Loading...
dk

Måske håb endnu | Tesla Forum

PeterE
PeterE Dec 12 '16

Jeg tror desværre at det handler om noget andet, og jeg tror bestemt at vores politikere - for længst - har set lyset og også sulter efter en grøn(ere) omstilling.

Desværre så er det gode budskab bare ikke kommet klart nok ud til borgerne, som også er VÆLGERE - og det er det det handler om: STEMMER ved næste valg. Og det triste faktum at et flertal af danskere hellere vil have sænket afgiften på alle biler, end at fryse eller endnu bedre sænke afgiften igen på el-biler. Trist? Ja, meget. 

jensk2
jensk2 Dec 12 '16

El-bil salget stiger lige nu, sikkert ansporet af at elbilen, man måtte ønske sig, bliver endnu dyrere næste år. Salget ser ud som her: https://pbs.twimg.com/media/CwQVeAGWgAA8evl.jpg:large

Hvis politikerne udskyder afgiftsstigningerne vil salget i år måske falde, fordi man så kan udskyde sit køb til næste år! Ikke at det skal være årsag til IKKE at udskyde afgiftsstigningen, men der er fare for at politikerne igen laver/planlægger start/stop politik ala den der omtrent aflivede den danske solcelle branche:-(

Hilbert
Hilbert Dec 12 '16

@PeterE:

Jeg er bange for at du ikke har ret, Peter.

Ifølge meningsmåling: http://www.danskenergi.dk/.../Juli/16_07_15A.aspx

ønsker 75% af vælgerne at registreringsafgiften på elbiler skal fjernes, men politikerne finder det åbenbart ikke vigtigt at nå CO2målene for transportsektoren (og for den sags skyld også landbruget).

Det kalder jeg uansvarlig ledelse og jeg tror at politikernes forvirrende signaler også gør at borgerne ikke tør "springe ud i elbilen".

P85DK
P85DK Dec 12 '16

Det er noget usædvanligt at i dansk politik der er så single issue fokuseret og opportunistisk ikke er nogen der løber med den undersøgelse. 75% vælgerstøtte er en af de mest klare vindersager man kan løbe med i et samfund der er så meget 50/50 delt.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 12 '16
jensk2
jensk2 Dec 12 '16

Enig, jeg tror at størstedelen af befolkningen er grønnere end de fleste politikere. Men har vi ikke forskubbet en brøk lidt her? Er det ikke 2/3 (lig 67%) og ikke 3/4 (lig 75%) der ønsker elbil registreringsafgiften fjernet?

SuneH
SuneH Dec 13 '16
Citat fra jensk2

El-bil salget stiger lige nu, sikkert ansporet af at elbilen, man måtte ønske sig, bliver endnu dyrere næste år. Salget ser ud som her: https://pbs.twimg.com/media/CwQVeAGWgAA8evl.jpg:large

Kurven, som Jens linker til, viser at vi er langt fra at nå målet om 1800 solgte el-biler i år. 1800 solgte el-biler på et helt år! Det er jo nærmest ingenting. Der sælges over 200.000 biler i DK om året. Politikernes målsætning svarer til under en promille - og ikke engang det når vi!

Man burde have en målsætning om at 25% af alle solgte biler skulle være el-biler. Ikke engang det ville have en markant impact, da 99,99% af alle "gamle" biler ville være ICE og 75% af nysalget fortsat ville være ICE.

I mellemtiden er de så nået op på 100.000 elbiler i Norge, læste jeg i går. Beskæmmende at være vidne til så små ambitioner hos danske politikere. 

mbk
mbk Dec 13 '16

En anden ting er at kun halvdelen af de elbilerne, solgt i 2016, er til private, den anden halvdel er til oft. sektor og delebil ordninger.

P85DK
P85DK Dec 13 '16
Quote from jensk2

Nok mere et udtryk for budgetter hos offentlige virksomheder end ønsker hos private.

Kiefer
Kiefer Dec 14 '16

Det er faktisk endnu mindre, ifølge Dansk Elbilalliance har privatpersoner stået for 109 elbiler i år ud af de lige godt 900 biler der er solgt  i år.

/Martin

P85DK
P85DK Dec 14 '16

afgifter gør en kæmpe forskel for indfasningen af elbiler på et marked som Danmark, men åbenbart ikke alt. Alt andet lige, så er det en enorm økonomisk fordel at købe elbil i Norge og alligevel er de 'kun' oppe på 100.000 elbiler. Godt nok den højeste penetrering i verden, men alligevel kun ca. 3 % af deres samlede vognpark. Og Norges ordning med afgifts- og momsfritagelse plus diverse fordele samt en meget lav elpris er jo noget nær den perfekte storm for indfasning af elbiler.

