Loading...
dk

Samle selv ladeboks - fortsættelse | Tesla Forum

muller
muller Nov 5 '14

+1 Hookmaker!

- Faktisk er der slet ikke flere 5000 kr. sedler tilbage efter at bilen er betalt :-)

Kristian70k
Kristian70k Nov 5 '14

det er jo sådan med denne gruppe at den er delt i 2 måske 3 lejere.. dem der har bilen og har haft den så lang tid i kan kalde jer first mover.. i er jo nok af den mere kreative befolkning :) og så os andre der venter på bilen og kalder os first mover :) men jeg kunne nu alligevel godt tænke mig at lave en selvbygger boks.. som kan transporteres med.. nogen der vil øse ud af deres erfaring?

Kiefer
Kiefer Nov 5 '14

En selvbyggerboks giver en masse læring om hvordan opladning og teknologien bagved fungerer. Og de er som Hookmaker også skriver fuldt på højde med dem man kan købe færdige, f.eks. blev der skrevet for ikke så længe siden at en Phoenix controller er den samme der allerede sidder i en færdig ladeboks. 

Skal det være 100% nørdet bygger man en OpenEVSE og kigger kildekoden igennem ;-)

Jeg vil så sige at, er man bare det mindste i tvivl om det er en god idé at gå igang med et sådant projekt, så skal man lade være, det er stærkstrøm man leger lidt med og man kan sagtens komme slemt til skade hvis noget går galt, nå ja, man kan vel også brænde både hytten og bilen af, men det er nok ikke helt så slemt som at futte sig selv af...

Men bruger man de korrekte dimensionerede kabler og enheder så er der faktisk ikke så meget igen der kan gå galt.

Og så lige et spørgsmål: Skal en Mainpine controller stå og blinke blåt når den ikke bliver brugt?
Min lyser konstant grønt når bilen lader, men når bilen ikke er tilsluttet blinker den blå lysdiode, ikke at det generer mig, men det kan måske på sigt genere naboen.

/Martin

muller
muller Nov 5 '14

@kiefer: Jeg mistænker at du ikke kan brænde bilen af, selv om du gør dig umage. Men helt sikkert huset ;-)

Kiefer
Kiefer Nov 5 '14

muller: Hvis bilen står inde i garagen når der går ild i laderen, så tror jeg faktisk at bil OG garage futter af samtidig, så jeg vil påstå din mistanke må være forkert ;-)

/Martin

KS
KS Nov 5 '14

Jeg overvejer at lave en ny "hjemmelader", som er lidt mere spændende end den vi byggede tidligere - syntes den var alt for simpel.

Overvejer en baseret på denne:

http:///...E.ASTPCEN11?ref=list

Kontrolenheden kan styre både bil og en lås til stikket - enten motoriseret eller magnet aktiveret. Desuden kan man kommunikere med den via Modbus eller via Browser/TCP kommunikation. Selve kontrolenheden kan derfor aflæses eksternt fra - men også styres eksternt fra. Sammen med en måler, et relæ, et par sikringer og en ethernetforbindelse, kan man derfor bygge en "smart-enabled" ladeboks. Tanken er at kunne skrue op og ned for ladestyrken, eller slukke, alt efter om strømmen der produceres p.t. er grøn eller grå. På sigt har jeg flere tanker, som måske kunne gøre strømmen til ladning af bil endnu billigere. Men der er et stykke til, men af fremtidshensyn, så ser denne controller smart ud - fordi den udover at lade, også kan aflæse en måler via Modbus, og den kan styres/konfigureres via TCP kommunikation.

Til 450€ er prisen heller ikke skræmmende - men skal også bruge en MID godkendt måler, der kan være Modbus slave, en contactor samt et par sikringer, nogle jordklemmer samt kabler og stik til ladecontrolleren. Selve EVCC'en kan styre og klare spændinger op til 63A, hvilket er mere end både bilen og de fleste installationer kan klare.

Er nogle friske, så stiller jeg gerne op igen til en Byg-Selv aften V2.

