Før: Peugeot 307 SW
Derefter ønske: Brugt veludstyret Passat st.car, max 400.000
Så en Tesla for 2 år siden og var solgt.
Nu: 85D til 700.000
Ligesom så mange andre, havde vi ALDRIG brugt så mange penge på en bil, hvis det ikke var for den billige drift og det nytænkende setup.
Vi havde en Skoda Fabia som var 10 år gammel og skulle udskiftes. Vi ville nok have købt en brugt Bmw 3 serie til maks 200k.
Jeg havde en 5 år gammel BMW 120D. Det var, før Teslaen kom på banen, vores plan at opgradere til en nyere brugt 120D med automat-gear til knap 400k.
Kiggede primært på noget nyere brugt VW TDI. Måske en Golf VII og måske som Variant (st.car).
Og mon ikke mit budget til den slags lå omkring 200-250.000.
Blev også interesseret i VW e-Golf, den kører rigtig fint og alt er velkendt. Den kunne man så heller ikke få med anhængertræk. Den kører ca. 100 km (på en langsom opladning) hvis man er lidt uheldig med vejret. Den virkede bare for halvhjertet med opbygning, App m.m. ift. en Tesla.
Så jeg tog en irrationel beslutning og købte en TMS til en pris der var faktor 3x større end e-Golfen.
Fordi jeg VILLE have en elbil :-)
Jeg vælger så at sige den udgift er mit bidrag til at støtte et firma som Tesla, med deres vision.
Og skulle vi engang havne i en voldsom bilulykke (....) håber jeg bilen kan leve op til forventningerne. Og så bliver prisen på bilen pludselig ligegyldig !
Ville ALDRIG bruge det beløb på en fossilbil m/u afgift.
Vi kiggede på en Mercedes CLS tilbage i september 2013 til erstatning for vores Mercedes W221 S-klasse. Havde det ikke været for Martin Lidegaard og hans ministerbil tror jeg ikke jeg havde kigget den vej. Det var en helt tilfældig artikel i Politiken i september/oktober 2013 hvor jeg første gang hørte/læste om en Model S. Prismæssigt lå en CLS og en Model S også nogenlunde ens, Model S var en anelse billigere grundet en lidt lavere dollarkurs på det tidspunkt. Vi overvejede faktisk at købe bilen i Norge da den var næsten 75.000 danske kroner billigere deroppe på det tidspunkt. Men et par uger senere havde Tesla rettet op på det og den fidus forsvandt. Så det blev til en Model S85 købt i DK i stedet.
/Martin
Vi kom fra en Mercedes Viano 3,0D V6, fantastisk motor, og vaglet var imellem Mercedes E st.c. og Tesla - Konen var til Tesla 85D og det har vi bestemt ikke fortrudt.
Jeg har før haft en Smart Fortwo 0,8 CDi og en Audi A2 1,2 TDi 3L - begge biler, der kører langt på literen. Da Audi'en snart stod til udskiftning, ville jeg have noget, der var endnu mere miljøvenligt, men der var efter mere end 15 år stadig ikke nogen anden bil på markedet, der kan køre længere på literen end Audi'ens 33,3 km/L.
Jeg havde lidt kig på en Ford Fiesta, en Hyundai i20, en Kia Rio og en VW Polo eller Golf i BlueMotion udgave. Men Dieselgate lugter og det eneste (øko)logiske alternativ var en ren elbil. VW e-Golf var også et fint bud, men rækkevidden viste sig at være en anelse for kort til at kunne pendle frem og tilbage til arbejde på en opladning, da jeg på en prøvetur strandede på Kildebjerg Rasteplads lige uden for Odense på turen hjem fra arbejde i Kolding! Jeg har egentlig heller ikke lyst til at støtte VW efter Dieselgate.
Herefter var Tesla den eneste bil, der realistisk kunne opfylde mine krav til miljø og rækkevidde. Jeg ville ellers aldrig have købt en ICE-bil til over ca. 300.000,- (nypris) og formentlig bare en mindre, brugt dieselhakker.