En hurtig indfasning vil kræve tiltag som kørselsforbud i byzoner for ICE, skrotordninger der er ekstra favorable ved køb af elbil, markant lavere elpris etc etc etc

Møde om afgifterne i dag - http://politiken.dk/indland/politik/art5735761/Kun-1.000-solgte-elbiler-udl%C3%B8ser-krisem%C3%B8de-p%C3%A5-Christiansborg

Kristen Jensen er ikke enig i at der ikke bliver solgt elbiler - hvilket han teknisk jo har ret i sålænge der bare bliver solgt 1 stk.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 14 '16
SuneH
SuneH Dec 14 '16

Hvor er jeg træt af politikernes ævl om "hvor skal vi finde pengene".

De fik mere ind i moms sidste år på de 4000 (dyre) el-biler der blev solgt, end de får i moms + afgift på de 1000 (billige) el-biler der blev solgt.

Hvad vil du helst: Sælge 1000 enheder og tjene 100 kr. pr. stk, eller sælge 100 enheder og tjene 120 kr. pr. stk?

Det regnestykke tror jeg ikke der er mange private virksomheder der ville være i tvivl om, men sådan er logikken så sjov på Christiansborg.

Man kan med rette spørge: "Hvordan vil I finansiere de manglende momsindtægter, som vi nu går glip af i år, nu hvor afgifterne har sat en stopper for salget?"

I runde tal fik de 400 mio ind i moms på el-biler sidste år, i år bliver moms + afgifter under 100 mio. Så der er et "hul" på 300 mio i statskassen som følge.

jramskov
jramskov Dec 14 '16

Det vil også kræve biler der rent faktisk kan erstatte de eksisterende ICE biler + infrastruktur. Lige nu er det reelt kun en Tesla der kan dække de flestes behov, men de færreste har råd til en Tesla.

En fastfrysning af den nuværende afgift på 20% vil være fornuftig og nok det bedste vi kan håbe på.

P85DK
P85DK Dec 14 '16
Quote from jramskov

Det vil også kræve biler der rent faktisk kan erstatte de eksisterende ICE biler + infrastruktur. Lige nu er det reelt kun en Tesla der kan dække de flestes behov, men de færreste har råd til en Tesla.

Køber kun infrastruktur spørgsmålet til dels og slet ikke premissen om at elbiler ikke kan dække behovet.

Hvis Tesla kun står for 14% af elbil salget i Norge, så viser det jo at elbiler generelt er dækkende for brugernes behov. Norge er mere udsat i forhold vejrforhold og temperatur samt afstande end Danmark.

Det er de færreste familier der ikke har 2 biler i dag og hvis det så kun er nr. 2 bil, der erstattes så er det stadig positivt.

P85DK
P85DK Dec 14 '16
Citat fra SuneH

Hvor er jeg træt af politikernes ævl om "hvor skal vi finde pengene".

De fik mere ind i moms sidste år på de 4000 (dyre) el-biler der blev solgt, end de får i moms + afgift på de 1000 (billige) el-biler der blev solgt.

Hvad vil du helst: Sælge 1000 enheder og tjene 100 kr. pr. stk, eller sælge 100 enheder og tjene 120 kr. pr. stk?

Det regnestykke tror jeg ikke der er mange private virksomheder der ville være i tvivl om, men sådan er logikken så sjov på Christiansborg.

Man kan med rette spørge: "Hvordan vil I finansiere de manglende momsindtægter, som vi nu går glip af i år, nu hvor afgifterne har sat en stopper for salget?"

I runde tal fik de 400 mio ind i moms på el-biler sidste år, i år bliver moms + afgifter under 100 mio. Så der er et "hul" på 300 mio i statskassen som følge.

Der er ingen tvivl om at tingene skal anskues fra en anden vinkel end politikerne gør i dag. I det hele taget er der brug for et stort og levende idékatelog så alle mulige tænkelige vinkler kommer frem.

