Loading...
dk

De mange optioner /valg ved bestilling | Tesla Forum

PKT
PKT Jun 26 '14

Kære nuværende Tesla Model S ejere

Som potentiel model S køber synes jeg at det er lidt svært at vælge til/fra i de forskellige optioner.

For eks. skal man vælge af flg.

Tag:

1 standard

eller

2 glastag

3 Dobbeltladere

4 Tech-pakke allene

eller

5 Tech-pakke + smart luftaffjedring

6 Parkeringssensorer

7 Tågelygter

8 Ultra hi-fi lyd

9 Vinterpakke

Sæder

10 stof

eller

11  læder

12 Udvidet nappalæderintræk

13 Alcantare-headliner

14 Indre kvalitetsbelysning

15 Forudbetalt årlig serviceaftale

Jeg ville meget gerne om  ikke det var muligt for jer at skrive om jeres valg og om jeres oplevelser /erfaringer med valgene og således give inspiration til os der endnu ikke er så heldige at køre i Tesla.og ikke kender bl.a. kvaliteteten og lign.

For at gøre det lettere at svare har jeg sat tal på så kan der blot refereres til det og så evt en kommentar til glæde for potentielle og kommende købere

Hvad om man senere alligevel godt kunne tænke sig af få installeret dobbeltladere – er det så til den pris der står eller er der nogen der ved hvad det så vil koste.

Peter

Kiefer
Kiefer Jun 26 '14

Her er mine ideer til tilvalg, nogle af dem er noget jeg rent faktisk kører med, andre er tilvalg jeg ville gøre i dag hvis jeg skulle gøre det om:

2, helt klart, giver ekstra højde hvis man bare er lidt over 1,75m i højden.

3. Lidt en religion om man vil eller vil ikke ;-) Jeg valgte jeg oprindeligt fra, men hvis jeg skulle vælge i dag, ville jeg vælge dem med, jeg ved godt at med superladere er det ikke 100% nødvendigt, men det er godt nok rart at have med når man lige skal bruge det, se på det, som det samme som at købe superlader til på en S60'er.

5. Jeg vil til en hver tid vælge luft med, ved godt det kan koste lidt ekstra når det går i stykker, men jeg synes det er så meget rarere at køre med en uden.

6. Jeps, hellere det end ridser :-)

7. Nej, og vil heller ikke vælge dem til igen.

8. 24/7 lyder lige godt om det er med hightech lydpakke eller uden.

9. Har to børnesæder på bagsædet, så der er varme i bagsædet ikke til megen hjælp, valgte det ikke til.

11. Læder, med to små børn, er det så meget nemmere at gøre rent.

12. Smag og behag, vi valgte det ikke til.

13. Se 12

14 Se 13

15. For dyrt efter min mening, så nej.

16. sidste sæderække, den valgte vi også til i vores, børnene elsker dem.

17. Type2/type2 kabel, det er billigt hos Tesla, køb det med.

18. 19" eller 21" fælge, vi valgte 19" standard fælge, det er igen smag og behag. nogen siger 21" larmer mere.

I Norge koster det et sted mellem 30.000 og 40.000 NOK at få eftermonteret dobbeltlader...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jun 26 '14
kajakaj
kajakaj Jun 26 '14

1 Soltag, da det er det eneste med beslag til tagbøjler (kører med kajak)

3 Enkeltlader, da man alligevel max kan lade 16 A på det medfølgende ladekabel og vi nemt kan nå opladning natten over. Superchargere dækker vores behov på længere ture, men med den gode rækkevidde lader vi kun hjemme. Alternativt kan investeres i en Chademoadapter, så man kan lade med 50Kw på Clever quickladestandere, som der er over 50 af i DK og rigtig mange af i hele EU

4 Helt klart Techpakke med. Aut. justering af spejle når man bakker, indfældning af spejle, aut. justering af førersæde, aut. oplåsning og låsning, lys i dørhåndtag, aut. luk og højdejustering af bagklap, bakkamera m.m.

5 Luftaffjedring pga. højdejustering på markveje, bump, fortovskanter og aut. nivelering ifht. last

6 ingen p-censorer - synes "knapperne" i kofangere skæmmer og har heller ikke behov, når der er bakkamera på.

