Loading...
dk

Tesla i "So ein ding" | Tesla Forum

MOS
MOS Sep 7 '16
Citat fra Chris  Og at afstanden til næste sc er een når man sidder og lader og en anden (meget længere) så snart man kører. Uhensigtmæssigt.

Skyldes det ikke, at når man bruger søgefunktionen, så indikeres afstanden som antal km i luftlinje og det er først, når man har valgt destinationen, at navigationssystemet regner en konkret rute ud og beregner den reelle køretrækning langs vejene? Jeg har aldrig haft problemer, når jeg først har valgt destinationen.

MOS
MOS Sep 7 '16
Citat fra Lennartbj

Hvorfor kører bilprogrammer altid tør for strøm når de tester elbiler?

(...)

Noget kunne tyde på, at journalister kun et spændende program om elbiler, er spændende hvis de kører den tør for strøm og dermed får alle til at tro, at det sker hele tiden for elbiler

Ja, du svarer jo selv på spørgsmålet. Jeg tror også, der blandt journalister er en indforstået drejebog, der går ud på, at man helst lige skal køre tør for strøm, når man tester en elbil, for så kan man da skrive lidt drama om det. Det virker bare for dumt, for hvorfor kan de ikke finde ud af af undgå at løbe tør for strøm i en elbil, når de godt kan finde ud af at undgå at løbe tør for benzin i en hvilken som helst anden bil. De fleste elbiler (og specielt Tesla) har jo ganske gode indikatorer af, hvor meget strøm/rækkevidde, der er tilbage og de har indbyggede funktioner, der advarer, hvis man er ved at løbe tør for strøm. Jeg vil vove den påstand, at man skal være ualmindeligt dum eller ignorant, hvis man skal løbe tør i en Tesla. Jeg er sikker på, at Nikolaj Sonne ikke er dum, men måske er han blevet beordret til at være påtaget ignorant af filmholdets producer, der måske så sit snit til at give udsendelsen lidt ekstra spænding og et dramatisk tvist ved at køre Tesla'en næsten helt tør.

De kunne med fordel have brugt/vist Tesla'ens energy app med fanebladet "Trip". Her kan man jo tydeligt se, hvor meget energi, der skal bruges til turen (forventet) og man kan løbende følge med i, om man bruger mere eller mindre end forventet og kan dermed tilpasse sin kørestil/hastighed, så man kan nå frem uden problemer. Men lidt for meget saglighed dræber jo dramatikken og underholdningsværdien i udsendelsen!

Kiefer
Kiefer Sep 7 '16

Jo, det vil jeg også mene. Hvis du laver en længere tur vil den have alle afstandende med korrekt.

/Martin

MOS
MOS Sep 7 '16
Citat fra jensk2

Jeg syntes udsendelsen var mere nuancereret end det mest gængse. Betragtningen, at brændselsceller og brint ikke forurener og i det omfang man anvender overskuds elektricitet, er det derfor irrelevant at virkningsgraden er under 40%, er forfriskende ærlig!

Helt irrelevant er det nu ikke. Selvom overskudselektricitet ikke forurener, så er brint stadig ikke gratis. Det koster faktisk en mindre formue at tanke en brintbil (stort set som en benzinbil). Og mit gæt er, at brint pga. den dårlige virkningsgrad sammenlignet med lagring i batterier altid vil være mindst dobbelt så dyrt som at køre direkte på el. Alene derfor er brint en underlegen teknologi til biler.

MOS
MOS Sep 7 '16
Citat fra jramskov

Det ville også have klædt programmet at nævne at de fleste sjældent har behov for at lade ved super chargere da man starter fuldt opladt hver morgen.

Hehe, det minder mig om min sommerferietur i Tesla'en rundt i Tyskland. I stedet for at planlægge alt i detaljer på forhånd, havde jeg besluttet mig for at gøre det modsatte: Jeg planlagde ingenting i forvejen, men tog tingene som de kom. Da jeg satte mig ud i Tesla'en, tastede jeg min første destination ind på navigationen og så tog jeg den derfra. Det fungerede upåklageligt, inkl. ladestop undervejs - ja, det var næsten for nemt!

Jeg elsker udfordringer, så for at gøre det lidt sværere for mig selv, havde jeg med fuldt overlæg ikke engang ladet bilen op, da jeg kørte hjemmefra. Den stod vistnok helt tilfældigvis på omkring 40% SoC, da jeg kørte af sted. Jeg planlagde fortrinsvis at lægge mine pauser ved supercharger, så jeg udnyttede pausetiden til at lade. Første stop var på SC ved Rødekrø. Her var den kørt næsten tør, men efter at have indtaget en hurtig omgang medbragt aftensmad, var den allerede ladet et godt stykke over halvt op - rigeligt til at nå til næste delmål på turen. Næste stop var en kort tissepause, hvor jeg fik ladet ca. 100 km ekstra rækkevidde og sådan fortsatte det.

Jeg ventede aldrig på SC blot for at lade lidt ekstra strøm. Jeg satte den altid til at lade, når jeg nu alligevel holdt pause på SC, men jeg kørte bare af sted, så snart jeg selv var klar efter at havde ordnet, hvad man nu naturligt skal ordne - uden at tage hensyn til, om bilen nu havde fået ladet nok strøm på. Jeg holdt naturligvis øje med det løbende, mens jeg kørte, men det blev aldrig noget problem i praksis.

Turen endte med ca. 10% tilbage på batteriet, da jeg efter en uges tid endelig nåede hjem til Danmark igen, så for en god ordens skyld valgte jeg at sætte den til opladning natten over, så den var klar igen næste dag.

Så nemt er et road trip faktisk i en Tesla, når man først lige har fået det ind under huden, lært at bruge Tesla'ens indbyggede navigation og energy app'en og sørger for at pauser holdes på SC.

Eneste minus som jeg ser det er, at hvis man har børn med og de f.eks. skal tisse her og nu, så kan de måske ikke holde sig til næste SC stop. Og så ryger planlægningen fløjten, hvorved man spilder tid på pauser, hvor man ikke får ladet og så kommer man i stedet til at vente på SC, mens bilen lader og man ikke har andet formål, da man jo lige har holdt pause kort forinden.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 7 '16
jensk2
jensk2 Sep 7 '16
Citat fra MOS
Citat fra jensk2

Jeg syntes udsendelsen var mere nuancereret end det mest gængse. Betragtningen, at brændselsceller og brint ikke forurener og i det omfang man anvender overskuds elektricitet, er det derfor irrelevant at virkningsgraden er under 40%, er forfriskende ærlig!

Helt irrelevant er det nu ikke. Selvom overskudselektricitet ikke forurener, så er brint stadig ikke gratis. Det koster faktisk en mindre formue at tanke en brintbil (stort set som en benzinbil). Og mit gæt er, at brint pga. den dårlige virkningsgrad sammenlignet med lagring i batterier altid vil være mindst dobbelt så dyrt som at køre direkte på el. Alene derfor er brint en underlegen teknologi til biler.

Helt enig mht. virkningsgraden!  Men når nu vi endnu ikke har tusindvis af elbiler klar til at modtage nattens vindkraft overskud, KAN det være bedre at anvende strømmen til brintproduktion, som trods alt  lagrer energien og ikke forurener yderligere.  Men meget svært at værdisætte - hvad nu hvis vi i stedet kunne sælge strømmen til Polen, selv med tab og den vej undgå forurening?.

MOS
MOS Sep 7 '16
Citat fra jensk2
Men når nu vi endnu ikke har tusindvis af elbiler klar til at modtage nattens vindkraft overskud, KAN det være bedre at anvende strømmen til brintproduktion, som trods alt  lagrer energien og ikke forurener yderligere.

Enig. Hvis alternativet er, at overskudsstrøm går tabt eller må sendes til udlandet med underskud, så er brintproduktion da klart at foretrække - også selvom virkningsgraden er ringe. Mit valg af en Tesla fremfor en Toyota Mirai var dog ret nemt. Anskaffelsesprisen var næsten den samme, men Tesla'en er indiskutabelt langt federe på alle punkter. Alene prisen for en tankfuld brint fik mig til at løbe skrigende væk og hen imod nærmeste Tesla supercharger. Eneste ulempe ved Tesla'en er, at den tager længere tid at lade op, men da den som regel bare bliver ladet op om natten, mens man sover, så er det jo ikke noget reelt problem. Jeg tror, at Toyota (og alle andre mærker), får meget svært ved at sælge deres brintbiler, hvis ikke prisen kommer meget længere ned.

Hvor mange ville i øvrigt vælge en brintdrevet smartphone, hvor man dagligt skulle tanke den op med brint i stedet for en alm. batteridrevet mobil, som man lader op over natten??

Jeg tror dog personligt på, at den bedste løsning må være flere elbiler kombineret med noget intelligent opladning/stabilisering af elnettet. Det kræver dog, at vi får fjernet nogle visionsløse politikere ud af ligningen og får sat nogle dygtige ingeniører ind på sagen i stedet.

Jeg kunne også forestille mig, at man brugte overskudsstrøm til at fremstille syntetiske brændstoffer såsom ethanol, butanol, kunstig benzin osv. ud fra brint, CO2 m.m. Der findes faktisk kemiske processer, der kan gøre dette. Vi har i dag teknologien til det og det er kun et spørgsmål om politisk vilje (eller mangel på samme).

I sidste ende må det være nogle energiplanlæggere, der skal skrue det danske energisystem sammen, finde den bedste balance og foreslå løsninger til, hvordan vi laver det bedste mix af vind, sol, vandkraft, bioenergi, fremstilling af kunstige brændstoffer, brint, el til elbiler osv. kombineret med diverse energilagringsteknologier.

Raymond
Raymond Sep 7 '16

Der er slet ikke overskudsstrøm i den mængde, der skal til for at holde en brintfabrik kørende - jeg er ked af at sige det, det er helt hen i vejret!

