Loading...
dk

Der er kun få tilmeldte til rekordforsøg - Silkeborg - Nymotorvej - | Tesla Forum

PeterE
PeterE Aug 15 '16

Så er jeg også tilmeldt - og selvfølgelig uden trailer :))) Det bliver en god dag.

NOELON
NOELON Aug 16 '16

Jeg er så IKKE tilmeldt. Fortjener DK rekorden? Hvorfor skal vi have rekorden tilbage efter den politik, som et flertal i folketinget har gjort mod udbredelsen af elbiler i DK? Er det den rigtige måde at protestere på? Burde vi ikke allesammen tage til Norge og lave rekorden der?

Jeg har fin respekt for dem(os) der arbejder for Elbilens udbredelse i DK, herunder FDEL, men jeg har sgu svært ved at se hvorfor vi skal hylde os selv som danskere med rekorden i den længste elbil kortege, når vi har en af de værste elbil politikker. Men måske der er nogen der kan forklare mig det.

ElPeter
ElPeter Aug 16 '16

Jeg tænker nu ikke så meget på at det er DK der får en rekord, det er underordnet hvem der han den (indtil nogen andre nupper den), men det giver forhåbentlig noget opmærksomhed om emnet i medierne og måske en lejlighed til at diskutere om DK er på rette vej mod målet. Og så forhåbentlig nogle hyggelige timer med ligesindede :-)

NOELON
NOELON Aug 16 '16

Hygge, ja! Mål til hvad?

ElPeter
ElPeter Aug 16 '16

ja ok, udmærket pointe. Men opmærksomhed om emnet kunne jo medføre at vi FÅR et mål - der må vel være grænser for hvor fodslæbende regeringen kan tillade sig at være, på et tidspunkt bliver det pinligt...

jensk2
jensk2 Aug 16 '16
Citat fra TSLA

Jeg er så IKKE tilmeldt. Fortjener DK rekorden?

Ditto her, selvfede politikere, der obstruerer den indlysende udvikling og alligevel skal opleve at få Danmark på verdenskortet, som elbils grøn? Nej tak! Et tilsvarende arrangement i Norge eller Tyskland vil jeg ufortrødent støtte.

/jens 

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Aug 16 '16
T3S7A
T3S7A Aug 16 '16

Men kunne endda frygte at det vil have helt den anden effekt. Sådan som politiker tænker i dag, så skulle det ikke undre mig, at de vil tænke at hvis DK kan få rekorden, så må DK jo være langt forud for alle de andre lande. 

P85DK
P85DK Aug 16 '16

100% enig med TSLA - der sendes det forkerte signal.

T3S7A - helt enig, tror ikke det er svært at finde 90 politikere som vil indtage den position

Selvfølgelig surt med det arbejde der puttes i sådan et arrangement, men der er overhængende fare for at man sender et helt forkert signal.

Hilbert
Hilbert Aug 16 '16

Ikke enig.

Det er vel op til arrangører og deltagere i ”elbilparaden” at bruge denne til at signalere et budskab.

Dette budskab kunne jo bl.a. være en protest mod regeringens elbil-/miljøpolitik. Og at vise andre borgere, hvor lidt støj og forurening, der vil være i byer med kun elbiler.

At frygten for hjernedøde politikers misbrug skulle afholde elbilejere fra at deltage finder jeg uheldig og for passiv.

Hilbert
Hilbert Aug 16 '16

Godt initiativ, Erik.

Jeg har selvfølgelig også tilmeldt mig.

NOELON
NOELON Aug 16 '16

Var det ikke Norge der skulle have denne rekord? Hvad med at FDEL sammen med Norsk Elbilforening planlagde den ultimative rekord i Norge (syd). Det ville give meget mere mening for mig og jeg ville til hver en tid stille op med 2 Tesla'er.

