Loading...
dk

Priser for opladning | Tesla Forum

daniel
daniel May 28 '16

Kan det betale sig at installere en af de lade stander der giver afgift retur?

Er der noget med at den fidus forsvinder ved årets udløb. 

DeaconWP
DeaconWP May 28 '16

Endelig, nu er der igen aktivitet på forum, efter en lidt sløv lørdag.

Du får 1,09 kroner retur pr kWh, som du lader under en sådan ordning.

Så du skal lade en del kWh hjemme, før du har sparet, hvad du har betalt for ordningen.

Installationen. Den månedlige leje. Så når du kender prisen du skal af med, dividerer du den bare med 1,09. Så ved du, hvor mange kWh der skal til, før der er en break even, og du så derefter sparer de 1,09 kr pr kWh.

Ordningen er som du antyder til udløb/ophør ved det kommende årsskifte. Det skulle den også have gjort ved sidste årsskifte, men den blev forlænget ved afstemningen i december 15. Så hvem ved, om den bliver forlænget igen?? Elbiler har været afgiftsfrie siden  firserne, men nu stoppede det jo. Så ??

koden
koden May 29 '16

Mon ikke ens indkomst og andre faste udgifter spiller ind i hvad man synes er dyrt pr. kwh?

Men uanset indkomst, så ville de fleste af os nok gerne have en Suc i nabolaget. :-)

Er der nogen der har styr på Kwh prisen når vi får intelligente målere fra næste år?

Eller har det lange udsigter med billig el om natten?

Kemikeren
Kemikeren May 29 '16

"at det er attraktivt at EON / Clever sælger strømmen med >200%s avance til et beløb der er 50-150% højere end stikkontaktens."

Der er ingen af os der ved hvor mange millioner E.on og Clever har kastet efter installation af ladenettet*. Og vi er nok begge enige om at det er noget vi ville bruge i nødstilfælde så længe vi har kraftstik derhjemme og SUC-netværket.  Og vi ved nok heller ikke hvor mange teknikere der er ansat til at vedligeholdet deres standere. 

*)Ja, de har fået tilskud. Men de har nok også selv kastet penge i...?  

Men med det nuværende lave antal af EV'er der skal bruge netværket (hvilket nok cirka er 2-5 % af Teslaer og 90 % af de andre), så er det få kunder til mange standere.  Hvilket er en uheldig markedsituation. HVISder kom flere kunder, ville der være potentiale for at nedsætte prisen. Men det er et stort HVIS med den nuværende afgiftspolitik.    

Din kommentar om Teslaer på netværket - foreslår du at vi skal have billigere strøm end andre EV'er eller hvad er din pointe?

Forummets indlæg er redigeret af Kemikeren May 29 '16
jensk2
jensk2 May 29 '16

Jeg vilo godt forsvare EON. Jeg betaler 1,60 per kWh, det er 0,82  kr mindre end hjemme. For at få en ladestander derhjemme med 0,96 kr refusion skulle jeg investere 17.000 i en ordning, der måske kun holder et år. Mit EON abonnement giver adgang til ladestandernettet og til 149 kr/md bliver min kWh pris (ved 4.000 kWh/år) 2.05 kr for Grøn strøm.

Det kan jeg ikke hjemme, jeg er nemlig ikke El-Varmekunde og betaler derfor 2,42 kr /kWh.

mvh

jens

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 May 29 '16
ODE90D
ODE90D May 29 '16

@jensk2: Hvordan kommer du frem til en investering på 17.000?  (jeg forudsætter der er et kraftstik i forvejen) Det koster da kun mellem 2-3.000 kr i etableringsgebyr, og derefter en månedlig leje på mellem 50 og 250 kr.  

jensk2
jensk2 May 29 '16

17.000 var tilbud til etablering af lade stander på vores fælles parkeringsplads i vores rækkehus bebyggelse. Dine egne tal giver over 3 år: (Månedlig leje sat til 200):

3.000 + 36 måneder * 200 + 12.000  kWh * (2,4 - 1.00) = 27.000 / 12.000 kWh = 2.25 kr / kWh.

Jeg betaler altså  2.05 kr/kWh på fire ladestandere på min arbejdsplads, UDEN etablerings omkostning  what so ever og kan annullere aftalen med måneds varsel .

/jens

Kiefer
Kiefer May 29 '16

Nu er det nok ret begrænset hvor meget EON har postet i ladenetværket i Danmark. De købte det jo ud af konkursboet efter Better Place hvor de allerede havde brugt en masse millioner på at plastre landet til med 11KW standere over det hele.

De har så efterfølgende vundet ordren på at levere til motorvejsnettet, men til det får de jo også EU tilskud.  Men man kan nok ikke sige de tjener særlig  godt på det, selv med de priser, eller rettere grundet de priser. 

Jensk2: De 17.000 var det ud fra en forudsætning om at det allerede var muligt at få etableret selve strømmen på pladsen, eller var det ekstra?

Normalt koster det en 500 + moms pr. Ampere man skal bruge til etablering af offentlig ladestander. Det overvejede jeg lidt da vi byggede hos og på det tidspunkt mente vi skulle have plads til 2 elbiler i garagen. Så ville det være en del billigere at få etableret 32A som offentlig ladestander end at købe en udvidelse af de nuværende 25A til 63A.

/Martin

jensk2
jensk2 May 30 '16

Det var jordkabel fra Nesa Box ved et cykelskur ud til parkeringsplads + stander med måler + nr plade skilt:-) Men dernæst ingen abonnement, men ej heller garanti på kWh prisen. Og når vi flytter skal vi nedtage installationen, fordi det er en fælles parkering.

/jens

Dieselosaurus
Dieselosaurus May 30 '16
Citat fra Kemikeren

...Og vi er nok begge enige om at det er noget vi ville bruge i nødstilfælde så længe vi har kraftstik derhjemme og SUC-netværket.

(...) Men med det nuværende lave antal af EV'er der skal bruge netværket (hvilket nok cirka er 2-5 % af Teslaer og 90 % af de andre), så er det få kunder til mange standere.  Hvilket er en uheldig markedsituation. HVISder kom flere kunder, ville der være potentiale for at nedsætte prisen. Men det er et stort HVIS med den nuværende afgiftspolitik.    

Din kommentar om Teslaer på netværket - foreslår du at vi skal have billigere strøm end andre EV'er eller hvad er din pointe?

Nej, det ville være indignerende og udemokratisk.

Min pointe er at der er et stort uudnyttet 'ladevolumen', selv med den nuværende beskedne bestand af biler, og jeg ville håbe at EON / Clever øjnede muligheden for at gå efter et større volumen til gavn for alle (hustandens elleverandør undtaget) og derved gjorde den samlede case for el vs. benzin mere attraktiv.

Jeg er enig i din vurdering af at Teslaejere p.t. udgør en lille andel af kunderne ved ladestanderne, og jeg tror at elbilejere samlet set mest lader hjemme, så alt i alt er det måske nogle få procent af det samlede ladevolumen, der foregår ved EONs / Clevers ladestandere. Hvis prisdifferencen var marginal i forhold til hjemmeladningen, ville jeg ikke skænke det en tanke hvor jeg ladede, og så ville deres indtægt på mig være noget større end de 0 kroner de indtil videre har tjent. P.t. er det, som du skriver, kun i nødstilfælde at jeg kunne finde på at bruge deres netværk.

Tilsyneladende kan EON, som jensk2 skriver, sælge strømmen til 1,60 kr/kWh forudsat at man lader fra en 'favoritstander'.

Min påstand er at en mere attraktiv og simpel prissætning kunne flytte en væsentlig del af hjemmeladningen over på deres ladestandere og formentlig mangedoble ladevolumen på deres netværk med den nuværende flåde - personligt synes jeg, at det månedlige abonnement og favoritstandere modarbejder den mulighed. Uden refusion af grønne afgifter eller solceller skal man lade mere end ca. 1000 km / md før end abonnement+favoritstander er tjent hjem i forhold til hjemmeladning (refusion og solceller gør det endnu mindre attraktivt) - i mit tilfælde bliver det så den sikre løsning, hjemmeladning, og jeg har svært ved at tro at jeg agerer forskelligt fra mange andre.

Forummets indlæg er redigeret af Dieselosaurus May 30 '16
koden
koden May 30 '16

Trefor har sammen med trekantsområdets kommuner sat gratis ladere op...

kan ikke huske om det er 4 amp man får ud og 8 med et hjemmestrikket dobbeltstik.

Gad vide om andre kunne finde på det.

Gronhund
Gronhund Jan 25 '17

Så er det slut med gratis ladning fra Trefor standeren:

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/3542?page=1#post-74323

Sider: « 1 2