Loading...
dk

Optimal kørehastighed og supercharging | Tesla Forum

MOS
MOS Oct 2 '16

Det har vist været oppe at vende flere gange, hvordan man kommer hurtigst frem i en Tesla på en langtur. Skal man køre hurtigt for at spare tid, men bruge mere energi og dermed mere tid på supercharging eller er det totalt set hurtigere at køre lidt langsommere for at spare energi og dermed spare tid på supercharging? Og kan man med fordel springe en eller to superchargere over og køre videre til den næste for at spare tid på et overflødigt stop?

Jeg har regnet lidt på sagerne. Jeg har gjort følgende antagelser:

• Model S 85D.
  • 10% SoC ved ankomst til supercharger. Der lades, indtil der er nok energi til at ankomme til næste SC med 10% SoC.
  • 2 km ekstra kørsel for at komme fra motorvejen, hen til SC og tilbage til motorvejen igen.
  • 5 min. ekstra spildtid for at skulle finde SC, manøvrere ind i båsen, sætte stikket i, tage stik ud osv.

I beregningsmodellen har jeg regnet med en ladeeffekt, som gradvist aftager, efterhånden som batteriet fyldes op. Det er antaget, at man har et SC ladepar for sig selv, så man opnår højest mulige ladeeffekt, der dog bliver lidt reduceret pga. varmt batteri.

Jeg har også lavet en model for, hvor meget effekt bilen bruger ved kørsel med forskellige hastigheder.

Resultatet er, at den optimale kørehastighed for at komme hurtigst muligt frem er 148 km/h og den optimale afstand mellem SC er 124 km. Dvs. i praksis kommer man til at lade til knap 60% SoC. Gennemsnitsfarten inkl. ladestop bliver 90,3 km/h.

Hvis man hopper en SC over og kører 248 km i ét stræk, så bør man sænke farten til 123 km/h. Dels fordi det bliver lige knapt nok, om man kan nå frem med 10% SoC - selv med en fuld opladning til 100% - og dels fordi det vil tage alt for lang tid at lade det sidste stykke op til 100%. Gennemsnitsfarten inkl. ladestop bliver 85,2 km/h.

Hvis man i stedet antager, at der ikke er ekstra spildtid ved at sætte stikket i m.m., så falder den optimale afstand mellem SC til 57 km og man skal optimalt set køre 160 km/h. Gennemsnitsfarten inkl. ladestop bliver 98,3 km/h.

Hvis man i stedet antager, at der ikke er nogen ekstra kørsel for at komme til/fra SC, så bliver den optimale afstand mellem SC 115 km og man skal optimalt set køre 150 km/h. Gennemsnitsfarten inkl. ladestop bliver 91,9 km/h.

Hvis man tør satse på at køre batteriet helt fladt og ankomme til SC med 0% SoC, så lader den lidt hurtigere. Den optimale afstand mellem SC bliver i dette tilfælde 132 km og man skal optimalt set køre 152 km/h. Gennemsnitsfarten inkl. ladestop bliver 94,2 km/h.

Konklusionen er altså, at hvis man skal hurtigst muligt frem, så er det bedst at køre ca. 150 km/h og lade ved samtlige SC (forudsat at de ikke ligger ret langt fra motorvejen). Man skal ikke lade mere, end man lige netop har energi nok til at komme frem til næste SC, dog helst med en lille sikkerhedsmargin - f.eks. 10% SoC. Hvis man satser på at springe en SC over, så kan man med fordel sætte farten lidt ned og vælge de SC, der ligger tættest på motorvejen, så man minimerer spildtid og ekstra kørsel. Det går dog ikke hurtigere, men sparer en del energi (ca. 25%).

Optimum er dog ret fladt, så hvis man f.eks. sætter farten ned til 130 km/h, så vil den optimale afstand mellem SC være 152 km. Gennemsnitsfarten inkl. ladestop bliver 88,9 km/h. Dvs. kun ca. 1,5% langsommere end hvis man kører de optimale 148 km/h. Til gengæld sparer man ca. 18% energi ved at sætte farten ned til 130 km/h.

Hele regnestykket forudsætter dog, at man kan få et SC ladepar for sig selv. Hvis man ikke kan få et SC ladepar for sig selv (resulterer i nedsat ladeeffekt) eller der ligefrem er kø ved SC, så falder hele regnestykket til jorden. Optimum vil i givet fald være, at man sætter farten en hel del ned for at spare energi og dermed ladetid og man vil sandsynligvis med fordel kunne springe et eller to ladestop over.