ErikBH
ErikBH Aug 16 '16
Citat fra TSLA

Jeg er så IKKE tilmeldt. Fortjener DK rekorden? Hvorfor skal vi have rekorden tilbage efter den politik, som et flertal i folketinget har gjort mod udbredelsen af elbiler i DK? Er det den rigtige måde at protestere på? Burde vi ikke allesammen tage til Norge og lave rekorden der?

Jeg har fin respekt for dem(os) der arbejder for Elbilens udbredelse i DK, herunder FDEL, men jeg har sgu svært ved at se hvorfor vi skal hylde os selv som danskere med rekorden i den længste elbil kortege, når vi har en af de værste elbil politikker. Men måske der er nogen der kan forklare mig det.

Hej Carl, tak fordi du skriver. Jeg vil som en af arrangørerne der lægger mange kræfter prøve at fortælle hvad mine tanker og ønsker var, da jeg foreslog begivenheden.

Det er ikke *Danmark* der fortjener rekorden. Det er alle danske elbilister der går foran der fortjener den - og de europæiske elbilister der har tilmeldt sig hjælper os med at sende et signal.

Vi skal NETOP med det nuværende poltiske klima sætte en rekord i Danmark. Det skal vi ikke som hyldest til politikerne, men som en stor fed f**k finger der siger "elbilen kommer om I vil det eller ej" (det vil jeg ikke citeres for!).

Jeg håber (der mangler en til at stå for det) at vi kan lave en politisk paneldebat hvor vi kan søge svar på "hvordan skal vi nå klimamålene med den kurs vi har"? (ps. hvis nogen har erfaring, tid og lyst til at invitere politikere, eksperter (klimarådet fx) mv. så kontakt mig gerne).

Samtidig skal vi benytte os af muligheden for at mødes med andre elbilister, nørde og udveksle erfaringer og røverhistorier. Der er tilmeldt mange forskellige mærker og modeller, det bliver en fest. Der er indtil videre to oplæg/foredrag på bedding og måske får vi lukket flere.

Jeg forventer også vi får en mindre Business2Elbilist messe op så man kan se på og købe diverse udstyr og service ydelser.

Har du spørgsmål så skriv eller ring - mine tlfnr. og mail står på min user side.

vh, ErikBH

ErikBH
ErikBH Aug 16 '16
Citat fra Nostromo

Politikkerne vil netop grine og sige, se hvor mange der køber bilerne selv vi fucker med dem.....

det er de så udemærket bekendt med at der _ikke_ er FDEL har indsendt høringssvar og har gjort opmærksom direkte på at der ikke sælges elbiler mere. Hvis du følger med i pressen vil du se det samme budskab blive gentaget.

Citat fra Nostromo
  Problemet er jo netop at der ikke er noget budskab i arrangementet andet end "lad os slå en rekord" !!!

det er jeg ked af at du skriver. Så har vi tydeligvis fejlet i vores kommunikation til præcis dig.

Hvis du læser denne artikel http://www.tvmidtvest.dk/artikel/elbiler-vil-saette-ny-rekord-ved-indvielse-af-mortorvej - jeg har udsnittet lidt fra den nedenfor

- Opbakningen og de mange elbiler vil medvirke til at vise Danmark og ikke mindst politikerne på Christiansborg, at elbiler i dag er et realistisk valg for rigtig mange familier. Og det på et tidspunkt hvor elbilsalget det første halvår af 2016 kun er en fjerdedel af de elbiler, der blev solgt på samme tidspunkt sidste år, siger Bent Vistisen fra arrangørgruppen.

Det ser da også ud til, at et flertal på Christiansborg nærmer sig en omlægning af bilafgifterne, så disse har større fokus på miljø og trafiksikkerhed. Klimarådet har i den netop offentliggjorte rapport Afgifter der forandrer sendt 2 klare anbefalinger til regeringen om snarest at sænke afgiften på elbiler og el.