Kiefer
Kiefer Nov 5 '14

Ken, Ken, Ken, du skal altså google lidt bedre: 
http://www.elektronetshop.de/...-pp-eth.1104605.html

221 EUR i stedet for 450 EUR

Jeg er også helt klart med på en omgang selvbyggeri.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Nov 5 '14
muller
muller Nov 5 '14

@Kiefer: og du skal fjerne priserne fra dine links... :-)

Hvis du har bil med autopilot, så stikker den vel af fra en brændende garage?

Kiefer
Kiefer Nov 5 '14

Det skal jo ikke være for nemt.. men spøjst havde ellers sat et mellemrum mellem pris og link.

Burde være rettet nu med det rette link.

/Martin

Singh
Singh Nov 5 '14

Jeg hopper gerne med på en byg selv lader aften v2 :) 

Tesloid
Tesloid Nov 6 '14
Jeg vil også gerne bygge lader. Gerne snart :-)
PeterJ
PeterJ Nov 6 '14

El-måleren skal som udgangspunkt være CE godkendt for at SKAT kan acceptere den som grundlag for afgift-fradrag. Der kan rejses spørgsmål om der for selvbyggede ladebokse også skal udformes en EU konformitetserklæring ? og om disse skal opfylde tavle-direktivet (termiske beregninger osv) ? og endelig om de må samles af andre end en autoriseret installatør eller tilsvarende ?

PS. Jeg har også bygget mine egne ladebokse...

Hookmaker
Hookmaker Nov 6 '14
Ellers er der rigeligt med CEE klistermærker at få på Alibaba....;-)
Kiefer
Kiefer Nov 6 '14

PeterJ: Du kan som udgangspunkt ikke købe en elmåler herhjemme der ikke er CE godkendt.

Når man samler PA udstyr til mobildiskoteker er de jo  heller ikke samlet af en elektriker, men af dem der har udstyret. Der er jo det samme med en lader til en elbil.

/Martin

Lennart
Lennart Nov 11 '14

Det ser ud til at der er en del som gerne vil samle deres egen ladebox, kunne vi ikke finde en dag/sted hvor dette ville være muligt?.

kammersgaard
kammersgaard Nov 16 '14

Hvad er fordelen ved at lave en ladeboks, fremfor bare et kraftstik?

Larsen
Larsen Nov 16 '14
@ Kammersgaard, Prøv at se tilbage i tråd om hjemmelader.
kammersgaard
kammersgaard Nov 16 '14

@Larsen, dem har jeg faktisk læst, men synes ikke rigtig jeg kunne se hvad fordelen var, medmindre man skulle bruge 32 A eller gerne ville kunne åbne ladeporten. Men er det det?

Larsen
Larsen Nov 16 '14
@Kammersgaard. Der er ingen fordel, ud over muligheden for at lade med 32 amp, samt at du så har mulighed for altid at have det originale 16 amp kabel liggende i bilen, så det ikke sidder hjemme i garagen når du skal bruge det. Mht. åbning af ladeporten, så bliver det faktisk sværere, idet der på din egen fremstillede lader ikke er åbner, så du skal åbne denne enten med bilens "nøgle" eller på skærmen.
Jeg har haft min 32 amp lader i nogle måneder nu, og har ikke haft brug for det en eneste gang. Jeg har den typisk til at stå på 20 amp. så der også er til jordvarmeanlægget og ikke mindst komfur og ovne. Har dog ladet med 32 amp nogle få gange, bare så jeg ved jeg kan. Lidt lige som at have et "p" på bagklappen. Fordi man kan komme et sekund hurtigere til 100 km end dem uden "p", så gør man det jo ikke så ofte når man har haft bilen i nogle måneder. P.S. man skal jo også have dobbeltlader for at kunne lade med 32 amp.
Forummets indlæg er redigeret af Larsen Nov 16 '14
Hookmaker
Hookmaker Nov 16 '14
Kammersgaard, forskellen er enkel: for at kunne lade med mere end 16A (400V) SKAL bilens batterilader kunne kommunikere med en styreenhed. Denne skal sidde i forlængelse af strømudtaget: altså ladeboks.
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »