Loading...
dk

Supercharging hastigheder - erfaringer | Tesla Forum

jensk2
jensk2 Feb 22 '17
Quote from ODE90D Jeg kan afvise at min sløve start skyldes kolde batterier medmindre Tesla'ens kølesystem er gået i stykker. Tallene afspejler et lademønster som er meget stabilt. Senest på en tur fra DK til IT med høj fart og masser af regen.

Ja, overordentligt interessant! Min 70D lader fuldstændig som KimTs 70D, på Slagelse SUC. Er begge dine målinger på samme SUC?  EDIT: Næ, hvis på vej til Italien er det jo nok ikke samme SUC:-) Interessant, din 90D er langturs optimeret, Kim og min 70D er en kortturs/lavSOC optimeret:-)

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Feb 22 '17
ODE90D
ODE90D Feb 22 '17
Quote from jensk2
Quote from ODE90D Jeg kan afvise at min sløve start skyldes kolde batterier medmindre Tesla'ens kølesystem er gået i stykker. Tallene afspejler et lademønster som er meget stabilt. Senest på en tur fra DK til IT med høj fart og masser af regen.

Ja, overordentligt interessant! Min 70D lader fuldstændig som KimTs 70D, på Slagelse SUC. Er begge dine målinger på samme SUC? 

Det er uanset hvor jeg lader. Mønsteret er det samme
jensk2
jensk2 Feb 22 '17

~~Interessant, din 90D er langturs høj-SOC optimeret, Kims 70D  og min 70D er en kortturs-lavSOC optimeret:-)

MOS
MOS Feb 22 '17

Jeg tillader mig at rette en fejl/misforståelse i dit indlæg, Jens.

Citat fra jensk2

Arealet under hver kurve er den modtagne energi, (...)

Nej, det passer ikke helt. Effekten P er energi E differentieret mht. tid t, altså E = dP/dt. Det medfører, at E = integralet af P dt. Arealet under kurven er derimod integralet af SOC dt. Hvis det skulle være energi, så skulle der have været tiden t ud af 1. aksen i stedet for SOC.

Når det er sagt, så er konklusionen dog nogenlunde den samme.

KimT
KimT Feb 22 '17

Jeg synes OED90D's bil har et atypisk lademønsker. Også sammenholdt med det som Tesla Bjørn har målt (mener han har flere videoer). Det kan ikke passe den ikke kan komme op på 116kW

jensk2
jensk2 Feb 22 '17

@MOS

Ja, jeg skulle have skrevet 'Arealet er indirekte et mål for den modtagne energi' - men hvis man gerne vil videre så hurtigt som muligt, skal ODE90D køre ind når SOC når f.eks. 30%, men KimT og jeg først når vi når 10-15%. Jeg kunne godt forestille mig at ODE90D har mindre Range Anxiety, hvis nu SUC er lukket eller optaget:-) Vel en fair belønning for at køre med +48kg batterier:-)

jensk2
jensk2 Feb 22 '17
Quote from KimT

Jeg synes OED90D's bil har et atypisk lademønsker. Også sammenholdt med det som Tesla Bjørn har målt (mener han har flere videoer). Det kan ikke passe den ikke kan komme op på 116kW

Enig, det ligner ikke en klassisk Li-ion opladning. Med først en Max Strøm fase, dernæst en Max Spændings fase, med reduceret strøm for ikke at overskride - typisk 4,2V - per celle. Men det matcher da fuldstændig Bjørns kurve, bortset fra Blørns uønskede dyk? Tankespind om atypiske 90D kurver: Hvad nu hvis et modul har uventet høj indre modstand, men 'korrekt' kapacitet? Når vi pladrer strøm ind ved 10% SOC stiger modulets celle spænding uforholdsmæssigt hurtigt til over 4,2V per celle og samlet ladning må derfor begrænses. Vi lader nu for langsomt. Når de andre moduler når 4,2V per celle og BMS reducerer strømmen aht. dem, kan vores 'dårlige' modul stadig acceptere en forholdsvis stor strøm, for det er jo faktisk ikke specielt højt opladet? Da de andre moduler er blevet forholdt den strøm de kunne optage, er de bag ud og begrænser relativt mindre opladningen. Kunne det foranledige den lidt atypiske opladnings kurve?

ODE90D
ODE90D Feb 24 '17
@jensk: Det lyder som en interessant teori. Det er vel noget Tesla vil kunne se hvis de analyserer loggen eller?
jensk2
jensk2 Feb 26 '17
Quote from ODE90D @jensk: Det lyder som en interessant teori. Det er vel noget Tesla vil kunne se hvis de analyserer loggen eller?

Bestemt, potentielt er det simpelthen den nye måde at lade sidste generations Tesla batterier på:-) Tesla har vel snart så mange real-life data at de måske vil afvige fra gængse Li-Ion opladnings algoritmer:-)

ODE90D
ODE90D Feb 26 '17
@jensk: den teori hænger bare ikke sammen med at andre med samme 90 batteri oplever et andet mønster - det er disse meget forskellige lademønstre fra identiske biler jeg finder mærkelige. Selvom alle forhold umiddelbart er de samme er der meget forskel på hvordan den lader fra bil til bil.
Okkels
Okkels Mar 28 '17

@ODE90: Fik du nogensinde svar fra Tesla, på hvorfor du ikke lader med mere end 90-95kW?

ODE90D
ODE90D Mar 28 '17
Tesla har endnu ikke svaret mig. Tak for reminder - jeg rykker dem for svar igen.
ODE90D
ODE90D Apr 6 '17

Så har jeg fået svar fra Tesla. De skriver at grunden til jeg oplever en lavere max. opladningshastighed på superchargere end tidligere er fordi man med tiden får begrænset top hastigheden for supercharging. Dette er en sikkerhed, der automatisk foretages fordi bilen beskytter batteriet. Det gode er, at det kun har indflydelse i begyndelsen af opladningen, altså i den periode af opladningen, hvor bilen modtager mest strøm.

Jeg vil gerne høre fra andre, der også har +80.000 km på tælleren og 1.generations 90kwh batterier, om deres erfaringer med ladehastigheden og SuC forbrugs mønster. 

P85DK
P85DK Apr 6 '17

@ODE90D - jeg var lige i Stockholm og tilbage i weekenden. Har en P85D med 60.000 og den fik fint 115 kW ved hver eneste supercharger

torvalstrom
torvalstrom Apr 6 '17
Hej Christian

Min P90DL fra Dec 2015 har pt. gået 52.710km og Supercharger lige nu Bispingen i Tyskland på vej retur til Danmark :-) 

Jeg skriver lige Max kW i Busdorf når jeg lader næste gang Ca kl 01:10

Mvh Tor 
torvalstrom
torvalstrom Apr 7 '17
Opdatering fra Busdorf

Lader med 90 kW fra 10% SoC
Stiger stille og roligt til 94 kW ved 25% SoC. 

Den kommer ikke over 95 kW overhovedet. 

Så absolut meget lavere end d. 1.2. hvor jeg ladede "med peak på 105-112 kW fra ca. 25% SoC til ca. 50% SoC" 

Gad vide om det bare er her i Busdorf eller om jeg også har fået en cap på? 
torvalstrom
torvalstrom Apr 7 '17
Nu holdt jeg lige ind i Middelfart. Eneste der lader (overhovedet), ankom med 31% SoC og lader med 94-96 kW.

Definitivt lavere end normalt. 

Der er 11 grader udenfor, så varmere end da jeg tog noter primo februar og lå >10 kW højere. 

Gad vide om throttlingen er BMC styret eller det sker fra centralt hold?
ODE90D
ODE90D Apr 7 '17
@tor: det lyder som om du også er blevet "ramt". Måske du kunne prøve at registrere i din ladehastighed ved forskellige SoC i det Google Sheet jeg lavede for nogen tid siden.https://docs.google.com/...ejYsqxSE2mjQOYL7cjkA
Okkels
Okkels Apr 7 '17

Det er præcis samme lademønster jeg oplever og samme svar fra Tesla jeg har fået.

ODE90D
ODE90D Apr 7 '17
Det kan da ikke være rigtigt at de bare kan skrue på de ting? De har publiceret en ladekurve og intetsteds står der noget om at max hastigheden vil aftage og ladekursen vil ændre sig. Det synes dog kun at være noget de har indført på 90'erne.

Hvis de må skrue ned for ladehastigheden kan de vel også begynde at reducere tophastighed og accelleration, hvis de måtte synes det er godt for bilen. Det skal vi vel ikke affinde os med? Med mit kørsels- og lademønster svarer det ca 25-30 timer ekstra jeg spilder ved SuC om året. Det har jeg svært ved at acceptere.
Sider: « 1 2 3 4 5 6 »