Loading...
dk

At skrue en adapter sammen fra blå til rød CEE | Tesla Forum

NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Sep 8 '16

Hejsa alle eksperter,

Jeg skal ud i Harald Nyborg og Købe delene til en adapter så jeg kan sætte teslaen i et blåt "camping" stik ude foran Scandinavian Center hotel i Aarhus. Jeg vil købe en blå trebenet han stikprop og en rød 5 benet hundåse til at sætte standard laderen som følger med tesla i. Og en stump ledning. 

 

Kan nogen guide mig til hvilken ledning jeg skal købe, samt hvilke ender i hvert led som skal forbindes?

(grunden til at jeg selv skal skrue den sammen er at jeg ikke har tid til at vente på levering denne gang..)

 

gronkjaer
gronkjaer Sep 8 '16

jamen det rigtige er vel at købe en ledning med de 5 ledninger indeni... 3 x fase +1 jord + 1 nul. installereres korrekt i den røde dåse, og cut de 2 faser således du kun har 1 fase koblet til dit blå stik... giver det mening ?

DeaconWP
DeaconWP Sep 8 '16

Dejligt med hjemmebyggere.

Brug bare et stykke ledning du har i forvejen. Bare du ender med tre ledere i brug.

Har du en forlængerledning, hvor der i forvejen er 5 benede røde CEE stik på?

Så kan du klippe HUN stikket af, med en stump ledning på.

Så sætter du det blå hanstik på den stump.  Men den grøn/gule til JORD, den lyseblå til NUL, og så åbner du det røde hun stik, for at se, hvilken farve, der sidder i L1, fase nummer 1. Det er så den farve, du putter i L på det blå stik.

Så når det røde hunstik alligevel er åbent, sætter du det nye røde stik på forlængerledningen, med samme farver i de respektive huller/stikben. Eller du tager det med til Indelukket i Silkeborg, hvor jeg samler det for dig igen.

MOS
MOS Sep 8 '16

Du bør bruge gummiledning, så adapteren bliver vandtæt. Ledningen skal have 3 eller 5 ledere med tværsnit på min. 1,5 mm², men helst 2,5 mm².

I princippet kan du nøjes med en ledning med 3 ledere: Forbind fase 1 (rød dåse) til fase (blåt stik), nul til nul, jord til jord. Fase 2 og 3 i den røde dåse bruges ikke.

Du kan også bruge en ledning med 5 ledere, hvor du bare klipper de to af faserne (fase 2 og 3) af (bruges ikke), og så forbinder du ellers de 3 resterende ledere som nævnt ovenfor.

Jeg har selv lavet en tilsvarende adapter med en 5-ledet ledning (5 x 1,5 mm²). I stedet for at klippe de to af faserne af, har jeg udnyttet dem, så jeg har to ledere, der begge er parallelforbundet med fasen, og to ledere, der begge er parallelforbundet med nul i begge ender. På den måde har strømmen dobbelt så meget tværsnitsareal at løbe igennem og der er således ikke så meget modstand (og varmetab) i adapteren. Hvis du bruger denne løsning, vil 2 parallelforbundne 1,5 mm² ledere svare til 3 mm². Men der er mange ledere at holde styr på, så husk nu at dobbelttjekke, at du ikke er kommet til at bytte rundt på nogle af lederne!! Test med et multimeter, før du afprøver adapteren på Tesla'en.

Det er også vigtigt at sørge for at skrue lederne rigtig godt fast, da en løs forbindelse kan overophede stikket!

Ledningen mellem de to stik skal i praksis være mindst 25-30 cm lang (anbefalet 30 cm eller derover), da du skal bruge lidt til at klippe af og ellers kan det være svært at samle stikkene.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 8 '16
NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Sep 8 '16

Tak for hjælpen venner!

Her kommer så det store spørgsmål. Jeg endte med at købe sådan én her, da jeg havde travlt og allerede har et 220 volt trebenet stik til min tesla lader.

 

 

Så jeg tænkte at så kan jeg i det mindste bare sætte denne her i det blå stik på p-pladsen og sætte mit mormor stik heri. Det store spørgsmål er: Ville jeg kunne få større strømstyrke ved at bruge en blå-til-rød CEE adapter som jeg efterspurgte ovenfor? Eller er det i sidste ende det samme? Så vidt jeg kan se kommer der kun 16A 230 volt ud af det blå stik, og det er vel det samme som mormorstikket ikke sandt?

Forummets indlæg er redigeret af NewTeslaOwner2015 Sep 8 '16
MOS
MOS Sep 8 '16

Jeg prøvede også præcis samme adapter som på billedet. Det var klart den nemmeste løsning. Det virkede fint, men jeg fik dog kun max. 13 A i ladestrøm. Tror begrænsningen ligger i mormorstikket.

Herefter lavede jeg min egen adapter (som beskrevet i min andet indlæg længere oppe i tråden). Med min hjemmelavede blå-til-rød CEE adapter kan jeg få max. 16 A.

NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Sep 8 '16

interessant. Mærkeligt at det gør en forskel. Hvor mon bilen ved fra hvilken adapter som bruges? Altså ledningerne er jo præcis de samme som forbindes. Eller hvad? 

Der er én fase fra det blå stik, med en jord, en nul og en fase. Og disse tre bliver ført ind i præcis de samme steder i teslaladekablet. Så skulle det være fordi det kan "måle" forskel på om der er sat en mormor adapter på eller en rød adapter på?

MOS
MOS Sep 8 '16

Jeg deler også din undren og jeg tror du har ret. Forskellen ligger formentlig i Teslas mormorstik (begrænset til max. 13 A) vs. Teslas røde CEE-stik (begrænset til max. 3 x 16 A, eller 1 x 16 A hvis kun én fase er tilsluttet). Jeg ved ikke præcis, hvordan det fungerer, men den må kunne mærke forskel, måske pga. noget elektronik inde i stikkene?

Kiefer
Kiefer Sep 9 '16

Relativt simpelt. Der sidder en modstand inde i adapteren der bestemmer ladehastigheden. Hvis den er under 1500 Ohm er det 13A. 

1500 Ohm er 16A
680 Ohm er 20A
220 Ohm er 32A
og 100 Ohm er 63A.


/Martin

daniel
daniel Sep 10 '16

Lader en gang imellem i sverige med schuko. Her kan man billigt i bil tema få en schuko til det blå stik. Også det viste stik. Så understøtter man 2 nye ladninger for under 200kr.