Jeg har nu en Tesla Model S 85D - købt lige før der kom afgift på. Jeg ville ellers have ventet et par år og købt en Tesla Model 3, men med de nye afgifter bliver den måske lige så dyr, som en Model S var uden afgift. Så kunne man jo lige så godt slå til med det samme og være med til at løbe udbredelsen af elbiler i gang...
Det er dejligt at sidde bag rattet i en Tesla, både når man kører 50 og 150 km/t.
Men de medfødte egenskaber bilen har, behøver man jo ikke at anvende bare fordi man kan eller andre gør det. Hvis man vil køre ræs, råddent, promenadepral eller noget helt fjerde, og ikke lægger så meget vægt på ideologien, bugner markedet med V8 Brum Brum biler som ikke nødvendigvis tiltaler det brede publikum, uanset pris.
Der er 5 typer af købere jeg gætter på er blandt dem der vil sælge hurtigt igen:
1. Gambleren - "Jeg scorer lige en ½ mill. efter nytår"....Nej!
2. "Se mig, jeg har fået en vild bil ingen andre har"...Jo - kassedamen i Fakta kører også Tesla.
3. "Jamen, den kan jo ikke køre 500 km med 160 km/t - sikke noget lort"
4. "Hvordan indstiller jeg spejlene, tænder lyset, lader bilen op, hvor er brugsanvisningen...hjælp!"
5. "Vi har købt verdens mest unikke og dejligste bil...men banken mener noget andet nu"
Mit gæt er at mange af de "nye" ejere ikke havde andre alternativer end en TMS/X og måske er lidt ligeglad med at den kan køre 250 km/t og ligner en sportsvogn. Det fulgte bare med.
Mit gæt er at mange af de "nye" ejere ikke havde andre alternativer end en TMS/X og måske er lidt ligeglad med at den kan køre 250 km/t og ligner en sportsvogn. Det fulgte bare med.
Enig i den del... der fandtes kun den og det gør der jo stadig.
Kom fra en Seat Ibiza firmabil på gule plader til 125.000,- til min S85D til knap 800.000,-
Jeg kom aldrig så langt i mine overvejelser i ny bil før mine drømme tog over, men havde nok MAX brugt 400.000 på en anden bil.
sandsynligvis en lettere brugt bmw 3'er til max 300kkr.
kom fra en bmw 5 serie touring, men havde ikke længere brug for stationcar.
Jeg har lavet lidt talgymnastik på denne tråd.
Dette giver dog ikke nødvendigvis noget udtryk for den gennemsnitlige Tesla ejer, og mine beregner skal også tages med et gram salt. Hvis der ikke har været nævnt en pris i teksten, har jeg i nogle tilfælde gættet mig til hvad en sådan bil kan koste, og i andre tilfælde, har jeg valgt ikke at tage det med i regnestykket. Hvis der er nævnt fra-til priser, eller flere priser, har jeg konsekvent taget det højeste tal.
Det kom der ialt 46 tal ind af (tynd statistik ;-)
Jeg har også benyttet de gamle 180% afgift, da det jo var før 150% afgiften kom til, at de fleste af os har købt ind. Og jeg ser jo også alle priser som om, at vi har købt ny bil (nogen skal jo købe nye biler, for at andre kan købe brugte).
Yderligere har jeg valgt at sige, at en gennemsnits Tesla har kostet 850000 kr.
Tallene ligger sådan:
Moms af Tesla (uden afgift): 212500 kr pr bil.
Moms og afgift af evt. anden bil: 232740 kr pr bil.
Så staten går simpelthen glip af penge (men ikke meget).
Men efter som de fleste af os (som jeg læser det) ikke havde regnet med at skifte vores bil ud, kan man måske sige, at den samlede moms og afgift ville være pænt mindre totalt set.
Ja; så længe at man går glip af det mindste provenu, rækker fantasi og velvillighed hos politikere, embedsmænd og regnedrenge ikke længere end at prompte sætte en stopper for den grønne omstilling uanset de miljømæssige konsekvenser heraf. Sådan har det altid været og vil nok også være fremadretttet...
ja - det er jo fuldstændigt forrykt at man ikke får fradrag for at have en radio i bilen :-)