Loading...
dk

Luftaffjedring eller ej? | Tesla Forum

cronqvist
cronqvist Jun 13 '14

Bør man bestille med eller uden luftaffjedring? Hvad er holdningen herinde? Er det pengene værdi? Bliver det brugt seriøst eller er det bare "gejl"?

Kiefer
Kiefer Jun 13 '14

Jeg ville ikke undvære det, har haft det i de tre seneste biler vi har haft igennem de seneste 8 år. Lånt en "billig" Mercedes fra Hessel da konens bil skulle fixes efter et uheld (håndværker der talte i telefon og overså en stillestående bil) lånebilen var uden luftaffjedring, og der blev vi endnu engang mindet om hvorfor vi har valgt det til..!

/Martin

TwoChops
TwoChops Jun 14 '14

Er også superglad for mine luftpuder.

Var ude at hente min datter fra en børnefødselsdag i formiddag. Laaangt ude på landet for enden af en hul markvej. Er helt sikker på, at bunden af bilen ikke havde været fri for skrammer, hvis ikke jeg havde hævet bilen til very high position.

/Jeppe.

FrederikC
FrederikC Jun 16 '14

Jeg valgte uden luft af flere årsager. Først og fremmest fordi at jeg bliver nemt køresyg og luftundervogn gjorde ikke godt, og derudover for at undgå rep. omkostninger senere.

Pedro
Pedro Jun 17 '14

Jeg har også valgt uden luft og er godt tilfreds. Jeg er ikke sikker på om man kan mærke forskel, jeg synes den jeg prøvede med luftundervogn virkede fast ligesom min egen.

Jeg har ikke behov for at kunne ændre til høj og besparelsen ved sænkning på motorvej er vist ikke så stor endda.

cronqvist
cronqvist Jun 17 '14

Super gode input. Mange tak for det :-)

egernmus
egernmus Jun 17 '14

Mon ikke man skal i vindtunnel for at finde ud af om der er en bedre aerodynamik og rækkevidde.. det er ikke noget jeg har bemærket hverken den ene eller anden vej...

Hvad jeg dog bemærker er, at køreregenskaberne forbedres mærkbart ved sænkning til lav allerede fra 80 km/t .. Det føles som om den lige bliver strammet op og ikke er så "bumle"-agtig, både ved ligeudkørsel samt hurtige manøvre :)

Jeg kan tydeligt mærke forskel .. Men hvis man vel kan man også stramme en standard op nemmere med en permanent sænkning i stedet :)

Jeg er dog i tvivl om den måske æder mine dæk hurtigere pga. ændret geometri .. jeg er gået fra (iflg. specs hos Michelin) 7,6 mm til 5,5 yderst og 4.0 mm inderst på mine PS2 - bagdæk på 5800 km, hvor over halvdelen er kørt i standard højde. Så mine forventninger er lige dalet til at bagdæk nok kun holder 12.000 km :(

Det er en P85+ .. den får da lov at arbejde til tider, men synes ikke jeg generelt set er speciel ond ved den.. så havde forventet længere mellem dækskifte .. Men ok.. så står den da i det mindste også fornuftigt fast på tør vej på PS2'erne :)

/Ulrik

Hookmaker
Hookmaker Jun 18 '14
Vindtunnel: der har Tesla allerede været, og bilen er tydeligt mere aerodynamisk i LOW.
Hvis man er "allergisk" overfor luftaffjedring, skal man ikke vælge det, men der er masser af fordele, så hvorfor vælge fra? Jeg bruger min højdejustering manuelt mindst en gang om ugen og ville aldrig undvære.
Niels
Niels Jun 18 '14

Har P85 m luft og spiser dæk hver 10'ende sving (når udsyn er frit og der ingen fare er) - tror ikke at luft eller ej vil gøre den store forskel på dynamikken, men har på den anden side ikke prøvet en uden luft..

