Loading...
dk

FDM/Motors holdning til Tesla? | Tesla Forum

mbk
mbk Nov 29 '16
Citat fra P85DK
Quote from MOS

Jeg har selv for nyligt kørt Odense SV - Kolding - Lunderskov - Kolding - Odense S - København Ø - København V - Odense M - Odense S - Odense SV, i alt 511 km til arbejde og diverse møder inkl. lidt ekstra uplanlagt fjumsen rundt ovre i det københavnske, ensrettede helvede. Det lykkedes næsten på én opladning (havde ladet til 97% hjemmefra), men jeg måtte alligevel overgive mig og klatlade 10 min. i Slagelse. Det var med fyldt bil (5 personer + bagage) og behagelig varme på hele vejen. Det var godt nok ikke i decideret vinterkulde, men måske 5 °C.

Video or it didn't happen :-) Det har ihvertfald ikke været med vind, regn eller ved tilladt max hastighed. Det kunne ikke være længere fra min egen oplevelse,

Har du tænkt dig at tage den op og ned ad vestkysten en varm sommerdag? Hvis du kører 500 km med 5 i bilen på motorvej, så må du kunne køre over 1.000 km med 40 km/t

Jeg var med på en del af turen, så tror på den er god nok. Dog kørte vi fra Køge til Slagelse bag ved en DHL lastbil med de 90km/h sådan en kører og endte ved Slagelse med 3%
,vi kunne sagtens bare havde ladet i Køge. Ellers var det vist 110km/h. Kort opladning i Slagelse, ikke længere end jeg fik et eller andet pizza lignende slice og tissede af. Der var faktisk meget vind, især over Storebælt. 
Forummets indlæg er redigeret af mbk Nov 29 '16
koden
koden Nov 29 '16

Om sommeren..

http://teslaforum.dk/ow_userfiles/plugins/base/236-image.jpg

Så muligt... vil dog aldrig kunne lade sig gøre for mig.

Har slet ikke tålmodighed til de hastigheder :-)

men prøv turen i stiv modvind og -1 grad.

Så ændrer rækkevidde sig drastisk..

Som jeg husker min tur til østrig i Feb.

300 km "i tanken" ved 120-130 km/t blev til 200 km rækkevidde.

Forummets indlæg er redigeret af koden Nov 29 '16
MOS
MOS Nov 29 '16
Citat fra jramskov

@MOS: Du skriver også selv at alle andre end Tesla har for kort rækkevidde. Med andre ord, længere rækkevidde er en fordel.

Ja, længere rækkevidde end andre elbiler er en fordel. Teslas rækkevidde er efter min mening tilstrækkelig. Jeg har ikke brug for længere rækkevidde, så hvis man kunne få det, ville jeg nok ikke bruge mange penge på det. Det ville bare være at slæbe rundt på flere hundrede kilo ekstra dødvægt i form af ubenyttet batterikapacitet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 29 '16
Lauer
Lauer Nov 29 '16

Har heller ikke behov for mere end det jeg har nu. Det er sjældent jeg kører over 300 km på en dag og hvis jeg gør, kommer jeg sikkert forbi en Supercharger. Kan se det som en udfordring for dem som ikke kan lade deres bil derhjemme.

Man kunne også spørge folk hvad de ville give ekstra hvis rækkevidden kunne fordobles. Personligt ville jeg ikke give mange penge for det, max. 50K.

MOS
MOS Nov 29 '16
Citat fra jensk2

Din lange tur, hvor alt aldrig køler ned, kan ikke rigtig sammenlignes med 3 x 100 km, med overnatning imellem hver etape. Jeg taler altså ikke ud fra beregninger, men real-life erfaring!

Min tur var altså også real-life erfaring. Turen Odense SV - Kolding var med forvarmet kabine. Kolding - Lunderskov var med koldstart efter at have stået et par timer. Lunderskov - Kolding var igen koldstart efter en halv dag. Kolding - København Ø var igen koldstart efter et par timer, men blev kørt i mere eller mindre ét stræk (kun en kort pause undervejs i Odense S). København Ø - Odense SV var også en koldstart efter et par timer og blev kørt i ét stræk bortset fra en kort pause i København V, 10 min. ladepause i Slagelse og et par svinkeærinder rundt omkring i Odense, hvor passagererne skulle sættes af. Jeg er godt klar over, at den måske ikke når at køle helt af på et par timer, men det må være tæt på. Udover den første start hjemmefra med opvarmet kabine, så var der altså i alt 4 koldstarter undervejs.

mbk
mbk Nov 29 '16
Citat fra MOS
Citat fra jramskov

@MOS: Du skriver også selv at alle andre end Tesla har for kort rækkevidde. Med andre ord, længere rækkevidde er en fordel.