7 Ingen tågelygter - sjældent tåget og ikke det store behov for dem

8 Alm. lydpakke ok - har ikke behov for DAB-radio. Hører næsten altid kun eget musik fra USB-stick

9 Ingen behov for varme i bagsæde eller viskere. Meget sjældent nogen med bagi og varmen i forruden hjælper ikke meget mod frosne viskere (iflg. det norske Tesla-forum)

11 Læder er bare så lækkert - klart tilvalg

12 Ville have valgt læder på stolper og dørsider, da det er mere slidstærkt. Er især bekymret for den skarpe kant på dørstolperne ved fordøre, der nemt kan blive slidt i stykker, som de var i den første bil vi prøvede.

13 ikke valgt alcantara. synes standardbeklædning er fin

14 ikke valgt ekstra interiørbelysning (sikkert flot, men unødvendigt)

15 serviceaftale skal vælges senest 30 dage efter levering, hvilket vi bestemte os for. Det er jo en ret ny bil og konstruktion. Hvis man skal til service for egen regning koster det 6000 kr. og hvis man skal have lavet noget udover serviceeftersyn, som ikke er omfattet af garantien, er timeprisen 1300 kr. ved Tesla og der er sikkert ikke mange andre værksteder der kan løse opgaven. Der er rigtig meget teknik, elmotorer osv. som kan blive dyrt at reparere på. Serviceaftalen kan forlænges med yderligere 4 år inden udløb til samme pris. Det vurderer vi så til den tid, om vi vil vælge. Serviceaftalen dækker alt undtagen dækslid.

16 Vi har valgt 19", da de er mere lydløse, billigere i dæk, blødere at køre på og man får ikke så nemt fælgskader. Luftaffjedring er jo netop tilvalgt for at få en blødere bil

17 Har ingen type 2-2 kabel, da vi fint kan nøjes med at lade hjemme og på superladestationerne. Clever tager jo 5,50 kr. pr. kw, så håber ikke at få brug for det. Ellers ville jeg også heller bruge penge på Chademo-adapteren, som jo lader 50Kw DC direkte på batterierne via superchargefunktionen og derfor ikke kræver dobbeltlader.

Alle valg er selvfølgelig ifht. vores behov og kørestil. Bopæl i Østjylland med gode muligheder for opladning på superchargestationerne

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Jun 26 '14
PKT
PKT Jun 26 '14

Mange tak til både @ Kiefer og @Kajakaj der allerede har skrevet meget detaljeret tilbage.

Alletiders 

Håber at der også er flere der vil give deres mening tilkende

Peter 

kajakaj
kajakaj Jun 26 '14

Skulle du komme i nærheden af Randers, er du velkommen til at kigge ind i Langå og sparke dæk og høre mere.

cronqvist
cronqvist Jun 26 '14

Kan standard hi-fi anlægget kvalitetsmæssigt sammenlignes med standard anlæg i de store BMW'er og Mercedes'er, som Tesla ynder at sammenligne sig med?

FrederikC
FrederikC Jun 26 '14
Umiddelbart er det svært lige at sige, det er lidt bedre end det vi har i vores vw touran, men ik på højde med eks vw dynaudio som var i min passat cc. Ved ik om det hjælper dig. Jeg havde selv mange overvejelser mht lyd, og er stadig i tvivl efter jeg har fået leveret om jeg skulle have valgt det til.
DerHansi
DerHansi Jun 26 '14

@cronquist : ved ikke helt, men jeg kan sige at det "udvidede audio-anlæg" er helt i særklasse. Har aldrig hørt bedre i en bil - og slet ikke surround-sound :-) -wow det sparker ...

Om det så er prisen værd -tjaeeh sikkert for nogen -svarer nok lidt til at vælge Teslas 21 " fælgløsning - jeg er rigtig glad for jeg tilvalgte .

DerHansi

Larsen
Larsen Jun 26 '14
Jeg er noget overrasket over Der Hansi godt kan lide det udvidede musikanlæg, da jeg synes det er ret elendigt. Jeg havde sidst en Chrysler 300C der som standard havde et langt bedre anlæg. Fruens Audi Q3 har også et langt bedre anlæg (Audi Concert, tilkøbt) og min Audi TT roadster har også et langt bedre anlæg med meget bedre dybde i musikken.
Kiefer
Kiefer Jun 26 '14

Jeg havde et eller andet fancy system i min tidligere Mercedes S-klasse med en masse højtalere, men jeg er vist ret meget analog i forhold til lyd og lydsystemer, jeg synes ikke jeg kan høre forskel fra det (tror det hed Bose) jeg havde dengang og til det jeg har nu.

