Loading...
dk

Tesla set med VW-øjne | Tesla Forum

pouls
pouls May 21 '16

Interview i Auto, Motor og Sport med VW-chef Herbert Diess: Overskrift: Vi skal hurtigt opbygge nye færdigheder.

Uddrag af teksten:

Det har sandsynligvis aldrig været så enkelt for nye at komme ind i bilindustrien

Spørgsmål: Forventer De store spillere eller snarere nicheproducenter  som Tesla.

Svar: Tesla fremstiller flere biler i dette segment end mange af de etablerede. I fremtiden er Tesla en relevant konkurrent til de konventionelle. Tesla har sin egen Cloud. Online tilgang til alle sine biler, laver updates over natten og indfører mange ting, som vi også bliver nødt til at indføre.

Spørgsmål: Hvorfor ingen Phaeton efterfølger? Svar: Jeg kan ikke forestille mig, at en Tesla kunde nogensinde vil vælge et konventionelt Premium køretøj. Han kører fremover elektrisk.

(kommentar fra Pouls: Verdens næststørste bilproducent er rigtig blevet bange for Tesla og vil selv gå samme vej!!)

Twinauto
Twinauto May 21 '16
Det er rigtig interessant, generelt vil fremtidige luksus købere foretrække komforten ved el - lydløs og massivt moment når der er behov - så kan man nok få en app med motorlyd via bluetooth, hvis man et par gange om året skulle savne støjen
Kiefer
Kiefer May 21 '16

Og hvis først cheferne i Tyskland får øjene op for det så vi vil se Audi A8, BMW 7-serie og Mercedes S-klasse som el-biler i 100+ K EUR segmentet så vil Tesla for alvor blive udfordret. 

Det eneste, men ikke uvæsentlige Tesla har at spille på er deres SuC netværk.

/Martin

koden
koden May 22 '16

Mon ikke Tesla sælger pladser til de store på SuC til ulempe for os S ejere?

Jeg bruger ikke SuC særlig meget.... men ind imellem er det jo nødvendigt.

Ville være surt hvis de var optaget af EL audier :-)

Kiefer
Kiefer May 22 '16

Man kunne jo så måske håbe at det havde den sideeffekt at de ville bruge indtægten til at udvide SuC netværket. F.eks. så samtlige Autohof'er i Tyskland ville have 8-16 pladser.

/Martin

SuneH
SuneH May 23 '16
Citat fra Kiefer

Ja - og 4-5 års forspring :-) 

P85DK
P85DK May 23 '16
Citat fra koden

Mon ikke Tesla sælger pladser til de store på SuC til ulempe for os S ejere?

Jeg bruger ikke SuC særlig meget.... men ind imellem er det jo nødvendigt.

Ville være surt hvis de var optaget af EL audier :-)

Det vil klart være til vores fordel hvis Tesla fik andre bilmærker med på SuC. Det er rent VHS - Betamax om igen. Prøv bare tænk på hvis hele VW koncernen med de elbiler de kommer med de næste år via VW, Audi, Porsche etc. Hvis de kom med på SuC, så ville der skulle ske en voldsom udbygning.

At være ene firma der skal opbygge en ny infrastruktur er en udfordring af de store.

webercarbmann
webercarbmann May 23 '16

Jeg tror ikke at de andre store bilfabrikker vil købe sig ind på Teslas SUC net. De har gang i udbredelsen af deres eget CSS  https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System  

Det er ikke spiseligt for dem at skulle nedværdige sig til at bede Tesla om en samarbejdsaftale. 

Peter

Kiefer
Kiefer May 23 '16

Man kunne jo også forestille sig, at for at kunne være autoriseret Mercedes eller BMW forhandler, så kommer kravet om at stille en SuC med 4-8 pladser til rådighed ved hver adresse man har i sin virksomhed. Så ville det ikke koste Mercedes eller BMW noget, og bare en omkostning man flyttede på det at have lov til at være autoriseret...

/Martin

The_Stig
The_Stig May 24 '16
Citat fra SuneH
Citat fra Kiefer

Ja - og 4-5 års forspring :-) 

Forspringet blev elimineret til NUL den dag EM frigav alle patenter - eneste plus er SuC nettet, hvilet også er i fare når "riget" fattes penge
Det er jo ikke de få 1000 Tysk-producerede ellerter vi skal ære nervøse for! det de 200.000 nye Model 3´er der p.t. er reserveret til Europa! som alle er "solgt" med SuC-adgang  
P85DK
P85DK May 24 '16
Citat fra webercarbmann

Jeg tror ikke at de andre store bilfabrikker vil købe sig ind på Teslas SUC net. De har gang i udbredelsen af deres eget CSS  https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System  

Det er ikke spiseligt for dem at skulle nedværdige sig til at bede Tesla om en samarbejdsaftale. 

Peter

Det er i bund og grund udelukkende bad news for os. Den værst tænkelige situation er at Tesla står tilbage med et proprietær standard som ingen andre ønsker at være en del. Det er ikke mange eksempler på at de proprietære standarder vinder over de åbne standarder. Men men men, det ser jo ud til at Tesla ved dette, da de jo også er medlem af CharIN pr marts 2016.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 24 '16
Kiefer
Kiefer May 24 '16

Thi Stig: Er du sikker på Model 3 er solgt med SuC?
Som jeg læste/læser Teslas site, så står der Supercharger capable". Nå, det ser jeg nu de har fjernet igen, nu står der blot "Supercharging" hvad de så end mener med det...

Og det med de 4-5 års forspring. der er jeg enig. det er ikke tilstede længere hvis vi snakker teknologier. Alle de andre, specielt de tyske har allerede eksperimenteret med el-biler. Mercedes har endda Tesla teknologi siddende i en af deres biler.  Hvis de andre virkelig ville, kunne de godt lave en el-bil der kunne køre 500km på en opladning, det er jo et spørgsmål om batteriets størrelse. 

Snakker vi innovative og idé-rige softwareløsninger, har VW jo allerede vist sig, som de nok mest kreative på markedet hvad det angår ;-)

/Martin

Bluecoffee
Bluecoffee May 24 '16

Og en anden vinkel: Det er da fænomenalt, hvis VW og de andre tyskere nu tager strømmen alvorligt. Hele ideen med Tesla (som jeg har forstået den), er, at transportsektoren skal væk fra fossilerne så hurtigt som overhovedet muligt. Det ville selvfølgelig være forfærdeligt, hvis dinosaurerne skulle overleve og Tesla dø af kampen, men sagen er, at de ikke først kan gøre sig elektriske og derefter vende tilbage til olien. Folk vil ikke have den, når de har prøvet det andet. Men frisk mod: Jeg tror, Tesla klarer den, især hvis det lykkedes dem at få flere hundrede tusinde 3'ere ud på vejene.

PRoFot
PRoFot May 25 '16

Vi skal kun være glade for at andre vil til at lave gode langtrækkende el-biler. Det vil give flere lademuligheder og også hjælpe Tesla ejere med fremkommelighed. Ladesteder og antal biler vil følges, ligesom udvidelsen af infrastrukturen til fossil biler gjorde i sidste århundrede her blot meget hurtigere, da alle steder i verden har et el-net.

Tesla er foran på rigtig mange områder som jeg ikke vil remse op her, men selvfølgelig betyder særligt SuC enormt meget for valget af el-bil og som i øvrigt koster langt mindre at etablere end det koster at udvikle en konventionel motor. De tyske bilproducenter kommer nok ikke til at få noget tilsvarende lige med det samme da det er imod Tysk nationalkarakter at stille noget 'frit' til rådighed - selv besøg på toiletter skal der betales for...

Der hvor Tesla utvisteligt er langt foran er opbygningen af den nødvendige kapacitet af batterier til at kunne producere de mange el-biler. Alene af den grund vil de være dominerende i mange år frem. Hvem mon starter med at bygge de nødvendige gigafactory 2, 3, 4 og 5? VW, Daimler, GM, Nissan eller måske Tesla igen? Det tager mange år fra at man starter til man har kapaciteten og dermed forspringet.

P85DK
P85DK May 25 '16
Citat fra Bluecoffee

Og en anden vinkel: Det er da fænomenalt, hvis VW og de andre tyskere nu tager strømmen alvorligt. Hele ideen med Tesla (som jeg har forstået den), er, at transportsektoren skal væk fra fossilerne så hurtigt som overhovedet muligt. Det ville selvfølgelig være forfærdeligt, hvis dinosaurerne skulle overleve og Tesla dø af kampen, men sagen er, at de ikke først kan gøre sig elektriske og derefter vende tilbage til olien. Folk vil ikke have den, når de har prøvet det andet. Men frisk mod: Jeg tror, Tesla klarer den, især hvis det lykkedes dem at få flere hundrede tusinde 3'ere ud på vejene.

3'eren er den sikre død for Tesla, hvis de ikke får styr på kvaliteten i produktionen

Dieselosaurus
Dieselosaurus May 25 '16

3'eren er den sikre død for Tesla, hvis de ikke får styr på kvaliteten i produktionen

'Sjovt' nok også min tanke... :-/ Lad os håbe at de har mere fokus på det end at få HUD og jeg-skal-gi-dig features...

jensk2
jensk2 May 25 '16

Blot en side note, Giga Factory konkurrenterne er nok ikke bilfabrikanter, men LG og Samsung jvnf:

LG: http://electrek.co/...gafactory-in-the-us/

Samsung: http://blogs.barrons.com/...-compete-with-tesla/

mvh

jens

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 May 27 '16