Ja, længere rækkevidde end andre elbiler er en fordel. Teslas rækkevidde er efter min mening tilstrækkelig. Jeg har ikke brug for længere rækkevidde, så hvis man kunne få det, ville jeg nok ikke bruge mange penge på det. Det ville bare være at slæbe rundt på flere hundrede kilo ekstra dødvægt i form af ubenyttet batterikapacitet.

Du kører S85D, men tror du classic S60 ville give dig tilstrækkelig rækkevidde og oplade hastighed? S60 har Ca.  2-3 batteri af størrelse af ikke-Tesla elbiler.
Personligt tror jeg at en S70 sjældent ville give problemer hos os, men der vil være ting der er mere bøvlet og man kan ikke bare ignorere ladetid etc. Det er nok også ovre at køre 150km/t på tværs af landet, hvis man er ved at komme for sent til en barnedåb. Man skal selvfølgelig prøve at undgå det (barnedåb) uanset bil. 
MOS
MOS Nov 29 '16
Citat fra P85DK

Video or it didn't happen :-) Det har ihvertfald ikke været med vind, regn eller ved tilladt max hastighed. Det kunne ikke være længere fra min egen oplevelse,

Har desværre ikke video, men den er altså go' nok. mbk var med på turen (se indlæg #61 i denne tråd). Der var faktisk en stiv kuling - medvind den ene vej, men desværre modvind den anden vej. Det meste af turen blev kørt ved tilladt max. hastighed, bortset fra stykket fra Køge - Slagelse, hvor den på et tidspunkt estimerede energi ved ankomst Slagelse til -2%. Så gik der sport i at se, om vi ikke kunne nå til Slagelse alligevel. Skulle alt gå galt, så var vi jo 5 til at skubbe ;-)

Citat fra P85DK

Har du tænkt dig at tage den op og ned ad vestkysten en varm sommerdag? Hvis du kører 500 km med 5 i bilen på motorvej, så må du kunne køre over 1.000 km med 40 km/t

Det tror jeg ikke. Men omkring 800 km burde være muligt, hvis man da ellers kan holde disciplinen med at køre konstant 40 km/h hele vejen. Ikke at jeg gider prøve...

MOS
MOS Nov 29 '16
Citat fra koden

men prøv turen i stiv modvind og -1 grad.

Så ændrer rækkevidde sig drastisk..

Ja, men hvis der er modvind i den ene retning, så er der som regel medvind i den anden retning. Det sidste hjælper lidt på gennemsnittet :-)

MOS
MOS Nov 29 '16
Citat fra mbk
Du kører S85D, men tror du classic S60 ville give dig tilstrækkelig rækkevidde og oplade hastighed? S60 har Ca.  2-3 batteri af størrelse af ikke-Tesla elbiler. Personligt tror jeg at en S70 sjældent ville give problemer hos os, men der vil være ting der er mere bøvlet og man kan ikke bare ignorere ladetid etc. Det er nok også ovre at køre 150km/t på tværs af landet, hvis man er ved at komme for sent til en barnedåb. Man skal selvfølgelig prøve at undgå det (barnedåb) uanset bil. 

Ja, i langt de fleste tilfælde ville en S60 være tilstrækkeligt, men på f.eks. vores tur til København ville vi have været nødt til nogle flere eller længere ladestop. Det kan man så vælge at planlægge efter, men det vil naturligvis koste en smule ekstra spildtid. Også på længere ferieture vil en S60 skulle lade oftere og/eller længere tid. I min S85D passer ladetiden faktisk meget godt med den tid, jeg alligevel selv har behov for at holde pause til toiletbesøg, frokost m.m., så jeg er godt tilfreds. I en S60 vil man nok føle, at man af og til bare står og venter på, at bilen får ladet færdig, efter man selv er klar. Hvis det kun er nogle få gange om året, så kan man måske godt leve med det. Så det er vel et temperementsspørgsmål, om man vil give lidt ekstra for et større batteri. Jeg valgte S85D for at være på den sikre side og fordi jeg også vil være sikker på, den opfylder mit behov om mange år, når batteriet er slidt og måske har mistet noget kapacitet.

Er i øvrigt enig i, at man skal prøve at undgå barnedåb :-D. Men det vil nok være en fordel at have en bil, hvor man ikke kan køre 150 km/h til en barnedåb. Hellere gå glip af en barnedåb end at miste kørekortet og sætte eget og andres liv på spil. Kan vi få en Tesla "barnedåbs-mode", som begrænser topfarten lige nøjagtig så meget, at man undgår selve dåben, men ankommer tids nok til den efterfølgende reception? ;->

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 29 '16
SuneH
SuneH Nov 30 '16
 Man skal selvfølgelig prøve at undgå det (barnedåb) uanset bil. 

