Loading...
dk

Hvilken bil ville i have købt, hvis ikke Tesla | Tesla Forum

Lauer
Lauer Jun 20 '16

Vi havde en Honda til ca. 250K og en Fiat til 300K. Normalt ville jeg max. give 400K for den primære bil, kunne ikke drømme om at give mere. Men med det som Tesla kan levere, så blev begge biler byttet til Teslaer, men ene og alene på grund af teknologien og støtten til elbiler.

P85DK
P85DK Jun 20 '16
Citat fra Hookmaker P85DK, du bør trække dit indlæg tilbage, da du er en outlier der forstyrrer billedet og pirrer skatteministeren....;-)

Nu burde en fornuftigt tænkende skatteminister være klar over hvor meget staten taber på de forskellige leasing modeller - det er ikke småting, hvis de benytter samme tankegang som argumentet for afgifter på elbiler.

Ja, godt nok overrasket over hvad folk tidligere har kørt og det spring de har taget i forhold hvad deres tidligere købsmønster har været. Stemmer heller ikke helt overens med den klagesang jeg hører hos BMW og Mercedes, men de købere har måske ikke ville stemme i her :-)

Men det viser vel meget godt hvor meget vi er styret af økonomiske incitamenter - hvis incitamentet synes stort nok, så er mange klar til at bruge langt flere penge end de ellers ville. Der er nok også en del som troede de var mere sikret mod værditab end en tilsvarende prissat afgiftsbelagt bil.

Så er spørgsmålet, hvor er break even i skatte provenue i form af gennemsnitsprisen på en bil, hvis momsen på biler alene skal give det samme som den nuværende afgift?

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jun 20 '16
henrik_dk
henrik_dk Jun 20 '16

Vi ville have flexleaset en Audi S7 eller Porsche Panamera.

Korsnab
Korsnab Jun 21 '16
Vi ville have beholdt de gamle biler; en temmelig gammel Peugeot 807 og en Megane vi købte efter BP konkursen da Fluencen ikke kunne opfylde behovet længere.
Men vi savnede elbilen, bestilte en Tesla til en pris som vi ALDRIG ville havde købt ICE for, og solgte Meganen da Teslaen endelig kom.
Ville gerne have 2 Teslaer, men vi skal bruge en bil med træk, så da Peugeoten døde først på året blev det til en ældre BMW med træk til erstatning. Drømmer om en X, men afgiften gør drømmen urealistisk.
Kører 60.000 årligt i Teslaen og 30.000 i "nr 2"
Kemikeren
Kemikeren Jun 21 '16

Jeg havde kørt i min Skoda Citigo i 5 år endnu eller til første baby poppede ud. 

Så ville det være en Fabia eller Octavia der ville blive løsningen derefter.

Det skal nævnes at Citigoen for nyligt kørte ind i en bus og siden er solgt til forsikringsselskabet. 

Og jeg regner med at min Tesla skal blive mindst 15, gerne 20 år i mit ejerskab. Efter den er udbetalt er den jo næsten gratis at køre, imodsætningen til en ICE. 

Forummets indlæg er redigeret af Kemikeren Jun 21 '16
ODE90D
ODE90D Jun 21 '16

Har altid spekuleret i værditab, da jeg kører rigtig meget (lige indtil Teslaen). Ville have indgået et fornuftsægteskab med en ca. 1 år gammel Hyundai i40 med en masse udstyr og kørt den i et par år for at skyde den af igen efter at have kørt ca 120K km ....og sprunget på en elbil ....eller indgået endnu et fornuftsægteskab indtil den rigtige elbil kom på gaden.

koden
koden Jun 21 '16

kan kun tilslutte mig... har aldrig haft en ny bil...

Har altid købt brugt og sjældent over 300.000

Ville nok have købt brugt BMW 5'er eller A6 til en 400.000...max..

ved Tesla køb havde jeg ikke biler for over 100.000 :-)

Er også lidt overrasket over hvor almindelige biler vi har haft før...

Michael84
Michael84 Jun 21 '16

En veludstyret ny Passat stationcar - lige indtil at mit regnearks spådomme fortalte mig at den månedlige udgift formodentligt ikke ville være meget større med en 70D'er udfra et årligt kørselsbehov på ca 50.000 km... Nu efter trekvart år har jeg stadig ingen grund til at tro at regnearket snød mig... Og hvis det gjorde, så kan det sku os være ligemeget, fordi køreglæden slet ikke kan sammenlignes...

Genild
Genild Jun 21 '16

Hmmm - kom fra en Audi A6 med automatgear og på parcellen residerer der også en Audi A1 med ditto gear. Der kunne derfor have været overvejende mulighed for noget i den stil.

Må dog erkende at vi også var lidt utro (noget man vist ikke kan være lidt, ligesom man ikke kan være lidt gravid) og var ude at trille i et par Mercedes'er. Den bedre halvdel proklamerede dog at de støjede alt alt for meget til at hun ønskede at lade sig fragte rundt i sligt.

Da vi hverken har stor vovse eller et kyler unger var der også tanker om mere eksklusive modeller (køretøjer ikke sambo'er) hvor såvel Jaguar som Maserati var i tankerne.

Ved nærmere eftertanke tror jeg egentlig at det burde være enhver mands ret at have en række forskellige biler at vælge imellem, man er jo ikke altid i samme humør eller har samme behov, så det ville vel kun være naturligt med en række at vælge imellem. Vi har jo heller ikke kun nøjagtigt det antal stole som der bor personer på parcellen.

dRxL
dRxL Jun 22 '16

Teslaen er vores første bil (vi havde været i delebilsordningen letsgo tidligere), men de alternativer der blev kigget på, nu da vi pludselig stod med behov for at eje et familievenligt køretøj, var Skoda Octavia lignende stationcars til ikke meget mere end 300.000.

FreePower
FreePower Jun 22 '16
Gik fra BMW M klasse. Ville nok være blevet dér.
Hansen
Hansen Jun 22 '16

fra peugeot 307 til tesla

mortenhomann
mortenhomann Jun 22 '16

Fra lille Mazda til S85

HJJ
HJJ Jun 22 '16
Volvo V60 til S70D
MKRCPH
MKRCPH Jun 22 '16

Har haft:

Aston Martin Vantage V8 roadster (i UK)

Audi Allroad 3.0TDi ( i DK)

TMS 70

Kiggede meget på RS4 st. car, men kunne simpelthen ikke få mig selv til at betale afgifterne...

Hkruse
Hkruse Jun 22 '16

Jeg hører også til dem, der ikke kunne drømme om at købe en meget dyr bil med de afgifter vi har i Danmark. Da jeg arbejdede i et firma med bilordning kunne jeg vælge mellem biler fra ca. 300K til 600K og jeg valgte den billigste, da jeg ellers skulle betale en stor ekstra skat for den dyre bil. Men Tesla'en som jeg har købt brugt er en hel anden sag. 

Jeg forstår ikke at økonomer kan være så naive/verdensfjerne at de kan indsætte en forudsætning om at man ville vælge en fossilbil til samme pris som en Tesla og så beregne på basis af det. De bliver klogere i løbet af et par år. 

En anden ting som økonomerne burde indsætte i deres modeller et hvilken konsekvens en fossilbil har ift. en Tesla mht. miljø. Hvis det blev indregnet ville billedet så noget anderledes ud. Jeg har hørt at man i Tyskland arbejder med planer om at forbyde kørsel i de centrale dele af byer. Derfor laver Porsche og andre plugin hybrid for at de kan køre ren elektrisk i de områder. Altså kan vi måske forvente at man også vil gøre noget tilsvarende i Danmark. Som konsekvens må man så sige at der klart er en udgift for samfundet mht. for tidlige dødsfald etc. med for mange fossilbiler i byerne og derfor skyder man sig selv i foden med afgifter på elbiler. Politisk har regnedrengene sikkert ikke fået lov til at indføje de dele i deres Excelark. Men al politik er jo desværre temmelig kortsigtet....

ErikBH
ErikBH Jun 22 '16
Citat fra Gronhund Jeg er igang med at tweete lidt, med en af de standhaftige afgiftsfritagelses modstandere. Han er økonom, og derfor ved han, at stort set alle der har købt en Tesla, ville have købt en anden bil til 800.000 kr, hvis man ikke kunne købe Tesla uden afgiftsfritagelse.

havde jeg ikke fået ordre på, at købe den Tesla jeg har kigget på siden 2012, af regeringen, havde jeg stadig kørt i min 9 år gamle Alfa 159 sw diesel som jeg købte ny til 420t kr. Jeg var ALDRIG kommet over den pris for en ny bil. Det har jeg simpelthen ikke råd til. Tesla'en tog vi os råd til - med forventninger om lavere driftsomkostninger og pga. holdninger.

Jeg købte fordi det var en elbil og en elbil der nemt kan agere primær bil. Bagefter har vi købt en Nissan Leaf som nummer 2 bil fra en gammel Fiat Grande Punto - også kun fordi det er en elbil.

/Erik 

Forummets indlæg er redigeret af ErikBH Jun 22 '16
VH
VH Jun 22 '16

Jeg ville have beholdt min Nissan Qashqai  fra 2010. 

Empty
Empty Jun 23 '16
Har stadig min lettere trimmede 2005 Subaru Impreza WRX Prodrive som legetøjsbil - den har alt i alt stået i en lille mill.
Solgte min 2012 Subaru Legacy spec B der blev brugt til udbetalingen af TMS 85.
Havde jeg ikke anskaffet Teslaen var opsparingen gået til en lettere brugt Nissan GTR R35 eller en sprit ny Subaru STI.
Jeg er stadig en lille dreng inden i, så jeg skal have noget der giver et smil på læben. Det gør ellerten fint og så har den en ret fornuftig drift økonomi, så derfor holder den i garagen.
DerHansi
DerHansi Jun 23 '16

Jeg har altid kørt i den lidt dyrere ende af skalaen og havde egentlig besluttet mig for en fuldt udstyret Passat cc. Da jeg så hvad jeg kunne få hos Tesla, var jeg solgt. Jeg tror også at vi er nogle stykker som godt kan stille regnearket op omkring driftsomkostninger contra skattefri kørepenge incl. gratis "brændstof". Hold nu k.... hvor er den da bare billig at køre i. Det er jo helt vildt, særligt når man har solceller, en forstående arbejdsgiver og et registreret, el- opvarmet hus.

Lægger man så tillægsgevinsten oveni : Smash design og vilde køreegenskaber, tjaeeh Tesla I love you

Sider: « 1 2 3 4 5 »