Mange steder kan/må man alligevel ikke køre mere end 130 km/h, og selv hvis man kan, så vil man sikkert få flere opbremsninger/accelerationer, hvilket vil ødelægge regnestykket. Hvis man derudover tænker lidt på miljøet og sikkerheden, så virker en marchfart på 130 km/h til at være et godt kompromis.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 2 '16
pouls
pouls Oct 2 '16

Hej MOS, Tak for dit gode indlæg. Jeg har ikke prøvet at regne på det, men er på fornemmelsen kommet til samme resultat ved langture. Jeg besøger hver SC og lader til 85%. Og for ikke på den ene side at blive til grin som en langsomt kørende Tesla og på den anden ikke at komme i konflikt med politiet, kører jeg 130 på motorvej uden hastighedsbegrænsning. Din beregning betyder, at jeg fortsætter med det. hilsen PoulS

koden
koden Oct 2 '16

Er det ved en udetemp. på 20 grader?

Det med at køre lige til grænsen er ok, bare man ikke misser frakørslen med det planlagte SuC.

Taler af erfaring fra en tysklandstur.

Forummets indlæg er redigeret af koden Oct 2 '16
MOS
MOS Oct 2 '16

Det er ved en udetemp. på 10 °C. Jeg tænkte, at det er nogenlunde repræsentativt for årsgennemsnitstemperaturen i den nordlige del af Europa. Det gør dog ikke den store forskel. Forbrugstallene er en smule højere end ved 20 °C, men det rykker kun marginalt ved, hvad der er optimal kørehastighed.

MOS
MOS Oct 2 '16

Hej pouls.

Hvis du ved, hvor dit næste SC stop er, så kan du med fordel nøjes med at lade lige netop nok til at kunne nå frem. Den lader hurtigere på et (næsten) tomt batteri, så på den måde kan du spare lidt tid.

Hvis du omvendt er usikker på, hvor dit næste stop er, eller hvis du vil have lidt ekstra energi til impulsive svinkeærinder eller til tilbageturen, så giver det nok god mening at lade til 85% SoC.

daniel
daniel Oct 2 '16

MOS  tak fine data. Lidt sjovt at se at det ikke kan lade sig gøre at ændre så meget på gns fart ligemeget hvad man gør. 

TT_Tesla
TT_Tesla Oct 3 '16

Hej MOS

Fint indlæg - baseret på ture til Belgien og Italien havde jeg besluttet, at den optimale maks hastighed for mig var 150 Km/t, men det var mest ud fra at den Adaptive Cruise Control har 150 Km/t som maksimum hastighed, og Crusie Control giver en mere afslappet kørsel var det helt OK med mig.
Nu har du så givet en videnskabelig underbygning af denne hastighed ;-)

SuneH
SuneH Oct 3 '16

Hej folkens. Dejligt at Mark MOS involverer sig. Emnet har naturligvis været oppe før, og i denne tråd er det bl.a. diskuteret:

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4245

I indlæg #11 kan man se min meget simple excelmodel, som ikke er nær så avanceret som det Mark har regnet på. Men den ender også med at pege på 135 km/t som det mest optimale. Mark, er din model i Excel eller hvordan er det kodet? Hvis du har en model, hvor ladehastigheden falder løbende som funktion af SoC, så må den være ret avanceret.

MOS
MOS Oct 3 '16

Min model er også i Excel. Jeg har fittet nogle funktioner for forbrug som fkt. af kørehastighed og på den måde fået delt forbruget op i estimeret egetforbrug, rullemodstand og luftmodstand, således at jeg med rimelig præcision kan ekstrapolere til højere og lavere hastigheder.

Modellen for ladehastighed er en simpel, forprogrammeret kurve for ladeeffekten som fkt. af batteriets SoC. Den bruger jeg så til at finde nogle punkter på, som bliver brugt i beregningerne.

Hvis man kender lidt til de fysiske ligninger, der gælder for bilens forbrug, og ved hvordan man bruger funktioner, interpolation og solver'en i Excel, så er det egentlig ikke så slemt.

DavidS90D
DavidS90D Oct 3 '16

Med et ladestop for hver 150 km, mener jeg det giver for mange pauser - selvom det måske er hurtigst.

Når først vores lille passager i autostolen er faldet i søvn, så er det bedst med lidt længere stræk - dog ikke for langt!

Fra Lucca og op til Affi, kørte vi de 295km på ca. 3 timer og kom frem med 30%.

Vi skulle lade i Affi uanset for at nå til Brenner, så de 30% kunne være brugt på lidt kortere rejsetid. 

MOS
MOS Oct 3 '16
Citat fra koden

Det med at køre lige til grænsen er ok, bare man ikke misser frakørslen med det planlagte SuC.

Jep. Fruen har det med at blive ret hysterisk, hvis man misser afkørslen til planlagte supercharger med kun 1% SoC tilbage på batteriet ;-> (Har ikke prøvet at misse afkørslen med tomt batteri - endnu!)

Jeg har dog prøvet at ankomme til SC med præcis 0% SoC. Her var der gule, stiplede linjer ned til omkring 100 kW, så det gik fint, men ikke nogen racerbil til allersidst :-)

Jeg kan anbefale, at hvis man kører lige til grænsen, at man så sætter navigationen til at tale passende højt, så man bliver mindet om, at man skal dreje fra motorvejen ved planlagte supercharger. Jeg muter den som regel, fordi jeg ikke gider høre på den. Men til tider kan den gøre god gavn.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 3 '16
MOS
MOS Oct 3 '16

Jeg synes også, en pause for hver time er lidt for ofte. Men det gør faktisk ikke den store forskel, om man kører lidt længere eller kortere mellem pauserne, da optimum er ret fladt. Så man kan sagtens planlægge pauserne efter ens behov og så evt. tilpasse kørehastigheden, så man kommer frem til planlagte supercharger med så lidt energi på batteriet som muligt.

I praksis har jeg erfaret, at mine pauser (tisse-, strække ben-, og spisepauser) alligevel er så lange, at jeg får rigeligt med energi på batteriet. Så jeg holder bare pause på nærmeste SC, når det passer mig og kører igen, når jeg er klar - ikke når bilen er klar, for den er som regel alligevel klar før mig og mine medpassagerer.

jensk2
jensk2 Oct 3 '16

Hver gang man rejser sig og går lidt påvirker man angiveligt fedforbrændingen og for 'os' kontorfolk er det vigtigt ikke at sidde i længere perioder. Så en el-bil der tvinger til pause hver 1,5 time er optimal:-):-)

http:///...s%20tal/16_2016.aspx

/jens

jhyldgaard
jhyldgaard Oct 3 '16
Du må godt nok kører hurtigt, jeg kørte fra Aalborg til Ribe og tilbage til Middelfart ca. 4 timer på en opladning
gronkjaer
gronkjaer Oct 4 '16

Jeg tror jeg kommer til at ødelægge jeres/dit (MOS) regnestykke en smule.. Jeg kørte i sommers fra Alsace til Thisted 1300 km. med et snit på ca. 100 km/t dvs. jeg klarede turen godt oppakket, lige under 13 timer... Som jeg kan huske det så lå jeg oftest omkring de 150 km/t. uden ret meget trafik. 

MOS
MOS Oct 4 '16

Det er da godt kørt. Men det ødelægger nu ikke helt regnestykket som jeg ser det.

Jeg har antaget, at man lader lige så meget energi, som man bruger. Jeg kunne forestille mig, at du er startet med fyldt batteri og kommet hjem med næsten tomt batteri. På den måde kan man jo køre et par timer ekstra uden at skulle lade. Og dermed den lidt højere gennemsnitsfart. Må jeg spørge, hvor meget SoC på batteriet, du startede turen med og hvor meget, du havde tilbage, da du kom hjem?

Jeg har heller ikke medregnet den ekstra kørsel til og fra motorvejen til SC i gennemsnitsfarten. Man kører altså reelt en lille omvej og hvis du har talt de ekstra kilometer med, så bliver din gennemsnitsfart naturligvis også lidt højere.

Derudover kan du have haft fordel af lidt højere temperatur i sommers. Jeg har regnet med 10 °C. Ved højere temperaturer kører Tesla'en lidt længere pr. elektron og der skal derfor ikke lades nær så meget. Hvor varmt tror du, der var på din tur i sommers?

Jeg har ligeledes som udgangspunkt regnet med at ankomme til SC med 10% SoC på batteriet. Hvis man tør køre den helt ned til 0%, så kan man øge gennemsnitsfarten lidt (fra 90,3 km/h op til 94,2 km/h). Hvor langt kørte du den ned på batteriet?

Endelig kan der have været tale om sol og vind i ryggen samt hjemve?

Hvis du har kørt økonomisk (i forhold til den relativt høje fart), så kan man måske også vinde lidt. F.eks. ved at ligge i læ bag ved en hurtig varevogn el.lign., undgå for mange opbremsninger osv.

Hvilken model har du, gronkjaer? Jeg har regnet med en Model S 85D, årgang 2015.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 4 '16