Loading...
dk

Næ fyyyh, vil I så straks holde op med det !! | Tesla Forum

DerHansi
DerHansi Nov 22 '16

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/opsigtsvaekkende-dom-frikendt-for-at-sproejte-nummerplade-usynlig-for-fart-radar/6417686

edge
edge Nov 22 '16

Jeg tror desværre politiet også kan videofilme episoden uden blitz, og i hvert fald har de mulighed for at aflæse nummerpladen ud af forruden på fotovognen, som de også er nødt til at gøre ved motorcykler. Men enhver teknologi der kan mindske risikoen for at miste kørekortet er da bestemt velkommen her i det lille stykke tid vi har tilbage inden alle biler er selvkørende og en menneskelig chauffør bliver forbudt. Det er bare med at nyde det, mens det stadig er muligt.

MOS
MOS Nov 22 '16
Citat fra edge

Jeg tror desværre politiet også kan videofilme episoden uden blitz, og i hvert fald har de mulighed for at aflæse nummerpladen ud af forruden på fotovognen, som de også er nødt til at gøre ved motorcykler.

Det er nok svært at få gode billeder af nummerpladen i mørke uden brug af blitz. Og at aflæse nummerpladen ud af forruden på fotovognen virker nok kun indtil de formastelige finder på at sprøjte den bageste nummerplade også.

Hookmaker
Hookmaker Nov 22 '16

Ja som der er en der skriver: Uhhh, jeg bliver så bange.....;-)

SimonHN
SimonHN Nov 23 '16
MOS. Du har jo lys på din nummerplade bag på. Den skal være let letlæselig på 20 meter. Så jeg er ret sikker på at videokameraet nok skal fange din nummerplade.

Men så kan man jo begynde at fuske lidt med IR lys. :P
MOS
MOS Nov 23 '16

Man kan også bare overholde fartgrænserne.

koden
koden Nov 23 '16
Citat fra MOS

Man kan også bare overholde fartgrænserne.

-----------------------------------------------
Det er for kedeligt :-) og også ind imellem lidt svært
Forummets indlæg er redigeret af koden Nov 23 '16
HJJ
HJJ Nov 23 '16

Fartpilot

edge
edge Nov 23 '16

Det med at overholde fartgrænserne er ikke ligefrem særlig fedt. Det er selvfølgelig fint hvis det bare handler om at komme fra A til B og man er ligeglad med hvordan. Sådan har mange det, og fred med det. Det er klart at der skal være regler, så folk ikke kører rundt og slår hinanden ihjel, og der er også nødt til at være nogle sanktioner. Men som det er med de fleste regler kan de ikke passe til alt og alle, og det hele bliver nemt meget rigidt, og folk straffes for at overtræde regler, selv om de ikke har gjort noget skadeligt. Det er jo også derfor der er mange der gerne vil have færre regler i samfundet i stedet for hele tiden flere regler og hårdere straffe, men det er lidt op ad bakke at få det gennemført. Alt går i retning af flere regler, mere kontrol og overvågning og hårdere straffe.

Mange bilister kan godt finde ud af at køre fornuftigt og efter forholdene. Så kører de hurtigt, når forholdene er til det, og langsomt når forholdene er til det. Men det kan regler selvfølgelig ikke indfange. Der er også en del, der ikke kan styre sig og kører på en risikobetonet måde. Deraf problemet.

Så spørgsmålet er, hvordan man gebærder sig, hvis man gerne vil køre efter forholdene fordi man er bilentusiast, men uden at miste sit kørekort. Det er en fuldkommen ubegribelig problemstilling for mange, fordi de opfatter bilen alene som et praktisk transportmiddel, eller evt. som en prestigegenstand. For dem er det en fejl, hvis de kommer til at køre for hurtigt. De vil være glade for en teknologi, der kan hjælpe med at overholde fartgrænsen, f.eks. med fartpilot/gps. Men for os andre, der helst vil køre efter forholdene, uanset hvad fartgrænsen tilfældigvis måtte være, er der et problem. Og det er klart, at vi lige nu befinder os i et unikt tidsvindue, hvor det overhovedet er muligt at have det problem. For få år siden var der ingen fartgrænser, og om få år er alt overvåget 100%, og al transport fungerer fuldstændig automatisk uden menneskelig indblanding.

I dette tidsvindue benytter politiet sig af håbløst forældet teknologi for at give det udseende af at de håndhæver reglerne. Fuldkommen idiotisk sidder der personer inde i halvt skjulte kassevogne og fotograferer biler på steder hvor folk mest sandsynligt vil overtræde reglerne. Men man kan overtræde reglerne titusindvis af gange uden at det bliver registreret, og det er helt normalt at gøre. Er man til gengæld uheldig at overse nogle få kontrolpunkter, ryger man ind i retssystemet i en kafkask proces, som kan ødelægge selv det bedste menneske.

