11 Kw eller 22 Kw er for mig det samme, når jeg kan lade natten over (hjemme/hotel)
11 Kw eller 22 Kw er begge irrelevante, når jeg venter mens den lader - så er det kun SC eller Chademo der er værd at vente på.
Så alt i alt, så har jeg ikke noget at bruge en dobbeltlader til (siger jeg kæphøjt - jeg har ikke købt bilen endnu...)
Jeg endte så med at bestille dobbeltlader, fordi CHAdeMO adapteren lader vente på sig - den er dog blevet spottet i USA. Og fordi der er lidt usikkerhed om hvorvidt EU vil promovere deres Combi stik på bekostning af CHAdeMO.
Er der nogle der ved hvad status er på CHAdeMO adapter til Tesla? Det er snart et år siden de offentliggjorde den???
Der er fordi man uden for EU bruger en Type1 forbindelse mellem bil og ladestander, hvor vi i Europa bruger en Type2.
Jeg troede faktsik også at e brugte Type2 i østen, men det gør de så åbenbart ikke?
/Martin
I går modtog jeg min CHAdeMO adaptor, som jeg bestilte sammen med bilen, der blev leveret i maj. Ganske som på billederne er adaptoren noget klumpet og vejer knap 4 kg. I praksis fungerer den dog fint.
I dagens afprøvning leverede den på 59 minuter 40 KWH svarende til 209 km kørsel (typical: 205 wh/km) på en time. Ved starten var batteriet lige knapt halvt opladet (43%) og opladningen slutter med 90%. Jeg er ganske fornøjet over resutatet, da Tesla Supercharger's ladehastighed falder betragteligt, når batteriet er mere end halvt opladet. Ved starten af opladningen var effekten knap 50 KW, som stort set holdt sig frem til at batteriet var 80% opladet. Ved opladningen af de sidste procent var effekten faldet til 30 KW og tiden gik.
Der er ingen tvivl om, at CHAdeMO opladning ikke er så hurtigt som Tesla's, men med Clevers omkring 45 CHAdeMO laderstationer, så er det ikke noget dårligt alternativ at have i baghånden.
@Ivar: Dejligt at høre det fungerer. En løsning vi også vil vælge hvis vi får behov for andet end Suc i fremtiden. (vi har fravalgt dobbeltlader, da Chademo-adapteren er billigere og vi også sparer type 2-kablet.) Hvad har du givet for Chademo-adapteren?
Kunne vi måske lave en deleklub på x antal Chademo ladere(Geografisk fordelt), hvor man kunne bruge dem efter behov. Jeg kan ikke se noget behov for dem i hverdagen, men i specielle situationer som ferie mv.
En Chademo adaptor:
En chademo lader kan give DC op til noget der ligner 50 KW. FIndes på de danske og udenlandske ladestationer, Eks vis Clever.
Chademo stikket passer ikke ind i en Tesla.
Adaptoren gør, at du kan bruge standerens Dc Chademo stik og kabel til din Tesla bil.
Og lade hurtigere.
Skal du bare bruge AC ladningen fra disse offentlige ladestationer, kan du nøjes med dit til formålet indkøbte Type 2 kabel, hvis du har sådan et.
Her vil du kunne lade med op til 22 KW, hvis du har dobbeltlader, og standeren leverer mere end 11 KW
Hej Martin. Chademo-adapteren kobles til bilens ladeport og man kan så lade op til 50 Kw DC strøm direkte på batteriet, så der kræves ikke dobbeltlader i bilen. Alle Clevers quickladestandere er udstyret med Chademostik - ca. 50 steder i DK og mange hundrede rundt i EU. Det er betydeligt hurtigere end 11 og 22 Kw, som der kan lades med på type 2 kabel.
CHAdeMO passer ikke i en e-up. Uppen bruger COMBO.
CHAdeMO er til Nissan Leaf, ION, C-Zero.
Alle nye elbiler bliver bygget med DC COMBO
Så på sigt er CHAdeMO stander nok døende.
Rigtig mange stander i Norge, men der kører jo også over 10.000 Leaf
Men ellers er det ikke særlig udbredt. Ikke i forhold til Type 2 stander.