Loading...
dk

Katastrofe/parkeringsbremse | Tesla Forum

sorbra
sorbra Jun 6 '14

Jeg henter min MS i dag kl. 12 på Kirstinehøj. Er lidt høj...

Derfor har jeg genset standard instruktionsvideoen på Tesla website, og blev forvirret over hvad man egt. skal med muligheden for at holde parkeringsbremsen inde i et sekund eller to for at lave en katastrofeopbremsning?

Hvad er den dybere mening med det? Hvis jeg skal katastrofebremse, så skal jeg bremse nu. Jeg forstår ikke tanken om at bruge andet end bremsepedalen til katastrofeopbremsning, og da slet ikke med indbygget forsinkelse.

Er der en dybere mening, eller er Teslas veje uransagelige lige på dette punkt?

Funktionen fremgår vist iøvrigt heller ikke af den danske manual.

Forummets indlæg er redigeret af sorbra Jun 6 '14
FrederikC
FrederikC Jun 11 '14

I min tidl. VW Passat CC var håndbremsen også elektronisk og der skulle du holde knappen inde ligesom på TMS for at aktivere den. Tog også 1-2 sek.

Kiefer
Kiefer Jun 11 '14

Er "håndbremsen" ikke snart elektronisk på de fleste nye biler i dag?

I hvert fald når vi snakker biler til over 300.000 :-)

/Martin

sorbra
sorbra Jun 11 '14

Det var nu ikke så meget den elektroniske håndbremse jeg undrede mig over. Sådan en havde jeg også tidligere i en Passat.

Næ, det var mere tanken om at skulle planlægge mine katastrofeopbremsninger nogen sekunder i forvejen som jeg fandt pudseløjerlig. Altså, hvis man skubber på enden af gearstilken, og holder den inde i et par sekunder, så skulle det aktivere en katastrofeopbremsning. Jeg har ikke prøvet, da jeg endnu ikke har haft det nødvendige forsyn til at kende behovet på forkant :)

Men altså, nu da vi har fået vores røde TMS, er ovenstående smålige underfundigheder jo blegnet noget i forhold til det, at fruen skal køre i den hver anden dag. De dage må jeg så nøjes med vores gode gamle Skoda Octavia. Hvilket vel egentlig er en slags planlagt katastrofe?

MicTheCat
MicTheCat Jun 12 '14

Meget fornuftigt at der er et par sekunders forsinkelse inden parkeringsbremsen aktiveres i fart så man ikke fejlagtigt kommer til at aktivere den. Tror nærmere det er en formuleringsfejl da katastrofeopbremsning skal fortages med foden ;-)