Loading...
dk

Elon og Danmark | Tesla Forum

Jevi
Jevi Nov 18 '16

Ved aktionærmødet vedr. SolarCity kom Elon ind på tilskud til elektriske biler. Han nævnte de ulogiske konsekvenser af ZEV-credits osv og tilføjede at det heller ikke gik for godt i Europa. Tyskland prøvede at chikanere Tesla med specielle tilskudsregler og han nævnte også Danmark i den sammenhæng formentlig med viden om at registreringsafgiften på især Tesla'er vokser voldsomt de næste år.

Jeg har købt en fantastisk bil (85D) uden registreringsafgift, men med en momsafgift som er større eller lig med hvad jeg kunne finde på at betale via en ICE-bil alle afgifter inkluderet.

Min fascination af Teslas elbil har m.a.o. fået mig til at bruge mine (!!!) penge på noget, som skåner miljøet osv. Er det nu forkert og skal det stoppes ? Jeg forstår ikke politikere og det gør Elon vist heller ikke at dømme ud fra Q&A sessionen ved aktionærmødet.

Kiefer
Kiefer Nov 18 '16

Omlægningen af afgiften på elbiler viste bare hvor meget bedre de traditionelle bilfabrikanter er til lobbyarbejde i forhold til Tesla. Der kan ikke være tvivl om at især de tyske fabrikanter har gjort et godt stykke arbejde med at få lagt afgifter på teslaerne. De styrtblødte jo inden afgiften på deres premiumbiler her i DK.

/Martin

P85DK
P85DK Nov 18 '16

Det er jo lidt 2 forskellige ting. En ting er at sikre en overgang til mere energivenlig transport og en anden er Tesla konkurrencevilkår.

Afgifterne som de er stykket sammen i dag (både i DK, i Tyskland og langt de fleste lande) forhindre ikke en overgang til mere energivenlig transport. Du kan købe mange billige el biler der dækker en gennemsnitlig danskers kørselsbehov som får tilskud i lange baner.

At den grønne omstilling så ikke foregår i store luksuriøse, high performing biler der dækker dine bilønsker er jo ikke ensbetydende med at det ikke er muligt.

At Tesla vrider sig er jo ene og alene et ønske om at have de bedste vilkår som virksomhed - helt naturligt og forståligt. Men vælger du at lave en virksomhed i et stærkt subsidieret marked, så kommer der store udsving. Monster salg i et kvartal og intet salg de næste kvartaler.

Vi kan se i Danmark at danskernes lyst til at skåne miljøet er 100% korreleret med muligheden for at gøre en god handel. Solceller og netopordning, vindmøller og minimumpriser, Elbiler og ingen afgift.

Og det er det som Tesla kæmper mod og som de ved at de kæmper mod, De ved at de ikke kan sælge bilerne på miljøvenlighed alene, de skal være bedre og hurtigere end deres ICE konkurrenter, og i lande med afgifter, gerne billigere.

mbk
mbk Nov 18 '16

Der var jo folk der købte roadsteren, og det er da også en fed bil på sin egen måde. Men ikke mere anvendelig end en Mazda MX5, og det var før der var superladning. Så der er nogle der vil købe en elbil trods at det ikke nødvendigvis er billigste løsning osv. Selvfølgelig ville der ikke have været solgt nær så mange Model S, eller Roadster for den sags skyld hvis der var fuld afgift på dem, men der ville nok være solgt en håndfuld stykker i Danmark alligevel. Men det er da helt rigtigt, at der skal være økonomi i det før man får den brede befolkning.

Hvis jeg var mere bemidlet havde jeg da også købt Model S inden nytår, skal nok få en, eller en Model 3 på et tidspunkt, og vil da også betale mere end for en ICE, men der er grænser for hvor meget jeg kan lade det gå ud over familiens andre interesser..