Det ville også have klædt programmet at nævne at de fleste sjældent har behov for at lade ved super chargere da man starter fuldt opladt hver morgen.
Hehe, det minder mig om min sommerferietur i Tesla'en rundt i Tyskland. I stedet for at planlægge alt i detaljer på forhånd, havde jeg besluttet mig for at gøre det modsatte: Jeg planlagde ingenting i forvejen, men tog tingene som de kom. Da jeg satte mig ud i Tesla'en, tastede jeg min første destination ind på navigationen og så tog jeg den derfra. Det fungerede upåklageligt, inkl. ladestop undervejs - ja, det var næsten for nemt!
Jeg elsker udfordringer, så for at gøre det lidt sværere for mig selv, havde jeg med fuldt overlæg ikke engang ladet bilen op, da jeg kørte hjemmefra. Den stod vistnok helt tilfældigvis på omkring 40% SoC, da jeg kørte af sted. Jeg planlagde fortrinsvis at lægge mine pauser ved supercharger, så jeg udnyttede pausetiden til at lade. Første stop var på SC ved Rødekrø. Her var den kørt næsten tør, men efter at have indtaget en hurtig omgang medbragt aftensmad, var den allerede ladet et godt stykke over halvt op - rigeligt til at nå til næste delmål på turen. Næste stop var en kort tissepause, hvor jeg fik ladet ca. 100 km ekstra rækkevidde og sådan fortsatte det.
Jeg ventede aldrig på SC blot for at lade lidt ekstra strøm. Jeg satte den altid til at lade, når jeg nu alligevel holdt pause på SC, men jeg kørte bare af sted, så snart jeg selv var klar efter at havde ordnet, hvad man nu naturligt skal ordne - uden at tage hensyn til, om bilen nu havde fået ladet nok strøm på. Jeg holdt naturligvis øje med det løbende, mens jeg kørte, men det blev aldrig noget problem i praksis.
Turen endte med ca. 10% tilbage på batteriet, da jeg efter en uges tid endelig nåede hjem til Danmark igen, så for en god ordens skyld valgte jeg at sætte den til opladning natten over, så den var klar igen næste dag.
Så nemt er et road trip faktisk i en Tesla, når man først lige har fået det ind under huden, lært at bruge Tesla'ens indbyggede navigation og energy app'en og sørger for at pauser holdes på SC.
Eneste minus som jeg ser det er, at hvis man har børn med og de f.eks. skal tisse her og nu, så kan de måske ikke holde sig til næste SC stop. Og så ryger planlægningen fløjten, hvorved man spilder tid på pauser, hvor man ikke får ladet og så kommer man i stedet til at vente på SC, mens bilen lader og man ikke har andet formål, da man jo lige har holdt pause kort forinden.