Loading...
dk

Autopilot spiller...!!! | Tesla Forum

MKRCPH
MKRCPH May 17 '16

Lige kørt første rigtig lange tur med autopilot. 550 km hjem fra Oslo I går, 95% kørt med autopilot - aldrig følt mig så udhvilet efter en lang tur før. PS den lavede 0 fejl, kun en gang min egen skyld at jeg holdte blinkerarmen ind for længe så den var på vej ud I nødsporet...

Thor
Thor May 17 '16

Det er fantastisk når man cruiser ned gennem Europa.

Jeg ser i den grad frem til vores tur til Paris, og videre ned til sydkysten i Frankrig, eller igennem Schweiz.

Også bare de stop man har på SuC. De er virkelig rare, og jeg ser det slet ikke som et issue, som andre ikke-tesla ejere gør.

Bokazoit
Bokazoit Feb 21 '17
Quote from Thor

Det er fantastisk når man cruiser ned gennem Europa.

Jeg ser i den grad frem til vores tur til Paris, og videre ned til sydkysten i Frankrig, eller igennem Schweiz.

Også bare de stop man har på SuC. De er virkelig rare, og jeg ser det slet ikke som et issue, som andre ikke-tesla ejere gør.

Hvor langt tid forventer I at bruge på turen ned gennem Europa? Vi taler om at køre til Italien, men med 110km/t i s70 vil kørelængden vel være i nærheden af 300km? Og dermed ca. 7 stop for at nå til Rom
Mbr1964
Mbr1964 Feb 22 '17

Hej

I sommers kørte vi til Toscana (1650 km) vi brugte 23 timer og  opladet 9 gange, bare super

SuneH
SuneH Feb 22 '17

Hej Bokazoit. Det kan ikke betale sig at lade til 90% - 100% for at nå op på en range på 300 km i en 70'er (det bliver under alle omstændigheder svært at nå 300 km på motorvej). Grunden er, at du lader meget langsommere de sidste % op mod 100. Se nogle af de ladekurver der er i en anden tråd (fx denne: http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4872?page=3#post-75030)

I runde tal tager det lige så lang tid at lade fra 0% - 40% som at lade fra 60%-80%, så du kommer til at vente meget for at få de sidste % i hus.

Det kan derfor bedre betale sig at lade op til fx 40% og lige præcis kunne nå næste Supercharger med 2-3% ved ankomst og så lade igen op til 40% og nå den næste. De erfarne siger: " Lad hurtigt - kør hurtigt" :-)

Med mindre I skal bruge 1 time på aftensmad mm på en Supercharger, så giver det selvfølgelig mening at lade så meget som muligt på den time og så springe den næste Supercharger over. Men ellers kan det bedst betale sig at lade under 50% hver gang. 

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Feb 22 '17
koden
koden Feb 23 '17

Autopilot eller ej.

Har lige været i Østrig.

2 der kørte...en brugte den hele tiden og en anden brugte den ikke så meget.

Den anden brugte kun fartpilot.

Den anden var mig :-)

Jeg synes ikke den er super hele tiden.

Til kø kørsel jo... men ikke i tættere motorvejs trafik der kører.

Bokazoit
Bokazoit Feb 25 '17
Quote from SuneH

Hej Bokazoit. Det kan ikke betale sig at lade til 90% - 100% for at nå op på en range på 300 km i en 70'er (det bliver under alle omstændigheder svært at nå 300 km på motorvej). Grunden er, at du lader meget langsommere de sidste % op mod 100. Se nogle af de ladekurver der er i en anden tråd (fx denne: http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4872?page=3#post-75030)

I runde tal tager det lige så lang tid at lade fra 0% - 40% som at lade fra 60%-80%, så du kommer til at vente meget for at få de sidste % i hus.

Det kan derfor bedre betale sig at lade op til fx 40% og lige præcis kunne nå næste Supercharger med 2-3% ved ankomst og så lade igen op til 40% og nå den næste. De erfarne siger: " Lad hurtigt - kør hurtigt" :-)

Med mindre I skal bruge 1 time på aftensmad mm på en Supercharger, så giver det selvfølgelig mening at lade så meget som muligt på den time og så springe den næste Supercharger over. Men ellers kan det bedst betale sig at lade under 50% hver gang. 

Ok takker. Men vi vil hellere køre langt og lade længere og dermed holde pause længere. Men hvad realistisk rækkevidde ved 110 i s70?
Bokazoit
Bokazoit Feb 25 '17
Quote from SuneH

Ok takker. Men vi vil hellere køre langt og lade længere og dermed holde pause længere. Men hvad realistisk rækkevidde ved 110 i s70?
MOS
MOS Feb 25 '17
Citat fra Bokazoit 

Jeg vil mene, at ca. 350 km rækkevidde om sommeren er opnåelig på en fuld opladning og måske 250-300 km om vinteren afhængigt af forholdene (forvarmning af kabine, kulde, sne, vind osv.). Men her taler jeg altså helt fuld (100%) opladning og at køre den helt flad (0%). I praksis vil man gerne have lidt ekstra buffer, f.eks. ankomme til næste SC med ca. 10% tilbage. Så har man altid lidt ekstra i reserve til, hvis der skulle opstå en uventet situation (man misser afkørslen ved SC, man sidder i timelang kø i snestorm etc.). Det slider også ekstra på batteriet at lade helt op til 100% og tager meget langt tid at lade det sidste stykke fra 90 til 100%, så hvis man ikke absolut har brug for den ekstra rækkevidde, kan man med fordel skåne batteriet og nøjes med at lade til f.eks. 80 eller 90%. Med 10% buffer i hver ende af skalaen, begrænser det så i praksis rækkevidden til omtrent 80% af de førnævnte værdier, dvs. ca. 280 km om sommeren og 200-240 km om vinteren.

Men prøv dig frem, tast destinationen ind på navigationen og brug energy appen til at holde øje med restenergien på batteriet efterhånden som kørslen skrider frem mod næste SC. Det er et genialt værktøj og hvis man kan se, at man ligger under den estimerede kurve, så kan man allerede tidligt på turen sætte farten ned og spare lidt på energien, hvis nødvendigt. Regn hellere lidt konservativt i starten, indtil du kender bilen og dens forbrug. Og hvis det ser ud til at blive rigtig kritisk med restenergien på batteriet... så sæt farten ned til 90 km/h og læg dig i slipstrømmen lige bag ved en stor lastbil. Det forlænger rækkevidden ganske meget og kan redde ens røv, hvis man er tæt på at køre batteriet fladt. Jeg har efterhånden lært bilen så godt at kende, at jeg flere gange med vilje har satset på at ankomme til næste SC med præcis 0% tilbage. Men det er ikke noget, jeg vil anbefale andre, medmindre de ved, hvad de gør.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 25 '17
Bokazoit
Bokazoit Feb 25 '17
Quote from MOS
Citat fra Bokazoit 

Jeg vil mene, at ca. 350 km rækkevidde om sommeren er opnåelig på en fuld opladning og måske 250-300 km om vinteren afhængigt af forholdene (forvarmning af kabine, kulde, sne, vind osv.). Men her taler jeg altså helt fuld (100%) opladning og at køre den helt flad (0%). I praksis vil man gerne have lidt ekstra buffer, f.eks. ankomme til næste SC med ca. 10% tilbage. Så har man altid lidt ekstra i reserve til, hvis der skulle opstå en uventet situation (man misser afkørslen ved SC, man sidder i timelang kø i snestorm etc.). Det slider også ekstra på batteriet at lade helt op til 100% og tager meget langt tid at lade det sidste stykke fra 90 til 100%, så hvis man ikke absolut har brug for den ekstra rækkevidde, kan man med fordel skåne batteriet og nøjes med at lade til f.eks. 80 eller 90%. Med 10% buffer i hver ende af skalaen, begrænser det så i praksis rækkevidden til omtrent 80% af de førnævnte værdier, dvs. ca. 280 km om sommeren og 200-240 km om vinteren.

Men prøv dig frem, tast destinationen ind på navigationen og brug energy appen til at holde øje med restenergien på batteriet efterhånden som kørslen skrider frem mod næste SC. Det er et genialt værktøj og hvis man kan se, at man ligger under den estimerede kurve, så kan man allerede tidligt på turen sætte farten ned og spare lidt på energien, hvis nødvendigt. Regn hellere lidt konservativt i starten, indtil du kender bilen og dens forbrug. Og hvis det ser ud til at blive rigtig kritisk med restenergien på batteriet... så sæt farten ned til 90% km/h og læg dig i slipstrømmen lige bag ved en stor lastbil. Det forlænger rækkevidden ganske meget og kan redde ens røv, hvis man er tæt på at køre batteriet fladt. Jeg har efterhånden lært bilen så godt at kende, at jeg flere gange med vilje har satset på at ankomme til næste SC med præcis 0% tilbage. Men det er ikke noget, jeg vil anbefale andre, medmindre de ved, hvad de gør.

Tak for svaret vil prøve at bruge dine tips til en tur I morgen. Turen er dog ikke mere end 190-200 km med 80% motorvej. Så det giver nok en god indikation
SuneH
SuneH Feb 25 '17
Sidste sommer kørte vi Jyllinge - Rødekro i ét hug, 270 km. De første ca. 50 km til Ringsted er landevej. De resterende 220 km var med de gældende hastighedsgrænser. Mener vi ankom med 8-10% i Rødekro. Vi var på 100% da vi kørte fra Jyllinge.
Iøvrigt giver jeg MOS ret, energi appen er genial og regner meget præcist. Og ja, hvis det ser ud til at knibe at nå frem, så sæt farten ned og sluk for varme/AC.