Har bemærket at prislejet på visse brugte elbiler (eks Nissan LEAF) er meget lavt i USA, men har nogen herinde en idé om hvordan man beregner den endelige pris på danske plader? SKATs beregner kan ikke håndtere elbiler.
Har bemærket at prislejet på visse brugte elbiler (eks Nissan LEAF) er meget lavt i USA, men har nogen herinde en idé om hvordan man beregner den endelige pris på danske plader? SKATs beregner kan ikke håndtere elbiler.
Jeg er med på at man ikke umiddelbart kan importere en Tesla fra USA p.g.a. at supercharging er begrænset til Nordamerika, men man har vel ikke samme lade udfordinger med eksempelvis en Nissan Leaf?
Jeg kan se at prisen på en brugt Nissan Leaf fra 2015 ligger omkring 10-12.000 USD før fragt, told, moms og afgifter, og herhjemme er prisen i omegnen af 250.000 DKK. Umiddelbart ser der jo ud til at være en rimelig god business case.
Hej
Jeg skrev til ToldOgSkat vedrørende deres afgifts beregner, som for et par måneder siden beregnede ud fra at brugte el biler fra 2015 var afgiftsfri og hvis mere end 6 måneder og 6000 km gamle tillige var momsfri. Og de RINGEDE tilbage og oplyste at de straks ville rette den til, så den 'korrekt' håndterer el- og htbrid biler. Og det har de så gjort, så nu anvender den en voodo beregning der - vist nok - tillægger fuld afgift til den brugte bil og dernæst reducerer afgiften med 80%. Hverken fugl eller fisk - enten snakker vi nyværdi og afgiftsfri ller også skal afgiften jo beregnes ud fra den danske handelspris??
mvh
jens
15.000 er ret højt sat, jeg fik sendt en Hummer H1 (antiklimaks på dette forum, jeg ved det) fra Jacksonville, Florida i onsdags, og den ankommer til Bremerhaven i Tyskland den 12/9-16.
Det er såkaldt roll on/roll off, hvor personalet kører den på en bilfærge, den får ikke sin egen container, så koster det noget mere.
Så er importerede elbiler fra før 2016 ikke længere afgiftsfri.
What!? En importeret elbil fra før 2016, der ikke er betalt afgift af som ny, skal der betales afgift af ved import til DK?!?
Hvis ret skal være ret, så må reglerne vel gælde begge veje. Altså så må en dansk indregistreret elbil fra før 2016, der ikke er betalt afgift af som ny, kunne få penge tilbage ved eksport ud af DK - eller hva'!?!
"Du kan aldrig få mere tilbage i afgift, end hvad der er betalt."
Hvis man spørger SKAT, så kan det da fint lade sig gøre !
Det er taget fra Skats egen side...
Det plejer at være sådan hos Skat, at det de skriver er skrevet af dem med fingeren på pulsen,
og det man får at vide i telefon osv., det er kun vejledende, da Skats servicemedarbejdere ikke kender alle detaljerne i Skats regler.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947230
~~Der kan kun tilbagebetales registreringsafgift, hvis der i sin tid blev betalt registreringsafgift ved indregistreringen.
~~Eksportgodtgørelsen kan ikke overstige den registreringsafgift, der oprindeligt er betalt, fratrukket 15 procent
Jeg kan se at prisen på en brugt Nissan Leaf fra 2015 ligger omkring 10-12.000 USD før fragt, told, moms og afgifter, og herhjemme er prisen i omegnen af 250.000 DKK. Umiddelbart ser der jo ud til at være en rimelig god business case.
250.000 kr er højt sat. En ny med 24kWh kan fås til knap de penge og med 30kWh er omkring 300.000 fra ny.
For LEAF skal du bemærke to ting; den har ikke aktiv batteri køling så mange US biler vil have dårligt batteri.
Nordic udgaven af LEAF har desuden varme i alle 5 sæder og rat + batteriopvarmning, så gå efter sådan en.