@Larsen: Hvordan gik det egentlig, var der ikke noget med du havde sendt bilen til Tesla så de kunne have den i en uge?

/Martin

DerHansi
DerHansi Jun 26 '14

@larsen : tjeeh smag og behag er jo forskellig, min oplevelse er bare at man, netop ved surround lyd, kan dosere/justere lige præcis som man bedst kan lide lyden. Jeg kender ikke anlæggene i de biler du citerer, kan bare sige ; jeg elsker den lyd som det udvidede musikanlæg giver, men kan også bedst lide at bunden kommer bagfra ; leg lidt med det, er bare min opfordring. Jeg har en del musiker-venner som også er ret begejstrede for lyden.

DerHansi

Forummets indlæg er redigeret af DerHansi Jun 26 '14
Larsen
Larsen Jun 26 '14
@Kiefer, jo de havde bilen en uges tid. Ja, hvad skal jeg sige om det, det har ikke endnu givet noget resultat, og den skal over igen. Nogle af tingene blev lavet, men til de fleste ting manglede de reservedele. Der skal bl.a. ny driveunit (motor) i den, AC skal lyddæmpes og var heller ikke hjemme, soltaget skulle skiftes, men var heller ikke hjemme. I det hele taget var det meget lidt jeg fik lavet i forhold til hvor meget tid og penge jeg brugte på at få bilen over til dem. (Tid og flybilletter) Jeg har dog stadig en tro på, at næste gang lykkes det, da der nu er klarhed og enighed om, hvilke dele der skal til, og hvad der skal skiftes på bilen. De skal dog igen have den i et par dage, hvilket er lidt problematisk når man bor så langt væk.
Larsen
Larsen Jun 26 '14
@PKT, hermed nogle af de valg jeg har gjort med min bil.
1. Jeg har soltag, og det er rigtigt flot til bilen. Jeg har dog ikke haft andet end døje af det indtil nu. Hvis jeg skulle bestille en ny bil, ville jeg nok lade det afhænge af bilens farve, da nogle farver er pænest med soltag, og på andre farver forsvinder det. Der er helt klart et lavere støjniveau i en bil uden soltag, hvilket kunne få mig til at vælge det fra, jeg ville dog nok få lidt problemer med den lidt lavere lofthøjde.
3 jeg har valgt dobbeltladere, og gjorde det egentlig for at have en bil der var let at sælge "all over Europe" . Når jeg får bygget min hjemmelader færdig, så kommer jeg nok også til at lade med 32 amp, men kunne godt undvære det.
4. Jeg har såvel Tech pakke og luftaffjedring, og ville helt klart vælge begge dele igen.
6. Jeg har parkeringssensorer for og bag. Det har jeg haft på mine biler i de sidste 10 år, og ville aldrig undvære dem. Disse her er særligt gode, idet de skriver i klar tekst hvor mange cm der er til forhindringen. Bakkamera'et kan slet ikke erstatte sensorerne, da kameraets vidvinkel let kan snyde mht. ting der står tæt på kanten af bilen. En lille skade som undgås, og de er tjent hjem.
7. Tågelygter har jeg ikke, og jeg ville aldrig tilvælge dem, idet jeg faktisk aldrig har brugt dem på nogle af mine tidligere biler.
8. Jeg værdsætter rigtigt meget et godt musikanlæg, og har det store anlæg som jeg synes er dårligt. Jeg kan dog ikke sige man ikke skal vælge det, da jeg aldrig har hørt standard anlægget.
9. Jeg har valgt vinterpakken, både fordi jeg og fruen elsker at have sædevarme, men også for lettere at kunne sælge bilen igen.
10. Jeg har valgt stofsæder, da jeg har haft læder i mine sidste 3 biler, og var rigtigt træt af læderet. Det er pissekoldt om vinteren, og særligt uden sædevarme. Det er brændende varmt om sommeren, hvor man så er drivende våd ned af ryggen. Om sommeren skal man også med læder altid tænke på at parkere, så solen ikke bager direkte på læderet, så man brænder sig når man sætter sig ind. Det gider jeg simpelthen ikke mere.
Punkter som alcantare m.m. kunne ikke vælges da jeg bestilte, så jeg har ikke rigtigt. Ogen holdning til det.
14. Lyspakken ville jeg klart vælge igen, simpelthen fordi det ser skidegodt ud.
15. Servicepakken har jeg ikke valgt, da jeg kun kører 24.000 km om året, og ikke forventer at have bilen mere end 1-2 år. Ud fra det jeg har set til den på nuværende tidspunkt, så tror jeg ikke det er en bil man bør beholde mere end 4-5 år. Efter den tid tror jeg, at de elektriske problemer man har haft med f.eks. Citroen, er småting i forhold til hvad der bliver med denne her. Har I set hvor dårligt elektronikken ude omkring Frunken er beskyttet mod salt?