+1 

jramskov
jramskov Nov 30 '16
Citat fra MOS
Citat fra jramskov

Bil A har rækkevidde på 400km, bil B har rækkevidde på 1000km. Hvilken ville du vælge?

Jeg taler om rækkevidde isoleret set, du bliver ved med at blande andre ting ind. Folks behov er forskellige, at Tesla'en dækker dit behov betyder ikke at den dækker mit. En anden diskussion er "hvor meget rækkevidde der er nok?", men det er igen afhængig af ens behov.

DavidS90D
DavidS90D Nov 30 '16

En anden diskussion er "hvor meget rækkevidde der er nok?", men det er igen afhængig af ens behov.

Det er muligvis mere bestemt af psykologiske behov, end af reelle behov.

Du kan montere en ekstra 200 liters dieseltank (muligt, men ulovligt) i en almindelige dieselbil og dermed få en rækkevidde nonstop på ca. 5000 km, men hvem ønsker det ?

Jeg er sikker på Mark kan forklare det selv, men mon ikke han taler mere om elbiler, end om rækkevidde?  ;-)

MOS
MOS Nov 30 '16

Det er klart, at længere rækkevidde, alt andet lige, er bedre. Men alt andet er jo netop ikke lige. En ICE-bil med længere rækkevidde har f.eks. ikke på magisk vis en fyldt tank hver morgen. Længere rækkevidde på en elbil betyder større og tungere batteri, højere pris m.m. Så et eller andet sted ligger der et optimum, som nok er individuelt og afhængig af ens specifikke behov.

Jeg synes, at den optimale rækkevidde på en elbil er kortere end rækkevidden på en ICE-bil. Det skyldes, at man jo kører hjemmefra hver morgen med en fyldt batteri, så det er sjældent, at man reelt har brug for at køre ind eller andet sted for at lade. I en ICE-bil er man jævnligt tvunget til at køre ind et eller andet sted for at tanke. Det er derfor, jeg ser rækkevidden på en elbil som en fordel, da man jo kun ved særligt lange ture på én dag skal ind og lade undervejs. I en ICE-bil skal man ind og tanke af og til, uanset hvad.

Hvor meget rækkevidde er nok? I en elbil vil jeg mene, at det er nok, hvis man kan dække ~97% af sit kørselsbehov ved bare at lade den op derhjemme og evt. korte ladestop på SC, hvor man alligevel bruger ventetiden til f.eks. toiletbesøg, spise frokost osv., således at det ikke opleves som spildtid. Hvis man skal have dækket de sidste 3% ind, så skal man have et meget større batteri og jeg synes ikke, det giver mening at slæbe rundt på flere hundrede kilo dødvægt året rundt og give måske flere hundretusind kroner ekstra for at undgå at skulle bruge 10 min. ekstra på SC et par gange om året. Man kan jo lave et regnestykke:

(Merprisen for et større batteri + ekstra elforbrug pga. tungere batteri)/spildtid ved SC hvis man har et mindre batteri

Det kunne f.eks. se således ud for en S85D vs. en S70D over en 10-årig periode:

Merpris for S85D vs. S70D: 80.000,-

Merforbrug: 3%

Forbrug: 6000 kWh/år

Ekstra spildtid ved SC for en S70D vs. S85D: 10 min. én gang hver måned, dvs. 12 gange på et år

(80.000,- + 3%*6000 kWh/år*10år*1,-/kWh)/(12*10 min./år*10 år) = 4.090,-/timen (efter skat!)

Man kan jo lege lidt ved at skrue op og ned for de forskellige antagelser, men uanset hvad, så er det alligevel en rimelig anstændig timeløn! Hvis ens tid er mere værd end det, så bør man nok overveje at opgradere til 90 eller 100 kWh batteri.

(Inden der er nogen, der brokker sig, så ved jeg godt, at man også får andet for de 80.000,- ved en opgradering fra 70 til 85 kWh batteri. Bl.a. højere topfart, bedre acceleration osv. og måske lidt mindre slid på batteriet, da men ikke så ofte behøver at køre det helt ud i yderområderne. Så regnestykket skal naturligvis tages med et gran salt.)

P85DK
P85DK Nov 30 '16

Men MOS - behovet fro rækkevidde er ikke et spørgsmål om gennemsnit. Det er altså 0 og 1. Udfordringen med elbilernes rækkevidde er markant, da du ikke er afhjulpet indenfor kort afstand og tid som du er med en ICE.

Et besøg i fx. Hvide Sande fra københavns området er altså stadig en markant udfordring. Der er en e-on lader ved byens auto (som er placeret væk fra alt) og du får ikke en tilstrække opladning via et 220v stik. Hertil kommer at du ikke nødvendigvis har mulighed for at parkere helt tæt på huset osv osv osv. I en ICE tænker du ikke på det, for du tanker bare på vejen i de 3 min det tager.

