Loading...
dk

England tur/retur | Tesla Forum

Hookmaker
Hookmaker Jul 30 '14
Imorgen tidlig er der afgang til England, og dermed den første rigtig store tur jeg tager med model S. Jeg forventer at opdatere med erfaringer efterhånden som jeg kommer frem.
Foreløbig ligner det "a walk in the park", med SC det meste af vejen mod kanalen, og derefter pionerland - sådan næsten.
Supergaard har rådet mig til at lade hos IKEA i Gent, og det gør jeg så. Regner med at enten overnatte i Gent eller tage kanalen sidst på aftenen, lad os se hvordan det går. Konen flyver til Gatwick, så det er lidt et soloridt, og derefter spenderer vi 11 dage på sydkysten hvor vi humper os afsted mellem små badebyer.
Jeg modtog et ecotricity ladekort idag efter kun 3 dage, kanon service må man sige! Om ikke andet kan jeg nu lade hos IKEA i England også!
God sommer!
Henrik
brianmassesson
brianmassesson Jul 30 '14
God tur makker! Pas på ryggen...
Kiefer
Kiefer Jul 30 '14

Ja nå man ser på SC kortet burde det være relativt nemt at komme igennem Holland, har selv lige siddet og overvejet om jeg selv skal hente en dims eller få den fragtet fra Amsterdam til Søften, det billigste er næsten her og nu selv at bruge tiden på køre derned og hente den og derefter køre retur. Man burde kunne gøre det via

Middelfart -> Hamborg -> Emsbüren -> Zevenaar -> Amsterdam -> Emsburen -> Hamborg -> Middelfart.

Det burde kunne gøres på en dag både ud og hjem.

Forøvrigt, hvordan er det med lademuligheder i England, er det også det røde CEE 3 faser eller er de ligesom i USA med 80A 220V?

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jul 30 '14
Hookmaker
Hookmaker Jul 30 '14

Tak Brian..;-)

Nej, i England er det mest type 2 standere (medbring kabel), og hjemme hos folk 230V Engelsk 3 pin 10-32A. Så det bliver sgu lidt spændende. Ultimativt, kan man jo altid lade bilen stå og leje en ICE...;-)

NOELON
NOELON Jul 31 '14

og det CEE stik jeg havde til Roadster var et Blåt med 32 Amp - har aldrig set et Rødt.

Kiefer
Kiefer Jul 31 '14

Det blå 32A er det ikke en fase hvor det røde 32A er 3 faser?

/Martin

NOELON
NOELON Jul 31 '14

Jo, det blå er 1 fase. Det er også det Roadsteren bruger. Jeg har ikke set 3 fase rød CEE i UK, men kikkede heller ikke specielt efter det... pga Roadsteren. De ladestandere je brugte havde ligeledes blå CEE.

Kiefer
Kiefer Jul 31 '14

Det er det samme man bruger i Norge hvad angår blå CEE 32A en fase 230V til en Model S.

/Martin

NOELON
NOELON Jul 31 '14

Men i Norge har jeg dog set Rød CEE 32A på parkeringsplads til fri afbenyttelse.

Hookmaker
Hookmaker Aug 1 '14
Sidder (ligger!) nu på færgen over, noget billigere end tunnelen må man sige. Der kommer en fuld Update imorgen. Men om bord var de meget hjælpsomme med at få mig ladet op, men desværre virkede ingen CEE 32 stik (sjovt nok fungerer de fint til kølebilerne) - har en ide om at der ikke er en eller anden form for jording.
Btw, det blå stik hedder blue commando og findes overalt i England, det er det der bruges på havnen i dk,,,;-). Nå nu har jeg lige kWh til at klemme mig til junction 8 og håbe på en ledig ecotricity stander når jeg kommer i havn kl 6, godnat herfra!
Hookmaker
Hookmaker Aug 7 '14
Nå så fik jeg endelig nosset mig sammen til at skrive en beretning fra turen til England efter nu en uges kørsel:

Home to Middelfart SC:
TD 08.05 TA 09.55, 223,9 km, 1 t 50 min, forbrug 52,3 kW, 234 wh/km, 130 på motorvej undtagen vejarbejdet ved Køge og Middelfart , Charged 50 kWh.
Jeg måtte lige en tur over broen og tilbage, idet afkørselen var lukket på fyn (!!). Der var én anden Tesla i Middelfart, - en nordmand på ferie ved Legoland.

