Loading...
dk

FDM/Motors holdning til Tesla? | Tesla Forum

P85DK
P85DK Nov 27 '16

Gennemsnitsforbruget er vigtigt fordi det fortæller om den generelle kørestil. Hilberts vs mit gennemsnit fortæller meget godt om en forskellig kørestil.

En 70'er har tæt på samme rækkevidde som en P85D, da den er mere effektiv og den reelt har 70 kWh mod 85'erens 81 kWh.

MOS
MOS Nov 27 '16

@Torben

Jeg tror, der er flere herinde, der kan køre tilsvarende langt på en opladning, hvis de vil. Bl.a. fmm1000, Gronhund, Lannister, SuneH...

@Hilbert

Der eksisterer allerede kurser i økonomikørsel derude. Bare søg på Google. Jeg har ikke lige planer om at afholde kurser, men deler da gerne (endda gratis) ud af mine erfaringer, tips og tricks. Bare spørg!

Jeg har kun haft min Tesla i knap et år, så jeg har ikke kørt 50.000 km endnu. Men indtil videre er det blevet til godt 27.000 km med 181 Wh/km i snit. I starten var forbruget meget højere, da bilen virkelig skulle prøves af og jeg har efterhånden lært at køre den mere økonomisk. Jeg pendler mellem Odense og Kolding, så det er mest motorvejskørsel (estimeret ca. 75%).

Før Tesla'en havde jeg en Audi A2 1,2 TDi. I den kørte jeg med et årsgennemsnit på ca. 38 km/l, og min rekord på en god sommerdag Odense-Kolding t/r var 55,5 km/l. Så jeg kører nok generelt mere økonomisk end de fleste.

@P85DK

150-170 Wh/km er nok hvad jeg typisk bruger her i efteråret. Til vinter kommer forbruget nok til at ligge noget højere. Og nej, jeg kører ikke 60 på motorvejen (medmindre der er trafikprop). Jeg kører heller ikke med varmedunk og tæppe (det er nok SuneH, du tænker på). Jeg forvarmer bilen hjemmefra, så jeg undgår at bruge en masse rækkevidde på at varme kabinen op. Den bruger ikke ret meget til at holde kabinen varm, når den først er varmet op. Og så kører jeg med sædevarme og varme i rattet. Det koster meget lidt i ekstra forbrug, men luner godt. Jeg har flere gange om sommeren kørt ture med <100 Wh/km, men så har det også været med max. 90 km/h på motorvejen og uden A/C.

DavidS90D
DavidS90D Nov 27 '16

Alle de forgående indlæg har vist meget lidt at gøre med FDM´s holdninger...

Men til gengæld så kunne det, som MOS selv lægger op til, være sjovt med en ny tråd KUN omkring "nørderi" med forbrug og økokørsel.

Og denne nye tråd kan man så læse, deltage i, more sig af eller noget helt 3.

Bare vi ikke kaster med mudder eller prøver at dømme folk ud fra deres måde at anvende bilen på.

Det er "bare" en bil ! Og vi har alle set hvor forskelligt den bliver (mis)brugt, den kære Tesla.

Netop den brede gruppe af bilejere, viser præcis at en Tesla kunne være en "folkevogn".

Den bliver kørt af unge, ældre, rige, mindre rige... og brugt til ræs, som økoslæde, transportmiddel, ferieture med hele familien o.s.v.

Men en lidt høj startpris, fysisk størrelse og mangel på jydekrog (...) vipper en Tesla af pinden for størstedelen af bilkøberne i Danmark.

Der er skrevet flere tråde og lidt hist og pist om hvad der kan gøres for at opnå et lavt forbrug. 

Men kunne vi (os der har lyst) ikke samle det i en ny tråd?

Og så gætter jeg på at de med E.on All-Inclusive ikke ønsker at deltage :-)

Forummets indlæg er redigeret af DavidS90D Nov 27 '16
MOS
MOS Nov 28 '16
Citat fra DavidS90D

Og så gætter jeg på at de med E.on All-Inclusive ikke ønsker at deltage :-)

Selvom de ikke har noget direkte incitament til at spare på energien, når de får el til flatrate, så kan de stadig have en interesse i at køre økonomisk for at øge rækkevidden.

