Loading...
dk

Lade til 100% dagligt, køre 320.000km og kun 6% degradering af batteri | Tesla Forum

ODE90D
ODE90D Sep 30 '16

Det synes at bryde med de retningslinjer omkring ladning af Teslaen, man har fået tudet ørerne fulde af, men en super glædelig nyhed for folk som mig, der virkelige kan få gavn af at kunne lade den helt op hver dag. https://techcrunch.com/...del-s-at-200k-miles/

webercarbmann
webercarbmann Sep 30 '16

Tak for link. Meget interessant læsning! 

Kiefer
Kiefer Sep 30 '16

Det er som sådant ikke noget nyt. Det var jo også det Ken skrev om sidste år han praktiserede da han kørte dagligt mellem Jylland og bopæl lige uden for København. Lade bilen til 100% og derefter køre med det samme. Det giver i sidste end en minimal degradering af batteriet. 

Jeg har også altid gjort næsten det samme. Lade bilen til 90% i løbet af natten og så time opladningen til 100% så den er klar 5 minutter før jeg skal køre. specielt i den periode hvor jeg havde bilen holdende udendørs hvor den så var klar med rette temperatur til turen.

/Martin

ODE90D
ODE90D Sep 30 '16

@Kiefer: Når man tager i betragtning at Tesla'en giver advarsler om øget degradering af batteriet ved hyppig ladning til 100% og den gængse opfattelse er, at man skal holde sig imellem 20-70% for at minimere degraderingen - så synes jeg sgu det er en meget interessant nyhed at man ikke mister mere kapacitet ved den ladestrategi.

I en artikel på Electrek.co fremgår det at gennemsnittet af 500 Teslaer oplever en del mere degradering omend det stadig er ret lidt. Så man kan vel med rette stille sig spørgsmålet om batteriet ligefrem har bedre af at lade til 100% (og brænde energien af med det samme)?

"Data shows that the Model S’ battery pack generally only loses about 5% of its capacity within the first 50,000 miles and then the degradation significantly slows down with higher mileage. Plug-in America’s data shows several vehicles with over 100,000 miles driven and less than 8% degradation."

Jeg kører dagligt mellem Odense og København, og lader til 80-90% inden jeg tager hjemmefra for så at smide en slat på i Slagelse på vej hjem. Det har jeg gjort for at passe på batteriet, men det overvejer jeg seriøst at stoppe med nu og bare time ladningen til 100% lige før afgang ...omend vinteren nok tvinger mig til at tage stoppet fra tid til anden.

Eneste lille tvivl der kan nage er om mit 90kwh batteri kan opføre sig anderledes, da det jo er af en lidt anden type end i eksemplet - og usikkerheden om klimaet i Californien/Nevada også har indflydelse.

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Sep 30 '16
jensk2
jensk2 Oct 3 '16

Ja, det er bestemt ikke nemt! Silikone dopede lithium ion batterier har angiveligt større kapacitet, men recycler ikke så godt pga. opsvulmning af anoden ved opladning.

Super forsimplet kan man vælge et 81kWh battery, som man kan cycle' halv-hårdt eller et 90kWh silikone dopet batteri, som man ikke behøver cykle så hårdt ,men som degraderer hurtigere hvis man cycler lige så hårdt.  Som eksempel: 90% af 81kWh == 81% af 90kWh. Så hvis man kun lejlighedsvis bruger de fulde 90kWh, holder 90kWh sikkert lige så godt eller længere, fordi man jo i gennemsnit cycler mindre.

mvh

Jens

koden
koden Oct 4 '16

spændende...men jeg synes nu at det mest interessante er de få fejl bilen har haft på de mange km.

mbk
mbk Oct 4 '16

@ODE90 hvis du sætter bilen til at lade de sidste pct lige inden afgang er det vist ikke skadeligt. Det er ikke så godt at lade den til 100% og lade den blive der. Men hvis den stopper med at lade som du sætter dig ind i bilen, er det mindre skadeligt. Anden fordel ved at lade lige inden afgang er at batteriet er varmt når turen starter så bilen ikke bruger energi på at varme det.