- I det lys og med de mange tilmeldte elbiler bliver en helt unik oplevelse for de mange tusinde tilskuere at fornemme fremtidens bud på lydløs og miljøvenlig vejkørsel med elbiler, ligesom det for elbil kørerne er en enestående mulighed for at mødes med ligesindede, siger formanden for FDEL Martin Messer Thomsen.

Det er i HØJ grad for NETOP at gøre opmærksom på PRÆCIS rette tidspunkt om at den er gal! Forligspartierne skal netop til at genforhandle ordningen, da betingelserne ikke længere er til stede.

Vi kan så vælge 1 af 2 tilgangsvinkler. Vi kan sættes os ned og være sure på alle andre, eller vi kan lave en masse larm. Jeg, FDEL og pt. 207 andre elbilister vælger den sidste vinkel.

Citat fra Hilbert

Godt initiativ, Erik.

Tak Hilbert.

vh, Erik

P85DK
P85DK Aug 16 '16
Citat fra ErikBH
Citat fra Nostromo

Politikkerne vil netop grine og sige, se hvor mange der køber bilerne selv vi fucker med dem.....

det er de så udemærket bekendt med at der _ikke_ er FDEL har indsendt høringssvar og har gjort opmærksom direkte på at der ikke sælges elbiler mere. Hvis du følger med i pressen vil du se det samme budskab blive gentaget.

Citat fra Nostromo
  Problemet er jo netop at der ikke er noget budskab i arrangementet andet end "lad os slå en rekord" !!!

det er jeg ked af at du skriver. Så har vi tydeligvis fejlet i vores kommunikation til præcis dig.

Hvis du læser denne artikel http://www.tvmidtvest.dk/artikel/elbiler-vil-saette-ny-rekord-ved-indvielse-af-mortorvej - jeg har udsnittet lidt fra den nedenfor

- Opbakningen og de mange elbiler vil medvirke til at vise Danmark og ikke mindst politikerne på Christiansborg, at elbiler i dag er et realistisk valg for rigtig mange familier. Og det på et tidspunkt hvor elbilsalget det første halvår af 2016 kun er en fjerdedel af de elbiler, der blev solgt på samme tidspunkt sidste år, siger Bent Vistisen fra arrangørgruppen.

Det ser da også ud til, at et flertal på Christiansborg nærmer sig en omlægning af bilafgifterne, så disse har større fokus på miljø og trafiksikkerhed. Klimarådet har i den netop offentliggjorte rapport Afgifter der forandrer sendt 2 klare anbefalinger til regeringen om snarest at sænke afgiften på elbiler og el.

- I det lys og med de mange tilmeldte elbiler bliver en helt unik oplevelse for de mange tusinde tilskuere at fornemme fremtidens bud på lydløs og miljøvenlig vejkørsel med elbiler, ligesom det for elbil kørerne er en enestående mulighed for at mødes med ligesindede, siger formanden for FDEL Martin Messer Thomsen.

Det er i HØJ grad for NETOP at gøre opmærksom på PRÆCIS rette tidspunkt om at den er gal! Forligspartierne skal netop til at genforhandle ordningen, da betingelserne ikke længere er til stede.

Vi kan så vælge 1 af 2 tilgangsvinkler. Vi kan sættes os ned og være sure på alle andre, eller vi kan lave en masse larm. Jeg, FDEL og pt. 207 andre elbilister vælger den sidste vinkel.

Citat fra Hilbert

Godt initiativ, Erik.

Tak Hilbert.

vh, Erik

Hej Erik

Jeg synes det er et nobelt initiativ, men samtidig virker det en smule naivt at ikke vide at det vil blive brugt som argument for at udbredelsen af elbiler er 'on track' - 'det kan enhver jo se, Danmark har jo lige sat verdensrekord for flest elbiler på én gang'. En amatør Lomborg kan nemt få det fremstillet som om Danmark er førende indenfor udbredelsen af elbiler.