Middelfart - Hamburg SC:
TD 10.48 TA 14.08, 273,5 km, 3t 20 min, forbrug 54.8 kWh, 200wh/km 120/142 kmt motorvej med lidt kø. 25 minutters shopping stop ved europark ved frøslev. Charged 58kwh 1:20 t.
Hamburg SC'en ligger ved servicecentret i Valvopark og er jo ikke en egentlig SC. Den var optaget af 2 biler da jeg ankom, den ene tilhørende Tesla flyttede de, den anden tilhørte en lokal, som lige skulle ud og toppe op. Der skulle deles om strømmen der vist nok kun er ca. 70 KW, så det tog desværre noget tid. Den er ikke brugbar efter lukketid, men service centret har 5 22 kw ladere på væggen, og bommen i Valvo park er kun for syns skyld, så den går op om aftenen hvis man kører frem mod den (sagde værkstedet).

Hamburg - Emsbüren SC:
TD 15.30 TA 19.07, 310,1 km 3.37 t, 65,9 kWh 213 wh/km. 142 km/t det meste af vejen med en del 200 km/t afprøvninger samt et par superaccellerationer...;-)
Charged 69 kWh1, 1 t. 05  min.
Der var trafikstop ved Rheine, 35 km før Emsbüren pga.  en væltet lastbil, hvilket betød 40 minutters kø + de sidste 35 km på små tyske landeveje. SC'en ligger fint i udkanten af byen ved en Mcdonald og et kæmpe havecenter. Der var ingen andre og fuld power på standerne.

Emsbüren SC - Oosterhout SC:
TD 20.13 TA 22.20,  227 km, forbrug 57 kWh, motorvej ca. 130 hele vejen.
SC'en ligger midt i byen ved bl. a en Mcdonald og en Dominos, hvilket gør at den er populær for lokale Tesla ejere, og dem er der en del af så tæt på Tilburg. Så der var 3 lokale der kom for at toppe op og suge strøm, mens de sad og læste avis. Det kan godt blive irriterende senere, når der kommer en del biler på vejene.

Oosterhoit sc Dunkirk:
Td 23:50 TA 01.50, 255,9 km, forbrug 56,4 kWh. 
Her var det egentlig meningen at jeg skulle forbi Gent og IKEA, men de var jo for lukket, og jeg kunne derfor ikke hente et RFID kort i receptionen. Så jeg kørte direkte mod færgen (jeg valgte færge pga. den noget billigere pris), vel vidende at jeg så ville komme til England med meget lidt suppe.
Jeg ankom præcis til at misse færgen kl. 02.00, der er masser af told og kontrol, så jeg måtte vente til kl. 04.00, - her fik jeg lige en lille lur i bilen. Ombord på færgen var de meget behjælpelige med at prøve at lade, men uanset hvad prøvede var der fejl, med både CEE32 og alm. engelsk 240v stik. Jeg tror det har noget at gøre med deres jording.
Det betød så at jeg ankom til Dover kl. 06.15 med 74 km tilbage på tælleren! Jeg vidste der var et hotel med lader  20 km oppe, så det prøvede jeg. Den ene lader var en roadster lader og den anden en 7 KW lader, som ikke virkede. Så fik de desværre ingen kunder den morgen.
Så jeg valgte at trille mod Junction 8's store rasteplads, hvor jeg viste der stod en Ecotricity lader. Det var nok det eneste sted på turen hvor jeg lå i læ af et par lastbiler på vejen.

Dover (Oosterhout) to Junction 8:
Total 320,8, forbrug 67,5 kWh , 210 wh/km, Charged 74,5 kWh på ca. 3 timer.
Jeg sov i bilen mens jeg ladede på 22KW AC siden. I den tid hvor jeg var der, kom der kun en anden bil, en V60 hybrid og ladede på den anden lader. Da jeg skulle køre kom der en Leaf ejer og skulle lade og vi fik et kvarters snak. Her lærte jeg at Ecotricitys ladere ikke kan bruge begge sider samtidig, - godt at vide.