Så det gælder altså om at undgå at blive indfanget i retssystemet, og her er simple teknologiske forholdsregler som modsvar til politiets forældede og tåbelige kontrolsystemer nyttige. Især de gps-baserede aps er gode, men hvis lidt spray på nummerpladen kan hjælpe, er det absolut også fint. Især om vinteren hvor kontrolpunkterne kan være lidt vanskelige at spotte, kan det være et fint supplement, hvis det ellers virker - hvilket artiklen jo kunne tyde på.

Jevi
Jevi Nov 23 '16

Selvom jeg kun får en fartbøde ca hvert 10.år og måske ligefrem føler mig lidt asocial over ikke at bidrage mere til bødekassen må jeg sige at den seneste bøde jeg fik var lidt for smart. Fotovognen var placeret på en helt lige strækning med træbevoksning til siderne på vej ud af Fredensborg. Af uforståelige årsager er det 50 km zone. Det specielle var, at alle master var fyldt med valgplakater, så et lille diskret byzone-påmindelses-skilt druknede helt, hvis det overhovedet var synligt. Jeg vil æde min hat på at fotovognen var placeret netop den dag og det sted for at kunne skæppe i kassen. Desværre var mit bevismateriale i form af valgplakater fjernet, da jeg fik bødeforlægget, så min klage blev afvist. Jeg fik dog delvis hævn ved at søge bødereduktion til ½ takst som folkepensionist.

Fotovogne bruges desværre som pengemaskiner og burde kun kunne placeres steder, hvor der er et klart og dokumenteret behov for det.

jramskov
jramskov Nov 24 '16

Det løser sig alt sammen når vi snart blive transporteret rundt i selvkørende biler ;)

Kiefer
Kiefer Nov 24 '16

Hvilket minder mig om, jeg var i mandags en tur på Als og kørte fra Sønderborg til Nordborg. Af en eller anden årsag ville autopiloten overhovedet ikke være med til at køre mere end 10km/t for stærkt på strækningen. Og det var helt konsekvent, når der var 60km/t satte den farten ned til 70 og ved en grænse 80 røg den ned på 90km/t. Andre der har oplevet det samme?

Jeg har kun oplevet dette på denne ene strækning.

/Martin

MOS
MOS Nov 24 '16

Jeg sætter ikke min AP til at køre for stærkt, men holder mig til fartgrænserne. Så jeg har ikke oplevet præcist det samme.

Men... jeg har til gengæld oplevet, at AP sætter farten ned til 70 km/h på en landevejsstrækning med 80 km/h fartbegrænsning. Det har været helt konsekvent og den har altid gjort det på denne strækning. Hvis jeg kun bruger TACC, kører den de 80 km/h, jeg beder den om.

Jeg tror, Tesla har programmeret visse vejstrækninger med forskellige max. hastigheder, som AP må køre. Det er så åbenbart ikke altid samme hastighed som hastighedsgrænsen. Måske er det baseret på andre vurderinger af vejens beskaffenhed (vejstriber, vejens bredde eller andet). Men jeg ved ikke helt, hvad der er afgørende. Jeg kan bare konstatere, at det er helt konsekvent på visse vejstrækninger, så der må være en eller anden grænse, som er programmeret ind i AP. Jeg kunne forestille mig, at det skyldes en eller anden sikkerhedvurdering, da Tesla vil undgå ulykker med AP på strækninger, hvor AP af den ene eller anden grund ikke kan køre sikkert ved hastigheder højere end, hvad Teslas grænse nu er sat til.

Jeg har i øvrigt også bemærket, at hvis man kører med AP og kommer ud af en by med 50 km/h og ved byskiltet klikker den op til 80, så accelererer den kun op til 60, holder farten på 60 i et kort øjeblik og accelerer derefter videre op til 80. Lidt underlig opførsel. Men ved nærmere eftertanke, så skyldes det nok, at den stadig tror, den er inde i byen, hvor der er 50 km/h fartbegrænsning og derfor tillader den ikke AP at accelerere længere op end til 60. I hvert fald indtil den er helt sikker på, den er kommet ud af byen (måske et par hundrede meter efter byskiltet).

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 24 '16
jens2
jens2 Nov 24 '16

Det er meget forkert at snyde politiets penge-indsamlingsmaskiner

https://www.youtube.com/watch?v=dj9t6e-LGuU