Det er ikke så meget om hvad man siger, men mere om hvad andre hører eller vil høre.

Jeg håber du får ret, men tror desværre at I skyder jer selv i foden.

NOELON
NOELON Aug 16 '16

Erik, Hvorfor en rekord? Jeg kan ved gud (min) ikke se hvordan det rykker brikker hos vore politikere(regering). Klimamål er langsigtet og tæller ikke ift magt ambitioner. Det eneste der tæller på den korte bane er få ændret FT flertallet, så der kan indføres en ansvarlig miljø politik, der reflekterer både CO2 og de sundhedsskadelige partikler og bla, bla, bla.

Du ved hvad jeg mener. Men jeg kan bare ikke se perspektivet i at ville sætte denne rekord i et pt. uambitiøst DK.

Det skal fortælles med helt andre STORE bogstaver.

Norge fortjener prisen. Slut.

/Carl

ErikBH
ErikBH Aug 16 '16
Citat fra P85DK

Jeg synes det er et nobelt initiativ, men samtidig virker det en smule naivt at ikke vide at det vil blive brugt som argument for at udbredelsen af elbiler er 'on track' - 'det kan enhver jo se, Danmark har jo lige sat verdensrekord for flest elbiler på én gang'. En amatør Lomborg kan nemt få det fremstillet som om Danmark er førende indenfor udbredelsen af elbiler.

Det er ikke så meget om hvad man siger, men mere om hvad andre hører eller vil høre.

Jeg tror ikke vore politikere vil vælge at føre politik efter diverse rekordforsøg. Jeg har ikke nogen ambition om at det konkret rykker noget. Men det giver positiv opmærksomhed netop som området skal diskuteres. Kan der samtidig flettes lidt fakta ind i budskaberne kommer vi længere.

Det som der bliver sagt og det som bliver vist - er at elbiler nytter noget. Mange har stadig den vrangforestilling om at elbiler ikke kan bruges. Det kan vi vise er forkert. Fx med en 22kWh Citroën fra Kassel......

Jeg håber ikke vi skyder nogen i foden - det vil være hele Danmarks fod vi skyder...

Citat fra TSLA

Erik, Hvorfor en rekord? Jeg kan ved gud (min) ikke se hvordan det rykker brikker hos vore politikere(regering). 

Udelukkende for opmærksomheden. Vi har ikke de samme penge som olielobbyen, så vi må søge opmærksomheden på den måde vi kan. Positiv presse og gode historier og noget så kedeligt som oplysning om fakta rykker politik.

Det er jo ikke det eneste der sker.

Fx på Bornholm kørte vi med flere politikere og meningsdannere, ved at køre dem til/fra lufthavnen fx fik vi en god snak med dem om den skævvridning der er i det nuværende afgiftsystem hvor elbilerne reelt bliver forfordelt.

Det samme vil ske i Silkeborg.

Dagen før og samme dag er der et FDEL 'Classic' event lige midt i Vejdirektoratets Vejfest. Her tales med "almindelige" borgere om erfaringer og vildfarelser om elbiler. Erfaringerne fra de events jeg har deltaget i (Motorshow i Herning, Energimuseet og Folkemødet på Bornholm) er at det har omvendt mange. Også de fleste "brokkehoveder"/kul-bil tosser bliver faktisk omvendt når de får noget reel og kompetent modsvar. Samtidig kan folk få lov at køre i en elbil og de fleste bliver utroligt positive. Flere siger direkte bagefter at de vil i markedet efter en elbil.

vh, Erik

MartinPedersen
MartinPedersen Aug 16 '16

Fedt initiativ, der skal sikkert nok komme nogle interviews ud af arrangementet, som vil sætte elbiler i et mere positivt lys.

Who dares wins!

