Det er klart, at længere rækkevidde, alt andet lige, er bedre. Men alt andet er jo netop ikke lige. En ICE-bil med længere rækkevidde har f.eks. ikke på magisk vis en fyldt tank hver morgen. Længere rækkevidde på en elbil betyder større og tungere batteri, højere pris m.m. Så et eller andet sted ligger der et optimum, som nok er individuelt og afhængig af ens specifikke behov.
Jeg synes, at den optimale rækkevidde på en elbil er kortere end rækkevidden på en ICE-bil. Det skyldes, at man jo kører hjemmefra hver morgen med en fyldt batteri, så det er sjældent, at man reelt har brug for at køre ind eller andet sted for at lade. I en ICE-bil er man jævnligt tvunget til at køre ind et eller andet sted for at tanke. Det er derfor, jeg ser rækkevidden på en elbil som en fordel, da man jo kun ved særligt lange ture på én dag skal ind og lade undervejs. I en ICE-bil skal man ind og tanke af og til, uanset hvad.
Hvor meget rækkevidde er nok? I en elbil vil jeg mene, at det er nok, hvis man kan dække ~97% af sit kørselsbehov ved bare at lade den op derhjemme og evt. korte ladestop på SC, hvor man alligevel bruger ventetiden til f.eks. toiletbesøg, spise frokost osv., således at det ikke opleves som spildtid. Hvis man skal have dækket de sidste 3% ind, så skal man have et meget større batteri og jeg synes ikke, det giver mening at slæbe rundt på flere hundrede kilo dødvægt året rundt og give måske flere hundretusind kroner ekstra for at undgå at skulle bruge 10 min. ekstra på SC et par gange om året. Man kan jo lave et regnestykke:
(Merprisen for et større batteri + ekstra elforbrug pga. tungere batteri)/spildtid ved SC hvis man har et mindre batteri
Det kunne f.eks. se således ud for en S85D vs. en S70D over en 10-årig periode:
Merpris for S85D vs. S70D: 80.000,-
Merforbrug: 3%
Forbrug: 6000 kWh/år
Ekstra spildtid ved SC for en S70D vs. S85D: 10 min. én gang hver måned, dvs. 12 gange på et år
(80.000,- + 3%*6000 kWh/år*10år*1,-/kWh)/(12*10 min./år*10 år) = 4.090,-/timen (efter skat!)
Man kan jo lege lidt ved at skrue op og ned for de forskellige antagelser, men uanset hvad, så er det alligevel en rimelig anstændig timeløn! Hvis ens tid er mere værd end det, så bør man nok overveje at opgradere til 90 eller 100 kWh batteri.
(Inden der er nogen, der brokker sig, så ved jeg godt, at man også får andet for de 80.000,- ved en opgradering fra 70 til 85 kWh batteri. Bl.a. højere topfart, bedre acceleration osv. og måske lidt mindre slid på batteriet, da men ikke så ofte behøver at køre det helt ud i yderområderne. Så regnestykket skal naturligvis tages med et gran salt.)