At jeg så i hverdagen har fin rækkevidde på vej til arbejde hjælper jo på ingen måde i Hvide Sande.

Det er også ganske rosenrødt med al det man kan bruge tiden på ved opladning på SuC, men hvis du har et tidligt morgenmøde så vil jeg foretrække at bruge tiden i sengen frem for ved en SuC.

Så ja, i det virkelilge liv er den begrænsede rækkevidde et minus, selvom du har fundet en måde der passer dig.

Trannel
Trannel Nov 30 '16
Kan vi nu ikke blive enige om at spørgsmålet om behovet for rækkevidde er yderst individuelt.
Jeg vil vove at påstå, at langt de fleste kan få dækket deres normale kørselsbehov til og fra arbejde samt diverse andre ærinder og besøg med en Tesla.
Selvfølgelig vil der være nogle med et specielt kørselsbehov (sælgere, konsulenter etc) og hvis disse kører meget "trekantkørsel" kan det da være en udfordring.
Personligt har jeg ikke behov for længere rækkevidde og det er da fantastisk, at hvis jeg havde en faster i Sydspanien eller i SydItalien ville det ikke være noget problem at besøge hende og så endda uden udgift til el.
jramskov
jramskov Nov 30 '16

@P85DK: Helt enig. Rækkevidden er ikke rigtigt et problem i ICE fordi der er tankstationer overalt og fordi det tager så kort tid at tanke op. Og hvis man skal tidligt afsted på en lang tur kan man tanke op dagen før og derefter klare hele turen frem og tilbage uden at skulle tænke på at tanke og man skal heller bruge tid på evt. at finde ladesteder der hvor man skal hen (det sidste vil nok ændre sig stille og roligt).

@MOS: Ovenstående er årsagen til at rækkevidde er et minus. Har skrevet det før, men hørte for nyligt fra en kollega der var med i en Tesla fra Silkeborg - Roskilde - Silkeborg (dertil kommer kørsel til/fra Silkeborg for ejeren af bilen). De var inde og lade op 2 gange på SC'ere. Det er ren spildtid og hvis du fylder bilen op er det 5 personer der spilder tiden. Tid som de helt sikkert hellere vil bruge på andet.

MOS
MOS Nov 30 '16

@P85DK

Jamen, jeg kan sådan set godt følge dig. Der vil være nogle folk, der har et særligt kørselsmønster, hvor man har behov for et lidt større batteri. Min pointe er bare, at de gange, hvor man skal køre langt på én dag, så kommer man næsten altid forbi en SC på vejen. Hvide sande er lidt en udørk i den sammenhæng, så her skal man nok lade godt op i Middelfart, hvis man skal have en chance for at nå tilbage igen. Men forhåbentlig kommer der efterhånden flere og bedre lademuligheder rundt i landet.

Jeg kan godt leve med, at det en sjælden gang imellem er lidt ubelejligt at skulle vente 10 min. ekstra på en SC eller at man skal gå de sidste 10 min. til destinationen (fordi ladestanderen er placeret uheldigt). I hvert fald, hvis alternativet er en 100.000,- dyrere bil. Men klart, hvis det er et dagligt problem, snarere end nogle få gange om året, så ville jeg nok også vælge en elbil med længere rækkevidde. Det var jo også derfor, jeg valgte en Tesla, hvor jeg ellers også havde en e-Golf i tankerne på et tidspunkt.

Men det er jo individuelt, hvor meget rækkevidde, man har brug for til ens typiske kørselsmønster. Og så er der jo smart, at Tesla tilbyder flere forskellige batteristørrelser, så man kan købe den størrelse, der passer til ens behov.

MandM
MandM Nov 30 '16

Hmmm…kommer til at tænke på hvor meget tid jeg egentlig brugte på tankstationer før jeg fik Teslaen.

Tankede 2 x om ugen ( 52x2=104). I snit har det nok taget 5 minutter/gang.

520 minutter eller 8-9 timer på et år.

Jeg er så heldig at mit kørselsmønster gør at jeg kan nå frem og tilbage hver dag på batteriet og bruger sjældent SUC. En fed pendler bil. Sæt stikket i og bilen er klar tidlig næste morgen, opladet, opvarmet. 

( og jeg kan godt se problemet for de som har brug for flere km end jeg dagligt….;-)

P85DK
P85DK Nov 30 '16

Rækkevidde er simpelthen et spørgsmål om sikkerhed - ifølge Christian Grau

http://livsstil.tv2.dk/2016-11-30-jaguar-audi-eller-bmw-thyra-frank-burde-jo-koere-i-en-aeldrebus

MOS
MOS Nov 30 '16

Haha, det kan man jo ikke argumentere imod. Lægger mig fladt ned! :-D

Sider: « 1 2 3 4 5 »