P85DK
P85DK Aug 16 '16
Citat fra ErikBH
Citat fra P85DK

Jeg tror ikke vore politikere vil vælge at føre politik efter diverse rekordforsøg. Jeg har ikke nogen ambition om at det konkret rykker noget. Men det giver positiv opmærksomhed netop som området skal diskuteres. Kan der samtidig flettes lidt fakta ind i budskaberne kommer vi længere.

Det som der bliver sagt og det som bliver vist - er at elbiler nytter noget. Mange har stadig den vrangforestilling om at elbiler ikke kan bruges. Det kan vi vise er forkert. Fx med en 22kWh Citroën fra Kassel......

Jeg håber ikke vi skyder nogen i foden - det vil være hele Danmarks fod vi skyder...

Jeg har forstået jeres hensigt og den støtter jeg fuldt ud, jeg tror bare at i det politiske spil (hvilket det er) så kommer I til kort og det risikerer at blive brugt som modargument for hvad I prøver at opnå. Der er sgu mange måder Olielobbyen kan svinge den med billeder af køerne ved SuC når folk skal hjem, hvis det bliver en vindstille overskyet dag, så er udregningen af CO2 ikke favorable. Jeg siger ikke det er rigtigt, jeg siger bare at tingene kan fremstilles på mange måder og dem som er bedst til det vil vinde.

Må jeg komme med et forslag, jeg ved ikke om det er forslag som lader sig gøre i praksis, but here we go:

Mål luftkvaliteten når de andre biler og lastbiler kører forbi et bestemt sted på strækningen og mål den tilsvarende når de 2-300 elbiler kører forbi, samt lav en støjmåling på samme sted. Koble de forhåbentlig positive resultater for elbilerne sammen med den kritik der lige er kommet fra EU om manglende initiativer fra DK i forhold til bl.a. luftforurening: http://politiken.dk/indland/ECE3342094/eu-kritiserer-danmark-i-goer-ikke-nok-mod-luftforurening/

Pointen er bare at I skal sætte tonen og at der er 2-300 elbiler som kører på samme tid er knap så interessant for den almindelige dansker.

Jeg skrev tidligere i dag til den Københavnske borgmester Morten Kabell som står for bilfri søndag og foreslog at det skulle være tilladt at køre elbil på dagen, så folk kan opleve at det kan være stille mens man stadig bruger moderne transportmidler.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 16 '16
The_Stig
The_Stig Aug 17 '16

om ikke andet så vil alle os der deltager være med til sammen med Elon, at give  Nine-11 et andet og mere fremadrettet perspektiv....

sjensen
sjensen Aug 17 '16

Der kunne bl.a. være en god historie i den Model X der kommer med en anden el-bil på træk. Her er en el-bil anno 200x og en el-bil anno 2016. X'eren har helt sikkert den største foto-appeal, så det burde være muligt at få en journalist og fotograf med på den tur.

Børsen har iøvrigt i dag en artikel om at "Tesla er nu under angreb fra hele verden". Artiklen tager sit udgangspunkt i at der nu er el-biler på vej fra stort alle bilfabrikanter.

Der har været masser af artikler med mere eller mindre direkte antydninger af at "el-biler er latterlige og ligegyldige" glidende over i "alt for dyre", "ikke praktisk anvendelige" og "kun solgt i små styktal". Det er der ikke skyggen af i denne artikel. Opinionen vender.

Når/hvis politikerne konstaterer at deres vælgere ønsker bedre vilkår for el-biler, så kommer det. Vi skal altså bare have en passende stor andel af befolkningen på el-bilens side (især nogle såkaldte meningsdannere), så følger politikerne med.

Vi skal stadig arbejde med at fjerne den "gamle skepsis" omkring el-biler, og forhåbentlig også komme derhen hvor et flertal er enige i at "el-bilen er fremtidens bil". Vi skal også gerne være rimelig enige om at el-bilen er afgørende for at flytte transport til vedvarende energi og gøre storbyerne mindre usunde. Når partierne oplever at deres vælgergrundlag går i den retning, så skal det nok lykkes.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »