Loading...
dk

Slut med gratis strøm i hele bilens levetid | Tesla Forum

Nikolaj
Nikolaj Nov 8 '16

Mon ikke den primære grund til Teslas omlægning er spekulation i registreringsafgiften?

Hvis 30 tdkk, som Krabbe nævner, af salgsprisen er øremærket til all inclusive SuC, så bliver denne del jo også afgiftsbelagt med i sidste ende 150% afgift. Dermed medfører de fri SuC ekstra 45 tdkk i afgift, når den er fuldt indfaset eller ekstra 9 tdkk hvert af de 5 år. Ved at trække den ud, så bliver Teslaerne markant billigere, og man kan jo sikkert tilkøbe det efterfølgende uden afgift.

PeterE
PeterE Nov 8 '16

Nikolaj, nej det har ikke noget med det at gøre. De sælger så - relativt - få biler i Danmark, og de er nok ret ligeglade med vores underlige version af en regafgift. Der er nok nærmere for at skabe lidt kapacitet til Model 3, og for at dæmme op overfor den manglende kapacitet der ind imellem er.

jramskov
jramskov Nov 8 '16

Der er også Tesla taxafirmaer der har brugt SC'erne meget og der har/er så vidt jeg ved også snak om folk der ofte lader op på SC i stedet for derhjemme. Begge dele vil dette nok dæmme op for.

Nikolaj
Nikolaj Nov 8 '16

Jeg havde ikke lige set, at det var globalt. Men ellers et godt tiltag, da det afhjælper trængsel på SuC, når model 3 kommer, og samtidig er godt for brugtvognspriserne på de "gamle" model S.

DeaconWP
DeaconWP Nov 8 '16

jramskov: Jeg tror nu ikke at prisen er den væsentligste faktor for en taxa vognmand, når hans bil holder og lader på en Supercharger. Det er nærmere tiden det tager, der er afgørende, vil jeg tro.

Man kan jo hjemme måske lade med op til 22 kw, og så kan det jo virke lidt for langsomt, hvis man kun skal lade i pauserne/den ledige tid mellem turene. Dog kan man jo lade på en ChaDeMo stander, relativt næsten lige så hurtigt som på en Supercharger, så det er sikkert først her, at man tænker på prisen som den væsentligste faktor til sit valg.

Og når man nu vurderer en Tesla Taxa, er den så ikke mindst lige så meget ambassadør med hensyn til at vise omverdenen, at elbiler er fremtiden?

ErikBH
ErikBH Nov 8 '16
Citat fra SuneH

Seriøst, hvor meget er en 12-13 år gammel Tesla med 300.000 km på odometeret værd? Det hele er jo regnet i runde tal.

årsagen til at en benzin/diesel drevet premium bil er nul og niks værd efter 10+ år, er risikoen for havari og høje driftsomkostninger (forbrug, service, reparationer og grøn ejerafgift). Det er det der gør at den mest pimpede Mondeo 2,5 V6 med alt udstyr typisk har været billigere i brugt indkøb efter 3-4 år end den 4 cylindrede udgave i laveste udstyr. Anden og potentielt tredje ejer/køber vil vægte lav risiko og billigere drift frem for fed motor og udstyr.

Når vore Teslaer er gamle vil de måske have et slidt batteri; men hvis de så kan køre 100-200km problemfri km på en opladning er de jo stadig attraktive som pendler biler. Måske er der endda mulighed for at skifte batteri til en laver pris end et topstykke havari i en mindre benzin bil..

Jeg tror brugtbilbranchen bliver "disrupted" om nogle år af elbiler.. (og værdiløse fossilbiler).

vh, ErikBH

koden
koden Nov 8 '16

yep...en 300.000 km. tesla vil være meget mere værd end en 300.000 ICE er i dag.

medmindre el bil nypriser bare kommer helt i bund.

men det sørger afgift for at de ikke gør.

P85DK
P85DK Nov 8 '16
Quote from ErikBH
Citat fra SuneH

Seriøst, hvor meget er en 12-13 år gammel Tesla med 300.000 km på odometeret værd? Det hele er jo regnet i runde tal.

årsagen til at en benzin/diesel drevet premium bil er nul og niks værd efter 10+ år, er risikoen for havari og høje driftsomkostninger (forbrug, service, reparationer og grøn ejerafgift). Det er det der gør at den mest pimpede Mondeo 2,5 V6 med alt udstyr typisk har været billigere i brugt indkøb efter 3-4 år end den 4 cylindrede udgave i laveste udstyr. Anden og potentielt tredje ejer/køber vil vægte lav risiko og billigere drift frem for fed motor og udstyr.

Når vore Teslaer er gamle vil de måske have et slidt batteri; men hvis de så kan køre 100-200km problemfri km på en opladning er de jo stadig attraktive som pendler biler. Måske er der endda mulighed for at skifte batteri til en laver pris end et topstykke havari i en mindre benzin bil..

Jeg tror brugtbilbranchen bliver "disrupted" om nogle år af elbiler.. (og værdiløse fossilbiler).

vh, ErikBH

Interessante tanker, men jeg synes nu ikke der er noget som understøtter de tanker. Værditabet på Tesla modsvarer +/- sammenlignelige ICE biler. En Tesla med 300.000 km må formodes at have tilsvarende udfordringer som en ICE når det kommer til mekanik og elektronik som en tilsvarende ICE. Hertil kommer konstruktionen af Tesla Model S med limede alu paneler nok vil ramme sin totalskade grænse tidligere end en tilsvarende ICE. Vi må samtidig konstatere at der er en vis mekanisk usikkerhed forbundet med trækaksler, DU, småting som håndtag, soltag etc. som nok ikke bliver mindre efter 300.000 km (formoder den er over 8 år.)

Finansielt er en 8 år gammel Tesla Model S nok tæt på 0 kr. værd, en anden ting er selvfølgelig brugsværdi som stadig kan være meget høj. Nu bliver den finansielle værdi sikkert aldrig 0 kr, men 40-50.000 kr. er at betragte som en 0 værdi.

Hertil kommer de mange alternativer der vil være på det tidspunkt, hvor den teknologiske udvikling forhåbentlig får vores Model S til at virke antikvariske

TorbenS
TorbenS Nov 8 '16

Så kan Tesla vel godt sætte Super Chargers op i byerne uden at frygte misbrug.

Kiefer
Kiefer Nov 8 '16

Nøe, der er jo stadig 3-4.000 Teslaer i DK der gerne vil ind og tanke i byerne...

Og specielt i Holland, Norge og Danmark vil det jo blive et kæmpeproblem for dem med alle dem der vil bruge en SuC som hjemmelader.

Men skal da blive spændende at se hvordan reaktionen er i Norge.

/Martin

TorbenS
TorbenS Nov 8 '16

Så kunne os med gratis opladning evt. betale når vi lader i byen.

Jeg tror at dem som køber en model 3 og bor i lejlighed i byen vil være glade for SC i byen i stedet for at lade ved EON/Clever...

ErikBH
ErikBH Nov 8 '16
Citat fra P85DK

Interessante tanker, men jeg synes nu ikke der er noget som understøtter de tanker.  

måske har du ret, jeg er absolut ikke ekspert, men jeg tror på mindre risici end ved en stor fed 6-8 cylindret fossilbil med turboer og andet halløj. Men du har en valid pointe i al elektronikken, dog er der jo mindre vibrationer end i en fossilbil hvilket jeg ville gætte på ville føre til færre problemer?

Hertil kommer de mange alternativer der vil være på det tidspunkt, hvor den teknologiske udvikling forhåbentlig får vores Model S til at virke antikvariske

jovist, men trods alt skal de nye chauffører på 18 jo have deres første bil.. og den skal som regel være billig. Måske er der kommet mere "fornuftigt" prissatte alternativer men alligevel.

Og antikforretningen - prøv du at afsætte en fossilbil om 8 år.. hvor der er begrænset antal tankstationer og restriktioner på brugen af dem mv.

Uanset, det bliver spændende at se hvad der sker :-)

vh, ErikBH

ErikBH
ErikBH Nov 8 '16
Citat fra TorbenS

Jeg tror at dem som køber en model 3 og bor i lejlighed i byen vil være glade for SC i byen i stedet for at lade ved EON/Clever...

der kommer til at komme mere opladning i byerne, det er jo ikke holdbart at skulle køre på SuC som eneste mulighed.

Hvorfor mener du ikke E.ON fx er en mulighed? Pt. til 579kr om måneden er det da et rigtigt fornuftigt bud - forudsat man har en ladestander i nabolaget; men som i Norge vil det blive mere og mere almindeligt.

vh, Erik

MartinPedersen
MartinPedersen Nov 8 '16

SuC er gratis for nuværende ejere, men ikke for kommende ejere.

Men Tesla kunne jo komme uden om problematikken med at bruge SuC som hjemmeladere i byerne,

ved at opretter noget man kalder f.eks. CSuC - City Super Charger, som alle betaler for at bruge, også nuværende ejere.

På den måde kan man lave nye ladere i byerne, uden at frygte "misbrug".

TorbenS
TorbenS Nov 8 '16

@ErikBH "Hvorfor mener du ikke E.ON fx er en mulighed? "

Pga. ladetiden. Jeg har ikke tålmodighed til at holde mere end 1 time og lade hvis jeg ikke kan forlade bilen. Så for mig er ChaDeMo med 44 kW/200 km/t det langsomste jeg vil lade med og helst Super Charger.

Når jeg lader hjemme natten over er 11 kW fint 

jensk2
jensk2 Nov 8 '16

Måske lidt atypisk, men over de sidste to uger har jeg faktisk ladet med EON her:

- Planetariet, 3 timer parkering ved EON lader, med middag og film

- DTU Bygning 101, 2 timer ved EON Lader, med DTU Alumni Foredrag

Så nogle gange kan man sagtens acceptere de 11kW:-) De skal bare være overalt.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Nov 8 '16
ErikBH
ErikBH Nov 9 '16
Citat fra TorbenS

@ErikBH "Hvorfor mener du ikke E.ON fx er en mulighed? "

Pga. ladetiden. Jeg har ikke tålmodighed til at holde mere end 1 time og lade hvis jeg ikke kan forlade bilen. Så for mig er ChaDeMo med 44 kW/200 km/t det langsomste jeg vil lade med og helst Super Charger.

Du nævner dem i lejlighed - de skal jo sætte den til at lade og gå op i lejligheden? De vil skulle bruge vanvittige mængder tid på SuC fremfor en ladestolpe på p-pladsen derhjemme.

Citat fra jensk2

Så nogle gange kan man sagtens acceptere de 11kW:-) De skal bare være overalt.

præcis, i det daglige er 11kW alt rigeligt - og der er forholdsvis nem adgang til AC overalt. Kig til Norge, der er der strømudtag "overalt". Det får vi også.. en dag.. selvom valget i USA nok har sat udviklingen lidt i bakgear derovre.

vh, ErikBH 

jramskov
jramskov Nov 9 '16

Det er en kort overgang. Når først bilerne er selvkørende, kan de også selv køre et sted hen og lade op :)

P85DK
P85DK Nov 9 '16
Citat fra ErikBH
Citat fra P85DK

Interessante tanker, men jeg synes nu ikke der er noget som understøtter de tanker.  

måske har du ret, jeg er absolut ikke ekspert, men jeg tror på mindre risici end ved en stor fed 6-8 cylindret fossilbil med turboer og andet halløj. Men du har en valid pointe i al elektronikken, dog er der jo mindre vibrationer end i en fossilbil hvilket jeg ville gætte på ville føre til færre problemer?

jovist, men trods alt skal de nye chauffører på 18 jo have deres første bil.. og den skal som regel være billig. Måske er der kommet mere "fornuftigt" prissatte alternativer men alligevel.

Og antikforretningen - prøv du at afsætte en fossilbil om 8 år.. hvor der er begrænset antal tankstationer og restriktioner på brugen af dem mv.

Uanset, det bliver spændende at se hvad der sker :-)

vh, ErikBH

Vi har et lille væddemål i familien om hvorvidt vores bilinteresserede datter, som netop er fyldt 13 år og således kan erhverve sig kørekort om 4 år, vil få behov for kørekort? Jeg tror den store disruption for brugtmarkedet bliver selvkørende delebiler og det er tættere på end vi tror. 

Specialbiler overlever, hr og fru Danmark biler og mikrobiler vil få det meget hårdt

SuneH
SuneH Nov 9 '16

Altså, om 4 år vil der da fortsat være langt flest ICE på vejene endnu. En almindelig mellemklassebil, som købes i dag - hvor langt de fleste jo er ICE - vil jo ikke være kørt ned/skrotningsmoden om 4 år. Rigtig mange kommer til at beholde deres ICE i hvert fald 10 år fra nu. Så hvis hun skal kunne køre ICE til den tid, skal hun have et kørekort.

Et andet vinkel, som jeg har et væddemål kørende på, er om min datter, som netop er fyldt 11 i dag, vil kunne købe en NY ICE når hun fylder 18. Altså om 7 år, er det så muligt at købe en ny ICE? Det mener jeg ikke man skal regne med. Men man vil selvfølgelig fortsat kunne købe brugte ICE til den tid. Men brugtprisen bliver lav, den skal jo konkurrere med de lave driftsomkostninger til EV's som er på banen til den tid. 

Sider: « 1 2 3 4 »