Alt i alt en skøn og problemfri tur alene med bilen og motorvejene. Efter at have samlet konen op i Gatwick ved 13 tiden samme dag, drog vi mod sydkysten og har kørt en masse rundt uden problemer. Vi har ladet hos IKEA i Southampton (Ecotricity), samt på Ecotricity i Exeter. Ladningen i Southampton gav anledning til en mega diskussion på speakev.com, se linket her. https://speakev.com/...ogging-charger.3297/
Idag har vi ladet på 25 KW ved Eden project i Cornwall og næste ladning bliver igen ved Exeter, på vej hjemover.
Der er intet at spare på små engelske veje selvom der køres forholdsvis langsomt. Det går så meget op og ned at forbrug ligger rundt 200 wh/ km. Der kommer lige et par billeder af de veje hvor Model S lige kan klemmes igennem. Den er godtnok mega bred!
ÉN ting irriterer mig ved den her bil: Google maps kortet har røv dårlig funktionalitet ude på landet. Super godt at have TomTom på iPhonen!...;-)

God sommer/ Henrik
Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Aug 7 '14
Larsen
Larsen Aug 7 '14
Jeg skal da godt nok love for du har skabt lidt diskussion i det engelske ( med dit store el-slugende batteri)
120281
120281 Aug 7 '14
God info og fedt du blokerede for standarden :-)
sjensen
sjensen Aug 7 '14

Diskussionen på det engelske forum tager mange retninger. Den ene er konceptet med at efterlade en note i bilen hvis man sætter en bil til opladning og forlader den. Det gælder selvfølgelig ikke mindst hvis der kun er en lader på stedet, men det kan også være relevant på en supercharger lokation.

For mit eget vedkommende vil jeg bestræbe mig på at efterlade følgende information: Arrival, Expected departure, Contact (Mobile phone).

Kiefer
Kiefer Aug 7 '14

Det virker til at Chademo opladere er langt mere udbredte derovre end herhjemme?

Meget fin beskrivelse af turen derover og oplevelsen ved de enkelte ladestationer.

/Martin

Hookmaker
Hookmaker Aug 7 '14
@sjensen, jeg undlod dette, netop fordi jeg havde læst på samme forum, at folk der havde gjort det fik en masse lorteopringninger fra idioter. Men det gør jeg så også nu.<br />
@martin, jeg bruger Ecotricity, og deres standere har enten en chademo og en type 2 eller en type 1 lader. Det er typisk slet ikke noget problem, jeg har til dato kun set en der skulle lade samtidig, og det var brokhovedet i Southampton. Da han satte stikket i så jeg han var på 67%, så noget problem var det ikke.<br />
Jeg har i øvrigt ladet en enkelt nat på et 10A B&B garagestik, og det gav knap 100 km, så det da helt ok.<br />
Nej strøm er ikke noget problem, men man skal være klar til lige at læse en bog et par timer.<br />
Her er i øvrigt lige et lille billede fra idag.
Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Aug 7 '14
muller
muller Aug 8 '14

Fin beretning - og spændende diskussion du har initieret i det britiske :-)

Du har måske endda givet anledning til at nyt ord, det er i hvert fald første gang jeg er faldet over følgende vending (i post #80):

<snip>

I've only been "tesla'd" once, though I expect this to happen more. I waited 40 mins and moved to plan B. It was frustrating but I just had to grin and bear it.

</snip>

Så nu er vi de store onde monsterbiler der tager plads/strøm fra de små... men måske stadig bedre end ICE bilerne?

Heldigvis er de fleste da enige om at du er i din fulde ret til at benytte laderen.

Kiefer
Kiefer Aug 8 '14

@Hookmaker:

Jeg går ikke ud fra at du mødte en modkørende bus på den rute? ;-)

Det lyder også til at de (englænderne) selv kan se det spøjse i, at der er mindst to forskellige stiktyper samt 2 parkeringspladser reserveret til opladning, og kun en bil kan lade af gangen...

Jeg går også ud fra at det er på en sådan tur, du er glad for at du valgte at få dobbeltlader i bilen?

/Martin

Hookmaker
Hookmaker Aug 8 '14
@ Kiefer, der er 2 udtag på hver stander, et highpower DC (chademo) og et AC stik, enten type 2 eller type 1, de er over 40 KW, men Tesla begrænser til 22 KW ( med dobbeltlader) - og ja, herovre er dobbeltladeren absolut handy..;-)
Lige nu bor vi i Fowey, som er en mini kystby i Cornwall. Her kan bilen lige klemmes igennem gaderne med spejlene inde, uden spejlindfold ville det ikke være gået! Igår mødte jeg en ny Jaguar på vej ned i byen, hvor der er dobbeltsidet trafik. Han var på vej udad og opad. Han blev stiktosset over at vi ikke kunne passere hinanden og at skulle bakke 20 meter nedad. Han holdt stædigt på at opadkørende har fortrinsret, men det har han ikke, så væk det måtte han...;-)
Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Aug 8 '14
Kiefer
Kiefer Aug 8 '14

@Hookmaker: 40KW, hold da op, det kræver vel minimum 63A for at kunne levere den effekt.

/Martin

Sider: 1 2 »