Loading...
dk

CHAdeMO ladning | Tesla Forum

KS
KS Oct 6 '13

Så har Tesla lige annonceret en adapter til ladning på CHAdeMO stationer

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s-charging-adapters/products/chademo-adapter

Den skulle blive tilgængelig over vinteren og kan lade med ca 112 km i timen. Den ser stor ud, så det er godt at vi har rigeligt med plads i trunk/frunk.. Alle de adaptorer vi skal køre rundt med for at kunne lade.. Fuldkommen som at have en MacBook

homer
homer Oct 6 '13
Det er jo en ganske god nyhed. Gør det muligt med tur/retur til Jylland indtil Tesla får bygget deres superlade stationer. <br />
Kaffe pausen skal blot være godt 2x så lang ;)
Omvendt så er en dk pris på ca 8000 kr naturligvis også en slags penge, da nødvendigheden af adaptoren forhåbentlig kun er den korte periode indtil Tesla lade stationer er klar.
Nogen som har tænkt sig at købe den, og kan se anvendelse. For den post tesla ladestationer?
Forummets indlæg er redigeret af homer Oct 6 '13
120281
120281 Oct 8 '13
Det gode er at Shell og clever er gået sammen. Så der kommer ladestationer der. Så jeg kan lade i Hellerup hvilket læser en ladeudfordring jeg har da jeg bor i lejlighed på Østerbro.
TheMark
TheMark Oct 20 '13

tesla har rettet ders side så 50kW beregning nu er korrekt 240km/t

er noget bedere en de oprindelige 120km/t de nævnte

Bjarni
Bjarni Dec 20 '13

Ærgerligt produktet stadig ikke kan købes. Vil ellers være en ganske god backup at have med i bilen sammen med et Clever abn. til 0 kr/mdr.

Da jeg bor i Odense og har familie i Helsingør, så er det en rute jeg vil komme til at køre engang imellem. Tur/retur er det lige lidt over 400 km, hvilket er på grænsen af det kan lade sig gøre med alm. kørsel. Jeg kan forstå på Tesla der sandsynligvis kommer en Super Charger tæt på Odense, men ellers ikke nogen derfra og til Helsingør. Jeg vil derfor sandsynligvis købe sådan en CHAdeMO-adapter og bruge den til sådanne ture hvor det ellers bliver lige spændende nok at køre på de sidste par dråber frem og tilbage.

Men da jeg nu har fået min Tesla og produktet ikke er klar, så må man jo nøjes med 22 kW og et mennekes-stik.

homer
homer Dec 20 '13
Ud over det vil være et logisk og helt naturlig sted at placere en sc ved Odense motorvej, så trods jeg ikke at der officielt udmeldt fra
Tesla hvor de placerer sc i dk?
Bjarni
Bjarni Dec 20 '13

Nej det er vist ikke officielt udmeldt eller præcist bestemt endnu. Men bedste bud fra en der arbejder hos Tesla giver mig en formodning om det nok kommer til at passe ;)

kajakaj
kajakaj Feb 16 '14

Chademoadapter er billigere i Norge - 6300 Nkr. mod 7600 Dkr. Nkr. står endda kun til kurs 89

http://www.teslamotors.com/da_DK/models/design

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/design

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Feb 16 '14
supergaard
supergaard Feb 16 '14

Er Chademo egentlig stadig aktuelt for os i DK når der kommer SCs, og umiddelbart flere end de 3 vi først turde håbe på?

Sejt nok at kunne lade med 50 kW på roadtrips i Europa, men synes faktisk at de 22 kW jeg kan lade med nu ufatteligt mange steder er helt fint til lige at smide det sidste på for at kunne komme frem hvis det er blevet for presset. Selvfølgelig, hvis man ikke har brugt de næsten 12.000 på en dobbeltlader er chademo adaptoren til 7600 en no-brainer og langt bedre! Men Clever-kortet bliver hurtigt rødglødende ved 50 kW @5,50 pr kWh :D

kajakaj
kajakaj Feb 16 '14

Enig - jeg satser på ladning hjemme plus SC. Clevers priser er for høje.

Kiefer
Kiefer Feb 16 '14

Jeg har så netop valgt ingen dobbeltlader og indtil videre heller ikke nogen Chademo. Holder mig til hjemmelader på 11kw og anskaffer mig nok et Clever ladekort sammen med et tye2/type2 kabel. Så jeg har muligheden hvis behovet opstår for at kunne lade på vejen, og ikke mindst i Citti i Tyskland :-)

/Martin

Kiefer
Kiefer Feb 16 '14
Citat fra kajakaj

Chademoadapter er billigere i Norge - 6300 Nkr. mod 7600 Dkr. Nkr. står endda kun til kurs 89

Er det muligt at køre ind til en norsk forhandler og købe et sådan kabel?

