har ikke selv set det
https://www.dr.dk/tv/se/so-ein-ding/so-ein-ding-bil-uden-benzin
har ikke selv set det
https://www.dr.dk/tv/se/so-ein-ding/so-ein-ding-bil-uden-benzin
Klassisk fejl han laver på turen, han stoler på de tider Tesla siger det vil tage at oplade bilen inden man er klar til at køre videre. Tiden kan måske passe, men når man har lånt en P90D med Ludicrus så er det dømt til at gå galt ;-)
/Martin
Ligner egentlig min første tur i Tyskland :-)
Turen ned var en oplevelse.. hjem havde jeg styr på det.
Journalister der har lavet et minimum af research inden de tog afsted. De valgte selv at køre derned uden 1. et schuko stik. og 2. uden at vide hvor de skulle/kunne lade hvis de var ved at være på spanden.
Havde man bare lavet en simpel Google søgning ville man have fundet et hav af indlæg på Teslaforum om lige netop dette. Men havde historien vist en forberedt journalist havde det nok været knap så interessant. I stedet for So ein ding udstillet sig som ignoranter hvad angår el-biler.
/Martin
Journalister der har lavet et minimum af research inden de tog afsted. De valgte selv at køre derned uden 1. et schuko stik. og 2. uden at vide hvor de skulle/kunne lade hvis de var ved at være på spanden.
Havde man bare lavet en simpel Google søgning ville man have fundet et hav af indlæg på Teslaforum om lige netop dette. Men havde historien vist en forberedt journalist havde det nok været knap så interessant. I stedet for So ein ding udstillet sig som ignoranter hvad angår el-biler.
/Martin
Det eneste reelle problem var vel at bilen stod til RATED range istedet for AVERAGE (eller hvad det nu hedder). Så han forsøgte at køre/planlægge efter marketing km/kWh istedet for realistiske km/kWh.
Når man køber en bil, så må man som køber forvente at det bilfirmaet (til forskel fra sælgeren...) siger er sandt UNDTAGEN km/l (km/kWh).
Hvorfor kører bilprogrammer altid tør for strøm når de tester elbiler? I "Vi elsker biler" løb de også tør for strøm og lavede en pinlig optræden med en forlængerledning i bagagerummet.
Mig bekendt er det meget sjældent, at dem som EJER bilerne løber tør. Har læst et par enkelte historier her på forum, men ellers hører jeg ikke rigtig noget til det. Har ikke selv prøvet det og jeg har endda været på langtur i en Nissan Leaf...
Noget kunne tyde på, at journalister kun et spændende program om elbiler, er spændende hvis de kører den tør for strøm og dermed får alle til at tro, at det sker hele tiden for elbiler
Syntes det var er meget hæderligt indslag. Vi har vist alle oplevet at teslaen regner sejlturen for km. Ikke hensigtsmæssigt. Og at afstanden til næste sc er een når man sidder og lader og en anden (meget længere) så snart man kører. Uhensigtmæssigt.
Opladningsproblemet kunne han naturligvis sagtens være kommet udenom.
Enig.
Er i andre ikke lidt hysteriske? .... sorry :-)
Min egen erfaring er, at den første lange tur er en læretur.
Det samme var denne. Hans tur hjem gik jo fint og hvad færgen angår.. so what...
Fint program på den måde han nu kan lave dem.
Jeg syntes udsendelsen var mere nuancereret end det mest gængse. Betragtningen, at brændselsceller og brint ikke forurener og i det omfang man anvender overskuds elektricitet, er det derfor irrelevant at virkningsgraden er under 40%, er forfriskende ærlig!
Synes generelt også han gjorde det OK, men det med at løbe tør var lidt pinligt da han helt sikkert er teknisk kyndig nok til at tjekke den slags. Det ville også have klædt programmet at nævne at de fleste sjældent har behov for at lade ved super chargere da man starter fuldt opladt hver morgen.
Derudover er jeg stadigt lidt chokeret over hvor grim Toyotas brintbil er, men det er selvfølgelig en smagssag :)
Det mest dramtiske i det program var også at det gik op for mig hvor grim Toyotas brintbil er - så der er jeg i samme båd som jramskov :)
... og han kunne måske godt lige have nævnt autopilot med en enkelt sætning også?
Synes det var okay, og der var da helt klart lidt ekstra dramatik. Jeg tror faktisk de blev lidt overrasket over at de havde svært ved at nå SuC.
Men de kunne nu godt have fortalt om Destination Charging, PlugShare, CHAdeMo, 11kW og 22kW opladning, så de lige kunne informere om andet end SuC.
@Klaus; Næste program bliver om selvkørende biler. Måske derfor det ikke nævnes...
Udmærket informativt og underholdende program med en god test af "reservetanken". Blot ærgerligt at den journalistiske stramning bevirker at DRs Übernørd ikke læser manualer. Typical vs. rated km + tryk på range mode + trip indicator ville have undgået problemet og oplyst seerne om at man som Tesla ejer bærer en stor del af ansvaret, hvis man løber tør for strøm.
Jeg tror egentlig ikke den slags udsendelser gør det store. Den ene halvdel, nemlig dem, som allerede ER positive overfor el-biler, får bekræftet at det er fremtiden og at man skal planlægge sine ture lidt mere. Den anden halvdel, som er skeptiske overfor el-biler, får bekræftet at man nemt løber tør for el og at "alt det der moderne noget ikke virker når det kommer til stykket". Så tror ikke det rykker det store.
I øvrigt er jeg ikke enig i at det er ligegyldigt hvor ineffektiv brint-produktion er, så længe man producerer det når der er overskuds VE-strøm om natten. Når der er overskuds VE-strøm om natten, bør man da bestemt lagre det i batterier - helst i elbiler via et intelligent grid - som så enten kan køre på det næste dag eller feede tilbage til nettet om dagen. Dermed kan elbil-flåden virke som en buffer i nettet. At brænde det af på ineffektiv produktion af brint synes jeg er decideret dumt, hvis man i stedet kan gemme det 12 timer med en langt mindre spildprocent.