Loading...
dk

Slut med solceller? | Tesla Forum

Asger
Asger Jun 28 '16

Har lige set dette notat på Energinet.dk. Umiddelbart ser det ud til, at solceller ikke længere er en god investering.

http://energinet.dk/SiteCollectionDocuments/Danske%20dokumenter/El/%C3%86ndring%20af%20Energinet.dk's%20tarifering%20af%20elkunder%20med%20nettoafregnet%20egenproduktion.pdf

 

Forummets indlæg er redigeret af Asger Jun 28 '16
RD_85D_15
RD_85D_15 Jun 28 '16
Det tror jeg ikke påvirker økonomien i solceller nævneværdigt

Der står i notatet forventet merindtægt på 30 mio kr årligt betalt over 90.000 installationer - dvs 333 kr per installation om året i gennemsnit i ekstraomkostning

Asger
Asger Jun 28 '16

Den "gamle" nettoordning er ophævet pr.1. jan. 2017, og det er slut med at bruge det offentlige net som powerwall. Lad os tage udgangspunkt i punkt 6, hvor der antages at en standard husholdning bruger 5000 kwh - 20% som forbruges med det samme. Det giver 4000 kwh á 2 kr. i afgift = 8.000 kr. i ekstra omkostning.

Forummets indlæg er redigeret af Asger Jun 28 '16
CanEl
CanEl Jun 28 '16

jeg tror du har misforstået det.

der står at der skal betales for tarifering = flytning af strøm + vedligehold af net.

pt er denne afgift ca, 8,2 øre / kw.

ændringen grundes i at solcelleejere bruger nettet mere end deres nettoforbrug betaler.

der omtales en merindtgt på 30 mil. men der omtales også at andre forbrugere skal slippe billigere.

det lyder som anden fordelingsnøgle.

Asger
Asger Jun 28 '16

Du har ret. Havde lige fået PSO-afgiften galt i halsen, da jeg så læste notatet. 4000 kwh giver 328 kr. (ex moms)

Forummets indlæg er redigeret af Asger Jun 28 '16
sjensen
sjensen Jun 29 '16

Man skal undersøge hos det selskab der har kablerne. Hos os, hvor det før hed DONG, er fakta her

http:///...ler-for-ve-anl%C3%A6

Selv om man er på nettomåler-ordning, så koster det nu (hos Radius) 39 øre / kWh at sende strøm ud på nettet når solen skinner og så trække strøm til opladning om natten.

 

Niels
Niels Jun 29 '16
når nu snakken gårom hvor vidt andre elkunder betaler for solcelle kunder...

kan nogen forklare mig forskellen for min nabo hvis jeg:
1. halvere min elvarme regning ved at skifte til lav energi thermoruder
2. halvere min elvarme regning ved at lægge mere isolering på loftet
3. halvere min elvarme regning ved at skifte elvarme til varmepumpe
4. halvere min elvarme regning ved at slukke om natten og sænke temp om dagen
5. halvere min elvarme regning ved at installere solceller.

for mug at se er det alt sammen det samme for min nabo/staten. men kun solceller er "onde" og skal straffes med særregler som gør at man nu skal have miljø skadelige batterier for at modvirke "solcelle" regler.
i mine øjne er solceller de mest nyttige for samfundet da de producere om dagen/sommer hvor behov er størst. de bidrager derfor mere positivt til mn nabos elregning end de andre eksempler.
jensk2
jensk2 Jun 29 '16

Niels, helt enig!

Verdens mest effektive Kraft Varme Værk er angiveligt Avedøre værket, som har en virkningsgraf på 94%. Det er selvsagt når de op til 40% el og ned til 60% varme giver mening altså om vinteren. Men om sommeren er det ikke så godt fordi de 60% varme ikke kan bruges til noget, så her er det smartere kun at producere el, som jo kan anvendes til lys, kørsel og evt. køling. Netop hvad sol celler tilbyder:-(

At betale for brug af nettet når man LEVERER energi er lidt bagvendt. Men selvfølgelig er det lidt sværere for el net ejeren at dimensionere sit net når der er solceller på grid'et.

Sol-celle ejeren har måske typisk el-varmepumpe og er altså ikke aftager af overskudsvarmen om vinteren? Narhh, hvis Kraft Varmeværket kan konvertere 33% af brændstoffets energi til el, og en god Jord-varmepumpe har en virkningsgrad (COP) på 3 er det underordnet om man aftager varme eller el.  Så er det optimale at de kraftværk nære kunder er fjernvarmekunder og de kraftværk fjerne kunder er el-kunder med varmepumper.

Det er ikke så svært!

/jens

Johannelund
Johannelund Jun 29 '16
Hvis man er på den gamle nettoordning, bør man nu bruge strømmen når solcellerne producerer, det, sætte teslaen til opladning når man kommer hjem fra arbejde, det har dog den uheldige virkning, at det også er på det tidspunkt, hvor dk har behov for mest el, (de private husholdninger laver aftensmad), så de kulfyrede kraftværker må hjælpe til
CanEl
CanEl Jun 29 '16

jensk2

du skal ikke betale for at levere til nettet.

tarifen bliver jo netop beregnet af det du trækker fra nettet, og ikke som nu af nettoforbrug, som er levering-forbrug.

jeg er selv solcelleindehaver.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Jun 29 '16
Asger
Asger Jun 29 '16

Jeg var inde og hilse på Tesla i dag. De fortalte at der kommer powerwall på det danske marked efter nytår, så man kan gemme strømmen til når den skal bruges.

Spottede i øvrigt denne lille lækre sag. (gid man var den heldige ejer)