Flemming
Flemming Jun 26 '14
Jeg syntes at det udvidet musikanlæg giver en helt fantastisk lyd i bilen, undtagelsen når når man hører radio på f.eks. P4 hvor antennen ikke er god nok.
Har en gang været hos Tesla hvor de har forsøgt at forbedre det.
Har nu en aftale om at næste gang har de fået nogle nye muligheder for at forbedre antenneforholdene.
Er eller fuld fuld tilfreds med kundeservisen på amager
kajakaj
kajakaj Jun 26 '14

Det kan muligvis forstås sådan at der skal vinterpakke til for at få sædevarme. Det drejer sig om bagsædet. Alle biler leveres som standard med sædevarme i forsæderne. Håber bestemt bilen holder længere end 4-5 år. Vi regner med at have den mindst 8 år, og sandsynligvis længere. Har aldrig haft problemer af nogen art med soltaget. Korrekt at bakkameraet kræver tilvænning at bruge. Vi er glade for læder, men har valgt den beige, som jo nok heller ikke bliver så varm som sort.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Jun 26 '14
Hookmaker
Hookmaker Jun 26 '14
Pkt her er mine valg bygget på knap 10.000 km allerede i prioriteret rækkefølge afhængig af pengepungen:<br />
<br />
85 kw<br />
Tech pakke - nødvendigt for naiv + masser af features<br />
Luftaffjedring - så fedt!<br />
EN OPTICOAT BEHANDLING TIL 4500,- kan dog ikke tilvælges hos Tesla!<br />
Soltaget - jeg elsker det og kører med det åbent any time undt. i regnvejr!<br />
Læder sæder - stofsæderne er faktisk kanon<br />
Dobbeltlader<br />
Baksensor<br />
Vinterpakke<br />
Lyspakke<br />
Lydpakke

Og så en servicepakke, du får potentielt 8 år for 38.000 der skifter ALT undtagen dæk, - det fås ikke NOGEN andre steder!
Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Jun 26 '14
Kiefer
Kiefer Jun 26 '14

Er den forudbetalte serviceaftale ikke km begrænset til 80 og 160K km for henholdsvis 4 og 8 år.

/Martin

kajakaj
kajakaj Jun 27 '14

Serviceaftalen kræver servicebesøg ved hver 20.000 km eller hvert år, hvad der måtte komme først. Passer fint til vores kørselsbehov på 20.000 km om året, så serviceaftalen kan løbe i 4 år, svarende til 80.000 km. Havde vi kørt 60.000 km årligt, havde vi nok ikke tegnet serviceaftale.

Kiefer
Kiefer Jun 27 '14

Eller som jeg kørt 35.000 om året, så er den jo udløbet efter 2,5 år...

/Martin

PerPower
PerPower Jun 27 '14
Personligt har jeg ikke savnet den udvidet alarmpakke (standard alarm er fin) eller vinterpakken (opvarmning/nedkøling af bilen via app fungere upåklageligt). Det er korrekt som mange nævner, at den udvidet lydpakke ikke er på niveau med ex Dynaudio eller B&O men den er stadig helt ok. Anlægget kan jo ikke spille bedre end den lyd kvalitet den fødes med, så USB stik foretrækkes.
Sider: 1 2 »