På FDEL medlems gruppen har der tidligere været et specielt FDEL tilbud - spørg evt. derinde hvis du er medlem.
Omkring afgifter er der et bundfradrag, så hvis der bliver lagt noget på en LEAF er det meget lidt.
/Erik
@Erik: Såfremt der kun ryger told, moms og forsendelsesomkostninger på ved import fra USA vil man jo kunne få en LEAF fra 2015 på DK plader for under 120.000.......det er da noget af en forskel.
Jeg har - efter bedste evne - indtastet data for en December 1 2015 Nissan Leaf Tekno 30kWh, med nypris 287.000, handelspris 260.000, km stand 7000 og ved indførsel 1 august 2016. Beregningen på Skats nye beregner siger:
~~Registreringsafgift
Afgiftspligtig værdi:
223.610,00 kr.
Registreringsafgift:
164.685,00 kr.
Elbil/Pluginhybrid fradrag i afgift (indfasning):
-131.748,00 kr.
Elbil/Pluginhybrid bundfradrag:
-9.059,00 kr.
Toldsyn:
-60,00 kr.
Endelig afgift:
23.818,00 kr.
@Jensk2: Du skal have rigtig mange tak herfra. Jeg famlede mig lidt for meget frem mht hvad der skulle stå i rubrikkerne til at jeg turde stole på resultatet.
Er der noget jeg har overset når jeg på nettet kan finde brugte LEAFs fra 2015 til mellem 10-15.000 USD. Tænker blandt andet på om de incentives som man i USA har givet til elbiler skal betales tilbage ved eksport?
Regnestykket ser jo ret interessant ud
USA pris (USD 13.000 kurs 6,6) 85.800
Told 7% 6.006
Moms (25% af 91.806) 22.952
Afgift 23.818
Fragt 15.000
Ialt 153.576
Og det er vel og mærke for en LEAF fra 2015 med under 20K på tælleren, der i DK havner på en pris der er minimum 50.000 højere.
Hvor rart at det faktisk kan betale sig at importere en fin grøn bil:-) Jeg har blot taget tal fra BilBasen.dk (og det et er mindre fordelagtigt for f.eks. en Tesla S 70D:-( )
Dit regnestykke ser fordelagtigt ud!.
Det eneste jeg har læst om Nissan og USA er at en Nissan'er i meget varme områder, har erhvervet en væsentlig degradering af batteri kapacitet forårsaget af høj batteri temperatur og høj opladningsgrad (SOC). Så en Leaf fra de nordlige stater er måske bedre:-)
Synes at brugte Nissan Leaf virker rimeligt billige her i DK. Der er mange til salg og dem der er til salg har næsten ikke kørt. Der er mange i prisklassen 120-150K. Der er nogen der har taget et relativt stort tab på dem. Har køberne fra ny ikke sat sig ind i hvad de køber eller?
Skat er desværre begyndt at beregne afgift for importerede EU-biler registreret 1. gang før afgiftsloven blev fremsat i Folketinget. Jeg har talt med en af de jurister i Skatteministeriet som har været medforfatter til lovforslaget. Han måtte lægge øre til mit argument om at varens frie bevægelighed trædes under fode. En dansk bilforhandler kan sælge en Tesla fra 2015 uden at betale registreringsafgift; det kan en EU-forhandler ikke. Skatteministeriet mener ikke at de er på kant med EU lovgivningen. Ministeriets argument er at brugte biler stiger tilsvarende afgiften hos danske forhandlere? Det kan så prismæssig opveje at EU-forhandleren skal afregne afgift. I løbet af samtalen kom det sande argument frem. Hvis en privatperson henter en brugt el-bi i et EU-land får Staten hverken moms eller afgift af bilen. Skat havde vurderet at det ville blive meget dyrt, så de vælger, efter min opfattelse, at bryde EU loven om varens fri bevægelighed.