Eller er priserne kun ved samtidig bestilling af bil?

/Martin

NOELON
NOELON Feb 16 '14

Jeg ved at Eon er på vej med et abonnement hvor du kan vælge mellem fast 99 om mdr. og derved lade til en lavere pris pr. kwh, eller 0, kr i abonnement og så en pris der højere, ligesom Clever. men til en lavere pris. Eon, der har overtaget Better Place's standere, har så vidt jeg kan se flere standere end Clever, men på den anden side er der kun få 22kw - de fleste er 16 Kw, men det passer jo fint til dem der ikke har dobbeltlader. Men så vidt jeg ved vil flere blive opgraderet og nye blive installeret med 22 Kw. Og fordelen ved Eon's ladestandere er at de alle bruger Type 2 stik. Med et gratis abo hos både Clever og Eon plus SC har Model S ejerne så mange lade muligheder, så man i praksis kan køre hvor man vil uden at få problemer.

supergaard
supergaard Feb 16 '14

Hej TSLA, lige en rettelse, eON laderne er på 11 kW (16A) ikke 16 kW.

Jeg er virkelig glad for min dobbeltlader når jeg er på tur og får tilbudt 32A, f.eks. på færgen i går til Tyskland hvor jeg så kunne få maksimalt ud af stikket i 45 min, i stedet for at holde på en p-plads i halvanden time for det samme.

Har også været rigtig glad for dobbeltladeren når jeg kommer hjem med 20% og skal afsted et par timer senere, det har jeg allerede prøvet flere gange, fedt at kunne lade med 80 km/t så (midlertidigt begrænset af Tesla i øjeblikket fra de 110 det plejer at være)

Men nu handler tråden jo om Chademo, og faktum er vist at man ikke helt slipper for et type2-type2 kabel, og hvis man så samtidig skal have en dyr chademo adaptor liggende i bilen til 7600 man bruger et par gange om året er den godt nok dyrt pr. gang. Rent æstetisk er chademo ikke særligt fix og jeg tror heller ikke på den som en standard på sigt, her tror jeg mere på DCC - det gør EU, tyske bilproducenter og Clever tydeligvis også.

Hookmaker
Hookmaker Feb 16 '14

Jamen ihht. til min tidligere postede "lærebog" fra Menneke, så er CEE (type2) stikket jo valgt af EU som standard og skal være eneste stik fra senest 2020, så ChaDeMo må da være på vej ud??

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Feb 16 '14
NOELON
NOELON Feb 16 '14

@supergaard. Helt korrekt med de 11 Kw. Lidt for hurtig på tasterne. Mht relevansen ift Chademo tråden var det mere tænkt som oplysning om et alternativ. Helt enig omkring dobbeltladeren og jeg har heller ikke tænkt mig, at købe Chademo adapteren, da jeg med type2-type2 kablet og div abonnementer samt de kommende SC er dækket fuldt ind når jeg er på langtur.

Haeften
Haeften Feb 16 '14

Er det ikke korrekt at type2-type2 kun kan oplade med max 22kw (dobbeltlader) - mens Chademo køre med 50kw (uden dobbeltlader), eller noget der ligner en halv opladning på 40 min?

I så fald synes jeg da, at man er godt - og også langt bedre - dækket ind hvis man kan veksle imellem SC og de mange Chademo der er i Danmark og eksempelvis Tyskland.

Chademo koster ganske vist mange penge i adapter (og den er grim:) men til gengæld behøver man efter min mening ikke dobbeltlader (til 11.500 kr).

Derhjemme kan jeg sagtens klare mig med 11 kw. - eller på et hotel natten over.

Eller har jeg misforstået noget.

Haeften
Haeften Feb 16 '14
Der er ca. 50 Chademo stationer i Danmark og de er meget bredt fordelt. Men naturligvis flest i hovedstaden.
nicom
nicom Feb 16 '14
Hvorfor koster en chademo adapter så meget? Den består vel kun af plastic og kobber eller er der noget værdifuldt i som jeg har overset
Haeften
Haeften Feb 16 '14

Ja det undrer også mig. Der sidder vel et eller andet elektronik i den som Tesla bilen vil have for at fungere. Men det lugter da af god fortjeneste. 4400 kr for et type2 gummi kabel med et par stik i enden, lyder også lidt hampert…..

Sider: 1 2 3 4 5 »