Loading...
dk

JP/FDM mener man skal vente med at reservere en Model 3 | Tesla Forum

jramskov
jramskov Apr 6 '16
https://jyllands-posten.dk/...t-bestille-en-tesla/

Artiklen citerer bla. Consumer Reports og den mængde af fejl de har oplevet på Model S. Det er på sin vis fornuftigt nok, der vil altid være børnesygdomme på nye biler. Hvad der ikke nævnes er at de første biler vil blive leveret til kunder i USA, hvorfor man må regne med at de mest kritiske fejl vil være rettet når leverancerne til bla. Europa starter. Tesla har helt sikkert også lært en masse i forbindelse med udviklingen af Model S og X og Model 3 skulle være en mere simpel konstruktion så vidt jeg har forstået? Alt sammen noget der taler for at Model 3 vil være mindre risikabel at bestille.

Der er flere modsigelser i artiklen. Først nævnes det at man altid kan få sit depositum tilbage, for derefter at komme med dette citat:
=== KLIP ===
Det er unødvendigt at lægge så mange penge i depositum for en bil, som man ikke ved, om man passer ind i. Forbrugerne har ikke en kinamands chance for at vide, hvordan bilen er, før de har prøvekørt den. Derfor er det bedre at vente med at beslutte sig, før man har prøvet bilen,« siger Søren W. Rasmussen fra FDM.

Han mener, at der er mange ubekendte, som Tesla-glade bilister kan komme i klemme med.

=== KLIP===

Hvis man har de 10.000kr stående i banken, så er eneste risiko vel at Tesla går konkurs. Man mister ikke ligefrem renteintægter ved ikke at have dem stående på en bankkonto for tiden.

Endnu mere uforståeligt er denne:
=== KLIP ===
FDM spår selv, at bilen kommer til at koste mellem 500.000 og 600.000 kroner afhængigt af, hvilket år bilen bliver indregistreret i.
=== KLIP ===

Det taler i høj grad for at reservere hurtigst muligt. Man skal nok ikke vente for lang tid hvis man gerne vil have en bil i 2018.

Ps. Hej :) Jeg er ny på forummet, men har kigget med i et stykke tid. Har prøvet en Model S et par gange og er stor fan, men økonomien har desværre ikke været til at blive ejer før de folkevalgte synes det var tid til at afgiftsbelægge elbiler. Håbet er at blive Model 3 ejer engang i 2018. Jeg var forbi butikken i Aarhus og sikre mig en plads i køen på dagen da de åbnede for reservering. Fik at vide at der havde været omkring 30 forbi butikken inden mig.
T3S7A
T3S7A Apr 6 '16
Prisen på en M3, tror jeg ikke de er helt ved siden af. 

Tror rigtig mange i DK, tror de kan få en M3 til under 300.000kr. Det sker ikke. Med afgifter, moms, forhøjet priser i DK, told, samt tilvalg som man helt sikkert vil have med, så som Supercharger mm. Så kommer prisen til at være fra 500.000kr 

Så spørgsmålet er nok, om man hellere vil have en lettere brugt S 85 til samme pris eller billigere end en helt skrabet 3'er. 

koden
koden Apr 6 '16
og de har jo ret...hvorfor reservere en bil man ikke kender og ikke har prøvet og først kan få om 1,5 år?

Der kan ske meget i den tid og de andre fabrikanter er jo vågnet og har set Teslas succes.

har man penge nok og vil man bare have den så ok.

Men den alm. forbruger bør nok tænke sig lidt mere om.

Hvad bliver rækkevidden for den nye 3'er?

Forummets indlæg er redigeret af koden Apr 6 '16
Kiefer
Kiefer Apr 6 '16
Og så tror jeg heller ikke helt på vi vil se en Model 3 i Danmark før end i 2020 hvor afgifterne er ved at være faset helt ind. Hvis ens budget er til 600.000 ville jeg også mere kigge efter en brugt S85 i stedet.

/Martin

ODE90D
ODE90D Apr 6 '16
Den almindelige forbruger der ikke kan lægge 10K må så bare vente et par år mere før de kan få den bil de drømmer om...

Artiklen fra JP er som jramskov skriver - fuld af selvmodsigelser. Enhver der seriøst overvejer en Tesla Model 3, og har råd til at LÅNE Tesla 10.000 rente- og risikofrit (hvis man har betalt med Mastercard) bør omgående reservere en Model 3. Venter de med at bestille til bilen er på gaden kan de godt indstille sig på flere års ventetid.

Man kan jo bare få pengene tilbage hvis afgifterne skulle ødelægge drømmen

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Apr 6 '16
Twinauto
Twinauto Apr 6 '16

+1 ODE90D, det e jo latterligt af FDM at fraråde det - selvsagt havner man jo helt ude i hampen, hvis man ikke prøver at reserve nu, i øvrigt kan vi jo håbe på, at den store efterspørgsel kunne afføde en omprioritering i produktionsplanerne hos Tesla og dermed en 2018 model i DK - håbet er jo lysegrønt.

Har man nogen ide om, hvor mange danskere som har reserveret?

Kiefer
Kiefer Apr 6 '16
Altså, husk nu også på, at når FDM kommer med et råd omkring el-biler skal man nok helst gøre det modsatte ;-)

Så hvis FDM siger vent til Model E, så er det bare med at komme ud af starthullerne og få bestilt.

/Martin

PChr
PChr Apr 6 '16
ODE90D, hvilke fordele er der ved at betale reservationen med Mastercard ?

Twinauto
Twinauto Apr 6 '16
Hvis du har betalt med Mastercard, så kan du foretage en charge back, hvis feks Tesla ikke kan levere varen, ikke vil refundere, selv om du har overholdt betingelserne osv - i de situationer kan du kræve dine penge retur fra kortselskabet.
jramskov
jramskov Apr 6 '16

Citat fra Kiefer Og så tror jeg heller ikke helt på vi vil se en Model 3 i Danmark før end i 2020 hvor afgifterne er ved at være faset helt ind. Hvis ens budget er til 600.000 ville jeg også mere kigge efter en brugt S85 i stedet.

/Martin

Det håber jeg ikke du får ret i, men omvendt ville en brugt Model S heller ikke være så ringe endda ;)

koden: Tesla siger minimum 215 miles for mindste model. En Model S 70D står til 240 miles.
PeterE
PeterE Apr 6 '16
Det er en frisk ide at betale med Mastercard, men hvis Tesla går konkurs dækker MCs 'forsikring' garanteret ikke. En reservation er ikke et varekøb, det er en forudbetaling og en type depositum.
Twinauto
Twinauto Apr 6 '16
Det er ikke en forsikring, det er bla derfor man bør bedtille sin rejse med et kreditkort og ikke et dankort. Hvis trjseselskabet går konkurs mister du dine penge med ved betaling med dankort, men ikke med kreditkort. I og med pengene reelt er trukket på kreditkortet og du ikke får din vare hvad varen så end må være, så kan man foretage charge back

Chargebacks911
Login Portal Sign Up For Free!
Facebook Twitter Google Plus LinkedIn Pinterest
MENU
Chargebacks for Credit Card Deposits

November 9, 2015/ / 0 comments

Can Cardholders File Chargebacks for Credit Card Deposits?

The card networks have created elaborate chargeback regulations, specifically designed to protect the rights of all parties involved in processing credit card transactions. Unfortunately, those regulations often create more questions and uncertainty than they do clarity!

For example, if a credit card is used for a deposit, can the transaction be charged back? Are chargebacks for credit card deposits a possibility for merchants?

A Brief Overview of Chargeback Limitations

Before getting too far into the specifics of a deposit chargeback, merchants must understand the limitations of the chargeback process.

Even though networks set out with the best intentions, merchant rights often get compromised when a consumer disputes a transaction.

