Loading...
dk

Lader pludselig kun med 15A derhjemme (før 16A)?! | Tesla Forum

ODE90D
ODE90D Aug 10 '16
Jeg har indtil fornylig ladet med 16A derhjemme, hvilet gav 54 km pr time. Nu lader den pludselig kun med 15A og 46 km pr time. Jeg får ikke lov til at øge det via skærmen. Jeg har en boks fra evse, der er sat til 16A.

Nogen ideer til hvad årsagen kan være?
MSMAX
MSMAX Aug 10 '16
Oplever 100% det samme. Det er vel ca 1 md siden "fejlen" opstod.
Jeg lader med org Tesla adp på samme installation som har kørt siden nov 2015.
På skærm og i app står der 11kW 3x16 Amp, men på bimåler optages kun 3x15 Amp. Er 110% sikker på at det før var 3x16 Amp.
Slår jeg skærm visning om til km lader jeg også nu med 46 km/t mod før 51 km/t.
Ladespænding på skærm ligger stabilt mellem 229 og 231 v.
ODE90D
ODE90D Aug 11 '16
I mit tilfælde siger både app og skærmen i bilen 15A og den lader 49 km i timen. Det er samme udstyr jeg har brugt hele tiden og der er ikke foretaget nogle ændringer.
Michael84
Michael84 Aug 11 '16

Min har altid haft 3 faser 16A og 10kw herhjemme.

Samme umc giver 3 faser 16A og 11kw hos svigermekanikken, så jeg tror ikke det er laderen, bilen eller softwaren. Det må være kraftinstallationen.

thvestergaard
thvestergaard Aug 11 '16

Jeg oplever også 100% det samme. Det er nemlig ca 1 måned siden det opstod. Jeg har også en Evse lader der før gav 16A men nu kun 15A. Når den er i gang med at lade, kan jeg heller ikke justere amperene op til 16A. Men min UMC kan stadig lade med 16A.

CanEl
CanEl Aug 11 '16

Citat fra Michael84

Min har altid haft 3 faser 16A og 10kw herhjemme.

Samme umc giver 3 faser 16A og 11kw hos svigermekanikken, så jeg tror ikke det er laderen, bilen eller softwaren. Det må være kraftinstallationen.

jeg tror at spændingen er lidt lavere det ene sted, og måske kun på den ene fase.

eftersom den skriver 16A men forskelligt kw, da kw er spænding gange strøm.

har du mulighed for at måle udgangsspændingen i din ladebox, eller er den forseglet?

hvis det er muligt, så mål fra Nul til hver fase ved fuld ladestrøm.

spændingen skal helst ligge mellem 230 og 240V på hver fase.

hvis en er mindre, så mål indgangsspændingen til boxen, og se om der er forskel.

er der mere end 2V forskel skal du spænde ledningsforbindelser efter, selvfølgelig uden spænding på. 

Kiefer
Kiefer Aug 11 '16

Men i det mindste kan du lade ;-)

Vores nye naboer er ved at bygge hus på deres grund. Og deres elektriker valgte så lige at brænde noget nær ALT elektronik af i vores hus, jordvarmeanlægget, Nilan ventilationsanlægget, en masse Apple dimser, en server en hulens masse forbrugerelektronik, vores varmestyring osv...

Og ikke mindst, så røg begge ladestandere... Jeg er godt nok glad for at begge biler var ude af huset i dag...

Men bortset fra det så kunne jeg lade begge biler med ladestandere hjemme med 16A. Hvilken controller sidder der i ladeboksene. Det er jo i sidste ende dem der bestemmer sammen med bilen hvor meget der kan lades. 

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Aug 11 '16
The_Stig
The_Stig Aug 11 '16

Jeg har I al den tid jeg har haft bilen kunnet lade 60km/t på min 3x400V 16A installation og jeg har for de første 18000 km. ladet nok ca. 90% herhjemme

Nu har jeg været I Italien, hvor de 4800 km. blev ladet alene via SuC (16 timer ialt ) og efter vi er kommet hjem kan den kun lade med 50km/t på samme UMC og samme installation??

