Loading...
dk

12V i Trunk og Frunk | Tesla Forum

TeslaFreak
TeslaFreak Apr 15 '16
Jeg vil godt have noget 12V i både trunken og frunken til 4G router og medie server til pigernes iPader når vi er på langtur og køletaske.

Er det nemt at finde noget 12V tæt ved og lave et stik til det eller skal man grave langt for det?, Det skal bare være konstant strøm.

Jeg skal også have installerede et blackvue så måske man kan sørge for strømmen til det ved samme lejlighed. Det skal jo også have konstant strøm

KimT
KimT Apr 15 '16
Det lyder som en forkromet løsning !

Jeg har min Huawei E5667 liggende i midterkonsollen, og den får strøm via USB. Og til bagsædet til afspilning af film har jeg en Seagate wireless plus 1TB HDD som også kan få strøm fra USB. Men de har begge batteri, så de kan køre ca. 10 timer uden strøm

FrederikC
FrederikC Apr 15 '16
12v er nemmest i frunken, da der er adgang til sikringsboksen. Trunken er lidt svære.
TeslaFreak
TeslaFreak Apr 15 '16
KimT sådan en har jeg også set på, indtil videre har jeg bare smidt plex server på en gammel bærbar men den kræver så 240V omformer. Men det er gratis når man har en gammel bærbar liggende. De 10 timer er jeg ikke engang sikker på er nok når vi skal til Italien, det bliver en lang tur. Så jeg skal bruge noget strøm.

Frederik er det sikringsboksen under rattet man skal have det fra?
KS
KS Apr 16 '16
Der er også 12v i trunk'en. Det skal blot trækkes fra det body-control module der sidder i den højre side af bilen - inde bag beklædningen. Jeg bruger det selv til min lysende applique, og det ekstra blackvue kamera der installeret i bagruden.

Ved også at samme bliver brugt i forbindelse med installation af træk etc.
FrederikC
FrederikC Apr 16 '16
Teslafreak,  nej den store sikringsboks i frunk en som sidder sammen med 12v batteriet. 

Fedt Ken det var jeg ikke klar over. 

KimT
KimT Apr 16 '16
Du skal vel ikke nødvendigvis have en 240V omformer - de fleste bærbare kører med ca 16V. Så det er nok med en 12V -> 16V.

Jeg har på et tidspunkt brugt sådan en hvorpå man kunne vælge output i intervallet 15-24V, og der var så div. stik med som passede i div bærbare.

DeaconWP
DeaconWP Apr 16 '16
Hvis jeg skal planlægge min brug af min Tesla, så vil jeg tænke på, hvad der er mest fleksibelt.
Hvordan får jeg på nemmest mulige måde lavet det sådan, at mest muligt kan bruges på den nemmeste måde.

Mine tanker kunne gå i retning af, at montere en 12 til 230 Volt omformer, som kan levere strøm nok til de ting, som jeg forestiller mig at kunne bruge. Alle Ipad adaptorer, PC strømforsyninger, netværks strømforsyninger, den elektriske køletaske og den store effektforstærker på 2 X 110 W hjemme fra stuen.
Den elektriske barber maskine, hårtørreren til at tørre ladeporten. Alt sammen ville være brugbart, hvis jeg monterede den 12 til 230 volt omformer, som Teslafreak oprindeligt tænkte på.

Og skulle jeg så trække 12 volts strøm kabler til denne omformer, ville jeg bare tage det direkte på polerne på 12 Volt batteriet, igennem en sikring, der kan holde til den strøm der kan komme på tale, og så igennem et rigtig godt stik, så det er nemt at demontere/genmontere, når bilen er/skal til service.

Jeg ville så kun have en udgift på den omformer, og så kunne alt andet forhåndenværende 230 Volt udstyr bruges i de 3 til 4 stikkontakter, som jeg også ville have monteret rundt omkring i bilen.

Men nu er det jo ikke mig der skal lave det. Endnu.
RobertJ
RobertJ Apr 16 '16
@Ken

har du en nærmere beskrivelse / billeder hvor man kan trække 12V i trunken?

Hvor mange ampere er der tilrådighed på det modul?

- R

CanEl
CanEl Apr 16 '16
hej robert

åben din manual på skærmen i bilen.

gå til side 7.20 - 7.23.

der er sikringsboxe vist, og hvad de er til.

så er det bare at finde ledning efter sikringen, og tilslutte, samt en god stelforbindelse.

FrederikC
FrederikC Apr 16 '16
Jeg har kigget i min Trunk ifm installation af forstærkere,  og der er ikke noget ordentligt strøm bagi. 

Der er så man kan trække et dashcam eller lignende. Men ikke til mere end det. 

Deacon,  tror du skal gennemtænke din løsning inden du går igang på din kommende X. Stærkstrøm bliver ikke nemt i en bil. Må kun laves af elektriker, fylder pænt meget mht kabling og er sikker på at evt rednigspersonale også vil kigge lidt skidt på det. Men ideen er god =) 

TeslaFreak
TeslaFreak May 8 '16
Tak for alle jeres svar. Jeg regner med at købe en Seagate wireless plus som Kim for at undgå det helt store lednings roderi. Næste udfordring er køleboksen, 24 timer i en bil uden kølige drikke holder ikke. Trækker i andre blot et kabel om til midterkonsollen?
griffel
griffel May 9 '16
Jeg trækker p.t. en ledning fra trunk til midterkonsol, men er meget ude på at få noget permanent 12V derom. Ellers går køleboksen jo ud når jeg forlader bilen. Ved bare ikke hvor det skal komme fra endnu...
RobertJ
RobertJ May 9 '16

Jeg har selv en køleboks med kabel langt nok til at nå om til midterconsol. Så det er pt løsningen. Skal ligesom TeslaFreak til syd-italien til sommer, og brænder efter en bedre løsning.

Flere har brugt strømtapperne inde bag nosecone til at lave permanent 12V udtag i Frunk.

Det er en god Kombi med en køletaske. Problemet er så om der er plads til den store boks, og at du ikke har adgang under kørsel.

Skal man bruge 230V ville jeg klart lave en omformer i Frunk. 1000W 230V kræver noget ~85mm² kabel på 12V siden, og det er hundedyrt. Men husk nu på når garantien er udløbet på 12V batteriet og det skal skiftes grundet slidtage, at de ikke er helt billige.

Mener det er en nem løsning at trække strøm direkte fra batteriet der bag nosecone og evt om til Trunk derfra. Skal man fremtidssikre, er det jo noget 16mm² og en 25A sikring.

- R

Trannel
Trannel May 9 '16
Kan man forestille sig en køleboks mellem forsæderne?
Det ville være et kinderæg med hele 4 løsninger:
1. Nem adgang til strømudtag i cigarstikket uden at gøre indgreb i ledningsnettet
2. Kopholder problemet bliver løst i samme omgang
3. Køleboksen er ikke fastmonteret og kan tages med ud af bilen
4. Direkte og nem adgang til indholdet under kørslen

Problemet er selvfølgelig at finde en køleboks i de rette dimensioner men med inspiration fra det vedhæftede billede, skulle det ikke være umuligt at finde et passende eksemplar.
/Lennart

TeslaFreak
TeslaFreak May 15 '16
Jeg har nu bestilt en forlænger til 12V jeg trækker under bag måtterne og rundt om sædet, det bliver løsningen indtil jeg får lavet permanent 12V i trunken
griffel
griffel May 15 '16
Det har jeg også gjort til min køleboks. Og så venter jeg på at en af jer finder (og deler) en god løsning til noget permanent ;-)

/Jakob :-)
Korsnab
Korsnab May 16 '16
Den køleboks i #15 bruger vi som armlæn på bagsædet. Den koster ca. 5% af et Tesla-armlæn og så kan den holde drikkevarer kolde. Designet? Det er der ingen der kan se når først ungerne folder sig ud på bagsædet.
TeslaFreak
TeslaFreak May 16 '16

Korsnab det bliver ikke løsningen for os med 3 børn på bagsædet :D

RobertJ
RobertJ Jun 4 '16

Så har det lille lørdags projekt taget form. Her er der et par billeder til inspiration.

Der er brugt 5x2.5kvt, da det var det der var i huset. Kunne evt ha brugt overskudsledning fra solcelleanlægget. 6kvt.
Komplicere dog tingene når der skal laves overgange.
Der er fremført 1x 2.5kvt til 12V udtag. 1x2.5kvt til 5V stikket og et ledigt 2.5kvt til fremtidigt behov. Der er brugt Fuse-a-tap og 20A sikringer. Man kan vel prinicipielt bruge 30A sikringer, men en køleboks, selv kompressor bruger maks 5-7A. Man kan også tilslutte en 230V omformer op til sikrede effekt.

Nul er tilbageført over de to ledige ledninger og skruet i stabilisator bøjlen (alurøret med 2 bolte ved luftfiltreret.
Teslatap's guide til NVX forstærkeren er brugt til at fremføre kabel gennem firewall.

Fuse er placeret på hhv. højre og venstre dør håndtags sikring F38 og F48.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Jun 4 '16
Sider: 1 2 »