Min køre i low ved 85 km/t og kan absolut ikke mærke når/hvis det sker - for så vidt vides kunne den være defekt uden at jeg vidste/opdagede det. - 85 km/t er jo også mest på landevej/motorvej hvor det bare gå lige ud, så nok mindre betydende for køre dynamik.

Der hvor køre dynamik betyder mest er i sving ved lavere hastighed og acceleration, og her er bilen fantastisk, retter op med et lille vink på speederen (og spiser lidt dæk).

Lige som egernmus regner jeg ikke med at bagdæk holder mere end 15.000 km og til en pris på ca. 4-5.000 kr for 2 stk bagdæk + fordæk som skal skiftes lige sjældnere bliver km pris for dæk alene ca. 40 øre per km...men det er nok det samme hvad enten der er luft eller ej i højde justeringen.

Bemærk at luft kun er højde justering, dæmpning er mig bekendt ikke luft - trods navner luft "affjedring". ændringer i højde tager ca 1-2 sekunder og er således ikke noget som sker "instant". Du kan heller ikke vælge "stivhed" eller ligne - igen fordi der blot er tale om et nivellerings system og ikke dæmpning.

Systemet kommer i følge Tesla mekanikker fra VW (phaeton, A8 m.m) og ikke som nogen siger fra Mercedes.

Hvis du står med valget er det værd at tage med at der er tale om en dyr slid del, jeg ville tage den med som sidste eller næst sidste prioritet hvis jeg skulle lave mine options om i dag.

Måske luft vil vise sin værd ved vinterkørsel, hvis man har meget af den slags - værd at tage med i overvejelser

Kiefer
Kiefer Jun 19 '14

Niels: De første modeller brugte systemet fra Mercedes, men siden er der skiftet til den model som sidder i VW, hvis du tager ind til Kirstinehøj og ser demobilen de har stående, vil du kunne se at kompressoren er magen til den der netop bliver brugt i Mercedes.

/Martin

Singh
Singh Sep 18 '14

Jeg er blevet rigtig meget i tvivl om man skal vælge luft eller ej - Bilen skulle være mere "smooth", men jeg har hørt at reparations omkostninger er skyhøje hvis den slags går i stykker efter garantiperioden(10000+ pr. hjul).

Nogen der kan afkræfte/bekræfte? 

kajakaj
kajakaj Sep 18 '14

Fedt at kunne hæve bilen, da den nemt kan skræve over bump og også praktisk ved stejle indkørsler, høje fortove og ramper. Bruger det flere gange om ugen og sparer derved skader på bunden og batteripakken.

Kiefer
Kiefer Sep 18 '14

TeslaS: Jeg har valgt luftafjedring på min også, det er efter min opfattelse bare SÅ meget bedre at køre med. Jeg har i de sidste 8 år kørt med luftaffjedring på en Mercedes ML indtil i år også i en Mercedes S-klasse, som til at starte med brugte samme kompressor som den der sidder i en Tesla, det er i en Tesla i dag en VW kompressor. Det ser jeg som noget positivt, for den i en Mercedes holder lige lidt over 2 år ad gangen og koster i omegnen af 10K at få repareret. 

Støddæmpere er også en anelse dyrere end de normale, her snakker vi til en Mercedes vel godt og vel 3K for at skifte en enkelt, jeg er ikke helt klar ovver om det også er fra Mercedes dem der sidder der, men hvis ikke, er det nok nogle tilsvarende. Der har vi i de 8 år vi har haft ML'eren fået skiftet 1 stk.

Med 4 års garanti på bilen er jeg ikke nervøs for at kompressor skal skiftes efter 2 år, med det vi har lært i dag ved Tesla, er jo at hvis de oplever rigtig mange fejl på en enkelt enhed, bliver garantien åbenbart forlænget på netop denne enhed, bare se på motor, hvor der i dag er 8 års garanti.

Jeg synes du skal vælge luft eller ej ud fra hvordan du synes det er at køre med, ikke om det går i stykker.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 18 '14