DavidS90D
DavidS90D Nov 28 '16

@MOS - Det med e.on var også lidt med en "smiley" som det ses og et gæt. 

Men jeg og sikkert flere andre vil da gerne gøre brug af dine erfaringer og anbefalinger for at opnå flest kilometer ved almindelig daglig kørsel.

Jeg har ikke selv prøvet at kunne køre 800 km ved 90 km/t på én opladning.

Så lav en ny tråd og lad os (der har lyst) få nogle nye tips og tricks på bordet.

Jeg vil også gerne deltage i nogle uformelle søndagsture for at udveksle Teslatips IRL.

TorbenS
TorbenS Nov 28 '16

En ny tråd med erfaring i øko-kørsel vil være super. Jeg vil også gerne komme til nogle søndagsture med udveksling af erfaring.

@MOS, hvilken model har du? Min er en 90D

MOS
MOS Nov 28 '16

God idé med en ny tråd om øko-kørsel. Jeg vil starte én op med det samme.

Jeg har en S85D.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 28 '16
koden
koden Nov 28 '16

Rækkevidden er et problem i forhold til konkurrenter, som jo er audi A6 o.s.v.

Ingen grund til at tale rækkevidden op som noget positivt.

Den er bare væsentlig ringere end A6, i hvilken man jo også kan køre økonomi.

Jeg synes FDM kommer godt ind på hvad virkeligheden er, ligesom de gør på alle andre biler de tester.

den er hvad den er på langture... ikke for god men acceptabel.

Specielt i disse temp omkring 0 og med vind, så kører jeg som p85dk langt fra 500 km og en del under 400.

Men alt det vidste vi jo nok godt da vi købte eller måske næsten.

Jeg klager heller ikke. Kører ikke økonomi for det har jeg aldrig gjort og det er ikke derfor jeg har købt tesla.

Men i forhold til FDM's test (hvad dette indlæg jo er om) så er det et helt acceptabelt minus i den form for plusser og minusser de nu engang giver i deres test.

Testen er jo positiv..meget positiv synes jeg.

Men god ide med øko tråd. Kunne jo være man blev inspireret :-)

Forummets indlæg er redigeret af koden Nov 28 '16
jensk2
jensk2 Nov 28 '16

@koden

~~Rækkevidden er et problem i forhold til konkurrenter, som jo er audi A6 o.s.v.

Helt enig, rækkevidden er et problem, her er et real-life eksempel! Til jul skal vi fra Birkerød til familiehygge og overnatning hos søster i Sorø, derfra til familiehygge og overnatning hos broder på Sjællands Odde og derfra hjem igen. Blot små 300 km over tre dage, men med vinter vejr og overnatninger etc., skal der enten lades ved ladere langt væk fra ruten eller lades så tidligt (Lille Skensved på vej ud) at det er både langsomt og ineffektivt.  Den nemme løsning er simpelthen at tage den gamle Peugeot, som med 70 liter benzintank og 10 km/l, garanteret kører de 300 km på under en halv tank. Pug'en vil så udlede ca. 69 kg CO2 og Teslaen vil udlede ca. 14 kg CO2. Jeg vil selvsagt sidstnævnte, men uden at vide at enten søsters eller broders elinstallation, har beskyttelsesjord korrekt forbundet, så jeg faktisk kan lade hos dem, skal jeg enten omkring Slagelse lynlader eller Clevers Sjællands Odde lader og spilde  kostbar jule hygge tid!

koden
koden Nov 28 '16

Ja jeg kender godt lidt til problemet.

Med hensyn til familie og andre faste steder, så var det det første jeg fik styr på.

Mere så jeg kunne slippe for at bruge tid på Tesla ladere.

Sommeren er forløbet fint.

Men jeg kan godt huske en tur sidste vinter fra Kolding til Lyngby i minus vist nok 3 grader og stiv modvind.

