@Kiefer: Når man tager i betragtning at Tesla'en giver advarsler om øget degradering af batteriet ved hyppig ladning til 100% og den gængse opfattelse er, at man skal holde sig imellem 20-70% for at minimere degraderingen - så synes jeg sgu det er en meget interessant nyhed at man ikke mister mere kapacitet ved den ladestrategi.
I en artikel på Electrek.co fremgår det at gennemsnittet af 500 Teslaer oplever en del mere degradering omend det stadig er ret lidt. Så man kan vel med rette stille sig spørgsmålet om batteriet ligefrem har bedre af at lade til 100% (og brænde energien af med det samme)?
"Data shows that the Model S’ battery pack generally only loses about 5% of its capacity within the first 50,000 miles and then the degradation significantly slows down with higher mileage. Plug-in America’s data shows several vehicles with over 100,000 miles driven and less than 8% degradation."
Jeg kører dagligt mellem Odense og København, og lader til 80-90% inden jeg tager hjemmefra for så at smide en slat på i Slagelse på vej hjem. Det har jeg gjort for at passe på batteriet, men det overvejer jeg seriøst at stoppe med nu og bare time ladningen til 100% lige før afgang ...omend vinteren nok tvinger mig til at tage stoppet fra tid til anden.
Eneste lille tvivl der kan nage er om mit 90kwh batteri kan opføre sig anderledes, da det jo er af en lidt anden type end i eksemplet - og usikkerheden om klimaet i Californien/Nevada også har indflydelse.