@jensk2
Vedr. din juletur fra Birkerød - Sorø - Sjællands Odde - Birkerød, så er den nok ikke helt 300 km, som du skriver. Krak får det til:
Birkerød - Sorø: 95 km (alternativ rute via Roskilde er 88 km)
Sorø - Sjællands Odde: 75 km
Sjllands Odde - Birkerød: 115 km (alternativ rute via Frederikssund er 108 km)
I alt: 285 km (alternativ rute er i alt 271 km)
Hvis alt går galt, er der jo også Rørvig Hundested færgen, som skærer yderligere 25 km af rutens længde. Men det koster naturligvis en færgebillet.
Jeg mener ikke, det burde være noget problem at køre 285 km på en fuld opladning. Heller ikke, selvom det er koldt og blæsende. Lad op til 100% lige før afgang og sørg for at forvarme kabinen. Sæt den på Range Mode = ON, så den kører længst muligt. På en rundstrækning får du nok ikke modvind hele vejen men får gavn af medvinden på et eller andet tidspunkt. Regn dog med 2 kWh ekstra til vampire drain og 1 kWh ekstra til forvarmning i både Sorø og Sjællands Odde, så skulle du være dækket ind.
Hvis du stadig er i tvivl, om du kan nå det på en opladning, så vælg en af de alternative ruter, som er nogle km kortere og et stykke ad landevej i stedet for motorvej. Det tager måske 5 min. ekstra, men fordi farten på landevej er lavere, så sparer du på energien både pga. lavere fart og pga. kortere tur.
Hvis du stadig er i tvivl, om du kan nå det på en opladning, så sæt farten ned. Som tommelfingerregel giver 10% lavere fart ca. 10% lavere forbrug. Brug energy app'en til at holde øje med forbruget og sæt dig delmål for, hvor meget der skal være tilbage på batteriet i hhv. Sorø og Sjællands Odde. Så burde det være nemt at afpasse farten, så du ikke kommer til at bruge for meget. Du kan gøre dette både på landevej og motorvej.
Hvis du kan finde en lastbil eller en stor varevogn at lægge dig bagved, kan du spare yderligere på vindmodstanden. Dette er særlig smart på landevej, da lastbilerne her typisk kører tæt på 80, som man alligevel må køre. På motorvej må man sætte farten ned og indstille sig på at tabe lidt tid, hvis man skal følges med lastbilerne.
Jeg siger ikke, at det absolut er nødvendigt med alle disse tricks for at nå i mål, men afhængigt af hvor kritisk batteritilstanden er undervejs, kan man jo tilpasse kørslen efter forholdene.
Jeg tror også, det er usandsynligt, at både din bror og søster har defekte elinstallationer, så du ikke kan lade der. Hvis du bare kan klatlade det ene sted, så burde der slet ikke være nogen problemer med at nå hjem igen. Men det ville selvfølgelig være smart at have undersøgt på forhånd. Et godt råd: Næste gang, du er på familiebesøg, så prøv det lige af, om Tesla'en kan lade der. Så ved du det til en anden gang.
God tur!
P.S. Jeg har antaget, at du har en S85'er. Hvis du har et mindre batteri, så kan det godt være, det bliver knebent.