Det kan et Tesla batteri ikke lide :-)

Men stadig synes jeg alt det andet positivt overskygger rækkevidde problemet.

Kiefer
Kiefer Nov 28 '16

Der fleste el-installationer med et CEE udtag har ofte jord der er "god nok", ellers er det jo bare at lave dig et CEE kabel med et jordspyd :-)

Jeg har endnu ikke oplevet at familie ikke vil stille et strømudtag til rådighed. Ikke at jeg nogensinde har haft brug for det. Flere gange har jeg haft familie der har spurgt om jeg havde brug for strøm.

Men altså, som jeg lige læser det så med 300km burde det kunne lade sig gøre med 100% opladning hjemmefra, hvor bilen er ladet til 100% minuttet før i kører og evt. har stået i garage. Så vil det første stykke ikke kærve nær så meget energi.

Og hvis i endelig kører ind og holder ved Slagelse, så er det maksimalt 10-15 minutter i skal holde derinde. Der er jo ingen der siger man SKAL lade 100% op på en supercharger.

Jeg er lidt bange for du maler fanden på væggen og ser problemer i stedet for løsninger ;-)

/Martin

P85DK
P85DK Nov 28 '16

Martin - det er jo det folk gør og lever med, men det ændre jo ikke ved at FDM og andre der tester bilen selvfølgelig skal fremhæve rækkevidden som et minus i forhold til hvad andre biler i klassen kan præstere.

koden
koden Nov 28 '16

Det er vist blevet en todelt tråd om FDM og egne oplevelser.

Der kan vist ikke koges mere suppe på den... :-)

jensk2
jensk2 Nov 28 '16

Kiefer, du ser løsninger som FDM med rette ikke kan se.

Jeg kører selv 230/190/208 Wh/km henholdsvis Vinter, Sommer, Helår, så jeg kan godt finde ud af at køre økonomisk.  Men 300 km over tre dage i frostvejr, med to overnatninger på én opladning kan ikke lade sig gøre i nogen som helst Tesla S uden væsentlige afsavn!

For at lade hos familien skal man generelt medbringe skruetrækker eller konverter stik, som ombytter fase og nul.

Og en opvarmet garage er jo ønsketænkning, når man ikke har den og slet ikke en nødvendighed for en ICE bil.

Så FDMs kommentarer er rimeligt OK for ikke Tesla/Elbil nørder som dig og mig!

Kiefer
Kiefer Nov 28 '16

jensk2: med 230wh/km om vinteren vil det jo blot være 69KW i forbrug på 300km.

P85DK: FDM vælger jo bevist at fremhæve et punkt der giver bilen et dårligere resultat. Jeg vil tro at i 95% af alle tilfælde er det komplet ligegyldigt om den kan køre 300 eller 600 km på en opladning. De kunne jo også have fremhævet det sociale aspekt ved at møde spændende mennesker ved de forskellige ladestationer, noget der jo ikke sker når man tanker en Audi Ax.

Koden: Jeg troede du havde været med herinde længe nok til at vide, at der selvfølgelig ALTID kan koges suppe.

/Martin

Flemming
Flemming Nov 28 '16
@jensk2 har lidt svært ved at se at det skulle være et problem at køre til Sorø og Sjælland Odde. Da der skal overnattes begge steder er der jo rigelig tid til at få lidt strøm fra søster og
Bror. Har kørt Tesla fra før der var SC og har derfor altid dengang måtte lade de steder hvor man overnattede. Har ladet mere end 50 gange på henholdvis 220 og 400 volt installationer, og kun en gang har jeg ikke kunne lade på grund af manglende jord. NB Det er vigtig at skrue ned for ladestyrken, viser bilen 13 AMP skues ned til 10 AMP og ved 16 AMP skrues ned til 13 AMP.
P85DK
P85DK Nov 28 '16

@Kiefer - ja, de skal jo have et eller andet på listen og jeg synes rækkevidde er fair nok. Det er sgu ikke altid lige praktisk, selvom det kun er få dage om året. Rækkevidde er lidt 0 eller 1, enten har du den når du skal bruge den eller også har du ikke, og hvis du ikke har den når du skal bruge den, så hjælper det ikke særligt meget at du har den alle de gange hvor du ikke har behov for den ;-)

@Flemming - måske kan man sutte strøm hos nogle, men det er bare ikke altid at det lige passer eller er muligt.