Of course, it is possible for a merchant to engage in fraud, intentionally trying to prohibit consumers’ access to products, services or funds they rightfully deserve. Merchant errors might also occur, which would validate a consumer’s transaction dispute.

However, cardholder abuse of the chargeback process is far more likely. Friendly fraud is a dangerous consumer behavior that provides bank-issued refunds that aren’t warranted.

A friendly fraudster might file a deposit chargeback for the wrong reasons:

Consumers experience buyer’s remorse and don’t want to fulfil their commitments.
Filing a deposit chargeback with the bank seems like an easier option than dealing with the merchant.
Friendly-Fraud-eBook
Free Insider's Guide
Understanding and Preventing Friendly Fraud
Don't lose another dollar to friendly fraud. Download our FREE eBook so you can identify the true sources of profit loss, prevent more chargebacks, and boost revenue.

When Cardholders Dispute Deposits

So, can cardholders file chargebacks for “non-refundable” credit card deposits? Yes, they can. As with any chargeback, providing there is a valid claim to a refund, the cardholder has the right to dispute a transaction.

Valid claims to a chargeback include the following circumstances:

The cardholder never signed or authorized a non-refundable deposit.
The merchant is unable or refuses to provide products or services related to this deposit.
Services or products provided, related to the deposit charged, totaled a transaction value less than the deposit amount.
The cardholder was promised a refund for this initial deposit, but it was not processed.
The deposit was not credited toward the final purchase of the goods or services, for which this deposit pertained.
Kiefer
Kiefer Apr 6 '16

Citat fra jramskov 
Det håber jeg ikke du får ret i, men omvendt ville en brugt Model S heller ikke være så ringe endda ;)

koden: Tesla siger minimum 215 miles for mindste model. En Model S 70D står til 240 miles.
Da Model X første gang blev præsenteret var det tilbage i 2012 her var planen at bilen så skulle komme på markedet ganske få år efter. Nu her i midten af 2016 har vi endnu til gode at se dem på gaden i Danmark. De første vil blive leveret i juni 4 år efter den blev præsenteret. Jeg tror ikke på det bliver ret meget anderledes med Model E.

Så 2016 + 4 år = 2020 :-)

/Martin

P85DK
P85DK Apr 6 '16
@Kiefer - jeg tror/håber det bliver markant anderledes med Model 3, ikke mindst af 2 grunde. De holder sig forhåbentligt væk fra noget så tåbeligt (produktions og udviklingsmæssigt) som falconwing døre, samt med ca. 300.000 forhåndsreservationer på nuværende tidspunkt, så har de ikke råd til at konkurrenterne overhaler dem indenom
Kiefer
Kiefer Apr 7 '16
Jeg er overbevist om at de nok skal producere nogle biler i 2018 så de kan sige de har nået deadline. Men tvivler meget stærkt på den kommer til DK før 2020.

Husk på, de er dårligt nok begyndt at bygge fabrikken der skal kunne producere alle disse biler. Ja Elon siger de har kapacitet til at lave 500.000 biler om året, men der refererer han til den gamle fabrik da det var Toyota der ejede stedet, hvor de producerede 500K biler om året. Tesla er ikke i nærheden af at være klar til denne kapacitet.

Til gengæld tror jeg så heller ikke der er konkurrenter der er klar til at masseproducere elbiler før 2020. Ingen af de tyske fabrikanter er i gang med biler i den skala. Chevrolet er måske den eneste hvor vi vil se en head to head mellem Bolt og Model E. 

Nå ja, og så skal man ikke glemme Elon Musk, han kan sikkert godt finde på en eller anden tåbelighed på bilen der gør den bare en anelse mere kompliceret og forsinket. Undskyldningen vil sikkert være den samme som på Model X, at han vil lave den bedste bil og derfor udskyder "nogle måneder". Husk på Elon nemt lader sig gribe af stemningen og lover nogle deadlines der ofte bare ikke holder. Derfor begrebet Teslatid er opfundet...

/Martin

T3S7A
T3S7A Apr 7 '16
Jeg er enig med med Martin. Vi ser tidligst model 3 på gaden i DK i 2019-2020. 

Tesla har sagt de forventer at kunne levere de første biler i slutningen 2017. Det holder så næppe, lige som model S og X datoer hellere ikke har holdt. Så USA før nok de første biler i 2018. Da USA har førsteprioutet, så skal der leveres en små 200.000 biler der først. Det går hele 2018 i hvert fald med. Derefter kommer EU så. Norge sidder nok på en kæmpe andel. Lille DK, med de ganske få bestillinger der er lagt ( Hvor af en del sikkert falder fra, når det går op for dem der har reserveret at bilen ikke kommer før 2019, og prisen bliver samme pris som en S60 kostede før afgift kom på ), så er DK nok ikke der Tesla vil levere først til. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Apr 7 '16
P85DK
P85DK Apr 7 '16
Det er helt klart et muligt scenarie, men hvis Tesla ikke har lært af deres erfaringer med lanceringen af Model S og specielt Model X, så overlever firmaet ikke Model 3. Som firma kan du ikke overleve en Model X lancering og Model S efterservice i et Model 3 omfang
NicklasF
NicklasF Apr 7 '16
De har jo sagt de desginer / har designet model 3 med henblik på den er nem at producere for netop at undgå endnu en model X. Elon har også skrevet på twitter at de nok må lægge en ny plan for produceringen at model 3, pga. alle de reservationer. Om de så kan det uden at forhaste leveringen og halvdelen har alt for mange fejl, må tiden jo vise..

Ang. prisen afhænger det jo meget af hvad der kommer til at ske med registreringsafgiften på EL-biler i DK. Grundlaget for den aftale der blev lavet er at der skal sælges ca. 1800 el biler i år. Hvis det ikke bliver opfyldt skal de kigge på aftalen igen. Indtil nu mener jeg der er solgt/leveret ca. 100 (nogle er vidst købt i 2015, men første leveret i 2016). Så det kan tænkes de allerede skal kigge på det igen efter sommer. Men vi må se tiden an..
jramskov
jramskov Apr 7 '16
For at nå "deadline" skal de vel levere de første biler sidst i 2017?

Jeg tror/håber, som P85DK, at de har lært noget af deres erfaringer med Model S og X. Dertil kommer at det bliver en simplere bil at bygge, det giver næsten sig selv rent økonomisk og mht masseproduktion. Det mindsker også risikoen for "hardwarefejl". Det ville ikke være sjovt for dem at skulle tilbagekalde 200.000 biler. De første biler leveres til kunder i nærheden af fabrikken, så de hurtigt kan rette fejl og tilrette produktionen.

Der er vel ikke mange udover Tesla selv der ved hvor hurtigt kan de opskalere produktionskapaciteten på fabrikken. Det er helt sikkert en stor udfordring, men gætter på at de forlængst er i gang med det og lige nu er ved at revidere planen for hvor hurtigt de kan/skal opskalere til fuld kapacitet.

USA har førsteprioritet, men spørgsmålet er hvornår de begynder at levere biler til resten af verden, i første omgang til eksisterende Tesla ejere? Vil de levere samtlige USA reservationer der er foretaget inden produktionsstart inden de begynder leverancer til resten af verden?
Hookmaker
Hookmaker Apr 7 '16
Mht. prisen kan man jo sammenligne med BMW I3 - model 3 rammer nogenlunde den pris før moms og afgifter. Der sker tilsyneladende ikke det store med i3 med nye afgifter over de 5 år, så det er vel et godt scenarie. MEN dyrere model 3 er kan hurtigt galoppere deropad. MEN jeg håber på Tesla laver et godt setup for bilkøberne i DK, med  rigtig meget "eftermonteret" udstyr...;-)

Jeg tror stensikkert på Elon og at de får kapacitet, måske ikke helt så hurtigt som de kunne drømme om, men hurtigt, og gætter på, at de første Model 3 (min) rammer DK i Q2 2018.      

Sider: 1 2 »