17 '16
JStillede også et spørgsmål i det tidligere... Jeg kører på 21 tommer vinter. Er der nogen der ved hvor mange bar der skal være i dæktryk. Mener at have hørt at det er 38 psi, men hvad er det i bar. Det skulle jo have en del at gøre med dæktryk og rækkevidde. På forhånd tak
TeslaFreak
TeslaFreak Mar 17 '16
21" skal have 42 psi dæktryk.

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/281
DeaconWP
DeaconWP Mar 17 '16
http://www.convertworld.com/da/tryk/

Hvis denne passer, er 42 psi lig med 2,9 bar
Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Mar 17 '16
Ellert
Ellert Mar 18 '16
Tak til eksperterne... Tesladanmark kunne ikke engang svare på det...

Mwn
Mwn Mar 18 '16
Jeg tror faktisk det er i manualen til bilen :)
Sider: « 1 2