DavidS90D
DavidS90D Nov 29 '16

Rækkevidden er ikke et problem. Man kender rækkevidden ved givne forhold. 

Hvis det er et problem er der en fejl på bilen eller den der har købt bilen. 

Selv hvis Tesla i salgsøjeblikket fortæller om 1000 km rækkevidde, så har vi siden bilen kom på gaden i 2012 hørt at man kan forvente 200-300-400...500 km lidt efter vejr, vind og sind...og alt det andet.

Der kan simpelthen ikke være tvivl om elbilers rækkevidde! Der er skrevet og oplyst så meget derom.

Det er sjældent vi hører om hvor langt forskellige ICE-biler kan køre på en optankning.

Vi hører næsten kun hvor langt man kan køre på en liter brændstof. Og det svinger meget.

Nogle kan køre 600 km på én tank, andre kan køre 1200 km i den samme bil. Vi bemærker det bare ikke.

Men hvis du (jensk2) kører fra Birkerød med 50%, fuld skrald på varmen og lidt frisk kørsel, og så smutter forbi SuC Køge, så har du altså kun 225 km derfra og hjem til Birkerød...cirka.

Hvis du vil lade på Sj.odde, kan du måske være heldig at der bor en Teslaejer tæt på familien.

(PlugShare)

Jeg har selv haft udfordringerne ved kørsel til Vestjylland, men aldrig problemer. 

edge
edge Nov 29 '16

@DavidS90D: Problem / udfordring, same / same. Om man foretrækker brug af eufemismer er en smagssag. Vi kan evt. opfordre FDM til at holde op med at fortælle os om bilernes fordele og ulemper og i stedet fortælle om fordele og spændende udfordringer ;-)

Jeg tror ikke alle læsere af FDM’s medlemsblad godt ved hvor kort rækkevidde en Tesla S har. Bilen er generelt blevet båret frem i medierne på en meget positiv måde, hvor de bedste tal nævnes mest (no mention of 700 PS). Og de fleste Teslaejere vil sikkert også hellere prale med bilens gode egenskaber end tale om hvor kort den kan køre på en opladning i regn, vind og kulde, hvor rejsen inkluderer to pauser hvor bilen kan nå at blive kold.

Min far købte en Tesla S (inden jeg selv gjorde) på den måde, som rigtig mange mennesker køber bil på: han læste om bilen på Tesla’s hjemmeside, talte med de flinke sælgere og kørte en kort prøvetur. Han blev meget overrasket og skuffet over bilens reelle rækkevidde efter købet. Så kan man sige at det var dumt af ham. Ja, personligt ville jeg aldrig købe en dyr gadget uden at have undersøgt sagen minutiøst først. Men når jeg hører hvordan andre mennesker lader sig besnakke af tilfældige sælgere og kommer hjem med en helt anden bil end den de havde forestillet sig, så – ja så vil jeg egentlig bare sige, at jeg bifalder at FDM som forbrugerorganisation ærligt og redeligt fortæller om de fordele og ulemper, de forskellige biler har. Og i min verden ER rækkevidden for en Tesla S en ulempe (som for mig til fulde opvejes af bilens fordele).

DavidS90D
DavidS90D Nov 29 '16

Ikke helt same-same...

Det er en ulempe at bilen er bred, især ved parkering. Men sådan er bilen tænkt, tegnet og fremstillet.

Så vi kan sige det er et problem ?

Men det er også en fordel at bilen er bred. Den ligger godt på vejen og er rummelig.

Er det så stadig et problem med bredden ?

Det er et problem (fejl) at bremserne kan svigte uden varsel. Det har ikke været et ønske.

Der findes ikke dumme købere men købere som er blevet bedraget af dygtige sælgere..som altid.

Men nu synes jeg suppen er blevet kold. :-)

Sider: « 1 2 3 4 5 »