Det fatter jeg ikke en brik af????

Klaus_
Klaus_ Aug 12 '16

Det må være en softwareopdatering der har lavet noget om?

Jeg plejer også at kunne tage 16amp på min EVSE.dk oplader. Normalt lader jeg dog kun 12amp men skruer op til 16 engang imellem, f.eks. i morges, men den ville ikke gå højere end "15" på storskærmen.

MOS
MOS Aug 14 '16

Jeg oplever også det samme. Har hjemme en ladeboks fra EVSE, som plejer at kunne lade med 3 * 16 A. For et stykke tid siden kunne den pludselig kun lade med 3 * 15 A. Den viser op til 16 A på skærmen i bilen, men jeg kan ikke få lov til at skrue højere op end til 15 A.

Jeg har ladet et andet sted ude i byen på et blåt CEE stik med 1 * 16 A, så der er der altså ingen problemer med at skrue den helt op.

Jeg har også mistanke om, at det kan være en softwareopdatering. Men hvad skulle grunden være til pludselig at softwarebegrænse den til kun 3 * 15 A, når det tidligere har fungeret fint med 16 A??

MichaelS
MichaelS Aug 20 '16

Jeg bemærker også nu at min bimåler viser 15A hvor den før viste 16A pr fase. På skærmen viser bilen 16A og man kan fint køre op og ned fra 6A til 16A, og bilen viser det indstillede på skærmen, men fra bimåleren trækker den så kun lige præcis max 15A på alle faser. Min installation er helt ny med helt ny tavle og dedikeret HPFI til ladeboksen, lavet af en af de mest erfarne elbils-installatører. Jeg kan kun antage at det er en firmware ændring for at beskytte lader eller batteri.

HS
HS Aug 20 '16
Det samme her, kun 15A på alle 3 faser. Tidligere 16A på alle 3
Kiefer
Kiefer Aug 20 '16

Lidt spøjst. Oplever i det alle sammen med den samme type lader fra EVSE, eller er det ligegyldigt hvilken type?

Jeg har selv en phoenix contact controller sidende i mine ladere og der er ingen problemer med at få den til at trække de 11KW. hvilket er de 16A 3 faser.

/Martin

The_Stig
The_Stig Aug 20 '16
Citat fra Kiefer

Lidt spøjst. Oplever i det alle sammen med den samme type lader fra EVSE, eller er det ligegyldigt hvilken type?

Jeg har selv en phoenix contact controller sidende i mine ladere og der er ingen problemer med at få den til at trække de 11KW. hvilket er de 16A 3 faser.

/Martin

Min observation er baseret på en original TESLA lader
MichaelS
MichaelS Aug 21 '16

Min er en Wallb-e eco 2.0

Kiefer
Kiefer Aug 21 '16

I en Wallb-e eco 2.0 sidder der også en Phoenix controller magen til dem jeg bruger.

Nu hvor jeg regner efter, så lader vores Model S også "blot" med 10.8kWh i timen, det svarer vist egentlig også nogenlunde til 15A. Hvis jeg siger de 3700 watt som en fase giver divideret med 16, giver det 231 watt pr. 1A. Men det har den nu altid gjort, og det samme gjorde vores Model S fra marts 2014, der stod der også blot 10.8kWh på bimåleren under opladning. Begge biler med en 11KW lader. Altså bortset fra da vi fik den (bilen fra marts 2014) og Tesla havde skruet ned til 13/26A på alle biler indtil de havde fået et fix med noget kabling der ikke passede i størrelsen.

På vores model X står der 11.1kWh, men der sidder også en 24A, 16,5KW lader i bilen, så den kan åbenbart trække de fulde 16A. Jeg må nok tilstå at jeg aldrig har tænkt over at de 10.8 ikke var de fulde 16A, men har bare været ligeglad...

/Martin