Loading...
dk

Er køb af større batteri muligt? | Tesla Forum

garfild78
garfild78 Oct 30 '16

Hej alle

Jeg har en 70D og kører ofte på tværs af landet = +300 km, hvorfor jeg næsten altid er tvunget til at skulle forbi SC. Spørgsmålet er, om der med det nye 100 kw batteri (og 120, 140 200... :-) bliver mulighed for at købe de større batterier, så man kan komme problematikken til livs? Ja, jeg ved, at batterierne er meget dyre, men spørgsmålet er indledningsvis, om Tesla af strategiske årsager overhovedet er interesserede i at lade nuværende ejere upgrade. 

Håber nogen har mere indsigt en jeg - på forhånd tak!

Vh.

Anders

P85DK
P85DK Oct 30 '16

Der er et par eksempler på folk for nogle år siden der fik lov til at opgradere fra 60 til 85. På roadsteren er der kommet et nyt batteri option, men der har heller ikke tidligere været forskellige batteristørrelser. Med introduktionen af 100 kWh så tilbydes det kun som retrofit på P90DL på nuværende tidspunkt.

Tesla virker uafklaret på nuværende tidspunkt med hensyn til tilbud om opgradering af batterikapacitet, men det er nok mest fordi at der er større efterspørgsel end udbud på batterier lige nu.

En gang i fremtiden er det nok en option, men hvor langt ude vi er svært at spå om. Men hvis hele bilflåden skal omlægges til elbiler og der skal powerpacks i alle huse etc etc etc, så tror jeg strategien om at folk må købe nyt vil være gældende længe endnu

KimT
KimT Oct 30 '16

Ja desværre tyder det på at det ikke er en mulighed. Efter min mening er det spild af resourcer. Hvorfor skifte bil fordi man har brug for længere rækkevide (med værditab til følge) når man kunne nøjes med at skifte batteri. Men med opgradering fra 70 til 100 får man kun ca- 120-150km ekstra. Og med de nuværende priser er det nok dyrt med så lille en opgradering.

Musk har tweetet at de stopper ved 100kw - spændende at se om de virkelig stopper her. (https://twitter.com/elonmusk/status/776677760039133185)

koden
koden Oct 30 '16

På et tidspunkt kommer der vel underleverandører der kan bytte de batterier, hvis ikke Musk vil på grund af konkurrence til hans egne nye biler.

P85DK
P85DK Oct 30 '16

Selvfølgelig - men det er nok ikke inden for de næste 5 år

mbk
mbk Nov 6 '16
Lige pt er det nok bedst at bytte bil med en brugt 90D. Det kan måske gøres for 100-150k gennem Tesla.
koden
koden Nov 6 '16
Citat fra P85DK

Selvfølgelig - men det er nok ikke inden for de næste 5 år

Nej bare der er nogen om 8 år sådan ca. :-)
Hookmaker
Hookmaker Nov 6 '16
Jeg begynder at tro på at jeg vil blive overrasket, hvis IKKE Musk fucker hans første trofaste støtter mht. bytte af model S batteri til noget bedre/større i fremtiden.
Bokazoit
Bokazoit Mar 2 '17
Quote from KimT

Ja desværre tyder det på at det ikke er en mulighed. Efter min mening er det spild af resourcer. Hvorfor skifte bil fordi man har brug for længere rækkevide (med værditab til følge) når man kunne nøjes med at skifte batteri. Men med opgradering fra 70 til 100 får man kun ca- 120-150km ekstra. Og med de nuværende priser er det nok dyrt med så lille en opgradering.

Musk har tweetet at de stopper ved 100kw - spændende at se om de virkelig stopper her. (https://twitter.com/elonmusk/status/776677760039133185)

Det er grundlæggende også urimeligt lidt de flest har så stort et kørselsbehov at selv en 60 kWh vil være rigeligt for de fleste 90% af tiden. Det er vores køremønster som fastholder os på tanken om at man skal kunne tanke og køre 700 km minimum på en tank fuld. Ikke at behovet er der, men det er vi vandt til. Så at stoppe omkring 100 kW giver gode mening. Jeg gider ikke sidde i bilen og køre 300 km. Så skal der strækkes ben og holdes pause. 
Kiefer
Kiefer Mar 2 '17

Bokazoit:

Jeg ville nu være glad for at kunne køre til København fra Århus og retur uden at skulle ind og lade på returvejen.

Hvorfor spendere 25-30 minutter på en ladestation hvis man kan køre hjem til familien i stedet?

/Martin

TorbenS
TorbenS Mar 3 '17

Selv om jeg har en 90D vil jeg hel klart gerne opdatere til 120-130 kW om nogle år.

Bokazoit
Bokazoit Mar 3 '17
Quote from Kiefer

Bokazoit:

Jeg ville nu være glad for at kunne køre til København fra Århus og retur uden at skulle ind og lade på returvejen.

Hvorfor spendere 25-30 minutter på en ladestation hvis man kan køre hjem til familien i stedet?

/Martin

Har altid holdt pause undervejs. Syntes det er langt at køre uden at strække benene. Men det er vi så forskellige. Og hvor tit tager du den tur ift. Nødvendigheden af at kunne gøre det? Mange ting jeg gerne ville gøre men kan leve med de få gange om året. 
griffel
griffel Mar 3 '17
Jeg endte dengang med at købe en 70'er, for jeg synes det var dyrt at betale ca. 80.000 mere for en 85'er, der kan køre måske 50 km længere...
Så vil jeg hellere holde en pause mere i ny og næ ;-)
jensk2
jensk2 Mar 3 '17
Quote from Kiefer

Bokazoit:

/Martin

Jeg forstår bestemt synspunktet med spildtiden på ladestation, men engang i fremtiden kan man forhåbentlig lade hvor man end måtte være i Århus i en halv time, i stedet for at lade i transporttiden. Så skal bilen ikke kunne køre til Arhus og retur, for du kører nok ikke til Århus for at være der i 0 minutter:-) Jeg har en 70D og vil da først bytte batteri, når jeg f.eks. kan få 15 batteri moduler i stedet for 14 (og 0-100 på 4,9 sekunder i stedet for 5,4 sekunder) med samme eller lavere vægt, men højere kapacitet:-)

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Mar 3 '17
SuneH
SuneH Mar 3 '17
Det er jo ret forskelligt hvor ofte man har behov for de lange ture. For mit vedkommende er det måske 3-4 gange om året at jeg reelt ville udnytte et 100 kWh batteri fuldt ud i stedet for mit nuværende 70 kWh batteri. Så med en besparelse på 80.000 - 100.000 kr giver de 3-4 gange en halv time en ret god timeløn :-)
Kiefer
Kiefer Mar 3 '17

Bokazoit: Jeg tager den tur pænt ofte. Nu skal mit ønske om at spare opladningen ikke ses som en kritik, men mere som et ønske. 

Jeg bruger ofte tiden på en frokost/aftensmad-pause i enten Slagelse eller Middelfart. Specielt Middelfart er fint til tissepause, toiletterne er langt mere hygiejniske der end i både Køge og Slagelse..

Et 70'er batteri fravalgte jeg af den årsag at det tager længere tid at lade det op end et 85'er. Et 90'er blev fravalgt fordi det var for dyrt, og man kunne, da jeg købte bilen kun få det som en 90D'er og det havde jeg absolut ikke behov for...

Jeg nyder da også de dage hvor turen til København er til vores kontor i Ballerup, hvor der er et antal 11KW ladestandere, end hvis det er ude ved kunder i København, så er bilen friskopladet når dagen er gået, og jeg kan køre hjem uden pause :-)

/Martin