Skal man tale om brintproduktion, så skal det skaleres op og den er dyr at producere og der er alt for lille virkningsgrad. Kun Toyota ser ud til at ville gå denne vej, men de bliver nok klogere med tiden.

daymolton
daymolton Sep 8 '16
Præcis! skal brintfabrikken så ligge stille på alle de tidspunkter der ikke er overskudsstrøm? Og hvordan skal brinten opbevares og distribueres ud til brintpåfyldningsstederne? og hvor meget energi bruger de kæmpe brintpåfyldningscontainere på at opbevare brinten inden den bliver påfyldt bilerne? Og hvor mange nye brintbiler er der i udsigt inden for de næste 5-10 år?

ang. So ein ding:
Jeg vil også mene at indtrykket man som seer fik af Elbil kontra Brintbil, gik til brintbilens fordel, og det synes jeg er ærgerligt da jeg mener brintbiler til alm. privat transport er spild af energi og penge.
Metguy2000
Metguy2000 Sep 8 '16

Tony Seba har gennemgået el vs brint biler, og forklarer hvorfor brint aldrig bliver et gangbart alternativ.

https://www.youtube.com/watch?v=23lz9ercqvA

jensk2
jensk2 Sep 8 '16
Citat fra MOS

Jeg kunne også forestille mig, at man brugte overskudsstrøm til at fremstille syntetiske brændstoffer såsom ethanol, butanol, kunstig benzin osv. ud fra brint, CO2 m.m. Der findes faktisk kemiske processer, der kan gøre dette. Vi har i dag teknologien til det og det er kun et spørgsmål om politisk vilje (eller mangel på samme).

Sidetrack: Ikke bare kan man lave overskudsstrøm om til brændstof, man kan faktisk nu lave solceller, der producere strøm OG brændstof OG uddrager CO2 fra atmosfæren. Virkningsgraden er kun 6%, men det er altså en process, der kan reducere drivhusgas og samtidig producere strøm og brændstof:

https://ing.dk/artikel/ny-type-solcelle-konverterer-co2-braendstof-185814

Heldigvis er slut produktet (ud over el) ethanol lignende, heldigt for inden det er helt produktmodnet er diesel biler jo nok blevet forbud, ihverfaldt i nærheden af mennesker-) At den benzinbil der så skal køre på ethanolen, kun har en virkningsgrad på 25% er dog lidt beskæmmende.

Biologisk kan man nu overgå naturens fotosyntese og fo ca 10% virkningsgrad: http://news.harvard.edu/gazette/story/2016/06/bionic-leaf-turns-sunlight-into-liquid-fuel/ men fortsat lidt uinteressant når det skal hældes på et køretøj med 25% virkningsgrad, Så hellere en solcelle med 20% virkningsgrad til en el-bil med 90% virkningsgrad, men interessant til en overgang. 20%. Jeg ville nu hellere købe aktier i et firma, der kunne reversere den globale opvarmning og producere strøm (og en anelse brændstof) 

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Sep 8 '16
MOS
MOS Sep 8 '16
Citat fra daymolton Præcis! skal brintfabrikken så ligge stille på alle de tidspunkter der ikke er overskudsstrøm? Og hvordan skal brinten opbevares og distribueres ud til brintpåfyldningsstederne? og hvor meget energi bruger de kæmpe brintpåfyldningscontainere på at opbevare brinten inden den bliver påfyldt bilerne? Og hvor mange nye brintbiler er der i udsigt inden for de næste 5-10 år?

Man kan lave brint ud fra naturgas (metan), hvilket man også gør i stort omfang. Jeg tvivler på, at den totale virkningsgrad ved at omdanne naturgas til brint og bruge det i en brændselscelledrevet bil, er ret meget bedre, end hvis man bare brugte naturgassen direkte i en Otto-motor. Det løser jo ikke klimaproblemet, men er bare en anderledes måde at bruge fossile brændsler på.

Hvis man endelig skal køre på brint, så skal brinten produceres ved elektrolyse af vand med brug af vedvarende energikilder (sol, vind, vandkraft m.m.). Virkningsgraden er stadig meget lav, men så længe man bruger vedvarende energikilder, er det ikke et klimaproblem, men kun et spørgsmål om økonomi.

Det er åndssvagt at transportere brint rundt i landet. Det er ikke ufarligt og det koster også energi at transportere brinten rundt, hvilket yderligere forringer regnestykket. Jeg tror, det ville være smartere at anlægge elektrolyseanlæg og brinttanke direkte på tankstationerne. Så slipper man da i det mindste for transporten.

Mht. antallet af nye brintbiler: Mit eget helt uvidenskabelige gæt er, at vi i DK får nogle få hundrede brintbiler på vejene i løbet af de næste 5-10 år - altså ikke noget egentligt gennembrud. Brinttankstationerne vil ikke kunne hænge økonomisk sammen pga. for få brintbiler, der bruger dem, brinten vil være for dyr og vi vil se konkurser i stil med Better Place. I mellemtiden vil pluginhybridbiler og elbiler gradvist overtage markedet. Benzin- og dieselbiler vil blive udfaset og i sidste ende vil elbilerne udkonkurrere pluginhybriderne, hvis ikke pluginhybriderne forinden bliver forbudt af miljømæssige årsager. Det er bare mit gæt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 8 '16
Sider: « 1 2