Loading...
dk

Blå CEE 16 AMP 230v til rød CEE 16 AMP adapter. | Tesla Forum

Jannik79
Jannik79 Apr 18 '16
Hej alle.

Når man laver sin egen adapter så ma. Kan tilslutte sin UMC med den medfølgendes røde CEE 400v 16 AMP stik, til et blåt CEE 16 AMP 230 v udtag... Hvordan laves så forbindelsen så?

Jeg antager at jord går til jord og nul går til nul, men hvad stiller jeg op med min ene fase i det blå i forhold til de 3 i den røde?

Skal jeg bare forbinde den til L1, eller skal den forbindes til både L1, L2 og L3?
Kiefer
Kiefer Apr 18 '16
Du forbinder kun L1 med L1. De to andre findes ikke i det blå stik. det blå 16A CEE er netop kun beregnet til en fase.

Du kan herefter lade bilen op med 3,7KW.

/Martin

Kiefer
Kiefer Apr 18 '16
Det eer fordi de ikke bruger samme type forbindelser som i DK. Her skal du kigge på hvordan de gør i Norge.

/Martin

Nelarsen
Nelarsen Apr 18 '16
Hvordan gør de i Norge? Skal man have en speciel UMC som i Norge. Og hvornår ved man om den ene eller anden måde skal benyttes?

CanEl
CanEl Apr 18 '16
italien burde være samme system som dk, men det kunne være et fejlmonteret stik.

hvis fase og nul er byttet, vil alm. udstyr virke, men ikke UMC. da den tester alle ledere.
med hensyn til norge og andre steder, kan det måles med en spændingstester.der måles fra nul til jord.hvis det er som dk, ligger spændingen under 6v ofte under 2v.det er sådan UMC kontrolerer at jordforbindelsen er aktiv (virker).i norge vil spændingen mellem nul og jord svæve. d.v.s. den er ikke forbundet til jord.det er dog ikke alle steder i norge dette gælder.mig bekendt er det i fjeldområder hvor en effektiv jord er svær at etablere.i dk er transformeren Y koblet, og midtpunktet er forbundet til jord. dette er nul lederen.der er så 230v mellem nul og fase, og 400v mellem faserne.i norge er transformeren trekantforbundet, så man får 3 x 230v, altså 230v mellm faserne og ingen nul.

håber at dette kan hjælpe!

Jannik79
Jannik79 Apr 18 '16
Ok. Men så skulle dette setup fungere i Italien,  med en dansk UMV,  ikke?

Blåt CEE udtag -> min blå CEE til rød CEE adaptor -> dansk UMC med rød CEE connector

Eller hvad skal jeg ellers gøre for at kunne lade fra dette blå CEE udtag i Italien? 
Forummets indlæg er redigeret af Jannik79 Apr 18 '16
CanEl
CanEl Apr 18 '16
det burde det gøre.

men som jeg beskrev i en anden tråd. hvis det er i udlandet, (læs langt hjemmefra) vil det være klogt at måle stikket, før bilen tilsluttes. 

Jannik79
Jannik79 Apr 19 '16
Ok vil se om jeg kan finde et Multimeter her nede.

Er der nogen der rent faktisk har forsøgt at lade med sådan en hjemmelavet adaptor med succes? 
ErikBH
ErikBH Apr 19 '16
Citat fra Jannik79Er der nogen der rent faktisk har forsøgt at lade med sådan en hjemmelavet adaptor med succes? 
ja, men ikke i Italien :-)
SuneH
SuneH Apr 19 '16

Jeg har ladet med netop det setup Jannik79 nævner, på en campingplads i Provence i påsken. Det tog mange forsøg før vi fandt et udtag, hvor UMC'en lyste grønt. På de fleste var jordforbindelsen ikke god nok.

Så kunne man lade med hele 11 km/t :-) Men ved ankomst kl. 18 og afgang næste morgen ved 10-tiden, gav det alligevel rigeligt med km på tanken til dagens kørsel.

RobertJ
RobertJ Apr 19 '16
TREFOR's offentlige blå ladestik i trekantsområdet fungere fint med sådan en blå til rød cee.

Det gir jo alligevel 50% på batteriet hvis man lader natten over ved hotel overnatning eller deslige.

- R

CanEl
CanEl Apr 23 '16
når du måler mellem nul og jord er der 35v, men er de der hele tiden eller kører spændingen op og ned? 

hvis det er tilfældet kunne jordledningen være afbrudt, eller der kunne være en løs nul forbindelse.

prøv at sætte multimeteret på gennemgangtest (ohm eller diode symbol) og sæt prøveledningerne sammen. 

hvis det er rigtigt valgt viser det så 0. mål så om der er forbindelse mellem jord i stikket og en prøvepind ned i jorden. der burde være en lav værdi, hvis jord er i orden. 

det røde stik med 4 eller 5 ben bruges begge herhjemme. fx bruges det 4 benede til motorer som ikke behøver nul, og så kan man helle ikke få det 5 benede stik i stikdåsen. 

håber at du får det til at virke

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Apr 23 '16
Jannik79
Jannik79 Apr 23 '16
Hej.

Det var en konstant måling på 35volt. hvad betyder det så?

CanEl
CanEl Apr 23 '16
jeg ved ikke hvad fejlen er, men din lader vil ikke godkende det, altså lade. 

det kunne være et spændingsfald hvis det ligger langt fra trafo (på landet).

håber at elektriker får styr på det!

god ferie

CanEl
CanEl Apr 26 '16
nå, hvordan gik det så? er det løst så du kan lade? 

og hvad fandt elektrikeren?

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Apr 28 '16
Jannik79
Jannik79 May 9 '16
Hej Canel.

Elektrikkern kom ud og endte med at sætte et 400v 16AMP rødt CEE stik op. Selv dette kunne jeg dog ikke lade fra. Målingen imellem nul og jord lød på 12v efter han havde fået lavet et nyt jordspyd, men min UMC nægtede at lade. Den flashede 3 gange rødt hver gang jeg forsøgte at sætte ladningen igang, imens selftesten der bliver udført når den bliver sat i stikket forløb fint. Den samme UMC virker fint herhjemme nu, så et eller andet var der galt med stikket dernede.