Loading...
dk

Model X forbrug og Range | Tesla Forum

krabbe
krabbe Jul 17 '16

Jeg er den glade ejer (ikke at der ikke har været problemer :( men det tager vi i en anden tråd ) af en model S 85D fra april 15 og har rundet 80.000 km.

jeg er nu blevet "lidt" interesseret i en Model X, og fundere lidt på hvad i X ejere får af forbrug.

jeg kører selv primært motorvej, og ligger typisk på 130-140kmt. samt bykørsel ind til kbh. mit snit på 15 mdr er 240Wh/km.

Kiefer
Kiefer Jul 17 '16

Efter at have kørt ca. 4500km i vores Model X har snitforbruget ifølge bilen været på 246 wh/km. De ca. 3000 km har været motorvejskørsel i DK, DE og CH.

Forbruget i vores X ligger meget tæt op af forbruget i vores Model S.

/Martin

Thor
Thor Jul 17 '16

Vejer en X ikke 4-500kg mere end hvad en Model S gør?

Den faceliftet S fik jo en længere rækkevidde grundet bedre aerodynamik, men jeg ved ikke om en X er mere aerodynamisk end den tidligere udgave af S.

krabbe
krabbe Jul 17 '16
Jeg talet med en ny model x ejer i Århus i torsdags som havde kørt turen Hjørring - Århus med ca 140 kmt. Og et forbrug på 266wh/Km (20" hjul - 20 grader - tør vej og stortset vind i ryggen ) der vil jeg nok ligge omkring 230-235 med 21" hjul
gw
gw Jul 3 '17

Nogen herinde med erfaring på Model X 75D? Har læst at Model S 75D ejere kan køre samme distance som S85 kan grundet bla. mindre vægt. Sidder og drømmer lidt om en Model X og finanserne er ikke til en 100 så.....

DeaconWP
DeaconWP Jul 3 '17

Så køb en 75 D.

Jeg kan i min P90D køre under 200 Wh, hvis jeg kører lovlig landevej.

Jeg ved ikke, hvad min X 90 D kan køre, men de plejer jo at kunne køres billigere i strøm.

Hvis du kan bruge 70 kWh, er det jo nok 70 X 5, som du kan trække den op på, hvis du har brug for rangen, uden mellem ladning.

Jo, selvfølgelig kan du da komme længere i en S 75 D. End i en X 75 D.

Men en X er altså så meget mere en lækker bil, at du bare skal springe ud i det.

Du skal nok blive tilfreds med at bruge det strøm, den nu engang bruger, og tilfreds med, hvor økonomisk du kan køre, når du har brug for det.

Jeg har ALDRIG fortrudt mit køb, og ALDRIG haft bekymringer om rangen. Jeg har kørt over Lillebælt, ramt nul på afkørslen til Middelfart. Men jeg ved jo, at jeg når frem, for min energi app siger jo, hvor meget jeg har, når jeg når frem.

Jeg har kørt ind på en motorvej i Frankrig, fordi jeg vidste, at der, længere fremme, var en tankstation med gratis ChaDeMo ladning. Min energiapp sagde, at jeg ville ankomme med 1 % på batteriet, og der var 25 km efter tanken til næste frakørsel. Ingen problemer, din Model X skal nok klare det hele for dig.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jul 3 '17
Flemming
Flemming Jul 3 '17
Helt enig med DeaconWP og jeg har heller aldrig haft bekymring om rækkevidden og om man kan nå frem til det valgte Ladested. Dog har model X et merforbrug på 10 - 15 % i forhold til model S.
DeaconWP
DeaconWP Jul 3 '17

I følge nrpla.de findes der kun 4 Model X 75 D i DK.

Der er flere Model X 60 D.

Nogle af dem må også kunne udtale sig om energi effektiviteten.

Hos dem, vel og mærke.

Den er meget person afhængig, så jeg vil tage det med et gran salt og ikke stole for meget på de små marginaler.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jul 3 '17
NT_nofuel
NT_nofuel Jul 4 '17

Man bliver nu lettere misundelig når man i sin S85D ser en "ligeså fed" TMX :) Model X er nu endnu større, smartere og mere af det hele ifht. Model S... men bagenden er jeg nu ikke vild med... men er nu også det eneste "minus" på bilen. 

min egen 85D har et gennemsnit forbrug på 210 over de seneste 25.000km 

min kammerats X90D har et snit på 230 med 22" hjul, seneste 10.000km. han kører rigtig morfar kørsel, men bor nu også i Norge, så måske kan det høje forbrug forklares med alt det bjergkørsel. 

Der er Norge over 230 TMS og ca 50 TMX brugte til salg.. og en TMX 60D koster 676.000Nkr = 530.000Dkr :) og en veludstyret 100D kan fåes under 700.000Dkr! Det er lige før man overvejer at flytte til Norge :)

Gronhund
Gronhund Jul 4 '17

Hvorfor den smilie bag ved at flytte til Norge ;-)

Jeg har flere gange sagt til konen, at hvis vi flytter til Norge, skal vi have en Tesla hver :-)

gw
gw Jul 4 '17

Tak for input folkens. Norge er selvfølgelig en mulighed når de er blevet x antal måneder/år gamle. Der må jeg finde en af de mange tråde om hvornår de kan betale sig at tage dem hjem. Der er vist noget med det er billigere efter noget tid

DeaconWP
DeaconWP Jul 4 '17

NT_nogas. Det der med forbruget og Norge:

Når man øger højden, så koster det at køre opad. Jo, der er større forbrug på vej opad. Mere energi lægges i bilen i form af højde energi, også kaldet potentiel energi.

Men når man så kører ned ad bakken igen, så bremser bilen sikkert med regenerativ bremsning, som så henter en del af energien tilbage. Man får ikke det hele med, da noget gik tabt på vej opad i form af varme og omsætning fra strøm til bevægelse, og nedad igen, på grund af samme/omvendte  forhold.Så du har ret i, at det kan betyde noget. Dog er der efter min vurdering kun 5 til 10 % tabt af energien, som man lægger ind i højden, som man ikke får tilbage på batteriet, når man kører nedad.

Så mit gæt vil være, at en morfar kørsel i en 90D i DK vil være omkring de 215 til 220 med 22 " hjul, og så omkring de 200, med 20 " hjul. Med samme chauffør og kørestil, vel og mærke.

Er det noget du kan forholde dig til, gw?

gw
gw Jul 5 '17

@Deacon jep jep. Har en model S idag så kender godt området (S85). Har været på tur til Paris/Disneyland, roadtrip i Norge osv., så kender min bil godt. Så det var mest i forhold til forventet wh/km og hvad typical står på ved 100% på en X 75D. Har set nogle billeder der viser 330km ved 100%, og jeg har 380km på min idag. Så tænker det burde kunne gå. I dagligdagen ingen problem, det er reelt kun de lange ture til Disneyland mm. hvor jeg ligger mærke til udfordringerne omkring at have et batteri fremfor en benzintank. 

Kiefer
Kiefer Jul 6 '17

Vi har lige kørt turen Stuttgart <-> Tinning i vores Model X, det gav et forbrug på ca. 250wh/km og det er jo næsten udelukkende motorvejskørsel med fartpilot sat til 125-130km/t og AP hvor det var muligt.  

Vi valgte at bruge vores X'er af hensyn til børnenes komfort, havde det stået til mig, var turen blevet kørt i vores Model S, den kører længere og lader hurtigere. Men med to små børn, betyder ladetiden ikke ret meget, det er alligevel ikke bilen man venter på ved hver SuC...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jul 6 '17