F.eks. kunne det være et lovkrav fra 2020 at alle taxaer skal være elbiler. Lovkrav at alle bybusser fra 2020 skal være eldrevet. At elbiler kører gratis over øresund og storebælt. At elbiler må køre i busbanen, at det kun er elbiler der må køre i yderste spor på motorvejen i myldretid fra 7.00 - 8.30 og 16.00 - 17.30 osv osv osv  

jramskov
jramskov Dec 14 '16
Citat fra P85DK
Quote from jramskov

Køber kun infrastruktur spørgsmålet til dels og slet ikke premissen om at elbiler ikke kan dække behovet.

Du mener ikke der er behov for flere ladestandere?

Hvis Tesla kun står for 14% af elbil salget i Norge, så viser det jo at elbiler generelt er dækkende for brugernes behov. Norge er mere udsat i forhold vejrforhold og temperatur samt afstande end Danmark.

Det er de færreste familier der ikke har 2 biler i dag og hvis det så kun er nr. 2 bil, der erstattes så er det stadig positivt.

Har de fleste familier virkeligt 2 biler i dag? Det er bestemt ikke tilfældet bla. mine venner og familie. Jeg er helt enig i at mange af de elbiler der er på markedet i dag vil kunne fungere fint som bil #2, men det er jo ikke hele deres behov for transport, hvilket er hvad jeg snakker om.

Dertil er der stadigt et forholdsvist begrænset udvalg af elbiler og de er dyre. Man kan få en Up til 90k, el-udgaven koster det dobbelte og dertil skal man investere i en lader derhjemme, hvilket mange i byerne ikke nødvendigvis har mulighed for.

P85DK
P85DK Dec 14 '16

jo - der plads til yderligere udvidelse af ladestrukturen, men den er ikke fuldstændig håbløs, derfor er jeg kun delvist enig med dig.

ja, jeg vil påstå at bil 2 er tilstede hos de fleste familier i dag. Hverdagsbil nr. 3 er heller ikke så usædvanlig mere i hjem med hjemmeboende unge.

At Tesla kun står for 14 % af elbilerne i Norge viser at der er mange fine alternativer der dækker ejernes behov, da det vel næppe er 86.000 ubrugelige elbiler de har i Norge.

MOS
MOS Dec 14 '16
Citat fra SuneH

Det hul skal da finansieres ved at accelerere indfasning af registreringsafgiften på elbiler, samt evt. højere moms på elbiler (f.eks. 30-35% moms). De kunne passende supplere med at indføre en afgift på batterier. Hvis de ikke får nok ind på den konto, kan de jo sløjfe refusion af elafgift til opladning af elbiler og om nødvendigt sætte en særlig ekstra afgift på elforbrug til elbiler. Ændr omregningsfaktoren for elbilers brændstofforbrug og regn med ren kulforbrænding. Lav en separat skala til elbilerne for sort ejerafgift, der starter ved højeste trin for dieselbiler uden partikelfilter. Indfør betalingsparkering for elbiler overalt, også ude på landet og på privat grund. Indfør beskatning af lejeværdi for egen ladeboks. Mulighederne er mange, hvis man er lidt kreativ...

Disclaimer: Sarkasme kan forekomme ;->

DavidS90D
DavidS90D Dec 14 '16
Citat fra jramskov

Dertil er der stadigt et forholdsvist begrænset udvalg af elbiler og de er dyre. Man kan få en Up til 90k, el-udgaven koster det dobbelte og dertil skal man investere i en lader derhjemme, hvilket mange i byerne ikke nødvendigvis har mulighed for.

En e-Golf koster det samme som en tilsvarende fossil Golf. Kun rækkevidden til forskel.

Hvis du har 2 biler, så vil den ene bil sandsynligvis blive kørt som bil nr. 1, og derfor dække 100% behov. Den anden bil kan så være en diesel med anhængertræk, til den lange tur til genbrugspladsen.

Hvis jeg boede inde midt i en by uden mulighed for parkering og opladning, så havde jeg nok heller ikke brug for en bil.

Jeg ville blive træt af larmen fra en Metro, hoppe ud af vinduet og derefter blive kørt ned af en gul bus.  

mbk
mbk Dec 14 '16

Ingen håb...

http://politiken.dk/indland/politik/art5735759/Regeringen-vil-ikke-stoppe-afgiftsstigning-p%C3%A5-elbiler

Hilbert
Hilbert Dec 14 '16

Helt uhørt og uansvarligt - dum magtarrogance.

Eneste håb er vist et folketingsflertal - men det kræver jo støtte fra Konservative - og mon vi kan regne med dem efter deres sorte giftermål?

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »